شبهات احکامی و حقوقی

1 ، 2 ، 3 ، 4 ، 5  ، 6

63-چرا باید زن به هنگام نماز و ایستادن در مقابل کسی که او را آفریده و از او محرم‌تر وجود ندارد حجاب داشته باشد؟
مشکل کار اینجاست که نوع ما مسلمانان نه به اهمیّت، جایگاه و نقش نماز پی برده‌ایم و نه حجاب. معمولاً هر دو را فقط به صورت یک تکلیف انجام می‌دهیم، تازه اگر عادت نشده باشد. چرا که هم نماز ممکن است عادت شده باشد و هم حجاب. از این رو شاهدیم که گاه تکلیف به نظرمان شاقّ می‌رسد. لذا برخی با کراهت انجام می‌دهند، برخی با اهمال انجام می‌دهند، برخی حتی خودشان نیز برای آن چه انجام می‌دهند ارزشی قائل نیستند تا انتظار داشته باشند خداوند منّان ارزشی قائل شود.
نماز:
اگر چه نماز یومیّه یک تکلیف است، اما لابد حکمت، آثار و تبعات خود را دارد که از سوی حکیم تکلیف شده است و از آنجا که خداوند متعال غنی محض است و نیازی ندارد، معلوم می‌شود که انسان برای رشد، تکامل و قرب الی‌الله به این نماز نیازمند است. لذا فرمود: نماز ستون دین است و فرمود: نماز معراج مؤمن است و فرمود: نماز از فحشا و منکر باز می‌دارد، نماز گفتگو و راز و نیاز بنده با پروردگار خویش است و ... .

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

62-ایرادهایی به اسلام در ذهن جوانان علاقمند ایجاد می‌کنند، مثل: چرا عاشقی قبل از ازدواج در اسلام قبح دارد و حال آن که موجب شناخت بیشتر می‌شود؟

معلوم می‌شود که شبهات داخل و خارج بسیاری همسویی دارند. در مورد اصول و فروع اسلام و نیز ترفند وارد شدن از طریق فروع و احکام جهت ضد تبلیغ، مطلب مبسوطی در مقدمه سؤال قبل درج گردید (1) که لازم است حتماً مطالعه شود.

اما در مورد «عشق قبل از ازدواج» که البته قبیح نیست، بلکه بیچاره کننده یا به تعبیری «پدر درآر» است (مزاح)، نظر دوستان، به ویژه عزیزان در خارج از کشور را به نکات ذیل جلب می‌نماییم:

الف – عشق با رابطه (در هر سطحی)، دو مقوله جداگانه از هم هستند. عشق یک نوع کشش و علاقه‌ی قلبی است و رابطه ارتباط بدن است. چه حرف زدن باشد، یا دیدن، یا لمس کردن یا همخوابی. لذا هم عشق با قطع ارتباط ظاهری از بین نمی‌رود و هم بدون عشق می‌توان هر گونه ارتباطی را برقرار نمود. هم می‌شود بدون ازدواج عاشق شد و هم می‌شود بدون عشق ازدواج کرد.

ب – در فرهنگ غرب با توجه به ترویج نگاه مادی  و سودجویانه به هر مقوله‌ای، «عشق» به همان معنای رابطه جنسی تعبیر می‌شود، تا جایی که گاه love   داشتن با کسی، همان sex   داشتن با او معنا می‌دهد.

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

61-در مورد حدود آرایش دختران بگویید. وقتی آرایش ملایمی می‌نمایم، احساس اعتماد به نفس می‌کنم، اما نگران معصیت نیز هستم. اسلام چه می‌گوید؟

سو تعاریف متفاوتی در عرف دارد و از سوی دیگر حدود و چگونگی‌های متفاوتی؛ لذا لازم است کاربران گرامی (اعم از دختر یا پسر) به نکات ذیل توجه نمایند:
الف – اگر تعریف آرایش «تمیزی و مرتبی» باشد، نه تنها بد و مذموم نیست، بلکه ضروری بوده و از موارد بسیار مؤکد آموزه‌های اسلامی می‌باشد. بزرگان اسلام، به ویژه پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت عصمت (ع)، نه تنها همیشه تمیز و مرتب بودند، بلکه به تمیزی و آراستگی سفارش‌ها و تأکیدهای بسیاری نموده‌اند.
ب – اگر تعریف و منظور از «آرایش» همان معنای رایج باشد، یعنی به اصطلاح دست بُردن به سر و صورت و زینت بخشی با لوازم آرایشی، آن هم به خودی خود بد و مذموم نیست و بسیار کار خوب و مستحبی است، منتهی به شرطی که حاشیه‌ی گناه نگردد و معصیتی بر آن مترتب نگردد. مثل آرایشی که موحب هتک حرمت می‌شود و یا در معرض نگاه نامحرم قرار می‌گیرد و موجب جذبه و تحریک حرام می‌گردد.

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

60-چرا مقام معظم رهبری (مراجع) با اشاعه و تبلیغ موسیقی حلال نیز مخالفند؟ چرا سیما، تصاویر واضحی از آلات موسیقی نشان نمی‌دهد و ...؟

قبل از هر نکته لازم است دقت فرمایید که استنباط، استخراج و بیان احکام که به آن «تفقه و اجتهاد» می‌گویند و سپس ورود به مبحث «فلسفه احکام» که به بحث در خصوص چرایی احکام اختصاص دارد، مستلزم دست کم 25 سال تحصیل تخصصی در رشته فقه و اصول است (مثل حقوق جزا، حقوق بین‌الملل، حقوق بازرگانی، حقوق کیفری و ... که مستلزم تحصیلات تخصصی طولانی مدت است). لذا به حکم دین و عقل، یا باید حقوقدان بود و یا به وکیل رجوع نمود و یا باید مجتهد شد و یا به مرجع تقلید رجوع نمود. و اساساً بحث از منابع استنباط و استخراج فتوا و نیز فلسفه احکام در یک ایمیل چند سطری، نتیجه لازم، کافی و منتقنی نمی‌دهد.
اما فقط جهت آشنایی ذهن عزیزان عرض می‌شود که «حرام» اعلام نمودن یک فعل، فقط به خود آن فعل بر نمی‌گردد (مثل شرک، دروغ، شرب خمر، زنا، غیبت، ربا و ...). گاه جوانب یا آثار یک فعلی که خودش ذاتاً بلامانع است، سبب حرمت آن می‌شود. مثل آن که مقدمه گناه خودش نیز گناه است و یا ایجاد زمینه مساعد برای گناه، خودش گناه است و در فعل مباح نیز اگر خوف ایجاد و یا اشاعه حرام باشد، خودش نیز حرام می‌گردد و ... . لذا ممکن است شرایط زمانی و مکانی نیز در بسیاری از موارد تأثیرگذار باشد که مصداق بارز آن بازی با شطرنج است که زمانی اسباب قمار بود و حرام اعلام شد، اگر چه ممکن بود شخصی در بازی با آن قمار نکند؛ اما امروزه به هیچ وجه اسباب و وسیله قمار محسوب نمی‌گردد، هر چند ممکن است دو نفر با هم قمار کنند، لذا حلال اعلام شد. یا ورق که مشهور به پاسور است، هم چنان حرام است، چرا که هنوز از اسباب قمار است، اگر چه کسی با آن قمار نکند.

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

59-آیا در اسلام با مجازات مجرم گناه او نیز پاک می‌شود یاخیر؟ آیا قاتل که به جهت قتل قصاص شود در آخرت دیگر مجازات نخواهد شد؟ لطفاً ضمن پاسخ مستدل، دلیل از قرآن یا روایات نیز بیان نمایید.

دادگستری جایگزین معاد نیست و احکام جزایی نیز ما به ازای مجازات اخروی نمی‌باشند.
مسئله‌ی آخرت، مسئله‌ی «وجود و مراتب آن» است که انسان در طی رشد خود در کدام مرتبه قرار گرفته است؟ آیا هبوط کرده و در اسفل السافلین (پایین‌ترین) حدّ وجود قرار گرفته یا رشد و صعود کرده و به اعلی علیین و یا مراتب نزدیک به هر کدام با ویژگی‌هایی که دارند رسیده است؟
بهشت و جهنم نیز جایگاه استقرار هر مرتبه‌ی وجودی است. مجازات‌های اخروی از بیرون داده نمی‌شوند، بلکه بروز حقیقت اعتقادات و اعمال انسان است و پاداش‌های بهشتی نیز چنین است، اما به اضافه فضل و کرم الهی. لذا فرمود: مجازات دقیقاً به اندازه جرم است و به کسی حتی به اندازه نخ خرمایی ظلم نمی‌شود، اما پاداش اضافه و جایزه هم دارد. چرا که بهشت مکان استقرار و نعمات بهشتی پذیرایی محبوب از محبّ خود است و معشوق کریم برای اکرام حبیبش ترازو و چرتکه نمی‌آورد. لذا فرمود هم هر چه خودشان بخواهند در بهشت هست و هم از نزد خود به آن اضافه می‌کنیم:

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

58- اهل سنّت «سجده بر مهر» و هم چنین «جمع نمازها» توسط شیعیان را «شرک» میدانند. توضیح و پاسخی روشن و مستدل ارائه نمایید.

 هر چند به این سؤال‌ها قبلاً پاسخ‌های مبسوطی داده شده و اگر در بخش جستجو در سایت کلمات مرتبطی درج شود، در اختیار قرار خواهد گرفت، اما لازم است قبل از پاسخ به نکته‌ی بسیار مهمی تحت عنوان «شرک» توجه شود.
به فرض که خطایی صورت پذیرد، چه کسی گفته است که هر خطایی شرک است؟! شرک از معنا و مفهومش پیداست که یعنی «شریک قرار دادن شخص یا چیزی با خدا». دلیل نمی‌شود که هر خطا یا حتی معصیتی نیز شرک باشد. خداوند رحمان و رحیم در یک آیه می‌فرماید که جمیع گناهان را (البته نه حق الناس و گناه بدون توبه را) می‌بخشم، در جای دیگر می‌فرماید که شرک و نیز یأس از رحمتم را نمی‌بخشم. یعنی هر غفلت، خطا و معصیتی شرک قلمداد نمی‌گردد، وگرنه بخشیده نمی‌شد.

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

 57-برهنه شدن به هنگام عزاداری (سینه زنی) چه حکمی دارد؟ نگاه نامحرم به آنان چه حکمی دارد؟

مسئله‌ی «امر به معروف» که از سنخ «امر» کردن است و باید امرانه باشد و نه نصیحت یا توصیه به نیکی و خوبی و نیز «نهی از منکر» از سنخ بازدارندگی قاطع است و نه تذکر و گوشزد، نه تنها مختص اسلام نیست، بلکه اساساً مقوله‌ای نیست که کسی بخواهد یا بتواند آن را قبول نداشته باشد. چرا که همگان با رعایت [کم و بیش] آن زندگی را سامان می‌بخشند، جوامع را پدید می‌آورند و مدارج رشد را طی می‌کنند. لذا جامعه‌ای متمدن است که «امر به معروف و نهی از منکر» به صورتی قاطع و همگانی در آن رعایت شود و جامعه‌ای رشد یافته‌تر، تکامل‌ یافته‌تر، مدنی‌تر و مرفه‌تر است که بیشتز از سایرین این دو اصل اساسی حیات بشری را شناخته و اعمال کرده باشد...

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

56-چرا گوشت خوک حرام شد؟

قرآن کریم، انواع غذاها را که برای جسم و روح انسان مفید بوده و ذائقه‌ی او را نیز ارضاء کرده حلال شمرده است، و از طرفی انسان را از خوردن غذاهای مضر و پلید نهی می‌کند.
ممنوعیت از غذاهای غیربهداشتی و تنفرآمیز یکی از خدمات دین الهی به بشریت است، زیرا در شرایطی که میکروب کشف نشده بود و اثرات غذاهای پلید در بوجود آوردن بیماری‌ها روشن نبود، آنها را ممنوع اعلام کرده و این خدمت بزرگی در جهت سلامتی انسان‌ها می‌باشد.
یکی از حیوان‌هایی که مصرف گوشت آن در فهرست غذاهای حرام قرار گرفته است گوشت خوک می‌باشد که در قرآن از آن به «لحم خنزیر» یاد شده است:

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

55-آیا «تقلید»، عقلانی و منطقی است؟ لطفاً کامل توضیح دهید، چون حرف و سخن و ضد تبلیغ در این مقوله بسیار است.

نظر به این که موضوع «تقلید» همیشه مورد حمله و هجمه بوده و شاید از قدیمی‌ترین مباحثی است که هدف ضد تبلیغ قرار داشته و دارد، و یقیناً این هجمه به خاطر آثار مفید آن است که به ضرر دشمنان اسلام و مسلمین تمام می‌شود، لازم است گرامیان، به ویژه نوجوانان و جوانان عزیز در نکاتی که ذیلاً به صورت اجمال در باب «تقلید» مطرح می‌گردد، کاملاً تعمق و تفکر نمایند:

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

54-وظایف ولایت فقیه دقیقاً چیست؟ آیا نظارت «علی وار» است؟ چرا مسئولین طبق نهج البلاغه مجازات نمی‌شوند و ...؟

بسیار لازم و ضروری است که همه آحاد ملت، چه آنان که خود را نه تنها موافق، بلکه به خاطر اعتقاد و باور راسخ به اسلام راستین پایبند، مطیع و حامی «ولایت فقیه» می‌دانند و چه آنان که نسبت به «ولایت فقیه» مخالف یا منتقد هستند و چه آنان که معمولاً فقط به منافع شخصی خود مشغول هستند و اصلاً نسبت به یک نظام سیاسی (هر چه که باشد) و اصول آن بی‌اطلاع هستند، حتماً و یقیناً در دو مقوله مطالعه‌ی بیشتری نمایند.
مقوله‌ی اول «اصل ولایت و بالتبع ولایت فقیه» در اعتقادات و فقه اسلامی است و اصل دوم «قانون اساسی کشور جمهوری اسلامی ایران» می‌باشد.

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

53-می گویند: طبق «حقوق بشر» می‌توانیم به عقاید یک دیگر اهانت کنیم، اما نمی‌توانیم به اشخاص اهانت کنیم، آن چه مهم و محترم است انسان است و نه عقیده او.

قبل از پاسخ مستقیم سؤال دقت شود که نباید ذهن خود را زیاد معطوف به «چرایی» احکام بنماییم. البته علت این توصیه «چرا» نداشتن احکام یا خوف از پرسش و پاسخ نیست، بلکه سبب این است که «چرایی» احکام فقه اسلام، یا به قول و معروف فلسفه‌ی احکام، مانند چرایی و فلسفه‌ی هر علم دیگری، مستلزم سالیان مدید تحصیل تخصصی در این رشته است. اما ذهن که به دنبال چرایی می‌رود، می‌خواهد در یک ایمیل، یا حداکثر یک یا دو صفحه پاسخ، به این چرایی آن به صورت قاطع دست یابد. به همین دلیل شاهدیم که اشخاص یا سایت‌های مخالف اسلام و شبهه‌افکن نیز برای گمراه کردن اذهان عمومی، بر «چرایی» احکام تکیه می‌کنند! چرایی که به خاطر نامحدود بودن احکام، هیچ پایانی ندارد...                                                                                                                                       

                                                                                                                                                                           ادامه مطلب...

52-مجازات بد حجابی در اسلام چیست؟ آیا عدم رعایت حجاب مانند ترک نماز واجب نیست که مجازات آن به آخرت موکول گردیده است؟ آیا در قوانین جمهوری اسلامی حدی پیش بینی‌شده است؟

این سؤال اخیراً بسیار مطرح می‌شود. شما که در رشته حقوق تحصیل نموده‌اید، بهتر می‌دانید که اولاً جرم، مختص به تیتر آن نیست و می‌تواند به عنوان زمینه جرم یا نتیجه جرم و آثار جرم نیز در نظر گرفته شود و ثانیاً قوانین مکافات نیز به تناسب موضوع متفاوت است و ثالثاً دست قاضی نیز فقط به یک مکافات یا مجازات معین شده در مقابل جرم معین بسته نیست. این روال در همه قوانین حقوقی و جوامع دیگر نیز ساری و جاری می‌باشد.
حقوق اسلامی نیز همین طور است. دقت نمایید که «نماز» یک امر شخصی است و کسی هم حق تجسس ندارد که کسی نماز می‌خواند یا نمی‌خواند، اما ضد تبلیغ علنی علیه نماز جرم است و اگر نماز نخواندن کسی جنبه ضد تبلیغ پیدا کند نیز در نظام و حکومت اسلامی قابل پیگرد است.

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

51-منطق «تقلید» که بسیار مورد هجمه و ضد تبلیغ قرار گرفته است چیست؟ پاسخی منطقی، مستدل و قابل طرح عمومی (نه فقط در محدوده‌ی فقه اسلامی) ارائه دهید.
خوب است مقوله‌ی «تقلید» را از دو منظر عام و خاص مورد مطالعه قرار دهیم:
الف – تقلید از منظر عام:
ب – تقلید از منظر اسلام ناب (ولایی):

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

50-به فرض که نماز یک نماد اسلامی است و باید متحدالشکل باشد، چرا باید ادعیه را به عربی بخوانیم در حالی که معنایش را نمی‌دانیم؟

حکمت به عربی خواندن نماز صرفاً متحد الشکل بودن نیست، بلکه حکمت‌های بسیاری دارد که از جمله آنها سخن گفتن با خدا، به کامل‌ترین کلام است و کامل‌ترین کلام نیز کلام خداست. و البته عربی خواندن در تمامی فرازهای نماز وجوب ندارد. مثلاً در قنوت می‌توان به فارسی یا انگلیسی یا ... دعا نمود. در خصوص ضرورت عربی خواندن نماز پیش از این مطالب مبسوطی درج شده است  که با درج کلمات مرتبطی در بخش جستجو در اختیار قرار می‌گیرد.
در خصوص دعا نیز لازم است به چند نکته توجه شود:

ادامه مطلب...

49-اگر اسلام دین رحمت است، چرا مجازات‌هایی چون سنگسار و شلاق وجود دارد؟

مهم است که «رحمت» را چه معنا کرده باشیم و مشمول رحمت را چه کسانی بدانیم؟ آیا رحمت به مثابه‌ی هرج و مرج و بی‌فانونی است و مخاطبین رحمت نیز فقط مجرمین بوده و باید باشند؟! آیا اگر در قانونی (چه اسلام و چه غیر اسلام) گفته شد: جنایتکاران، ظالمین، خیانت‌کاران، کلاهبرداران، قاچاقچیان، سارقان و ... را ببخشید و با آنها عطوفت داشته باشید و به جای مجازات، یک دسته گل و جوایز دیگر نیز به آنها بدهید، آن قانون و دین رحمت می‌شود؟! و آیا این ظلم به دیگران نیست و سبب اشاعه ناهنجاری‌ها و گسترش اعوجاج‌ها و انحراف‌ها در سطح جامعه و به نابودی کشانده شدن فرهنگ فرد، خانواده و جامعه نمی‌گردد؟!

ادامه مطلب...

48-فلسفه روزه و آثار روحی و جسمی آن چیست؟ امسال در مورد مدت روزه نیز شایعاتی منتشر شده است؟

 روزه از احکام الهی است که در همه‌ی ادیان به موحدین و مؤمنین واجب شده است. و البته هر کدام در مدت زمان و طبق احکام مربوط به خود. چنان چه فرمود:

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» ﴿البقره، ۱۸۳﴾
ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد روزه بر شما مقرر شده است همان گونه كه بر كسانى كه پيش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد كه پرهيزگارى كنيد.

وجوب روزه‌داری در تمامی ادیان الهی بیانگر ضرورت آن برای بشر و آثار و تبعات روحی و جسمی آن است و البته فلسفه روزه بسیار گسترده‌تر از آن است که حتی در یک کتاب بتوان به آن پرداخت.

                                                                                                                                                                        ادامه مطلب...

47- در موضوع جایگاه و حقوق زن در اسلام، شبهات پیرامون ارث، دیه زن، حق قضاوت، ناقص اللعقل و ایمان خوانده شدن او و ...، بسیار مطرح می‌شود و پاسخ مستدلی داده نشده است؟

علت اشاعه‌ی این شبهات توسط سایت‌ها در اذهان عمومی جهت ضد تبلیغ علیه اسلام، آن است که می‌دانند مردم قاعدتاً آشنایی زیادی با فقه و احکام ندارند و دلیلی هم ندارد که همگان در این رشته تحصیل نموده و همه چیز را نه تنها از فقه و احکام، بلکه از فلسفه احکام نیز بدانند. لذا سعی می‌کنند تا مسائل فقهی را به اذهان عمومی کشانده و ایجاد شبهه کنند. و البته می‌دانند که مردم معمولاً شبهه‌ی رایج شده را می‌خوانند و یا می‌شنوند، اما حوصله ی زیادی جهت پیگیری، مطالعه و یافتن پاسخ ندارند، پس ضد تبلیغ مؤثر و شبهه باقی می‌ماند.
                                                                                                                                                                          ادامه مطلب...

 46-چرا ارث و دیه زن نصف مرد است؟

هر چند مسئله «ارث» و تقسیم آن یک مسئله کاملاً اقتصادی بوده و نه ملاک و محک ارزش انسانی و نیز بیان می‌شود که با توجه به مسئولیت‌های بیشتر و سنگین‌تر مرد نسب به زن در مسائل اقتصادی (البته در فرهنگ و احکام اسلامی)، به ویژه در موضوع نفقه و هزینه‌های مترتب بر خانواده، او باید از سهم بیشتری برخوردار باشد تا بتواند بهتر برای دیگران هزینه کند، اما توجه و دقت به این نکته نیز بسیار ضروری است که اغلب شایع پراکنان و جوسازان راجع به ارث بردن زن به میزان نصف مرد، اصلاً با احکام ارث آشنایی ندارند و یا دارند، اما از روی غرض ضد تبلیغ می‍کنند. و گرنه می‌دانند و یا دست کم باید بدانند که ارث زن همیشه نصف مرد نیست، بلکه در برخی موارد مساوی مرد و در برخی موارد نیز بیشتر از مرد است.

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

45- چرا حق قضاوت، مرجعیت و اجتهاد از زن سلب شده است؟

موضوع «حق قضاوت، مرجعیت و اجتهاد زن» در اذهان عمومی نیز بیشتر مستند به شنیده‌ها‌ست و نه احکام فقهی. و اغلب ضد تبلیغ‌های رایج در این زمینه نیز مبتنی بر همین اصول رایج در افواه عمومی است و نه اصول مبتنی بر احکام و فقه اسلامی.
در میان فقهای اسلامی دو دسته نظر وجود دارد. برخی چون مرحوم شیخ مفید، شیخ طوسی از متقدمین و برخی از متأخرین شروطی چون: عقل، کمال، علم به قرآن کریم و سنت نبی اکرم) و معصومین (ع) و هم چنین تقوا را برای قضاوت لازم دانسته است و هیچ اشاره به جنسیت قاضی (مرد یا زن) نکرده‌اند و مرد و زن نیز در حصول این کمالات برابرند. برخی دیگر از متقدمین یا متأخرین نیز بر ذکوریت نیز تأکید کرده‌اند که به قول علامه آیت الله جوادی آملی: «برهان قطعی برای اشتراط مرد بودن ارائه نکرده‌اند.»
برای شناخت بیشتر از مقوله «حق زن در قضاوت» لازم است ابتدا به دو نکته‌ی مهم توجه شود:

ادامه مطلب...

44- پاسخ شبهه ناقص بودن عقل و ایمان و پرهیز از مشورت با زن که به نهج البلاغه استناد می‌گردد چیست؟

در دیدگاه اسلام عزیز، جنسیت هیچ نقشی در ارزش‌ها ندارد، چرا که جنسیت به بدن بر می‌گردد و بدن نیز یک عنصر مادی است که ارزشی بر او مترتب نمی‌گردد.
بدن، بد و خوب و یا حلال و حرام ندارد. بدن انسان هیچ گاه مسلمان یا کافر، متقی یا فاجر، عالم یا جاهل، صادق یا کاذب، فاضل یا رذل، هدایت یافته یا گمراه نمی‌گردد. بدن انسان که مبین جنیست (مرد و زن) اوست، مانند بدن حیوانات است که مانند آنها نیازهای غریزی و مادی مانند: خوردن، آشامیدن، مسکن، پوشش، صیانت از خود و متعلقات و منافع مادی، جفت‌گیری و تولید مثل و ... دارد و در برآوردن این نیازها نیز قوانین و احکام عقلی نمی شناسد و به جز محدودیت‌های مادی، چارچوب و حد بر نمی‌دارد و به همین دلیل است کسانی که قائل به حیات دنیوی بوده و ماده‌گرا (ماتریالیسم) هستند، هیچ چیز را به جز منافع خود «ارزش و ضد ارزش» نمی شمارند و برای دستیابی به حوایج شان به هر جنایت هولناکی دست می‌زنند و در فلسفه‌های نوین نیز این جنایات را توجیه می‌کنند. بلکه درک و برخورداری از فضیلت‌ها، همه با عقل نظری و عقل عملی حاصل می‌گردد و متعلق به روح آدمی می‌شود که عقل و روح زن و مرد ندارد.

ادامه مطلب...

43- چرا حضرت علی علیه‌السلام زن را به عقرب تشبیه کرده است؟

در کلام اهل عصمت‌(ع) به ویژه فرمایشات حضرت رسول اعظم (ص) و امیرالمؤمنین علیه‌السلام، تعبیرهای متفاوتی نسبت به امور دنیوی، نیازها، جاذبه‌هایش مثل: شهوت جنسی، زن، مال، قدرت ... و حتی خود دنیا وجود دارد که هر کدام از این تعابیر نگاه و توجه به بُعد و منظری خاص دارد.
از یک سو دنیا به خاطر ارزش عمر، زندگی دنیوی، فرصت عبادت ارادی در دنیا، نعمت اختیار و ...، مورد ستایش قرار می‌گیرد تا آنجا که می‌فرماید: «لا معاش له، لا معاد له»، یعنی کسی که کسب و کار و معاش دنیوی ندارد، معاد هم ندارد (یعنی از بهشت و فلاح ابدی دور می‌شود) و یا اشاره می‌فرمایند که دو ساعت حیات دنیا به همه چیز می‌ارزد. از سوی دیگر دنیا را مورد نکوهش قرار می‌دهند. چنان چه پیامبر اکرم (ص) فرمود: «ریشه همه گناهان محبت دنیاست» یا ایشان و حضرت علی (ع) و سایر معصومین (ع) در نکوهش دنیا فرموده‌اند که «در پستی دنیا همین بس که خدا جز در آن معصیت نمی‌شود – دنیا بهشت کافر و زندان مؤمن است و ...».

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

بازگشت به صفحه اصلی

1 ، 2 ، 3 ، 4 ، 5  ، 6

 

 
 
https://www.aviny.com/shobhe/ahkamVaHoghugh/Index3.aspx?&mode=print
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved