آیا صله ارحام نسبی
درجه یک واجب و درجه دو مستحب میباشد؟ به طور کلی چه نوع صله رحمی
مستحب و کدام واجب است؟
93/11/06
ارتباط با تمام افرادی که عرفاً خویشاوند
نَسبی انسان به شمار میآیند واجب است، اما طبیعی است که خویشاوندان
نزدیکی چون پدر و مادر و برادر و خواهر و فرزندان از اولویت بیشتری
نسبت به دیگران برخوردارند و در صورت نداشتن فرصت کافی برای سرزدن به
تمام بستگان و یا دور از دسترس بودن آنان، میتوان از روشهایی چون
احوالپرسی مختصر، تماس تلفنی، ارسال پیامک و ... نیز برای بستگان
دورتر بهره برد.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
قطع رحم با کسانى که از خویشاوندان نَسَبى مىباشند، جایز نیست و صله
رحم متوقف بر مراوده و رفت و آمد نیست و با احوالپرسی و پیغام فرستادن
از طریق تلفن یا نامه هم محقق مىشود.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
اولاً: صله رحم یعنی ارتباط با خویشاوندان(از طریق دیدار یا نامه یا
تلفن یا دعوت از آنان یا راههای دیگر). و مادام که مانع شرعی و عرفی
در کار نباشد، نباید قطع کرد.
ثانیاً: ارحام، تمام بستگان نسبی هستند. البته نسبت به پدر و مادر،
فرزند، برادر و خواهر توجه بیشتری باید کرد و نسبت به ارحام دور، توجه
مختصر کافی است و خویشاوندان خیلی دور را شامل نمیشود.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
صله رحم واجب است و در غیر پدر و مادر کافیست هر چند وقت یکبار با تماس
تلفنی جویای احوالشان باشید.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
به طور کلی صله رحم واجب و قطع آن حرام است و فرقی بین درجه اول و دوم
نیست.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
صله رحم واجب است و نباید ترک شود.
حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
تمام افراد فامیل، رحم حساب میشوند و باید برای تحقق صله رحم بگونهای
رفتار کند که عرفاً قطع رحم به حساب نیاید و این مقدار در افراد فامیل
به حسب نزدیک یا دور بودن در خویشاوندی و در دسترس بودن و در دسترس
نبودن و عرف و شرایط اجتماعی و نوع ارتباطات، متفاوت است.
[1]. استفتا
از دفاتر آیات عظام: خامنهای، سیستانی،
مکارم شیرازی،نوری همدانی و صافی گلپایگانی (مد
ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
منبع:اسلام کوست |