پلیس آمریکا یک سیاهپوست ۱۸ ساله دیگر را به قتل رساند/مردم در برکلی با پلیس درگیر شدند  

در پی قتل یک جوان دیگر سیاهپوست، ۱۸ سال و غیرمسلح، شهروندان در فرگوسن و سنت‌لوئیس به خیابان‌ها آمده و علیه نیروهای پلیس آمریکا شعار دادند.

93/10/03

پلیس آمریکا در سنت‌لوئیس نزدیک فرگوسن یک سیاهپوست 18 ساله به نام آنتونیو مارتین را به ضرب گلوله از پای درآورد.

این حادثه در یک پمپ بنزین روی داده و اکنون محل وقوع قتل در اختیار کارگاه‌های پلیس قرار دارد تا تحقیقات لازم را انجام دهند.

گزارش‌ها حاکی از این هستند که مردم حاضر در صحنه پس از درگیری با مأمورین پلیس وارد محل وقوع قتل شده‌اند. همچنین مردم شهر فرگوسن نیز بار دیگر به خیابان‌های این شهر آمده‌اند.

در ادامه گزارش حاضر اخبار لحظه به لحظه این حادثه در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد:

 

15:14 پلیس سنت‌لوئیس اعلام کرد تصاویر حادثه قتل جوان سیاهپوست که توسط دوربین‌های مدار بسته ضبط شده است را ساعت 07:00 به وقت محلی منتشر خواهد کرد.

12:31 پلیس برای متفرق کردن معترضین در اطراف پمپ‌ بنزین برکلی از باتوم و گاز اشک‌آور استفاده می‌کند.

12:18 خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد پلیس سنت‌لوئیس مدعی شده قربانی سیاهپوست در پمپ بنزین با خود سلاح حمل می‌کرد.

12:06 رسانه‌ها و شاهدین عینی می‌گویند آنتونیو مارتین هیچ سلاحی در اختیار نداشته و غیرمسلح بود.

11:58 به گزارش رسانه‌ها دستکم سه نفر در جریان درگیری‌ها بین شهروندان آمریکایی و پلیس دستگیر شده‌اند.

11:51 معترضین به خشونت‌های پلیس در برکلی در محل قتل جوان 18 ساله سیاهپوست با پلیس درگیر شدند.

11:39 با پیشروی معترضین برکلی به سمت محل وقوع حادثه تنش‌ها با پلیس افزایش می‌یابد.

11:29 پلیس آمریکا چندین سگ پلیس را به محل حادثه آورده است. گزارشگرانی در برکلی می‌گویند هر لحظه ممکن است وضعیت رو به وخامت گذارد.

11:24 رسانه‌ها و حاضرین در محل می‌گویند که رفته رفته تعداد حاضران در صحنه قتل افزایش می‌یابد و همین امر موجب پدید آمدن وضعیتی آماده بحران در برکلی، سنت‌لوئیس، شده است.

11:22 کاربران شبکه‌های اجتماعی اینترنتی به صورت گسترده‌ای به پوشش خبری این حادثه پرداخته و با بیان نظرات خود درباره آن اغلب پلیس آمریکا را مقصر معرفی می‌کنند.

10:55 شاهدین عینی می‌گویند زمانی که ماریتن هدف قرار گرفت در حال پیاده‌روی در بیرون از فروشگاه پمپ‌بنزین بود. جسد وی به مدت دو ساعت در محل بر جای مانده بود.

10:54 شبکه خبری راشاتودی گزارش داد که در پی قتل آنتونیو مارتین مردم فرگوسن به خیابان‌های این شهر ریخته‌اند.

10:46 توبی مارتین، مادر آنتونیو، که در محل حاضر شده می‌گوید پسرش به همراه دوست دخترش در محل بوده که "پلیس‌ها شروع به تیراندازی به سوی وی کردند."

10:41 مقامات پلیس هویت مقتول را آنتونیو مارتین و 18 ساله معرفی کرده‌اند.

10:35 رسانه‌های خبری اعلام کردند پلیس سنت‌لوئیس در نزدیکی فرگوسن یک شهروند دیگر سیاهپوست را به ضرب گلوله از پای در آورد.

انتهای پیام/
 

گسترش امواج اعتراض به بی‌عدالتی در آمریکا/

حکم تبرئه یک افسر قاتل آمریکایی دیگر هم اعلام شد


هیئت منصفه عالی منطقه «هریس کانتی» شهر «هیوستون» مدعی شد که افسر سفیدپوستی که یک سال قبل یک جوان سیاه‌پوست را به قتل رسانده، جرمی مرتکب نشده است.

به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه ای‌بی‌سی این افسر سفیدپوست اداره پلیس «هیوستون» ایالت تگزاس، حدود یک سال قبل (ژانویه 2014)، در ساعات خارج از خدمت، «جردن بیکر» جوان 26ساله سیاه‌پوست را به‌ضرب گلوله به قتل رساند.

کاسترو در دفاعیات خود مدعی شده است که تصور می‌کرده جوان سیاه‌پوست به‌قصد سرقت وارد فروشگاه شده و به همین جهت با وی درگیر شده و به‌سمت وی شلیک کرده است.

در همین حال ،‌ روز سه‌شنبه در ادامه سریال اعلام بی‌گناهی افسران آمریکایی سفیدپوستی که مرتکب قتل سیاه‌پوستان شده‌اند، هیئت منصفه عالی منطقه «هریس کانتی» اعلام کرد مدرکی وجود ندارد که نشان دهد «یوونتینو کاسترو» جرمی مرتکب شده باشد.

براساس گزارش‌های دریافتی، در همین مدت کوتاه، چند افسر سفیدپوست که مرتکب قتل سیاه‌پوستانی چون «اریک گارنر»،‌«تمیر رایس» و «دونتره همیلتون» شده بودند، در همان ابتدای تحقیقات بی‌گناه اعلام شدند.

به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه «ای‌بی‌سی»، «مرگ بیکر به‌واسطه آنکه نمونه دیگری از قتل سیاه‌پوستان غیرمسلح به‌دست پلیس بود، توجه مردم کشور را به خود جلب کرد».

حکم تبرئه کاسترو در حالی صادر شد که «ژانت بیکر» مادر جوان مقتول که همراه با فعالان حقوق بشری و مادران دیگر قربانیان پلیس، همراهی می‌شد، گفت: افسر پلیس تنها به این دلیل که بیکر سوییت شرتی مشکی به تن داشته، به او مظنون شده و وی را از پای درآورده است.

«دوون اندرسون» دادستان منطقه «هریس کانتی» هم روز سه‌شنبه در واکنش به تصمیم هیئت منصفه گفت: «می‌خواهم همدردی عمیق خود را با ژانت بیکر و خانواده بیکر اعلام کنم. می‌دانم که ناامید شده‌اند، اما تصمیم هیئت منصفه به این معنی است که آنها دریافته‌اند که دلیلی وجود ندارد که بپذیرند که جرمی رخ داده است».

تظاهرات‌هایی که از مرداد ماه (ماه اوت) در شهر «فرگوسن» ایالت «میسوری» آمریکا در اعتراض به قتل «مایکل براون» نوجوان سیاه‌پوست به‌دست یک افسر سفیدپوست، آغاز شده و با اعلام بی‌گناهی افسر قاتل شدت گرفت، موجب شده تا روند روزمره قتل سیاه‌پوستان در معرض توجه رسانه‌ها قرار گیرد.

بر اساس آمارهای منتشر شده در رسانه‌های آمریکایی، از سال 2000 تاکنون، بیش از 3100 نفر در جریان رویارویی با پلیس و نیروهای انتظامی آمریکا، جان خود را از دست داده‌اند. همچنین آمارهای رسمی اف‌بی‌آی نشان می‌دهد احتمال کشته شدن نوجوانان سیاه‌پوست به‌دست افسران پلیس، 21 برابر بیش از احتمال کشته شدن یک نوجوان سفیدپوست توسط پلیس است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری تسنیم