شبهات متفرقه
1،2،3,4،5،6،7،8،9،10،11،12 |
168- در نهجالبلاغه با صراحت
آمده که زنان ناقص العقل و ناقص الایمان هستند و با
آنان مشورت نکنید و این روایت در مورد یک شخص خاص نیز
نمیباشد و اطلاق عام دارد؟ |
در بررسی یک روایت، به ویژه وقتی درک آن
غامض به نظر میآيد، تأمل در نکات بسیاری ضروری است. اول این که روایت
از کدام دسته روایات میباشد، یعنی روایت صحیح است یا مرسله یا مرفوعه؟
و البته تشخیص آن اگر چه سخت است، اما ناشدنی نیست و اصول خود را دارد
که در علم رجال مطرح میگردد. لذا هر روایت و حدیثی ابتدا به عقل، وحی
و سیره انطباق داده میشود، اگر منطبق نبود، به هیچ وجه قابل پذیرش
نیست ـ چون با اصول کلی و از جمله عصمت منافات دارد – اما اگر منطبق شد
نیز هنوز معلوم نیست که این جمله از معصوم است یا خیر؟ مثلاً کسی بگوید
از معصوم شنیدم که به هیچ وجه به سراغ دخانیات یا مصرف مواد مخدر
نروید. اگر چه این امر با عقل و وحی و سیره و سنت معصوم سازگار و منطبق
است، اما معلوم نیست که جمله از معصوم باشد. لذا در این جا علم رجال
وسط میآيد و معلوم می کند که آیا روایت صحیح است، یا مرسله یا مرفوعه... .
ادامه مطلب... |
167- استاد ما میگوید: مگر
میشود این همه انسانی که مسلمان (شیعه) نیستند به
جهنم روند؟! آنهایی که این حرفها را میزنند به خدا
تنگنظرانه نگاه میکنند. این با رحمت خدا سازگار
نیست. |
کسی که به خدا، رحمت و غضب او و نیز به
بهشت و جهنم اعتقادی دارد، نه از ناحیهی خود برای او تعریفی قرار
میدهد و از ناحیهی او مردم را به بهشت و جهنم میفرستد. ابطال دین و
قرآن کریم به بهانهی رحمت واسعهی الهی همان قدر خطا، مذموم، مضر و
منحرف کننده است که یأس و ناامیدی از رحمت او. لذا کسی که به خدا ایمان
دارد، دقت میکند که خداوند خود رحمت یا انتقامش را چگونه توصیف کرده
است؟ بدیهی است آن خدایی که شخص بر اساس میل یا موهومات ذهنش تعریف و
توصیف نماید، خدای ساختهی ذهن آن شخص است، نه خدای واقعی.
بیتردید اگر معنای رحمت خدا این بود که به دلیل کثرت کفار و یا جهال،
عذاب و عقاب برداشته میشود، دیگر خداوند متعال نه پیامبری ارسال
مینمود، نه وحی میفرستاد، نه دعوت به توحید و یکتاپرستی و اسلام
مینمود و نه بهشت و جهنمی خلق میکرد و نه بهشت و دوزخ و اهلشان را
در قرآن کریم تبین مینمود... .
ادامه مطلب... |
166- در عتبات عالیات شخصی را
به عنوان فرزند امام زمان (عج) به زائران معرفی کرده و
به تقلید از او دعوت میکنند؟ |
بر اساس گزارشات واصله، در عتبات (نجف و
کربلا) شخصی به نام سید احمد الحسن را به نام فرزند امام زمان (عج) و
سید یمانی معرفی کرده و از زائران میخواهند که از او تقلید و تبعیت
کنند.
بدیهی است که این جریان نیز دسیسهی دیگری برای ایجاد انحراف در
اعتقادات شیعیان ایرانی (و احیاناً عراقی) است. در طول تاریخ غیبت،
ادعای امام زمانی نیز زیاد بوده است، چه رسد به ادعای فرزندی برای
ایشان. فراماسون انگلیس در ساختار بهائیت نیز با ادعای ارتباط با امام
زمان (عج) توسط «باب» وارد شد. آن جاسوس ملعون ابتدا ادعای نوکری و
خاکساری کرد، سپس ادعای نیابت کرد و سپس ادعای مهدویت نمود. اما به قول
معروف «شنونده باید عاقل باشد». اینک به نکات ذیل توجه فرمایید:
الف – بدیهی است که عدهای ایرانی مقیم – که احتمالاً از گروه منافقین
میباشند – این دسیسه را طراحی کرده و به اجرا در میآورند... .
ادامه مطلب... |
165- میگویند: آیا در میان
شما 313 نفر انسان صالح پیدا نمیشود که امام زمانتان
ظهور کند؟ و چرا امام شما خائف است؟ |
به آنها بفرمایید اطلاعات شما راجع به
مذهبتان ضعیف است. امام زمان، ما و شما ندارد. مبحث مهدویت و ظهور حضرت
(عج)، مبحثی اسلامی است که تمامی مذاهب اسلامی به آن اعتقاد دارند و
احادیث مربوط به امام زمان (عج) در کتب معتبر اهل سنت، زیاد هم کمتر از
شیعه نیست. و امام زمان (عج) فقط برای شیعیان ظهور نمینماید، بلکه
برای کل جهان ظهور مینمایند و اعتقادات اهل سنت نیز جز این نیست.
الف - صحاح سته (صحیحهای ششگانه)، معتبرترین کتب منبع و مرجع اهل سنت
است و همهی احکام مذاهب چهارگانه نیز به این منابع بر میگردد. در
صحیح ابو داود سجستانی، فصل دوم، بابی وجود دارد به نام «کتاب المهدی»
و اختصاص به احادیث مهدویت دارد. اولین حدیث قید شده در این فصل به شرح
ذیل است:
قال رسول الله (ص): من انکر خروج المهدی، فقد کفر – یعنی: رسول خدا (ص)
فرمود: هر کس خروج مهدی را منکر شود، کافر شده است... .
ادامه مطلب... |
164- آیا قرآن کریم نیاز به
تفسیر دارد؟ مگر نفرمود قرآن را آسان قرار دادیم و مگر
در آیات متعددی همه انسانها مخاطب قرار نگرفتند؟ پس
چرا به جای یا «ایها الناس» نفرمود: «یا ایها
المفسرون»؟ |
وقتی میپرسیم «آیا قرآن باید تفسیر
شود؟»، لازم است ابتدا بدانیم که منظور از تفسیر چیست؟ و کار تفسیر و
فایده آن چیست؟ آیاتی که در سؤال با ذکر نام سوره و شماره آیه قید شده
بود هیچ کدام منافاتی با ضرورت تفسیر ندارد و نیاز به تفسیر نیز دال بر
ثقیل بودن یک معنا نیست. به عنوان مثال به یک کلمهی ساده در گفتگوی
محاورهی خود توجه کنیم. به یک دیگر «سلام» میدهیم. آیا راحت و آسان
نیست؟ آیا همگان این لفظ را به کار نبرده و این کار را نمیکنند؟ حال
سؤال میکنیم که آیا کلمهی «سلام» یا آداب «سلام دادن» تفسیر میخواهد
یا نه؟ یا اصلاً تفسیری دارد یا نه؟ مثلاً نمیشود یک کتاب مطالب علمی،
کاربردی، لازم و ضروری دربارهی واژهی سلام و علت سلام دادن و آثار
مفید آن و احکام آن و مضرات پاسخ ندادن یا ترک آن در ساختار شخصیت فرد
و تنظیم روابط جامعه نوشت؟ حالا همین معنا را به «بسم الله الرحمن
الرحیم» برگردانیم. همه میدانند یعنی چه؟...
ادامه مطلب... |
163- چرا به رغم گسترش صنعت
حمل و نقل و ...، هنوز باید در سفر نماز را شکسته
خواند؟ این حکم متعلق به زمانی بوده که سفر مستلزم
زمان و رنج سفر بوده است. |
گاهی اوقات فرض غلطی را به دین نسبت
میدهند و سپس میپرسند چرا؟ و بدیهی است که صورت مسئلهی غلط هیچگاه
به پاسخ درست نمیرسد.
این سؤال که در هر دورهی چهار سالهای مجدداً مطرح میکنند تا اذهان
نسل جدید را مشوش نمایند نیز چنین است. و پاسخش در یک جملهی کوتاه این
است که «اصلاً صورت مسئلهی غلط است».
چه کسی گفته که باید در دین تقلید کنیم که حالا سؤال کنیم چرا؟ اتفاقاً
اسلام نه تنها در مقولهی «دین» به هیچ وجه تقلید را توصیه ننموده است،
بلکه به صورت قاطع آن را رد مینماید. چنان چه در اولین مسئلهی هر
رسالهای از قدیم تا کنون قید شده است که «تقلید در اصول دین جایز
نیست»... .
ادامه مطلب... |
162- چرا به رغم گسترش صنعت
حمل و نقل و ...، هنوز باید در سفر نماز را شکسته
خواند؟ این حکم متعلق به زمانی بوده که سفر مستلزم
زمان و رنج سفر بوده است. |
این سؤال یا شبهه اخیراً موضوع فرافکنی بسیاری از سایتها قرار
گرفته است و بالتبع برای بسیاری نیز به یک سؤال جدی مبدل گردیده است.
اما، قبل پاسخ باید دقت نمود که مشکل و درد اصلی طراحان این سؤال چیست؟
آیا واقعاً ناراحت هستند که چرا به جای چهار رکعت نماز، دو رکعت
میخوانند؟ یا مجتهد شدهاند و فهمیدهاند که حکم چیز دیگریست؟ یا
اصلاً اعتقادی به خدا و نماز ندارند، بلکه میخواهند به هر طریقی در هر
موضوعی ایجاد شک و شبهه کنند و از هیچ موضوعی نیز دریغ نمیکنند؟! اگر
چه از شاکلهی سایتها معلوم است که مورد آخر دربارهی آنان صدق
میکند، ولی چون سؤال در اذهان بسیاری از مسلمانان و اهل نماز مطرح
شده، پاسخ آن به شرح ذیل ایفاد میگردد:
الف – حکم نماز شکسته [دو رکعت اقامه نمودن نمازهای چهار رکعتی] را
همان کسی قرار داده و فرمان داده است...
ادامه مطلب... |
161- سروش در کلاس اصول
عقایدی گفته است: امام زمان حقیقت دارد، ولی واقعیت
ندارد. پاسخ چیست؟ |
نمیدانیم که سروش چنین مطلبی گفته است
یا خیر؟ اما بعید نیست. لذا به نکات ذیل توجه شود:
الف – در ادبیات، فلسفه و کلام، در مورد واژهها مبحثی تحت عنوان
«اشتراک معنوی» و «اشتراک لفظی» وجود دارد که دقت به آن در همهی
مطالعات و مباحث و تحقیقات لازم است.
اشتراک معنوی، به معنای واژهای میگویند که هر کجا مطرح شود، یک مفهوم
از آن ادراک میگردد. مانند واژهی «هستی». همه از این واژه یک معنا را
میفهمند و هیچ کس معنای متفاوتی درک یا بیان نمیدارد.
اما، بسیاری از واژهها «مشترک لفظی» هستند....
ادامه مطلب... |
160- اخیراً مرد 45 سالهای
در کرج کلاسهای معنوی دایر نموده و شرط پذیرش را نیز
محرم اسراری قرار داده است، لذا ابتدا از متقاضی
میخواهد که گناهان خود را روی یک نوار کاست ضبط و
تحویل دهد ...، برخورد چگونه باید باشد؟ |
ابتدا دقت شود که نام هر شیادی و
رمالبازی برای اغفال – به ویژه اغفال نوجوانان و جوانان – معنویت،
عرفان و یا ... نمیباشد.
اسلام عزیز و به ویژه مکتب والای تشیع، اصول و فروع بسیار روشن و مشخصی
دارد. قرآن کریم، احادیث معتبر، علمای حاذق، دانشمندان و نویسندگان
معتبر در اختیار ما و همهی محققین و علاقمندان قرار دارند، پس نه تنها
نیازی به این رمالبازیهای نیست، بلکه با کمی تأمل و تفکر به راحتی
میتوان به حقهبازی این گونه افراد پی برد.
در کجای اسلام عزیز آمده است که «گناهان خود را افشاء کنید»؟! مگر نه
این است که اسلام برای حفظ آبروی شخص (هر کس که باشد) اهمیت ویژهای
قائل است و افشای گناه را خود گناه میداند و بیان ميدارد که ضمن آبرو
ریزی و تحقیر شخصیت نزد دیگران، سبب شیوع گناه میگردد.
اسلام حتی برای گناهی چون «زنا» چهار شاهد خواسته است که اگر مدعی
نتواند چهار شاهد بیاورد...
ادامه مطلب... |
159-برخی برای این که فرزندشان به
اصطلاح عقدهای بار نیاید، هیچ قیدی در پوشش، آرایش،
روابط یا ... را بر او تعریف و اعمال نمیکنند، اگر چه
این استدلال مردود است، اما پاسخ علمی، تربیتی و
روانشناختی آن چیست؟ |
وقتی کسی میخواهد برای رسیدن به نتیجهی
معلومی، فعل مشخصی را انجام دهد، ابتدا باید تفکر، تأمل و دقت نماید که
آیا آن فعل او را به آن نتیجهی دلخواه خواهد رساند یا خیر؟ در واقع
آیا آن فعل «علت» و این نتیجه «معلول» طبیعی آن میباشد و یا خیر؟
به عنوان مثال: اگر کسی تصمیم گرفت که برای رفع گرسنگی کمی بیشتر
فوتبال بازی کند و یا برای کسب علم بیشتر به جای تحقیق و پژوهش بیشتر
به استراحت و خورد و خوراک چربتر بپردازد! به او خواهند گفت: هرگز از
آن علت چنین معلولی صادر نمیگردد، بلکه باید برای رفع گرسنگی چیزی
بخورد و برای کسب علم بیشتر به مطالعه و تعلم بیشتر بپردازد.
حال سؤال میکنیم که اولاً چه کسی گفته و به اثبات رسانده که برخورداری
از چارچوبهای اخلاقی و نظم رفتاری به گونهای که معقول و منطبق با
فضایل انسانی باشد، ایجاد عقده میکند که نتیجه بگیریم نقض یا ترک آنها
رفع عقده خواهد نمود؟! و ثانیاً چه کسی گفته و در کجا به اثبات رسیده
که گرایش به ضد ارزشها یا به قول خودشان ساختار شکنی اخلاقی و عقلی،
خود ایجاد نوعی عقده نمیکند؟!...
ادامه مطلب... |
158- با توجه به مبحث ازلی
بودن گازها که ذرههای بنیادین جهان هستند، چگونه
میتوان به یک کافر مادهگرا که فقط عقل و تجربه را
قبول دارد، وجود خدا را اثبات نمود؟ |
لازم است ابتدا به یک سری اصول کلی (به
ویژه برای تعیین چارچوبهای بحث)، که پاسخهای متفاوت سؤال فوق نیز در
ذیل آنها ایفاد میشود کاملاً دقت گردد:
الف – هر چند مادهگراها که در دورهی قدیمتر به آنها «دهریون»
میگفتند و امروزه به آنان «ماتریالیسم»ها میگویند، به خاطر فرار از
مباحث مربوط به «وجود» و ضرورت تقسیم آن به «واجب – ممکن و ممتنع» که
هر راه گریزی از اقرار به وجود ذات مقدس احدیت به عنوان هستی مطلق را
میبندد، سعی دارند که کلاً «عقلانیت» را تعطیل اعلام کنند، اما «عقل»
و بالتبع «عقلانیت»، تئوری یا نظریه نیست که قابل انکار باشد و راه
گریزی نیز از قبول آن وجود ندارد. در هر حال اگر کسی بخواهد منکر «عقل»
شود نیزناچار است برای اثبات مدعای خود دلیل عقلی ارائه دهد...
ادامه مطلب... |
157- دور از ذهن است که هدف
از قیام ابا عبدالله (ع) فقط «امر به معروف و نهی از
منکر» باشد! حادثهای به این عظیمی و این همه مصیبت
فقط برای همین که در ایران هم انجام میشود؟! ...، پس
این همه مصیبت برای چه بوده است؟ |
مشکل اصلی اینجاست که هیچگاه اجازه
ندادند که ما به تعریف، اهمیت، جایگاه و تأثیر «امر به معروف و نهی از
منگر» پی ببریم و خود نیز اهمال کردهایم. و همیشه گمان کردهایم که
معنایش این است که مثلاً به یکی بگوییم روسریات را جلوتر بکش و به
دیگری بگوییم لطفاً شراب نخور، یا نماز بخوان و ...! در صورتی که اصلاً
چنین نیست. ذیلاً به چند محور جهت توجه اشاره میگردد:
الف – شکی نیست که حضرت «ابا عبدالله الحسین علیهالسلام» برای همین
هدف از مدینه خارج شدند، چرا که خودشان چنین فرمودند. در کنار قبر
جدشان (ص) حاضر شده و به خداوند عرض کردند...
ادامه مطلب... |
156- میگویند دمکراسی در
آمریکا به حدی است که حتی یک خارجی [اوباما] میتواند
بیاید و رئیس جمهور شود؟ |
قراین تبلیغات حدود دو سه هفته است که
توسط رسانههای آمریکایی به اذهان عمومی مردم آمریکا القاء میشود و در
اذهان عمومی سایر ملل جهان نیز فرافکنی میگردد و علت آن نیز جو بسیار
نامساعد افکار عمومی در امریکا و ناامیدی آنها از سیاستمداران خود – به
ویژه پس از بحران اقتصادی، بیدار ملتها در منطقه و تشدید تنفر جهانیان
از امریکا – میباشد که موجب شرمندگی ملتشان گردیده است.
واقع مطلب این است که در امریکا اصلاً امریکایی بومی وجود ندارد که کسی
در میان آنها خارجی باشد، ملت امریکا، ملتی متشکل از مهاجرینی است که
از اقصی نقاط عالم [به ویژه دزدان، قاتلان، طلاجویان و یاغیهای
انگلیسی] به آنجا سفر کرده یا تبیعد شده و سکنی گزیدند و آنها نیز از
کشورهای دیگر با کشتی اسرا و بردگان سیاه و سفید بسیاری را وارد کرده و
از آنها بیگاری کشیدند...
ادامه مطلب... |
155- چرا خداوند در مقابل
سپاه ابرهه از کعبه حفاظت کرد، اما در مقابل ابن زبیر،
حجاج یا وهابیها و ...، این کار را نکرد؟ |
همهی اتفاقهای مشابه در عالم [حتی برای
خود ما]، در یک زمان، یک مکان، یک شرایط و ... اتفاق نمیافتد که اقدام
مشابهی – یا به قول معروف نسخهی مشابهی – برای همه آنها داشته باشیم.
لذا یک انسان عاقل و حکیم نیز برای هر اتفاقی بر اساس حکمتاش ارادهای
کرده و اقدامی مینماید، چه رسد به خداوند حکیم و متعال. از همین رو
شاهدیم، پیامبری را در آتش میاندازند، اما زنده و سلامت بیرون میآید،
اما پیامبر دیگری در بدنهی درختی پنهان میشود، درخت و او را با هم از
وسط اره میکنند. پیامبری را سر میبرند، اما پیامبر دیگری را که
میخواهند به صلیب بکشند، خداوند به آسمان میبرد ... یا حتی در زمان
خودمان شاهدیم که سیل کعبه را خراب میکند، اما یک مسجد از سونامی
شدیدی که شهرهایی متفاوتی در چند کشور را نابود کرده، سالم بیرون
میآيد. هزاران نفر در یک زلزله میمیرند، اما یک نوزاد یا یک پیرزن
بالای هفتاد سال، حتی پس از چند روز سالم بیرون میآيد...
ادامه مطلب... |
154- آیا امام زمان (عج) را
میتوان دید - چگونه؟ یا اساساً رؤیت نمیشوند؟ |
این که آیا ما میتوانیم ایشان ببینیم یا
خیر؟ با این که ایشان اساساً قابل رؤیت هستند و یا موجودی نادیدنی
میباشند، دو مقولهی کاملاً متفاوت است.
اگر منظور از «ما میتوانیم ببینیم» این است که هر کسی میتواند با
اراده، تلاش، عبادت و ...، به نقطهای یا جایی برسد که حتماً ایشان را
زیارت کند، خیر. پس از نواب خاص، یعنی پایان غیبت صغرا و آغاز غیبت
کبری، دیگر باب دیدن بدین صورت که فقط برای آن چهار نایب خاص ممکن بود،
به طور کلی بسته شد. لذا آن حضرت علیهالسلام در آخرین نامهی خود به
آخرین نایب خاصش، علی بن محمد سمری (ره) میفرمایند:
«مَنِ الدَعی المُشاهِدة قَبلَ خُرُوج السُفیانی وَ الصَّیحَةِ، فَهُوَ
کَذابٌ مُفتَرٌ»
یعنی: [دیگر] تا قبل از خروج سفیانی و صحیهی آسمانی (که از علائم حتمی
ظهور است) هر کس ادعای مشاهدهی مرا بنماید، دروغگو و افترا زننده است...
ادامه مطلب... |
153- مگر حضرت علی (ع) که از
علوم الهی برخوردار بود نمیدانست که در «لیلة المبیت»
کشته نخواهد شد، پس چرا کار او را بسیار شجاعانه
میدانیم؟ |
این شبهه در سال گذشته و نزدیک به ماه
مبارک رمضان و نیز عیدغدیر بازار داغی در سایتهای شبهه افکن پیدا کرد
که البته کاربران گرامی جویای پاسخ شدند و پاسخ مناسب نیز در این این
پایگاه درج شد، اما چون مجدد مطرح شده است، نظر ارسال کنندگان و سایر
کاربران گرامی به نکات ذیل جلب میگردد:
الف - متأسفانه دشمنان اسلام از قرون گذشته [حتی در زمان حیات معصومین
ع] سعی کردند شایعات و خرافاتی را وارد فرهنگ اسلام کنند که به طور کلی
از آنها تحت عنوان «اسرائیلیات» یاد میشود که باورهایی چون تجسم خدا
(در برخی مذاهب اهل سنت)، جادو و جنبل و دعانویسی به آن سبک ... و
بسیاری از باورهای دیگر که در بین مردم خودمان نیز بسیار شایع است، از
همان دسته است. از جمله این اسرائیلیات، القای حسن و امتیاز «بیخبری»
و بی اجر کردن «علم» است، که سبب پیدایش سؤالها و شبهههای مشابه
میگردد...
ادامه مطلب... |
152- در مورد «غیبت کردن» که
مبتلابه بسیاری از مردم است بگویید. آیا حتی خوب گفتن
و یا صحبت از شروری که اسماً مسلمان هستند یا صحبت از
کفار هم غیبت است؟ اظهار نظر چطور و ...؟ |
غیبت، همان گونه که از واژهاش پیداست،
سخن گفتن از کسی در غیاب اوست و در اصطلاح فقهی به گفتهای در مورد
برادر مسلمان و مؤمن غیبت اطلاق میشود که اگر به گوش خود او برسد،
ناراحت یا دلتنگ میشود و یا راضی نیست. حال چه از او در غیابش به خوبی
یاد شود و یا به بدی. البته غیبت فقط راجع به موضوعاتی است که در آن
شخص ثالث واقعیت داشته باشد، و گرنه به غیر از غیبت، مصداق تهمت نیز
میشود.
پیامبر اکرم صل الله علیه و آله به مردم میفرمایند: «آیا میدانید
غیبت چیست»؟ آنها پاسخ میدهند: «خداوند متعال و رسول او داناترند».
میفرمایند: «غیبت آن است که از برادر مؤمن خود به چیزی یاد کنی که
مایهي کراهت و ملال خاطر او باشد (یعنی اگر بشنود خوشش نمیآید)».
شخصی سؤال نمود: «ای رسول خدا! اگر آن چه در بارهی میگوییم، در او
باشد، باز هم غیبت است»؟ ایشان فرمودند: «اگر آن چه در او موجود است
بگویی، غیبت او را کردهای و اگر در او نباشد که به او تهمت زدهای»
(کشف الریبة، شهید ثانی، ص 53)...
ادامه مطلب... |
151- چرا در آمریکا گاهی
فیلمهایی علیه خودشان ساخته میشود، اما در ایران که
مدعی آزادی است چنین امکانی وجود ندارد؟ |
هر دو وجههی سؤال خلاف واقعیت است. نه
در آمریکا این آزادی وجود دارد که علیه خودشان فیلمی بسازند و نه در
ایران بر علیه اسلام یا انقلاب فیلم ساخته نمیشود. بلکه شناخت و نگاه
ما (عموم) به فیلم بسیار سطحی بوده و نقادانه نیست. و اتفاقاً
سیاستگذاران تولید فیلم و سریال نیز از همین نگاه سطحی نهایت بهره را
میبرند، چرا که بیننده چه نقاد باشد یا نباشد، پیامهای مستقیم و غیر
مستقیم فیلم به او القاء شده و تأثیر میگذارد. و دلیل روشن آن که ما
گمان میکنیم که در آمریکا علیه خودشان فیلم میسازند، ولی در ایران
خیر.
الف - اگر با یک دیدگاه عمیقتر به اهداف و پیامهای یک فیلم آمریکایی
دقت شود، به وضوح مشخص میگردد که هیچ پیام آن بر علیه سیاستهای
آمریکا نیست...
ادامه مطلب... |
150- شخصی در وبلاگی نوشت: من
آن علی را قبول دارم که وقتی خلخال از پای پیر زن
یهودی میکشند ...، این نوشته و مواضع مشابه شعارگونه
پخش شد، آیا این دیدگاه درست است؟ |
انسان باید خیلی مراقب خود باشد. گاهی
«قلم» انسان بنیز رای او به «إله» و معبودی مبدل میگردد. لذا چنین
شخصی نه برایش علی (ع) مهم است و نه آن پیرزن یهودی، بلکه آن چه برای
او اهمیت دارد، همین نوشتن و طرح خود به واسطهی «قلم» است. او
مینویسد تا خود را طرح کند، اگر چه نوشتهاش موجب ایجاد انحرافات
بسیاری گردد.
آن که میگوید: من آن علی (ع) را قبول دارم که چنین یا چنان، در واقع
فقط خودش [نفس] را قبول دارد و هر چیز و هر کس و هر فعلی را به آن
ارجاع داده و تطبیق میکند و اگر اندازهها یکی بود میپسندد. یعنی به
جای آن که امام را «میزان» قرار دهد و خود را با آن اندازهها منطبق
کند...
ادامه مطلب... |
149- استاد ما با نشان دادن
یک عکس از دختر بچهای که با پدرش کارگر ساختمانی است
و ...، کلی علیه آقا صحبت کرد. پاسخ چیست؟ |
ایشان را راهنمایی بفرمایید که خوب نیست
یک استاد دانشگاه به این گونه روشهای ژورنالیستی متمسک شود و احساسات
را تهییج کند تا بتواند علیه ولیفقیه ضد تبلیغ نماید. او باید دست کم
به دلایل علمی و عقلی روی بیاورد. این روشها را سابق افرادی به کار
میبردند که به آنها «جوجه کمونیست» یا «جوجه سمپات» اطلاق میشد و
برازندهی یک استاد دانشگاه نیست.
به ایشان بفرمایید که خوب است [نه یک استاد که ضرورت دارد آگاه باشد]،
بلکه دست کم به عنوان یک شهروند ، کتاب قانون اساسی، به ویژه فصل مربوط
به اختیارات و وظایف رهبری را با دقت بیشتری مطالعه نماید تا متوجه شود
که «همسریابی» یا حتی «شغلیابی» به هیچ وجه از وظایف رهبری نمیباشد.
ایشان را متوجه نمایید (اگر چه خود میدانند)، در یک کشور، قوانین و
ساز و کار هر مقولهای تعریف و تعیین شده است و اصل «ولایت فقیه» یا
وجود «ولی فقیه» بدین معنا نیست که همهی قوای سه گانه تعطیل شوند...
ادامه مطلب... |
148- چرا مسلمانان دین خود را
کامل و ادیان دیگر را ناقص میخوانند؟ آیا معتقدند خدا
تکامل یافته و یا به خود جرأت میدهند که دین خدا را
ناقص بخوانند؟ |
«iranpn.com»: دین برای هدایت بشر است.
پس اگر دینی کامل شود، دلیل بر تکامل جامعهی بشری مخاطب است و نه
تکامل خداوند متعال.
الف - فرض بفرمایید در دین یهودی به پیامبری حضرت موسی (ع) یا در دین
مسیحی به پیامبری حضرت مسیح (ع) یا در دین اسلام به پیامبری حضرت محمد
(ص)، آیا این پیامبران همهی دین را یک جا به مردم عرضه نمودند یا طی
مدت زمان و با گذر از مراحل متعدد تکاملی؟
ابلاغ هر دینی یک نقطهی آغاز داشته است [که آن هم دعوت به توحید بوده
است] و یک نقطهی پایانی [که قاعدتاً تعیین و تکلیف امت پس خود و تعیین
جانشینی بوده است. مثل شام آخر حضرت مسیح (ع) یا غدیر خم پیامبر اکرم
(ص)]، حال آیا در حد فاصل نقطهی اول و نقطهی آخر که دین آن پیامبر
کامل شده است، خدا تکامل یافته و یا جامعهی مخاطب؟ پس، اکمال دین به
تناسب تکامل جامعهی مخاطب است و نه تکامل خداوند متعال...
ادامه مطلب... |