شبهات احکامی و حقوقی |
42-اگر در غرب تحقیق در مورد هلوکاست زندان دارد، در اسلام نیز تحقیق در مورد مثلاً امام حسین (ع) و این که ایشان از دین خارج شده بود یا خیر؟، حکم اعدام دارد. پاسخ چیست؟ |
نقطه مشترک در این بحث جرم بودن تحقیق در مورد هلوکاست در غرب است که البته مطلب پنهانی نیست و به آن اذعان دارند و اگر کسی نیز قبول ندارد، میتواند به قوانین آنها مراجعه نماید. اما نقطهی اختلاف نظر و افتراق، برخورد اسلام و جامعهی اسلامی با تحقیق در موارد مشابه مثل همین مبحثی که در سؤال مطرح شده است، که البته باید بدون حب و بغض، پیشداوری و شعارزدگی بررسی شود. |
41-پاسخ حضرت آيت الله العظمي صافي به سؤالاتي درباره حجاب و فلسفه آن |
بسم الله
الرحمن الرحيم |
40-آیا ضرر نصف لیوان شراب به بدن بیشتر است یا هشتاد ضربه شلاق؟ |
اول از همه دقت شود که احکام الهی،
گفتهی افراد و اشخاص نیست که بگوییم: چرا به من گفتی و به او نگفتی یا
بالعکس. دوم آن که دقت شود: احکام الهی همه بر اساس علم و حکمت الهی و
مشیّت اوست، نه بر اساس میلها و نفسهای مردمان که جا داشته باشد برخی
حسادت کنند، برخی رقابت کنند، برخی حرص بخورند و یا ... . و سوم آن که
بدانیم فواید احکام الهی ابتدا به خود شخص و سپس به دیگران یا جامعه بر
میگردد و منفعت حجاب زن نیز قبل از هر کس به خودش میرسد و سپس به
جامعه. خداوند میخواهد ودیعهاش به زن و زیبایی و جاذبهی او، عام
المنفعه نباشد. او به یک کالایی برای لذت رایگان همگانی مبدل نگردد و
مرد صرفاً به چشم شهوت و غریزهی حیوانی به زن نگاه نکند و به خاطر حرص
بهرهوری و لذتجوییاش، او را مورد آزار و اذیب قرار ندهد. لذا فرمود
رعایت این پوشش برای خوب شناخته شدن از یک سو و مصونیت از اذیب و آزار
از سوی دیگر لازم است (ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْن
- الأحزاب، 59) |
39-چرا فقط به زنان گفته میشود که رعایت حجاب کرده و آرایش نکنند و به مردان گفته نمیشود که نگاه نکنند؟! |
اول از همه دقت شود که احکام الهی،
گفتهی افراد و اشخاص نیست که بگوییم: چرا به من گفتی و به او نگفتی یا
بالعکس. دوم آن که دقت شود: احکام الهی همه بر اساس علم و حکمت الهی و
مشیّت اوست، نه بر اساس میلها و نفسهای مردمان که جا داشته باشد برخی
حسادت کنند، برخی رقابت کنند، برخی حرص بخورند و یا ... . و سوم آن که
بدانیم فواید احکام الهی ابتدا به خود شخص و سپس به دیگران یا جامعه بر
میگردد و منفعت حجاب زن نیز قبل از هر کس به خودش میرسد و سپس به
جامعه. خداوند میخواهد ودیعهاش به زن و زیبایی و جاذبهی او، عام
المنفعه نباشد. او به یک کالایی برای لذت رایگان همگانی مبدل نگردد و
مرد صرفاً به چشم شهوت و غریزهی حیوانی به زن نگاه نکند و به خاطر حرص
بهرهوری و لذتجوییاش، او را مورد آزار و اذیب قرار ندهد. لذا فرمود
رعایت این پوشش برای خوب شناخته شدن از یک سو و مصونیت از اذیب و آزار
از سوی دیگر لازم است (ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْن
- الأحزاب، 59) |
الف - اسلام هیچ مقابلهای با هیچ یک از
امیال فطری یا غریزی ندارد، چرا که این امیال را همه خداوند حکیم در
سرشت آدمی نهاده و اگر بد بود، خدا نمیآفرید و به انسان نمیداد. لذا
خداوند حکیم میفرماید که من خودم میل و علاقه به شهوت، زن، اولاد،
طلا، نقره، چهارپایان، زمین و ... را در انسان زینت دادم، چرا که
لازمهی حیات دنیوی و امور زندگی او در این دنیا میباشد. منتهی تأکید
مینماید، که این دنیای گذرا است و این علاقه نباید شما را زمینی و
زمینگیر کند، و سبب گردد که مانند حیوانات در زندگی هیچ هدفی به جز
پاسخگویی به شهوات نداشته باشید. بلکه باید آخرتگرا باشید. |
37- چند دلیل عقلی محض برای ضرورت «حجاب» بیان نمایید؟ جوانان جویای دلایل عقلی هستند. |
درود بر جوانانی که اولاً برای قبول یا رد هر
اصلی، در پی حجتهای عقلی هستند و نه امواج
روزگار و ثانیاً سعی دارند که «عقل» را بر
«نفس» حاکم کنند. و درود بر آن دسته از
جوانانی که در جستجوی فلسفهی حجاب هستند، آن
هم در عصری که دیگر حجاب از یک مسئلهی فردی
خارج شده و حتی نقش سیاسی خود را در جبههی
دوست و دشمن به عرصهی ظهور گذاشته است. و
البته لابد انتظار نمیرود که در یک فرصت
کوتاه، به کلیهی دلایل عقلی «حجاب» و آن هم
به صورت مبسوط و تفصیلی اشاره گردد. لذا با
توجه به این که مهمترین دلیل همان است که
خداوند متعال بیان نمود و در آخر بحث بدان
میپردازیم، ذیلاً فقط به چند محور به صورت
اختصار اشاره میگردد: الف – حجاب مفهومی عام دارد، لذا آن چه در قرآن یا احادیث در این مورد بیان شده است،... |
مسئلهی «امر به معروف» که از سنخ «امر» کردن است و باید امرانه باشد و نه نصیحت یا توصیه به نیکی و خوبی و نیز «نهی از منکر» از سنخ بازدارندگی قاطع است و نه تذکر و گوشزد، نه تنها مختص اسلام نیست، بلکه اساساً مقولهای نیست که کسی بخواهد یا بتواند آن را قبول نداشته باشد. چرا که همگان با رعایت [کم و بیش] آن زندگی را سامان میبخشند، جوامع را پدید میآورند و مدارج رشد را طی میکنند. لذا جامعهای متمدن است که «امر به معروف و نهی از منکر» به صورتی قاطع و همگانی در آن رعایت شود و جامعهای رشد یافتهتر، تکامل یافتهتر، مدنیتر و مرفهتر است که بیشتز از سایرین این دو اصل اساسی حیات بشری را شناخته و اعمال کرده باشد... |
35- آیا اسلام با اختلاط جنسیتی در دانشگاهها مخالف است ؟ با ذکر دلیل عقلی و نقلی پاسخ دهید. |
اگر چه همیشه به دانشجویان [در سرتاسر عالم] القا شده است که شما تافتهی جدابافتهای هستید [و البته بدین جهت که اولاً جویای علم میباشند و ثانیاً آیندهساز خواهند بود، ارزشمند میباشند]، ولی دست کم باید قبول کرد که به لحاظ خلقت (مرد و زن) و گرایشات و کششها و قوانین مترتب فردی و اجتماعی، هیچ فرقی با سایر آحاد مردم ندارند. لذا اگر «اختلاط جنسی» آزاد باشد، برای همگان آزاد است و اگر محدود به حدود و چارچوبهایی باشد، دانشجو و غیر دانشجو ندارد و محیط دانشگاه برای اختلاط جنسی، با اتاق شخصی، هتل، پارک و ... فرق و امتیازی ندارد. اینک به نکات ذیل توجه فرمایید:... |
34- چرا کشیدن (نقاشی) چهرهی معصوم (ع) اشکال دارد و چه احادیثی در این زمینه وجود دارد؟ |
لازم است به نکات ذیل دقت شود: |
قبل از پاسخ مستقیم سؤال دقت شود که نباید ذهن خود را زیاد معطوف به «چرایی» احکام بنماییم. البته علت این توصیه «چرا» نداشتن احکام یا خوف از پرسش و پاسخ نیست، بلکه سبب این است که «چرایی» احکام فقه اسلام، یا به قول و معروف فلسفهی احکام، مانند چرایی و فلسفهی هر علم دیگری، مستلزم سالیان مدید تحصیل تخصصی در این رشته است. اما ذهن که به دنبال چرایی میرود، میخواهد در یک ایمیل، یا حداکثر یک یا دو صفحه پاسخ، به این چرایی آن به صورت قاطع دست یابد. به همین دلیل شاهدیم که اشخاص یا سایتهای مخالف اسلام و شبههافکن نیز برای گمراه کردن اذهان عمومی، بر «چرایی» احکام تکیه میکنند! چرایی که به خاطر نامحدود بودن احکام، هیچ پایانی ندارد... |
قبل از پاسخ مستقیم سؤال دقت شود که نباید ذهن خود را زیاد معطوف به
«چرایی» احکام بنماییم. البته علت این توصیه «چرا» نداشتن احکام یا خوف از
پرسش و پاسخ نیست، بلکه سبب این است که «چرایی» احکام فقه اسلام، یا به قول
و معروف فلسفهی احکام، مانند چرایی و فلسفهی هر علم دیگری، مستلزم سالیان
مدید تحصیل تخصصی در این رشته است. اما ذهن که به دنبال چرایی میرود،
میخواهد در یک ایمیل، یا حداکثر یک یا دو صفحه پاسخ، به این چرایی آن به
صورت قاطع دست یابد. به همین دلیل شاهدیم که اشخاص یا سایتهای مخالف اسلام
و شبههافکن نیز برای گمراه کردن اذهان عمومی، بر «چرایی» احکام تکیه
میکنند! چرایی که به خاطر نامحدود بودن احکام، هیچ پایانی ندارد... |
خواهشمند است به نكات ذيل كاملاً دقت
فرماييد: |
30- تقليد يعني کنار گذاشتن تعقل، تفکر و منطق و يعني تعطيل علم و دانش! حال اگر تقليد مانع رشد عقل و سبب عقبافتادگي است، پس چرا در شيعه تقليد واجب است واساساً چرا بايد در انتخاب دین و عمل به آن تقليد کنيم؟! |
بدیهی است دین و مذهبی که مکرر امر به تعقل،
تفکر، تدبر و نیز تعلیم و تعلم مینماید و در حد والایی برای علم ارزش قائل
است، هیچگاه انسان را به تقلید بیمنطق دعوت نمینماید. |
مطلبی که ارسال فرمودید، یک سؤال است و شبهه نیست. اما در عین
حال توجه جنابعالی را به پاسخ ذیل جلب مینماییم: |
28- ساختن مسجد بر قبور توسط پیامبر لعن شده است پس چرا ما چنین می کنیم؟ |
ساختن حرم برای امنیت، رفاه، عبادت و زیارت زوار، که در هیچ یک از مذاهب اسلام مزموم شمرده نشده است، بسیار متفاوت است با ساختن مسجد بر روی قبر. چنان چه احکام مسجد با حرم یا هر ساختمان زیارتی و عبادتی دیگری ـ مثل حسینه – متفاوت است. لذا تا کنون جایی بر روی قبر مسجدی ساخته نشده است... |
برای دریافت و اطلاع از فقه برادران اهل تسنن، نیازی نیست که کسی
خود را سنی جا بزند، هم چنان که برای دریافت فقه تشیع نیازی به این
مسئله نیست. اما در عین حال نظر جنابعالی را به چند نکتهی مهم جلب
مینماییم.
|
26- میگويند: حکم امام خمينی (ره) مبنی بر وجوب قتل سلمان رشدی، نه حکم است و نه فتوا. پس درست نيست! |
حکم و فتوا در چارچوب اسلام و احکام اسلامی صادر میشود و نه
چارچوب مکاتب دیگر مثل« لیبرال دمکراسی آمریکایی و مانیفست صهیونیسم
بینالملل و یا قوانین فراماسونی» و تشخیص صحت آن نیز با تطابق با
موازین شرعی سنجیده میشود و نه با میل و پسند دیگران. لذا معلوم است
کسانی میگویند: «حکم قتل سلمان رشدی نه حکم است و نه فتوا، پس درست
نیست»! نه تنها چیزی از حکم و فتوا نمیدانند، بلکه اساساً با اسلام
آشنایی ندارند و فقط خواستهاند حرفی در تکذیب و ایجاد شبهه زده باشند. |
اگر چه میتوان با ذکر یک یا دو حدیث (چنان چه خواسته شده) پاسخ را
ایفاد نمود، اما نظر به اهمیت موضوع و نیز ضرورت اطلاع از مبانی دیگر
جهت شناخت بیشتر، خوب است قبل از ذکر روایات به چند نکتهی بسیار مهم
توجه شود: |
یکی از دوستان من که مرجع تقلید ایشان آیت الله صانعی است
دلیل فتوای ایشان مبنی بر عدم حرمت تراشیدن ریش را این طور بیان میکند
که در صدر اسلام به دلیل نبود وسایل تراشیدن ریش این کار باعث زخمی شدن
صورت میشد ولی اکنون با وسایلی مانند ژیلت دیگر دلیلی برای حرمت
تراشیدن ریش وجود ندارد. آیا این نظر درست است و در مجموع چه دلایلی
برای حرمت تراشیدن ریش وجود دارد ؟ |
اولین پاسخ این است که چون: این احکام را خداوند علیم و حکیم که انسان و
جهان را خلق نموده و به خیر و شرّ آنان علم دارد وضع نموده است و حکمت
نهایی همهی احکام الهی نیز رشد فرد و جامعه به سوی کمال و تقرب به کمال
مطلق «الله جل جلاله» است. |
اگر چه چنین سخنی در اذهان عمومی مطرح نشده است، اما اگر بیان شود نیز نه
تنها غلط یا بدعت نیست، بلکه عین احکام اسلام در مذاهب تشیع و نیز تسنن
است. |