16/05/58
تعیین روز قدس توسط حضرت امام.

تشکیل جهاد دانشگاهی

16/05/61
عملیات نفوذی رزمندگان خودی در محور میمك: 22 سنگر اجتماعی نیروهای دشمن به آتش كشیده شد و بیش از 90 تن از آنان كشته یا زخمی شدند.

اعزام 118 كامیون و تریلر حامل ادوات نظامی و مهمات از كشورهای عربستان، اردن و كویت به عراق.

عملیات نیروهای خودی در محور مهاباد ـ سردشت: پاكسازی پنج روستا، 16 تن از افراد مسلح غیرقانونی كشته، 17 تن مجروح و 21 تن نیز دستگیر شدند.

امام خمینی: ما برای ادای یك وظیفه اسلامی، وجدانی و ملی وارد این میدان شدیم. ما اهل جنگ نیستیم كه بخواهیم برویم و یك كشوری را بگیریم و یا كشورگشایی بكنیم. ما دنبال این هستیم كه دنیا در صلح و آرامش باشد. ما الان ناچاریم و دفاع میكنیم. ما تاكنون یك قدم برای جنگ برنداشته ایم ...

16/05/65
عملیات قدس 5 در منطقه غرب هور الهویزه

با حمله هواپیماهای عراقی در اصفهان به پالایشگاه شماره 1 آسیب كلی وارد شد و واحدهای 1 و 2 و3 نیروگاه نیز آسیب دید و 30 تن مجروح شدند.

در جزیره خارك دو نفتكش بمباران شد و دو تن كشته و خطوط نفت ورودی به مخازن دچار آتش سوزی شدند. فرمانده نیروی هوایی عراق تهاجمات امروز را "یك هشدار به ایران" خواند.

بررسی و پیگیری اجرای عملیات در منطقه حاج عمران(كربلای2) در جلسه ای با شركت فرمانده نیروی زمینی سپاه و فرماندهان لشكر10، تیپ 155 و تیپ 105.

پیام امام خمینی به زائران بیت الله الحرام درباره مردود بودن امكان سازش با رژیم بعث عراق و تأكید بر خودداری زائران ایرانی از خرید كالاهای امریكایی؛ رادیو مونت كارلو: آیتالله خمینی به تمامی امیدها خاتمه داد.

 مصاحبه نماینده عراق در سازمان ملل درباره جنگ شهرها، پیشنهاد پنج مادهای صدام و مواضع ایران؛ پاسخ نماینده ایران در سازمانملل به اظهارات وی.

والاستریت ژورنال: ایران با پول و بی پول حمله خود را - كه احتمالاً گردن رژیم عراق را خواهد شكست - اجرا خواهد كرد.  واشنگتنپست: ادامه بحران اقتصادی تهدیدی بود كه میتوانست ایران را تحریك كند تا عربستان و كویت را به جنگ خلیج فارس وادار نماید.

انگلیس از سوی بازار مشترك اروپا با صدور اعلامیه‌ای از عراق و ایران خواسته است به جنگ پایان دهند.
16/05/66
ورود نیروهای تازه‌ نفس گارد ریاست جمهوری عراق به منطقه عملیاتی “ نصر7 “ و بمباران چند نقطه‌ در مواضع نیروهای خودی در غرب سردشت .

جلسه فرماندهان یگان‌های عمل‌كننده در “ نصر7 “ به منظور بررسی آخرین وضعیت این عملیات .

اجرای آتش روی ارتفاع “ بلفت “ و آماده شدن دشمن برای حمله به مواضع خودی . جلسه قرارگاه نجف برای بررسی عملیات روی ارتفاع گرده‌رش .

نفوذ نیروهای خودی به داخل عراق و حمله آنها به چند پایگاه دشمن در روستای سلیمانیه و انهدام پل‌های تداركاتی در محور عربت .

حمله هواپیماهای عراق و بمباران چند نقطه در پشت ارتفاعات میمك .

درگیری نیروهای خودی با عناصر كومه‌له و دمكرات در محورهای مهاباد ، بوكان ، پیرانشهر ، نقده و خوی .

برگزاری آخرین مرحله مانور شهادت با حضور رئیس جمهور و فرمانده كل سپاه . اطلاعیه ستاد كل سپاه در مورد اهداف مانور و پایان آن .

تعویق یك هفته‌ای عملیات محافظت از نفت‌كش‌های كویتی تا رسیدن ناو هلی‌كوپتی‌بر مین‌روب به منطقه .

نظر معاون پیشین وزیر خارجه امریكا در مورد احتمال درگیری نظامی بین ایران و امریكا در خلیج‌فارس .

نگرانی بیش از یكصد تن از نمایندگان كنگره امریكا از درگیری بین ایران و امریكا و درخواست آنها از رئیس جمهور این كشور برای تبعیت از قانون اختیارات زمان جنگ .

موضع شوروی در مورد جنگ ایران و عراق و اوضاع خلیج‌فارس در مصاحبه مطبوعاتی شواردنازه در ژنو .

احتمال اعزام یك ناوگان كوچك از نیروهای دریایی آلمان غربی به مدیترانه جهت جایگزین شدن با نیروهای امریكا .

خبر احتمال استفاده امریكا از هواپیماهای بی ـ 52 در بمباران ایران و تحلیل یك نشریه داخلی سپاه از آن .

دبیركل سازمان ملل متحد خواستار پاسخ رسمی ایران به قطع‌نامه 598 شد .

سخنان آیت موسوی اردبیلی در نمازجمعه تهران درباره فاجعه مكه ، حضور امریكا در خلیج‌فارس و پاسخ ایران به قطع‌نامه 598 . تشییع پیكر پاك 50 تن از شهدای مكه پس از نماز جمعه تهران .

تحریم كالاهای نظامی به ایران توسط آمریكا

16/05/67
اعلام رسمی پذیرش مذاكره رو در رو با عراق پس از برقراری آتش‌بس توسط ولایتی.

دیدار معاون سیاسی وزارت خارجه و نماینده ویژه دولت ژاپن از تهران

اعلام قبول آتش‌بس از طرف عراق قبل از مذاكره مستقیم.

 

 
 
https://old.aviny.com/archive/War/05/16.aspx?&mode=print
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved