02/02/58

تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

تشدید درگیری در نقده : گسترش درگیری نقده به سرتاسر شهر و روستاهای اطراف و افزایش تلفات ؛ هشدار سرلشكر فربد رئیس ستاد كل ارتش مبنی بر دخالت نیروهای مسلح در نقده چنانچه درگیری خاتمه نیابد ؛ حركت نیروهای ارتش به سوی نقده قبل از انقضای مهلت داده شده ( در ساعت 4 بعدازظهر ) .

تلاش گروههای درگیر در حوادث نقده برای جلوگیری از اعزام نیروهای دولتی به نقده ؛ عزالدین حسینی : «مردم نگران دخالت ارتش هستند كه رهسپار نقده است . » غنی بلوریان : «رفتن افراد مسلح به نقده ممكن است موجب تحریك شود و به آتش جنگ دامن بزند . » قاسملو : «من توصیه می كنم دولت از اعزام ارتش به نقده خودداری كند . » با همة این مخالفتها ، یگانهای نظامی از پیرانشهر و قوشچی به سوی نقده روانه شده و در شهرك محمدیار استقرار یافتند تا چنانچه درگیری ادامه یابد ، به نقده وارد شوند . از سوی دیگر ، پس از پیاده شدن 90 تن از پاسداران سپاه تهران در فرودگاه ارومیه ، حجت الاسلام حسنی ( فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارومیه ) به اتفاق عده ای از آنان به نقده وارد شدند .

آغاز مذاكرات بین فرماندار نقده ، استاندار آذربایجان غربی ، آیت الله فوزی ، شیخ عزالدین حسینی ، حجت الاسلام میرزاابراهیم محرر ، حاج ملاصالح رحیمی و عبدالرحمن قاسملو در روستای محمدیار و امضای توافقنامه سه ماده ای آتش بس و اعلام آن در ساعت شش بعدازظهر از رادیوهای ارومیه و مهاباد ؛ بی توجهی دوطرف درگیر به این توافقنامه و ادامه زد و خورد .

ورود نیروهای ارتش به نقده در ساعت 6 بعدازظهر پس از پایان یافتن مهلت داده شده و استقرار آنان در محلهای مختلف ؛ خروج نیروهای درگیر از شهر و كاهش تیراندازیها و برقراری آرامش . اعتراض مردم سردشت ، پیرانشهر و اشنویه به درگیری نقده و درخواست خاتمه فوری آن . مفتی زاده در سنندج خبر اعلام جهاد بر ضد گروههای چپی را تكذیب كرد و گفت كه بین وی و عزالدین حسینی در اجرا كردن خودمختاری در كردستان اختلاف هست .

تكذیب دخالت حزب دمكرات عراق در درگیریهای نقده از زبان سخنگوی این حزب . خبر مذاكره بین دولت عراق و حزب دمكرات عراق ( قیاده موقت ) را در مورد سرنوشت كردستان عراق ، نعیم حداد ( رهبر جبهه پیشرو عراق ) تكذیب كرد .

تهدید آیت الله محمدطاهر آل شبیرخاقانی به ترك كشور در اعتراض به آنچه وی آن را مداخله بی رویه كمیته ها بر خلاف موازین شرعی و قانونی ؛ عدم تطبیق پاره ای محاكمه های دادگاهها با اصول شرعی ؛ حمله به خانه ها و … نامید و بازتاب آن در آسوشیتدپرس .

دعوت ستاد مركزی شوراهای تركمن صحرا از گروههای سیاسی منطقه به حفظ وحدت و یكپارچگی در مقابل نقشه های تفرقه افكنانه عوامل ارتجاع و سرسپردگان رژیم سابق . درج مقاله ای با عنوان " بهانه ها را از دست خائنان باید گرفت " در روزنامه اطلاعات به قلم آیت الله خلخالی كه در آن ، تشكیل حزب جمهوری خلق مسلمان در مقابل حزب جمهوری اسلامی و درخواست آیت الله شریعتمداری از مقلدان خود مبنی بر ثبت نام در آن حزب به عنوان اقدامی تفرقه افكن در جامعه اسلامی ، تقبیح شده است .

مدنی ( فرماندة نیروی دریایی ) با اعلام كاهش پرسنل نیروی دریایی ، نقش این نیرو را در محافظت از شاهراههای نفتی تشریح كرد .

تهیه پیش نویس احكام اعضای شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای تصویب در شورای انقلاب : جواد منصوری فرمانده ، یوسف كلاهدوز مسؤول آموزش ، عباس زمانی ( ابوشریف ) مسؤول واحد عملیات ، علی محمد بشارتی مسؤول اطلاعات و تحقیقات ، سیداسماعیل داوودی مسؤول اداری و مالی ، محسن رفیقدوست مسؤول تداركات ، مرتضی الویری مسؤول روابط عمومی ، یوسف فروتن معاون روابط عمومی . دكتر ابراهیم یزدی به دستور مهندس بازرگان ( نخست وزیر دولت موقت ) به سمت سرپرستی وزارت امور خارجه منصوب شد .

امام خمینی و تقبیح اقدام سنای آمریكا در محكوم كردن اعدامها در ایران و تاكید بر بی ارزش بودن هرگونه رابطه با آمریكا: مجالس آمریكا هم ما را محكوم می كنند؛ برای اینكه داغی كه به دل آمریكا وارد شده است به واسطه این نهضت ، به دل هیچ كس وارد نشده است … ما روابط با آمریكا را می خواهیم چه بكنیم! روابط ما با آمریكا روابط یك مظلوم با یك ظالم است؛ روابط یك غارت شده با یك غارتگر است .

مسأله جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس و دیدگاه رئیس دولت امارات متحده عربی : اگر استرداد جزایر تنب بزرگ و تنب كوچك و ابوموسی تحقق یابد ، بیش از آنچه به نظر می رسد حائز اهمیت خواهد بود .

بازتاب انقلاب اسلامی در رادیو لندن : یك انقلاب اسلامی می تواند كشورهای دیگر خاورمیانه را در معرض تغییر ناگهانی قرار دهد ؛ حكومتهای استبدادی بیش از همه در معرض این تغییر قرار دارند.

02/02/67

مرحله نخست عملیات آزاد سازی ارتفاعات سوق الجیشی بازی دراز از اشغال سپاه دوم عراق در جبهه غرب

تصمیم آمریكا به حمایت از دیگر كشتی‌های تجاری در خلیج فارس و گسترش نقش نیروی دریایی آمریكا

 

 
 
https://old.aviny.com/archive/War/02/02.aspx?&mode=print
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved