شهید آوینی
 
متكي: تشديد مجازات‌ها هيچ تاثيري بر ايران نخواهد داشت

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با اشاره به تصويب قطعنامه جديد شوراي امنيت درباره ايران گفت: به كساني كه تصور مي‌كنند تشديد مجازاتها مشكلاتي را براي جمهوري اسلامي به وجود مي‌آورد، اطمينان دهم كه آنها سخت در اشتباه هستند.

منوچهر متكي كه براي شركت در اجلاس كنفرانس خلع سلاح و شوراي عالي حقوق بشر به ژنو سفر كرده در مصاحبه‌اي اختصاصي با خبرگزاري فرانسه ايده گفتگوهاي جديد را درباره برنامه هسته‌اي ايران بعد از تصويب قطعنامه اخير را رد كرد.

محمود احمدي نژاد رئيس جمهور اسلامي ايران روز چهارشنبه در واكنش به اين سوال كه آيا ايران به مذاكره با سولانا چنانكه قطعنامه سوم شوراي امنيت تاكيد كرده ادامه مي‌دهد، گفته بود: ديگر خارج از چارچوب آژانس مذاكره هسته‌اي نمي‌كنيم.

محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان در جمع خبرنگاران بعد از جلسه هيئت دولت درباره ادامه همكاري ايران با آژانس گفت: ما با آژانس به همان صورتي كه پيش از اين همكاري مي‌كرديم همكاري خواهيم كرد و از اين به بعد در چارچوب NPT با ديگران گفتگو مي‌كنيم.

متكي در ادامه افزود: گفتگوها و اقدامات ضد و نقيص چيز مناسبي نيست بنابراين ما معتقديم هرگونه درخواست‌ها و تلاش براي گفتگوها پيشاپيش بايد اهداف را به روشني مشخص كند.

متكي همچنين از قطعنامه‌اي كه دوشنبه شب گذشته به تصويب شوراي امنيت رسيد به شدت انتقاد كرد. وزير امور خارجه ايران در ادامه سخنان خود افزود: ما فكر مي‌كنيم اقدام شوراي امنيت به حيثيت اين شورا لطمه زد.

متكي با تاكيد بر اينكه "تشديد مجازات‌ها هيچ تاثيري بر ايران نخواهد گذاشت" گفت: «من مايل هستم به كساني كه تصور مي‌كنند مجازات‌ها مشكلاتي را براي جمهوري اسلامي به وجود مي آورد اطمينان دهم آنها كاملا در اشتباه هستند.»

وزير امور خارجه ايران تصريح كرد، با وجود فشارهايي كه ما با آن مواجه هستيم و تحريم هاي آمريكا پس از انقلاب اسلامي ما توانستيم به پيشرفت‌هاي زيادي در توسعه كشور دست يابيم.

وي گفت: براي نخستين بار كشور ما به طور ملموسي وارد توليد شمار زيادي از محصولات صنعتي شده است.

متكي در بخشي ديگري از اين مصاحبه حمايت جمهور اسلامي ايران از مقاومت لبنان را ار "حمايت معنوي" دانست و گفت: ما از مقاومت لبنان حمايت معنوي مي‌كنيم.  وي افزود: ما از موضع آنان در مقاومت حمايت مي‌كنيم و از آنان در سازمان‌ها و مجامع مختلف بين‌المللي حمايت مي‌كنيم.

وزير امور خارجه اعلام كرد، دولت ايران در پي ويراني‌هاي ناشي از تهاجم اسرائيل به حزب الله در تابستان سال 2006، كمك‌ بشردوستانه به لبنان اعطا كرده است.

وي همچنين حمايت ايران از ملت فلسطين را بشردوستانه و معنوي دانست و گفت ايران همچنين به فلسطينيان به ويژه فلسطينيان ساكن نوار غزه حمايت بشردوستانه ارائه مي‌كند.

 

منبع: خبرگزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo