روز شمار دفاع مقدس

19/10/59

گزارش عمليات ضربت ذوالفقار در ارتفاعات ميمك و تك پشتيباني كنجان چم : پيشروي در ارتفاعات مرزي ميمك از دو محور تنگه بينا و سرني در شمال و جنوب آن در شروع عمليات و سپس عقبنشيني در محور شمالي و تثبيت پيشروي در جنوب ( حوالي پاسگاه نيخزر ) .

 پيشروي اوليه و توقف و در نهايت عدم پيروزي در محور كنجان چم .

ادامه عمليات نصر : عقبنشيني كامل خودي به مواضع قبل از عمليات ، درگيريهاي پراكنده سپاه و خطر سقوط هويزه و سوسنگرد در صورت ادامة پيشروي دشمن .

عمليات ايذائي سپاه در فياضيه ـ گلوله باران اهواز و دزفول توسط دشمن ـ بمباران پادگان حميد توسط نيروي هوائي ارتش خودي .

 آماري از ضايعات انساني امروز عمليات نصر به نقل از روزنامه انقلاب اسلامي .

جبهه مياني : عمليات محدود در تنگه حاجيان ، بر آفتاب و چغالوند .

 حاكم شرع دادگاه انقلاب اسلامي آبادان و خونين شهر : اعلام غير قانوني بودن فعاليت مستقل فدائيان اسلام در جبهه ها و لزوم تحت پوشش سپاه قرار گرفتن در صورت تمايل به حضور در جبهه ها .

مسئول رزمندگان به فدائيان اسلام در آبادان : درخواست جلسه خصوصي براي بيان گله و اعتراض . ملاقات رئيس جمهور با سفيران جمهوري اسلامي ايران و گزارش تلويحي شكست در عمليات اخير .

گزارش روزنامه جمهوري اسلامي از ملاقات نماينده امام در شوراي عالي دفاع ( آيتا … خامنهاي ) در بازگشت از جبهه هاي جنوب با امام امت و گزارش عمليات اخير و نيز طرح مسأله در خطبه هاي نماز جمعه .

تشنج و درگيري در مراسم نماز جمعه ورامين هنگام سخنراني رئيس ديوان عالي كشور ( دكتر بهشتي ) و موضعگيري تند روزنامه هاي جمهوري اسلامي عليه طيف متنوع درگير عليه روحانيت .

گزارش روزنامه انقلاب اسلامي از برگزار نشدن سخنراني دكتر آيت در مسجد اعظم قم ، به دليل خروج مردم از مجلس ترحيم همراه با شعار ، به طرفداري از رئيس جمهور و ايجاد درگيري و زد و خورد بين افراد .

 تحولات و اقدامات مربوط به گروگانها : مذاكرات ده ساعته معاون وزير خارجهآمريكا ( وارن كريستوفر ) بابن يحيي وزير خارجه الجزاير در الجزيره .

 گزارش وزير خارجه آمريكا ( ادموند ماسكي ) از آخرين توافقات و مذاكرات ايران ـ دو پهلوگوئي رئيس جمهور جديد آمريكا ( ريگان ) در برخورد با تصميمات كارتر و ارائه پيشنهاد اولتيماتوم و اعلان جنگ به ايران توسط اطرافيان ريگان .

زارش گاردين از جناحبندي هاي سياسي در اجلاس آتي كنفرانس اسلامي .

 گزارش كردهاي مقيم لندن از اقدامات جديد صدام عليه اكراد مخالف جنگ با ايران .

 سفر يك هيأت 130 نفره از نويسندگان روشنفكران عراقي به يمن و سومالي جهت توجيه مواضع عراق در جنگ .

 بازتاب عمليات هويزه : آسوشيتدپرس : درج ادعاهاي طرفين . نيويورك تايمز : شدت حمله ايران رو به كاهش است . منشاء حمله جريانات سياسي بوده است

. راديو اسرائيل : عراق براي اولين بار به حمله ايران اعتراف كرد .

 رئوس اهم مطالب مندرج در گزارش مفصل لوموند از جنگ ايران و عراق : شرحي از اقدامات عراق براي تجهيز نظامي ـ مقايسه معضلات ايران در زمينه هاي اقتصادي و سياست خارجي با آسودگي عراق در اين دو زمينه ـ طرح و تحليل اين سؤال كه چه كسي در جنگ پيروز خواهد شد ؟ ـ مقايسه عملكرد دو كشور در زمينه سياست خارجي و اثرات مواضع ايران در انزواي اين كشور .

19/10/65

عمليات كربلاي 5.

19/10/66

ارن بروتنس معاون بخش روابط بين‌المللي كميته مركزي حزب كمونيست شوروي: شوروي ايده يك تحريم فروش اسلحه به ايران را رد نمي‌كند.

شولتز وزير خارجه آمريكا: آمريكا در رابطه با جنگ ايران و عراق و قطعنامه 598 در سازمان ملل بشدت فعاليت مي‌كند در عين حال درخ هم به وظايف خود عمل مي‌كند و حضور فعال دارد.

 

 
 
https://old.aviny.com/archive/War/10/19.aspx?&mode=print
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved