شهید آوینی


امروز یک شنبه 19 اسفند ماه سال 1386 هجری شمسی؛ برابر با 1 ربیع الاول سال 1429 هجری قمری و 9 مارس سال 2008 میلادی.

 

تصویب قانون رسیدگی به دارایی وزرا و کارمندان دولت :
در چنین روزی در سال  1337 قانون مربوط به رسیدگی به دارائی وزراء و کارمندان دولت اعم از کشوری و لشکری و شهرداریها و موسسات وابسته به آنها به تصویب رسید.این قانون به عنوان یکی از قوانین مبنایی در حوزه حقوق اداری پیرو 
لایحه قانونی راجع به منع مداخله وزراء و نمایندگان  مجلسین ( ملی و سنا ) و کارمندان دولت در معاملات دولتی - کشوری در سال 1337 ، به تصویب رسید . بر اساس لایحه اخیر الذکر کارمندان دولت از شرکت در معاملات دولتی یا داوری در معاملات مذکور ممنوع گردیدند.

تصویب قانون تشویق وحمایت سرمایه گذاری خارجی :
در چنین روزی در سال 1380 قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی به عنوان یکی از قوانین مهم و تاثیر گذار در کشور از تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی گذشت . بر اساس ماده (2) این قانون پذیرش سرمایه گذاری خارجی براساس این قانون و با رعایت سایر قوانین ومقررات جاری کشور می بایست به منظور عمران و آبادی و فعالیت تولیدی اعم از صنعتی ، معدنی ، کشاورزی وخدمات براساس ضوابط زیر صورت پذیرد : الف - موجـــــــب رشد اقتصادی ، ارتقاء فن آوری ، ارتقاء کیفیت تولیدات ، افزایش فرصتهای شغلی و افزایش صادرات شود. ب - موجـــب تهدید امنیت ملی و منافع عمومی ، تخریب محیط زیست ، اخلال در اقتصاد کشور و تضییع تولیدات مبتنی بر سرمایه گذاریهای داخلی نشود. ج - متضمــــــن اعطای امتیاز توسط دولت به سرمایه گذاران خارجی نباشد . منظور از امتیاز ، حقوق ویژه ای است که سرمایه گذاران خارجی را درموقعیت انحصاری قرار دهد . د - سهم ارزش کالا و خدمات تولیدی حاصل از سرمایه گذاری خارجی موضوع این قانون نسبت به ارزش کالا وخدمات عرضه شده دربازار داخلی در زمان صدور مجوز ، درهربخش اقتصادی از 25 درصد و درهر رشته ، از 35 درصد بیشتر نخواهد بود . همچنین  سرمایه گذاری خارجی جهت تولید کالا وخدمات برای صدور به خارج ازکشور به جز نفت خام از این نسبت ها معاف است . همچنین بر اساس ماده (3)  سرمایه گذاریهای خارجی که براساس مفاد این قانون پذیرفته می شوند از تسهیلات و حمایتهای این قانون برخوردارند . این سرمایه گذاریها به دوطریق زیر قابل پذیرش هستند : الف - سرمایـــه گذاری مستقیم خارجی در زمینه هایی که فعالیت بخش خصوصی در آن مجاز می باشد. ب - سرمایـه گــــذاریهای خارجی درکلیه بخش ها در چارچوب روشهای مشارکت مدنی ، بیع متقابــــل و ساخت ، بهره برداری و واگذاری که برگشت سرمایه ومنافع حاصله صرفا از عملکرد اقتصادی طرح مورد سرمایــه گذاری ناشی شود و متکی به تضمین دولت یا بانکها و یاشرکتهای دولتی نباشد . 

 عملیات بدر :

در چنین روزی در سال 1363 ه ش عملیات بدر در منطقه هورالهویزه آغاز شد . این عملیات با رمز مقدس «یا فاطمه الزهرا( س ) » در منطقه هور ، شرق رودخانه دجله و با اهداف انهدام وسیع نیروهای دشمن و تصرف هور الهویزه ، کنترل جاده بصره - العماره و پاسخ به حملات دشمن به مناطق مسکونی ایران آغاز شد .رزمندگان لشکرهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی   با پشتیبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران ،  تحت امر فرماندهی قرار گاه مرکزی خاتم الانبیا به دشمن حمله ور شدند . عملیات بدر پس از یک هفته نبرد سنگین و با تثبیت موضع ایران در شرق دجله خاتمه یافت . در مجموع می توان گفت در پایان این عملیات بخش وسیعی از مناطق مهم و نفت خیز هور الهویزه ، چندین روستای منطقه و جاده الچرده آزاد شد . همچنین در این عملیات شش فروند هواپیما ، پنج فروند بالگردان ، 250 دستگاه تانک و نفر بر ، 60 دستگاه خمپاره انداز ، 200 دستگاه انواع خود روی نظامی و 40 قبضه انواع توپ دشمن منهدم شد . در عملیات یاد شده دشمن بیش از پانزده هزار نفر کشته و زخمی داد و 3200 نفر از آنان هم به اسارت نیروهای خودی در آمدند .

در گذشت آیت الله ملا علی کنی : 

درچنین روزی در  سال 306 هجری قمری « آیت الله حاج مولا علی کنی» از فقیهان و مجتهدان بزرگ شیعه در تهران در گذشت .
حاج ملا علی کنی در  سال 1220 هجری قمری در محله کن تهران به دنیا آمد . او پس از تحصیل علوم ابتدایی دینی در تهران و اصفهان عازم نجف اشرف و کربلا  شد و در محضر استادانی چون  شیخ محمد حسن نجفی معروف به صاحب جواهر ،   شیخ حسن کاشف الغطاء ،  شریف العلماء مازندرانی و سید ابراهیم قزوینی زانوی تلمذ بر زمین زد .آن عالم ربانی پس از طی تحصیلات مختلفه به ایران آمد و در تهران تولیت مدرسه مروی را به عهده گرفت . ایشان در  این حوزه علمیه به تدریس کتب  مختلف فقه و اصول مشغول شد و شاگردان بر جسته ای چون  شیخ موسی شراره عاملی ،  شیخ محمد باقر نجم آبادی  و شیخ حسین بافقی را تربیت کرد . از آن عالم ربانی آثار گرانبهایی به جای مانده است که از میان آنها می توان به ارشاد الأمّه، ایضاح المشتبهات، تحقیق الدلائل فی شرح تلخیص المسائل شامل مباحث مختلف فقهی ، توضیح المقال فی علم الدرایة و الرجال، حاشیه بر قواعد، رساله‌ای در استصحاب، رساله‌ای در اوامر و نواهی، رساله‌ای در مفاهیم و مواعظ حسنه اشاره کرد . آن عالم ربانی تنها به تدریس و تحصیل اکتفا ننمود و در حوزه مبارزه با مظاهر جور و فساد نیز همواره پیشقدم بود . چنانکه در دروان امتیاز دهی ناصر الدین شاه به بیگانگان به  ویژه اعطای امتیاز رویتر به عنوان رهبر مبارزه با این امتیاز افکار عمومی مردم را در جهت لغو امتیاز هدایت کرد.آن فقیه فرزانه سرانجام بیست و هفتم  محرم 1306 ق. به دیار باقی شتافت . پیکر مطهرش را در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع )  دفن کردند . 

 شهادت حاج حبیب الله افتخاریان :  
  در چنین روزی در سال 1363هجری شمسی ، حبیب الله افتخاریان فرمانده سپاه مریوان به در جه رفیع شهادت نایل آمد . 
وی یک دوره  معاون قرارگاه حمزه سیّد الشّهدا درجنوب و یک دوره نیز فرمانده  لشکر25کربلا بود . 

ملاقات مصدق با هندرسن :
در چنین روزی در سال 1331 ه ش  دکتر محمد مصدق نخست وزیر وقت ایران  در ملاقات با لوی هندرسن( از نمایندگان دولت بر یتانیا )  از او در مورد مبلغ غرامت درخواستی بریتانیا در باره نفت ایران سوالاتی  کرد تا بتواند در خصوص ارجاع آن به داوری تصمیم بگیرد.

گشایش  کلیسای نتردام :
در چنین روزی در سال 1250 کلیسای" نوتردام "فرانسه گشایش یافت. کار ساخت این بنا که بر اساس معماری گوتیک شکل گرفته است  ، بیش از یکصد سال به طول انجامید . در این کلیسا آثار مشهوری از مجسمه سازان برتر  جهان وجود دارد که مقبره دوک دار کور پیگال یکی از این آثار مشهور است .

جنگ یونان و ایتالیا : 
در چنین روزی در سال 1941 جنگ ایتالیا و یونان در میانه جنگ  جهانی دوم  پس از چهار ماه با پیروزی یونانیها پایان یافت .این جنگ را  ایتالیاییها آغاز کرده بودند .

تشکیل حزب کمونیست :
در چنین روزی در سال   1918 حزب بلشویک روسیه به حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی  تغییر نام داد. حزب بلشویک جناحی از حزب کارگران سوسیال دوکرات روسیه بودند که از سوی لنین رهبری می شدند . آنها کنترل دولت روسیه را ازسال 1017 میلادی  به دست گرفتند و تنها حزب قدرتمند در روسیه شدند .

 تولد تاراس شوچنکو :
در چنین روزی در سال  1814 میلادی تاراس شوچنو شاعر ملی او کراین ، نقاش و استاد دانشگاه کیف به دنیا آمد . همه ساله چنین روزی به عنوان روز ملی این شاعر بزرگ در اوکراین گرامی  داشته می شود . 

تولد گریگوری کوزیتسف :
در چنین روزی در سال 1905 میلادی گریوری کوزیتسف کارگدان بر جیته اوکراینی دیده به جهان گشود . «هملت » و
« شاه لیر » عناوین مهمترین آثار اویند .

در گذشت ساترلند :    
در چنین روزی در سال 1974 میلادی ارل دبلیو جی آر ساترلد داروشناس آمریکایی و فیزیولوژیست مشهور این کشور دیده از جهان فروبست  . وی در سال 1971 میلادی جایزه نوبل را در رشته فیزیولوژی یا پزشکی از آن خود کرد . ساترلند در 58 سالگی در گذشت . 

 درگذشت  مکس دلبروک :
در چنین روزی در سال 1981 میلاید مکس دبروک بیو لو ژیست آمریکایی - آلمانی در گذشت  . وی به سال 1969 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد   . او در سن هفتاد و چهار سالگی دار فانی را وداع گفت  . 

 شوروش در قبرس :
در چنین روزی در سال 1956 شورش های گسترده مردم قبرس تحت رهبری های " اسقف ماکاریوس " علیه حکومت این کشور آغاز شد . 

تولد چارلز بوکوفسکی :
در چنین روزی در سال 1994 میلادی چارلز بوکوفسکی نویسنده و شاعر آمریکایی به دنیا آمد . وی از زبان تصویری و گرافیکی  برای ارایه آثار ادبی خود استفاده می کرد . او بر اثر سرطان خون در سن هفتاد و سه سالگی مرد .

صلح استولبوا : 
در چنین روزی در سال 1617 میلادی صلح استولبوا اتفاق افتاد . سوئد و روسیه پیمان صلح اسولبوا را منعقد کردند .
  
کاهش کار کودکان :
در چنین روزی در سال 1839 میلادی  دولت پروس کار کودکان در این کشور را تا 51 ساعت در هفته کاهش داد .

نخستین دندان مصنوعی :
در چنین روزی در سال   1822 میلادی چارلز گرام نخستین دندان مصنوعی را ساخت .  
 
جنگ های پونیک : 
در چنین روزی در سال 149 قبل از میلاد   دوره سوم جنگهای" پونیک " به عنوان  یکی از فاجعه بارترین جنگهای تاریخ بشریت آغاز شد . این دوره از جنگ ها را سپاهیان امپراتوری روم آغاز کرده بودند .

کشتار اعراب :
در چنین روزی در سال 1893 میلادی بسیاری از  افراد قبایل وحشی کنگو در یک حمله عجیب به اعراب شماری  از آنان را کشتند .

جنگ علیه پرتغال :
در چنین روزی در سال 1916 میلادی آلمان علیه پرتغال اعلان جنگ کرد .

 اعلام استقلال هندوچین :
در چنین روزی در سال 1945 میلادی ژاپن استقلال هند و چین را اعلام   کرد .

خاکسپاری استالین :
در چنین روزی در سال 1953 میلادی یوزف استالین رییس شوروی سابق در مسکو به خاک سپرده شد .

زلزله مهیب :
در چنین روزی در  سال 1957 میلادی  زلزله هشت ممیز یک دهم ریشتری آلاسکا را تکان داد .

اظهارات  عبد الناصر :
در چنین روزی در سال 1962 میلادی جمال عبدالناصر رییس جمهور مصر اعلام کرد که غزه به فلسطینیان تعلق دارد .

روز آمریگو وسپوچی :
آمریگ وسپوچی در چنین روزی در سال 1451 میلادی به دنیا آمد . وسپوچی تاجر و کاشف و ملوان ایتالیایی است که در سفر های خود ( 1499-1500 میلادی و 1501 - 1502 )  بسیاری از مناطق جهان را کشف کرد. نام آمریکا از نام او اتخاذ شده است . همه ساله چنین روزی به عنوان روز آمریگو در کشور آمریکا گرامی داشته می شود.

 

در روز شمار دفاع مقدس برای این روز واقعی ثبت نگردیده است

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo