شهید آوینی
 
تاكيد سازمان ملل بر 'احترام به عقايد مذهبی'

نمايندگی سازمان ملل متحد در افغانستان به نگرانی ها در مورد بازچاپ كاريكاتورهای پيامبر اسلام در دانمارك و تهيه فيلم "ضد اسلامی" در هلند پيوسته است.

دفتر سازمان ملل متحد در كابل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد احترام به باورهای مذهبی و مقدسات دينی، از لازمه های آزادی رسانه هاست و در اين مورد از اعلاميه پارلمان افغانستان حمايت كرده است.

تهيه فيلمی از سوی يك سياستمدار هلندی و بازچاپ كاريكاتورهای پيامبر اسلام در دانمارك از سوی چندين كشور اسلامی، به شمول ايران و پاكستان محكوم شده است.

اين اقدامات همچنين واكنش های تندی را ظرف روزهای اخير در افغانستان به همراه داشته است.

اوايل اين هفته صدها نفر در شهر مزار شريف در شمال افغانستان عليه اين اقدامات تظاهرات كردند و خواستار قطع رابطه افغانستان با كشورهای دانمارك و هلند شدند.

دبيركل پيمان ناتو نيز از اين موضوع ابراز نگرانی كرده كه پخش اين فيلم در هلند و بازچاپ كاريكاتورهای پيامبر اسلام در دانمارك، واكنش هايی را عليه سربازان اين پيمان در افغانستان به همراه داشته باشد.

'ديالوگ و گفتگو'نمايندگی سازمان ملل متحد در كابل از اعلاميه پارلمان افغانستان كه اقدامات "ضد اسلامی" در دانمارك و هلند را محكوم كرد، استقبال كرده است.

سازمان ملل متحد پارلمان افغانستان با انتشار اعلاميه ای اين اقدامات را تحريك كننده دانسته و هشدار داد كه انتشار اين فيلم و كاريكاتور پيامبر اسلام، باعث ايجاد اختلاف ميان پيروان اسلام و مسيحيت خواهد شد.

اعضای مجلس نمايندگان افغانستان همچنين خواستار مداخله سازمان ملل متحد در اين قضيه شده و گفتند كه اين سازمان بايد در جلوگيری از انتشار بيشتر كاريكاتورها و پخش فيلم، همكاری كند.

نمايندگی سازمان ملل متحد در كابل در يك اعلاميه می گويد: "ما بر اهميت حل اين سوءتفاهم ها ميان پيروان اديان و اعتقادات مختلف، از طريق ديالوگ و گفتگوهای صلح آميز باور داريم. در اين مورد، ما از اعلاميه حساب شده و اصولی پارلمان افغانستان حمايت می كنيم."

 

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo