شهید آوینی
 
توهین به شیعیان در عربستان

منابع آگاه از عربستان سعودی اعلام کردند که روز گذشته میان تعدادی از جوانان شیعی و وهابیون در مناطق شرقی این کشور که شیعه نشین است، درگیری به وجود آمد.

 این منابع در ادامه افزودند: دو طرف به یکدیگر سنگ پرتاب می کردند و چندین بار نیز صدای انفجار در مناطق مختلف شهر شنیده شد.

در همین راستا پایگاه های الکترونیکی شیعی از عربستان سعودی علت آغاز این درگیری را این چنین اعلام کرد، ابتدا تعدادی از جوانان افراطی "وهابی" اقدام به پاره کردن پرچم های حسینی که به مناسبت روز اربعین در اماکن عمومی قرار داده شده بود، ورزیدند. در واکنش به این اقدام، جوانان شیعه سنگ به سمت آنان پرتاب کردند و در نتیجه درگیری شدت گرفت.

این منابع در ادامه افزودند: در پی این درگیریها شیشه تعداد زیادی از خودروها و محل های تجاری شکسته شد اما هیچ آماری از زخمی مخابره نشد.

در پی این درگیری بی سابقه نیروهای امنیتی فورا در محل حاضر شدند و با اتخاذ تدابیر شدید امنیتی، اوضاع منطقه را کنترل کردند.

در همین راستا سه تن از جوانان شیعه بازداشت شدند و تابدین لحظه هیچ گونه اطلاعاتی در مورد سرنوشت آنان در دست نیست.

برخی شاهدان عینی حاضر در محل درگیری، اعلام کردند که جوانان "سلفی" با صدای بلند به شیعیان را دشنام داده و آنان را "کفار" و "صفوی" می خواندند.

کارشناسان سیاسی عربستان سعودی این حادثه بی سابقه را بسیار خطرناک دانستند و اعلام کردند که در صورت افزایش درگیریها بی شک به کشورهای همسایه نیز کشیده خواهد شد.

گفتنی است آمار و ارقام نشان می دهد بین 15 تا 20 درصد جمعیت عربستان را شیعیان تشکیل می دهد اما آمار رسمی اعلام شده از سوی دولت این کشور می گوید که جمعیت شیعیان از ده درصد کمتر است.

منبع: سایت فرهنگ انقلاب اسلامی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo