شبهات قرآنی 1 ، 2 ، 3 ، 4 |
78- معنای «اجل مسمّی» و «اجل معلّق» چیست؟ آیا اگر عُمر انسان به پایان برسد، مرگ او یک لحظه جلو و عقب نمیافتد؟ |
اَجَل انسان در آیات قرآنی به دو بخش «اجل مسمّی» و «اجل معلّق» تقسیم شده است. هر موجود زندهای به حسب طبیعت و استعداد جسمى خود، تا مدّت معیّنى میتواند زنده بماند که اگر مانعی در ادامه حیات وی رخ ندهد، او تا پایان عمر طبیعی خود زنده میماند و حیات وی به گونه طبیعى پایان مییابد، اینگونه مرگ را «اجل مسمَّى» (اجل غیرقابل تغییر و تبدیل) گویند. اما اجل معلق تغییرپذیر است و به استناد علل ناقصه و مقتضیات، به وقوع میپیوندد. و بر اثر اعمال نادرست انسان ممکن است بسیار جلو بیفتد که عذابهای الهی یکی از آنها است و بر عکس بر اثر تقوا و نیکو کاری و تدبیر ممکن است بسیار عقب بیفتد. |
77- خداوند متعال در چندبن جای قرآن تاکید نموده و "باالوالدین احسانا" (به پدر و مادر خود احسان کنید) لطفاٌ بطور واضح بفرمایید منظور از نیکی و احسان چیست؟ |
همان گونه که بیان نمودید، خداوند متعال که هادی به صراط مستقیم، جهت رشد و کمال انسان و رسیدن به مقام قرب الهی اوست، در چند آیه به "احسان به والدین"، توصیهی مؤکد نموده است، مانند: «وَقَضَى رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِندَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا.» (الإسراء، 23) ترجمه: و پروردگارت حكم قطعى كرد كه جز او را نپرستيد و به پدر و مادر (خود) نيكى كنيد حال اگر در نزد تو يكى از آن دو يا هر دو به كهنسالى رسند (در مقابل زحمات يا خشونتهاى آنها اظهار ناراحتى مكن حتى) به آنان افّ مگو و بر آنها فرياد مزن و سخن درشت مگو و با آنان سخنى كريمانه بگوى. |
76- در صدر اسلام، خط کوفی بود و نقطه نداشت، لذا حروفی چون «ر – ز»، «س – ش»، «ط – ظ» و ...، کاملاً شبیه به هم بودهاند؛ پس از کجا معلوم که در تبدیل به خطوط بعدی اشتباهی رخ نداده باشد؟ |
همهی خطوط در زبانهای متفاوت، سیر تحول تکاملی داشتهاند، اما چگونگی این تحولات همه شناخته شده و ثبت شده میباشند، وگرنه نه تنها قرآن کریم، بلکه کلّ تاریخ با سؤال «از کجا معلوم؟» مواجه میگردید. اما امروزه حتی به نوشتارهای افلاطون و ارسطو نیز استناد میشود. بدیهی است همانگونه که حوادث تاریخی و یا جملات بزرگان دینی و علمی و یا حتی سلاطین، ابتدا در سینهها ثبت میشد و سپس به زبانها بیان میگردید و بعدها نوشته میشد، قرآن کریم نیز ابتدا در سینهها ثبت شده و به اقوال بیان میگردید و سپس به نگارش رسید، لذا نگارش کتابهای اولیه نیز بر اساس «بیان و کلام» بود و تطبیق نوشتار با گفتار به صورت مستمر انجام میپذیرفت. چنان چه حافظین و نویسندگان به وصورت مستمر نزد رسول الله صلوات علیه و آله جمع میشدند و محفوظات یا نوشتارهای خود را میخواندند تا اگر خطایی دارد، تصحیح شود. |
75- از کدام آیات قران مشخص میشود که عذابها و لذات عالم آخرت جنبه جسمانی هم دارد؟ با کدام آیات قران میتوان این مطلب را که عذابهای یاد شده در قرآن، عذاب و لذت برای روح است که قرآن برای تقریب ذهن به صورت عذاب و لذتهای جسمانی بیان نموده؟ |
انسان
در این عالم (حیات مادی و دنیوی)، روح دارد و جسم. برای جسم لذتها و
المهایی دارد و برای روح نیز لذتها و المهایی دیگری دارد. اگر چه کم
یا زیاد، در یک دیگر تأثیرگذار هستند. |
74- در سوره مؤمنون آمده است که صحابه پیامبر همگی اهل بهشت هستند، پس تکلیف کسانی همچون ابوبکر و عمر و ... چیست ؟ لطفا بیشتر توسط آیات قرآن به این شبهه جواب داده شود. |
البته که بهشت جای مؤمنین است و مؤمن حتماً یاران، پیروان، امت و صحابه واقعی پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله میباشد. مشخص نشد که در کجای سوره مؤمنون خواندهاید که "صحابه" همگی به بهشت میروند؟ در این سوره مطالب بسیاری ذکر شده است و از جمله آن که به پیامبرش میفرماید: «وَإِنَّكَ لَتَدْعُوهُمْ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ – و تو آنها را به صراط مستقیم دعوت میکنی» و نیز میفرماید: عدهای هم در پاسخ این دعوت ایمان میآورند و عدهای نیز میگویند: شاعر و مجنون است. و بحثی از صحابه در آن نیست. |
73- در قرآن کریم آمده است که خداوند، ابلیس را پس از آن همه عبادت، فقط به خاطر امتناع از یک سجده، معذب کرد. چرا از او نگذشت؟ او که ارحم الراحمین است. |
متن و ترجمه آیه به شرح ذیل میباشد: «وَلَئِنْ أَتَيْتَ الَّذِينَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ بِكُلِّ آيَةٍ مَّا تَبِعُواْ قِبْلَتَكَ وَمَا أَنتَ بِتَابِعٍ قِبْلَتَهُمْ وَمَا بَعْضُهُم بِتَابِعٍ قِبْلَةَ بَعْضٍ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم مِّن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّكَ إِذَاً لَّمِنَ الظَّالِمِينَ» (البقره، 145) ترجمه: و مسلماً اگر براى اهل كتاب هر نشانه و برهانى بياورى آنها از قبله تو پيروى نخواهند كرد و تو نيز هرگز پيرو قبله آنها نخواهى بود، و نيز برخى از آنها پيرو قبله ديگرى نخواهد شد، و اگر از خواستههاى آنها پس از آن دانشى كه به تو رسيده پيروى كنى بىترديد در آن صورت از ستمكاران خواهى بود. |
72- با توجه به آیه 145 سوره البقره، لطفا اصل داستان تغییر قبله و علت آن را بفرمایید و اینکه آیا یهود و مسیحیان نیز نماز میخوانند که نیاز به قبله و اختلاف بر سر آن داشته باشند؟ |
متن و ترجمه آیه به شرح ذیل میباشد: «وَلَئِنْ أَتَيْتَ الَّذِينَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ بِكُلِّ آيَةٍ مَّا تَبِعُواْ قِبْلَتَكَ وَمَا أَنتَ بِتَابِعٍ قِبْلَتَهُمْ وَمَا بَعْضُهُم بِتَابِعٍ قِبْلَةَ بَعْضٍ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم مِّن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّكَ إِذَاً لَّمِنَ الظَّالِمِينَ» (البقره، 145) ترجمه: و مسلماً اگر براى اهل كتاب هر نشانه و برهانى بياورى آنها از قبله تو پيروى نخواهند كرد و تو نيز هرگز پيرو قبله آنها نخواهى بود، و نيز برخى از آنها پيرو قبله ديگرى نخواهد شد، و اگر از خواستههاى آنها پس از آن دانشى كه به تو رسيده پيروى كنى بىترديد در آن صورت از ستمكاران خواهى بود. |
71- از طرفی در احادیث به راضی بودن به رزق کم از خدا توصیه شده و از طرفی در احادیث آمده تولید را بالا ببرید. این دو رویکرد را چطور میشود در وجود یک فرد داشت؟ |
وقتی چند گزاره مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد و یا با هم تطبیق داده شده و مقایسه میشوند، باید مراقب بود که ذهن دچار "خلط مبحث" نگردد. رزق، راضی بودن، مصرف، تولید و ...، هر کدام مقولهای متفاوت هستند و البته انسان نیز موجودی تک بُعدی نمیباشد. الف – کشورهایی چون آلمان، ژاپن، انگلیس، چین و فرانسه، از قدرتمندترین کشورهای تولید کنندهی جهان هستند، اما جالب آن که در "مصرف"، از مقتصدترین و صرفهجوترین و راضیترین مردمان هستند. |
70- آیا انسان گناهکار هم بالاخره می تواند در اخرت به محضر خداوند برسدو خدای خود را ملاقات کند؟ منظورم انسان گناهکاری است که حق الناس عمدی نداشته باشد. |
بازگشت همه عالم به سوی اوست، پس همگان چه گناهکار و چه مؤمن و متقی،
به سوی او باز میگردند: |
69-درمورد سوره تحریم و چند آیه ابتدایی آن و دلیل تحریم؟ |
آیات مورد بحث و ترجمه به شرح ذیل است: يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ تَبْتَغِي مَرْضَاتَ أَزْوَاجِكَ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ * قَدْ فَرَضَ اللَّهُ لَكُمْ تَحِلَّةَ أَيْمَانِكُمْ وَاللَّهُ مَوْلَاكُمْ وَهُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ * وَإِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ إِلَى بَعْضِ أَزْوَاجِهِ حَدِيثًا فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ وَأَظْهَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَأَعْرَضَ عَن بَعْضٍ فَلَمَّا نَبَّأَهَا بِهِ قَالَتْ مَنْ أَنبَأَكَ هَذَا قَالَ نَبَّأَنِيَ الْعَلِيمُ الْخَبِيرُ (التحریم، 1 تا 3) ترجمه: اى پيامبر! چرا براى كسب خشنودى همسرانت چيزى را كه خدا براى تو حلال كرده حرام مىكنى؟ و خداوند آمرزندهى مهربان است * در حقيقت، خدا براى شما [راه] شكستن سوگندهايتان را [به كفّاره] معين داشته، و خدا مولاى شماست، و او داناى حكيم است * و (به ياد آريد) هنگامى كه پيامبر به برخى از همسرانش سخنى (شامل چند مطلب) به پنهانى گفت، و چون وى آن را (به زن ديگر پيامبر) افشا نمود و خدا (هم) پيامبر را از افشاى او آگاه ساخت، پيامبر برخى (از افشاهاى او) را (به وى) اظهار كرد و از برخى اعراض نمود و چون آن (همسر) را از آن افشا خبر داد، او گفت: چه كسى تو را از اين افشا با خبر ساخت؟ گفت: آن (خداى) دانا و آگاه مرا خبر داد. |
68-اگر مقام امامت بالاتر از نبوت است، چرا پیامبر اکرم (ص) به جای اینکه به عنوان "امام" معرفی شوند در جای جای قرآن از ایشان به عنوان "عبد" و"رسول"و "نبی" یاد شده است؟ |
بالاتر بودن، مقام امامت نسبت به نبوت و رسالت، «اگر» ندارد، چرا که خداوند متعال چنین فرموده است. «وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لاَ يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ» (البقره، 124) ترجمه: و هنگامى كه خدا ابراهيم را با كلماتى بيازمود و او همه را به اتمام رسانيد، گفت: من تو را امام و پيشواى مردم قرار دادم. [ابراهيم] گفت: از خاندانم چطور؟ فرمود: عهد من به ستمكاران نمىرسد. الف – بدیهی است که خداوند متعال میتوانست بفرماید، ابتدا او را امام قرار دادم و چون موفق بود، به نبوت و رسالت نیز برگزیدم، اما عکس این سیر را فرمود. یعنی فرمود پس از مقامهای نبوت و رسالت، او را پس از انجام امتحانات، امام قرار دادیم. |
67- آیا در آیات و یا در روایات معصومین علیهم السلام آمده است که قرآن مجید یک موجود زنده است؟ |
باید ابتدا دقت کنیم که اولاً تعریف و شناخت ما از «موجود زنده» چیست؟ و ثانیاً تعریف و شناخت ما از قرآن کریم چیست؟ و بعد ببنیم که آیا قرآن کریم موجود زنده هست یا خیر؟ الف - اگر منظور از موجود زنده، این باشد که مثلاً دست و پا و چشم گوش داشته باشد، نفَس بکشد و تغذیه کند و مثل جاندارانی که میشناسیم باشد، خیر اینگونه نیست. ب – اگر منظور از قرآن کریم، کتابی متشکل از چند صفحه کاغذ مسطور بین دو جلد باشد، اصلاً چنین چیزی نازل نشده است، بلکه وحی نازل شده و سپس کتابت شده است. پس این قرآنی که به صورت کتاب در اختیار ماست، اگر چه محترم و مقدس است، اما کتاب و جسم جامد است. میتوان آن را جا به جا کرد، در کتابخانه جای داد، روی سر گذاشت و یا مثل آن کشیش امریکایی، به آتش کشید و یا در دهها میلیون نسخه تکثیر نمود. |
66- آیا جایگاه حضرت مریم (سلام الله علیها) از حضرت فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) برتر است؟ چون اسم ایشان به عنوان بانوی برگزیده در قرآن کریم آمده است. |
این سؤال اخیراً بسیار برای اذهان عمومی [و غالباً به گونههای متفاوت و به شکل شبهه]مطرح میگردد. البته هیچ اشکالی ندارد، این هم یک سؤال است و باید مورد تحقیق و تفحص و پاسخگویی قرار گیرد؛ اما همانطور که مکرر بیان شد - به ویژه در عصر ما که تهاجمات گسترده است – مخاطبین باید هنگام شنیدن یک سؤال و یا یک شبهه، فقط به پاسخ فکر نکنند، بلکه به «هدف از طرح» نیز توجه داشته باشند. به عنوان مثال در همین سؤال هدف چیست؟ آیا میخواهند مقام حضرت مریم علیهاالسلام را بالا ببرند و یا به خیال خود مقام حضرت فاطمه زهراء سیدة النساء العالمین را پایین بیاورند؟! قطعاً هدف دومی است، چرا که اولاً به قول خودشان قرآن کریم به مقام حضرت مریم علیهاالسلام تصریح کرده است، و ثانیاً اصلاً با ایشان کاری ندارند، با اسلام نیز کاری ندارند، بلکه دغدغهای که آنان بر نمیتابند، بزرگ شمردن حضرت فاطمه علیهاالسلام نزد مسلمانان و الگو قرار دادن ایشان است؛ مضافاً بر این که قصد دارند بر اساس همان قاعده «حسبنا کتاب الله – کتاب خدا برای ما کافیست»، اذهان عمومی را نسبت به اهمیت و ارزش حدیث در فهم قرآن کریم و اسلام کمرنگ کنند. |
65- گمراه کردن خداوند چگونه است؟ در برخی آیات آمده است که خداوند هرکسی را بخواهد گمراه میکند؟ مگر میشود که خداوند کسی را هم گمراه کند؟ آیا این خارج از عدالت خداوند نیست؟ |
بله، در آیات بسیاری تأکید و تصریح شده که او هر که را بخواهد هدایت میکند و هر که را بخواهد گمراه میکند، مانند: «أَفَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَاتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَصْنَعُونَ» (فاطر، 8) ترجمه: آيا آن كس كه زشتى كردارش براى او آراسته شده و آن را زيبا مىبيند [مانند مؤمن نيكوكار است] خداست كه هر كه را بخواهد بىراه مىگذارد و هر كه را بخواهد هدايت مىكند پس مبادا به سبب حسرتها[ى گوناگون] بر آنان جانت [از كف] برود قطعاً خدا به آنچه مىكنند داناست. |
64- آیا میشود الهی بودن قرآن را ثابت بفرمایید؟ |
چه کسی توانسته رد کند که ما ثابت کنیم؟ شاید بسیاری قبول نداشته
باشند، مکذب یا مفتری باشند، اما هنوز کسی آن را رد نکرده است. دقت کنیم که همیشه اثبات با مدعی است. مدعی باید دلیل و سند و مدرک و شاهد بیاورد و ادعای خود را اثبات نماید. در وحیانی بودن قرآن کریم، مدعی خداوند متعال است. دلایل هم آورده است. |
63- رائفی پور – وی در مورد خلقت انسان و دمیدن روح « وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي» گفته است: «خدا تکهای از خودش را در انسان قرار داده است»؟ |
ابتدا لازم است از جنابعالی برای پیگیری مصرانه و ارسال دیوئو کلیپ
سخنان آقای رائفیپور، تشکر و تقدیر نماییم. |
62- رابطه حديث «هذا كتابُ الله الصامِت و َاَنَا كِتابِ الله الناطِق – این کتاب خاموش و من کتاب ناطقم» با آیه «ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ» چيست؟ |
ابتدا دقت داشته باشید که از آسمان چیزی به شکل کتاب امروزی ما، یعنی
چندین صفحه بین دو جلد نازل نگردیده است؛ پس وقتی خداوند متعال در قرآن
کریم از «کتاب» سخن میگوید، منظور شکل و جسم کتاب نمیباشد. چنان چه
وقتی از کلمه سخن میگوید و میفرماید که حضرت ابراهیم علیهالسلام را
به «کلمات» آزمایش کردیم و سپس به او امامت را دادیم، منظور این نیست
که به ایشان چند کلمهی متشکل از چند حرف به صورت دیکته یا انشاء داده
شده است. |
61- در روایات داریم که امام سجاد علیه السلام علاوه بر نمازهای واجب هر شبانه روز هزار رکعت نماز میخواندند. اگر این اقوال صحیح هستند، چطور وقت میکردند؟ مگر کار نمیکردند، ارشاد مردم به دستشان نبود؟ خواهشی دارم که توجیه نکنید. با دلیل جواب بدهید. اگر در سایت درج کنید، ممنون میشوم، چون ایمیل ندارم. |
توجیه لازم نیست، شما هم میتوانید. ده رکعت را امتحان کنید و ببینید
چقدر طول میکشد؟ |
60- اگر صبر نشانه کمال روحی و معنوی بیشتر و سبب قرب بیشتر است، چرا در روایت آمده که شیعیانمان بیشتر از ما صبر میکنند؟ (عین متن سؤال و روایت در متن) |
ما گاهی معانی واژگان را درست یا تمام نمیدانیم و هر جملهای را حمل بر
معنایی که خود فهمیدهایم مینماییم و بالتبع ذهنمان دچار چالش میشود.
گاهی هم معنا و مفهوم را نسبتاً میدانیم، اما در بیان و گزاره تأمل و
تعمق نمیکنیم. اما وقتی خداوند متعال با همین حروف و کلمات مستعمل ما
آیهای نازل مینماید و یا معصوم کلامی میفرماید، حتماً با توجه به
معنا و مفهوم صحیح و کامل و نیز همه جوانب و اوج و عمق آن است. |
59- مجری شبکه کلمه، درپاسخ به سوالی امام زمان خود را قرآن کریم معرفی نموده و برای اثبات آیههایی از قرآن را شاهد آورد. آیا با توجه به کامل بودن قرآن از هر نظر و نشان دادن مسیر سعادت و اینکه در قیامت قرآن گواه و شهادت دهنده اعمال ما در دنیا میباشد آیا میتوان گفت که قرآن در هر زمان امام بر مردم میباشد؟ لطفاً در پاسخ و رد این ادعا از خود قرآن دلیل بیاورید. (دیپلم ریاضی/ اصفهان) |
ابتدا توجه نمایید که بسنده نمودن به ظاهر قرآن کریم، اول و آخر انحراف
از اسلام میباشد. عاقبت «حسبنا کتاب الله = کتاب خدا برای ما کافی است»،
همین تفسیر به رأیها و پیدایش اسلامهای بدون پیامبر و امام، چون سلفی
و تکفیری و داعش است که در طول تاریخ دیدیم و امروز نیز میبینیم. |
58- حضرت امام خمينى در جايى فرمودهاند جمله «كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا» حديث است. اهل فن میگويند اين جمله حديث نيست. همين بهانه دست معاندان و دشمنان داده تا به امام حمله كنند. آيا اين جمله حديث است؟ حديث بودن يك جمله از كجا مشخص میشود؟ |
ابتدا مهم است بدانیم که این «اهل فنّ»، کیانند و اهل چه فنّی هستند؟ اهل فنّ حدیث (مُحدّث و فقیه) هستند، یا اهل فنّ ایجاد شک، شبهه، اعوجاج و انحراف، یا اهل فنّ ضد تبلیغ علیه امام (ره)، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران و اساساً اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و آله؟ به ویژه در حوزه علمیه فیس بوک (چنان چه در منبع شبهه ذکر نمودید). فضاهای مجازی چون فیس بوک، برای خودش آیات عظام، فقها و محدثینی دارد که هیچ نیازی به تحصیل، تفکر، تعقل، وجدان، اسلامشناسی، تهذیب و تقوا ندارند. |
57- از حدیث: «ولا فاطمة لما خلقتکما... و اگر فاطمه نبود تو و علی را نمیآفریدم»، اینگونه برداشت میشود که مقام حضرت فاطمه علیهاالسلام از هر دو بالاتر است؟ لطفاً توضیح دهید. (چهارم انسانی/ هرمزگان) |
متن روایت به شرح ذیل است: |
56- در برخی از شبکههای اجتماعی (یوتیوپ، فیسبوک)، با بیانی ساده بیان شده: قرآنی که در دست ماست از نسخ خطی کوفی به دست آمده و چون خط کوفی نقطه و اعراب نداشته است پس (نعوذ بالله) معلوم نیست قرآنی که در دست ماست، همان اعراب و نقطهها را داشته باشد و احتمالاً تغییر یافته است. |
همانطور که مشهود است، هدف اصلی فقط و فقط ایجاد تشکیک در قداست و وحیانیت قرآن است و نه متن آن. برای آنان در درجه اول مهم نیست که مثلاً کسی «عَلِمَ» را عِلم بخواند یا عَلّمَ، بلکه فقط این مهم است که وقتی مسلمانی قرآن را به دست میگیرد، نگوید این «کلام الله» و عین وحی است، بلکه بگوید، «شاید دخل و تصرفهایی نیز در آن شده باشد – شاید». همین برای متزلزل کردن باور به قرآن کافیست. |
55- چندی پیش آقایی (به نام دانشمند) حدیثی خواندند مبنی بر این که امام زمان (عج) نایب ندارند! پاسخ چیست؟ |
با شخص و نام او کاری نداریم و با این که آیا شخصی به نام آقای دانشمند چنین گفتهاند یا نگفتهاند یا منظورشان بیان دیگری بوده است نیز کاری نداریم، اما هر کس که به همین معنای ظاهری که فهم میشود، مدعی گردیده و بگوید: «امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف» نایب ندارند؛ خوشبینانهاش این است که علم ندارد و بدبینانهاش این است که غرض و مرض دارد. بالاخره از این افراد نیز در طول تاریخ زیاد بوده و هستند که اهداف تعیین شدهای دارند و با سوء استفاده از دانستهها یا نادانستههای مردم عادی و نیز خوشآمدها یا ناخوشایندهای نفس آنان، مطالبی عنوان میکنند تا ایجاد اعوجاج و انحراف نمایند. |
54- آیا این حدیث پیامبر(ص) صحبح است؟ ای گروه قریش! شما مردم فارس (ایرانیان) را با شمشیر (در فتح ایران) میزنید تا به سوی اسلام بیایند، سوگند به خدا روزی خواهد آمد که آنها شما را برای کشاندن به سوی اسلام با شمشیر میزنند؟ (ادامه در متن) |
در متن این سؤال آمده است: در نقدی که یکی از وبگاهها بر این جدیث نوشته شده این چنین آمده: آیا محتوای چنین روایاتی در تضاد کامل و واضح با نص قران مجید نیست که مبشر و منادی آزاد اندیشی است؟ سازندگان چنین روایاتی نخست میخواهند دروغ ارسال اسلام به جهان با زور و ضربه شمشیر را به امضای پیامبر گرامی برسانند. اگر امروز در صحت حدیث فوق که با نص قرآن مغایرت کامل دارد، تردید کنیم چه چیز جز غرض ورزی و قوم گرایی و عرب و اسلام ستیزی را مورد تردید قرار دادهایم؟ آنان که به صحت چنین روایاتی اصرار دارند و تبلیغ میکنند که اعراب اقوام دیگر را با زور شمشیر به اسلام کشاندهاند، آیا باخبرند که با این بیانات تا چه حد مسلمان شدگان و نه اعراب را تحقیر می کنند؟ |
53- یک شبهه از معجزه علمی قرآن دارم. فرمود همه چیز را زوج آفریدم، در حالی که علم امروز در ساختار اتم، الکترون و پروتون را بارهای متضاد و هم چنین نوترون را با بار خنثی و یا حلزونی که نرینگی و مادینگی را در درون خود دارد، ثابت کرده است. |
روزی دو نفر که با هم اختلاف داشتند، جهت حکمیت نزد امیرالمؤمنین علیهالسلام آمدند. شاکی گفت: او به من بدهکار است و بدهیاش را نمیدهد. متشاکی گفت: خیر، بلکه من بدهی خود را دادهام. حضرت فرمودند: به این که بدهی داشتی خودت اقرار کردی، حال باید پرداخت آن را اثبات کنی... . |
چنین عقیدهای وجود ندارد، بلکه چنین ادعاهایی وجود دارد که وظیفه تدوین، تنظیم و طرح آن به دکتر سروش سپرده شده است و مسئولیت ترویج و تبلیغ آن نیز بر عهدهی (به اصطلاح) روشنفکران – دگر اندیشان – قرائت جدیدیها و ... سپرده شده است و البته در کنار اهل قلم و برخی از مطبوعات و سایتها، عدهی قابل توجهی از اساتید دانشگاهها، به ویژه در علوم انسانی و بالاخص در دانشگاههای آزاد نیز این رسالت را بر عهده گرفته و بسیار جدی دنبال میکنند. |
مردم عادی اگر زبان مادری خود را نیز نیاموزند، نمیتوانند از روی
کتابی بخوانند و یا چیزی بنویسند. پس این دلیل موجهی نیست. |
50- شیعیان میگویند: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «انا مدینة العلم و علی بابها»، اما اهل سنت میگویند ایشان فرمودند: من شهر آن هستم و ابوبکر و عمر، سقف و دیوار (یا پایههای) آن هستند و علی باب آن! چگونه آنها را قانع کنیم؟ |
روزی دو نفر که با هم اختلاف داشتند، جهت حکمیت نزد امیرالمؤمنین علیهالسلام آمدند. شاکی گفت: او به من بدهکار است و بدهیاش را نمیدهد. متشاکی گفت: خیر، بلکه من بدهی خود را دادهام. حضرت فرمودند: به این که بدهی داشتی خودت اقرار کردی، حال باید پرداخت آن را اثبات کنی... . |
متن و ترجمه آیه به شرح ذیل میباشد: |
48- من مستبصر هستم و شبهاتی برایم پیش آمده است. آیا به قرآن چیزی اضافه و کم شده است؟ آیا حرفهای معصومین همه درست است و علم الهی و قرآنی است؟ آن چه در فضیلت ایشان بیان شده، همه بیان خودشان است؟ |
در متن سؤال مطالب با شرح بیشتر در پنج بند بیان شده است که البته همه به همان بحث مطرح شده در سؤال بر میگردد، مثلاً در بند چهارم آمده است: :آیا حرفها و احادیث معصومین همه ازطریق علم خداوندی است؟ مثلاً یک انسان شاگرد کسی است ممکن است علم زیادی از او یاد بگیرد و از آن به مردم بگوید اما در نقلهایش از خودش هم گفته باشد که شاید صحیح نباشد ولی حرفهایی که ازاستاد نقل کرده همه صحیح است. آیا پیامبر و به پیروی ازایشان اهل بیت (ع) هرچه میگویند از وحی و علم نامحدود خداست؟ |
47- تفسیری از آیه شریفه (فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ) و تضاد آن با فیلترینگ اینترنت را بیان نمایید. |
اول باید دید که چه ربطی دارد؟ آیا اساساً ربطی دارد، یا آن که قرار
است به زور ربط داده شود، آن هم به گونهای که خروجیاش نتیجهی مورد
نظر باشد؟! |
46-آیه «نِسَآؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ فَأْتُواْ حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ ... – زنان شما کشتزارهای شما هستند، هر زمان که خواستید با آنها آمیزش کنید ...» مجوز تجاوز به همسر است، چرا که به مرد اجازه میدهد حتی اگر همسرش نخواست با او مجامعت نماید؟! |
متن آیه و ترجمهاش به شرح ذیل است: |
45-چرا برخی از آیات قرآن کریم مثل سخن گفتن نبی با مورچه، کشتی نوح، معراج و ... عقل سلیم مطابقت ندارد؟ |
این سؤال یا شبهه اخیراً بسیار رایج شده است و با اشکال متفاوت در اذهان مطرح میگردد. گاه می گویند با عقل سازگاری ندارد و گاه میگویند با علم تجربی نمیخواند و ... . دقت شود که عقل سلیم یک مقوله است و علم تجربی که محدود به عالم ماده و تجربهی به دست آمده تا کنون است نیز مقولهی دیگری میباشد و نباید این دو و تعریف و عرصه فعالیت آنها را یکی گرفت و جایگزین نمود، چرا که حتماً موجب خلط مبحث و درک نادرست از حقایق میگردد. با عقل سلیم میتوان به وجود خدا و حقانیت رسول و وحی پیبرد، سپس اگر در کلام وحی نقلی از تاریخ شد که ما در آن حضور نداشتیم قابل پذیرش است، و ضرورتی ندارد که حتماً همه چیز فقط به علم تجربی به اثبات برسد. با علم تجربی نیز میتوان آثار و نشانههایی را در عالم ماده دید و آنها را به عقل ارجاع داد تا حکم کند. |
44-دوباره باب شد که شایع کنند قرآن و احادیث به انسانها فحش میدهند. برخی را حیوان، برخی را چون الاغ و برخی دیگر را بیشعور یا بیعقل میخوانند. مسلمانها نیز مدعی هستند که چون خدا گفته درست گفته، اما ما اصلاً خدا را قبول نداریم. پاسخ منطقی چیست؟ |
خوب اگر اصلاً خدا را قبول ندارند، نباید در مورد فعل خدا، کلام
خدا، پیامبر و ولیّ خدا بحث کنند. مگر میشود انسان وجود کسی یا چیزی
را قبول نداشته باشد، سپس راجع به افعال یا مشخصات یا کلام او بحث
کند؟! اگر خدا را قبول ندارند، دست کم ناچارند مدعی شوند که قرآن کریم نیز کتابی است مانند سایر کتب که توسط کسی نوشته شده است. خوب بیانات این شخص را قبول ندارند، به بیانات اشخاص دیگر رجوع کنند، ببینند چه حاصلشان می شود و یا از انسان چه تعریف دیگری ارائه شده است که بهتر و کاملتر باشد؟ بالاخره انسان یک موجود است و تعریفی دارد و چون نه تنها یک موجود ساده و یک بُعدی نیست، بلکه ابعاد متفاوت و بسیطی دارد، یک تعریف هم ندارد و از هر منظری میتوان تعریفی راجع به او ارائه داد. |
43-قرآن صامت است و ما (انسان) ناطق. پس ما ارجحیت داریم. حالا چه دلیلی برای حجیت قرآن و ضرورت رجوع به آن باقی میماند؟ آیا این استدلال صحیح است یا پاسخی دارد؟ |
اگر چنین باشد که انسان نباید هیچ کتابی را بخواند، چرا که انسان ناطق
است و همه کتب صامت! اما در خصوص «انسان» و «قرآن» توجه به نکات ذیل
لازم است: الف – چون فرض نمودهاند که قرآن یعنی سطور نوشته شده بر روی چند صفحه کاغذِ قرار گرفته بین دو جلد، آن را صامت و خود را ناطق و برتر گمان نمودهاند! قرآن کریم، کلام الله است که به قلب پیامبر اکرم (ص) وحی شده و از طریق کلام او به انسان ابلاغ شده است، نه این که یک کتاب چند صفحهای باشد که از سوی خدا نازل شده باشد. پس «قرآن» صامت نیست، بلکه فقط صورت این کتابی که در دست ماست (سطر، صفحه و کاغذ)، صامت است. قرآن عین کلام است و برترین کلام الله، چون کلام الله است. |