شهید آوینی

 

امروز یکشنبه سیزدهم اسفند سال 1386 هجری شمسی مقارن است با بیست و چهارم صفر سال 1429 هجری قمری و برابر است با سوم مارس سال 2008 میلادی .

عملیات کربلای هفت : 

درچنین روزی در  سال1365هجری شمسی ،  عملیات کربلای 7درمنطقه عملیاتی حاج عمران آغازشد. نیمی از منطقه عملیاتی والفجر 2 که در دوره حملات موسوم به استراتژی دفاع متحرک عراق از دست رفته بود در عملیات کربلای 2 و بقیه در عملیات کربلای هفت آزاد شد . از عملیات بدر تا پایان جنگ که فرماندهی سپاه و ارتش در جنگ از یکدیگر تفکیک شد در خشان ترین بخش از کارنامه ارتش در عملیات کربلای هفت رقم خورد . در این عملیات لشکر 64 ارومیه جانفشانی های بسیاری از خود نشان داد . در عملیات یادشده که از نوع تک نیمه گسترده  بود  ، نیروهای عراقی بیش از سه هزار کشته و زخمی و بیش از دویست و هفتاد اسیر دادند . در پایان این عملیات  چند منطقه ازحاج عمران و ارتفاعات مهمی درمنطقه عملیاتی ازوجود دشمن بعثی پاک شد.

کناره گیری فرمانفرما از قدرت :  
در چنین روزی در سال 1294 ه ش محمد ولیخان تنکابنی به ریاست کابینه وقت منصوب گردید . او پس از استعفای فرمانفرما از ریییس الوزرایی به این سمت رسید .

در گذشت علی خادم : 
درچنین روزی در  سال1371هجری شمسی  ، علی خادم یکی از عکاسان شهیر کشور مان چشم از جهان فروبست . وی بیش از نیم میلیون قطعه عکس در کارنامه هنری خود دارد .

آغاز نشست های قرار داد 1975 الجزایر :
در چنین روزی در سال 1975 میلادی نشست های تنظیم قرار داد الجزایر میان دولتین ایران و عراق آغاز شد .
یک ماه وونیم پس از کنفرانس استانبول در جریان کنفرانس سران عضو اروپا با میانجیگری "هواری بومدین" رهبر فقید الجزایر ملاقاتی میان محمد رضا پهلوی( شاه ایران) و صدام حسین روی داد . نتیجه این دیدارصدور قرار الجزایر بود . به موجب این اعلامیه طرفین توافق کردند که مرزهای آبی خود را بر اساس  خط تالوگ ( خط فرضی که از عمیق ترین قسمت قابل کشتی رانی بستر رودخانه عبور می کند ) تعیین نمایند و در مرزها نیز یک کنترل دقیق و موثری به منظور رفع هر گونه نفوذی که جنبه خرابکارانه داشته باشد اعمال نمایند . با هدف اجرای این اعلامیه وزاری خارجه ایران ، عراق ، و الجزایر از چنین روزی در سال 1975 تا سیزدهم ژوئن به ترتیب در تهران ، بغداد ، الجزایر و بغداد گردهم آمدند . نتیجه این چهار نشست امضای عهدنامه مربوط به مرز مشترک و حسن همجواری میان ایران و عراق بود که در سیزدهم ژوئن سال 1975 صادر گردید . این عهدنامه دارای سه پروتکل ضمیمه و یک الحاقیه بود :
پروتکل راجع به علامتگذاری مجدد سرزمینی بین ایران و عراق .
پروتکل راجع به تعیین مرز در رودخانه های بین ایران و عراق
پروتکل  مروبوط به امنیت در مرز ایران و عراق .
الحاقیه مربوط به بند 5 ماده 6 عهدنامه
عهدنامه 1975 دارای 4 موافقتانمه تکمیلی نیز است که در بیست و ششم دسامبر 1975 د ر بغداد به امضا رسید .
این موافقتنامه ها عبارتند از
موافقتنامه راجع به مقرررات مروبطو به کشتیرانی در اروند رود 
موافقتنامه راجع به استفاده از آب رودخانه های مرزی
موافقتتنامه راجع به تعلیف احشام
موافقتنامه راجع به کلانتران مرزی
عهدنامه مذکور و سه پروتکل منظم آن و چهار موافقتنامه تکمیای به تصویب قوای مققننه ایران و عراق رسید .

نتیجتا بر اساس مفاد این عهد نامه طرفین مرزهای سرزمینی خود را بر اساس پروتکل قسطنطنیه مورخع 1913 و صورتجلسه های کمیسیون تعیین مرز مورخه 1914 باید تعیین نمایند . مرزهای آبی خود را براساس خط تالوگ تعیین  وامنیت و اعتماد متقایل را در مرزهای طرفین ایجاد نمایند .

( بر گرفته ازکتاب  روزها و رویدادها ، ج 2 )   

افتتاح خط آهن جدید در ایران :
در چنین روزی در سال 1377 ه ش ،  خط آهن اردکان - چادرملو افتتاح شد .

قیام بر ضد دولت اطریش :

درچنین روزی در سال1848میلادی قیام مجارستانی های  آزادی خواه برضد دولت اتریش به منظور مبارزه با  سیاست استبدادی این کشور  ، آغاز شد .

تولد لرد کلوین : 
درچنین روزی در سال1824میلادی لرد کلوین  فیزیکدان بر جسته انگلیسی دیده به جهان گشود . او در حوزه فیزیک حرارت تحقیقات مفصلی را انجام داده است به همین دلیل درجه بندی سنجش دما و حرارت بنام این دانشمند، نامگذاری شده است.

انتشار نخستین روزنامه رنگی :
در چنین روزی در سال 1986 میلادی نخستین روزنامه انگلیسی چهار رنگ جهان منتشر شد . روز نامه ها امروزه غالبا چهار رنگ منتشر می شوند .   

در گذشت آدولف گوتلیب :
در چنین روزی  درسال 1972 میلادی آدولف گوتلیب نقاش بر جسته آمریکایی در هفتاد و یک سالگی در گذشت .

اشغال بخشی از  هلند :
در چنینن روزی در سال 1793 میلادی نیروهای فرانسه منطقه جیر تودنبرگ هلند را به اشغال  خود در آوردند .

رییس جمهوری آدامز :
در چنین روزی در سال 1797 میلادی جانم آدامز  رییس جمهور آمریکا شد .

قبول آتش بس در آفریقای جنوبی : 
در چنینن روزی در سال 1881 میلادی کارگر رییس جمهور آفریقای جنوبی ، آتش بس در این کشور را قبول کرد .

آتش سوزی گسترده در شانگهای :
در چنین روزی در سال 1894 میلادی در شانگهای بر اثر یک آتش سوزی گسترده بسیاری از ساختمانهای این شهر ( قریب یک هزار ساختمان  این شهر)  در آتش سوختند .

شورشهای ضد نازیسم :
در چنین روزی در  سال 1942 میلادی در ایتالیای شمالی  ، شوروش های ضد آلمانی و ضد نازیسم در این کشور پا گرفت .

فنلاند علیه آلمان :
در چنین روزی در سال 1945 میلادی فنلاند علیه آلمان نازی اعلان جنگ کرد .

انفجار زیر دریایی اوریدیس :
در چنین روزی در سال 1970 میلادی زیر دریایی اوریدیس ژاپن منفجر شد و از بین رفت .

قرار داد همکاری شوروی و لیبی :
در چنین روزی در سال 1972 میلادی لیبی و شوروی سابق قرار داد صلح و همکاری مشترک امضا کردند .

زلزله در رومانی :
در چنین روزی در سال 1977 میلادی بر اثر یک زلزله مهیب در رومانی بیش از یک هزار و پانصد نفر جان باختند .

نخستین شمار شیکاگو دیلی نیوز :
در چنین روزی در سال 1978 میلادی روزنامه شیکاگو دیلی نیوز یکی از معتبر ترین روزنامه های آمریکایی برای نخستین بار منتشر شد .

روز قانون اساسی در آمریکا:
همه ساله چنین روزی به عنوان روز قانون اساسی در آمریکا گرامی داشته می شود. 

منبع : خبرگزاری مهر

 

13/12/57

چگونگي تشكيل و اهداف و برنامه هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ؛ آيت الله لاهوتي ( نماينده امام در سپاه ) : مامورت سپاه حفظ انقلاب و مقابله با ضدانقلاب است . عناصر سپاه از ميان افراد مسلمان و معتقد به نهضت اسلامي به رهبري امام خميني انتخاب مي شوند . ماركسيستها و فداييان جايي در سپاه ندارند . تعارضي بين سپاه و ارتش وجود نخواهد داشت . ويژگي يك ارتش اسلامي از نظر دكتر يزدي : با ايجاد يك انقلاب فرهنگي در ارتش مي توان يك ارتش ايده آل براي حكومت اسلامي تدارك ديد . اخبار نيروهاي مسلح : احضار سربازان گارد جاويدان و مراكز آموزشي گارد شاهنشاهي به دستور ستاد كل ارتش . اعلام بازنشستگي 39 سرتيپ و 13 سرهنگ ارتش و شهرباني . قدرداني پرسنل لشكر 77 خراسان از مهندس بازرگان به دليل حمايت وي از حفظ ارتش و اعلام آمادگي براي جانبازي در راه اهداف دولت اسلامي به رهبري امام خميني . اعتراض گروهي از درجه داران و همافران پايگاه يكم شكاري مهرآباد به ارائه يك برنامه در تلويزيون كه در آن براي موجه جلوه دادن انتصاب اخير ، تلويحاً امرا و افسران ارتش لايق فرماندهي قلمداد شده و به درجه داران نسبت كوته نظري و … داده شده بود . اعلاميه گروهي از پرسنل پادگان بانه در حمايت از انحلال كامل اطلاعات و ضداطلاعات ؛ اخراج كليه مستشاران خارجي ؛ خدمت نيروهاي كادر و وظيفه در زادگاه خود ؛ انتخاب فرماندهان توسط شوراهاي درجه داران و افسران . موضع دولت دربارة اوضاع كردستان ؛ امير انتظام ( سخنگوي دولت ) : از نظر دولت مسأله كردستان هيچ مسأله بغرنجي نيست . كردها مثل ديگر استانها مي خواهند در كارهاي محلي نقش مستمري داشته باشند ؛ دولت در اين مورد هنوز تصميمي نگرفته است . بازتاب مرگ ملامصطفي بارزاني در ايران و عراق : شوراي انقلاب اشنويه سه روز عزاي عمومي اعلام كرد . خبرگزاري عراق : بغداد آماده است كه ترتيب به خاك سپردن جنازه ملامصطفي بارزاني را در هر گوشة عراق بدهد . خبرگزاري فرانسه : عراق بارها براي به چنگ آوردن زنده يا مرده ملامصطفي بارزاني دهها هزار دلار تعيين كرده بود . تحركهاي نظامي عراق در مرزهاي غرب كشور و واكنش نيروهاي خودي به گزارش ركن دوم ژاندارمري كل كشور . اعلام مخالفت سازمان مجاهدين خلق با خلع سلاح هواداران تازة خود كه در مراكز جديد اين سازمان گرد آورده است و تهديد ضمني به مقابله مسلحانه : در صورت هرگونه حمله به مراكز جنبش ، مسؤوليت هيچ برخورد و حادثه اي متوجه مجاهدين خلق ايران كه مجبور به دفاع از خود هستند ، نخواهد بود . سخنان احمد صدرحاج سيدجوادي ( وزير كشور ) درباره تلاشهاي انجام شده براي ميانجيگري بين بختيار و امام خميني در اوج انقلاب به منظور انتقال بدون خشونت قدرت و جلوگيري از فروپاشي ارتش و نيروهاي انتظامي . ارائه متن نهايي امضانشدة استعفاي بختيار . سياست منطقه اي ايران را وزارت خارجه و ستاد كل ارتش اعلام كردند كه مبني است بر بازگر داندن نيروهاي ايراني از جولان و عمان و نيز تاكيد بر اينكه ايران ديگر نقش ژاندارم منطقه را ايفاء نخواهد كرد . گزارش خيلي محرمانه سفارت آمريكا در تهران از مواضع گروههاي چپ و ميانه رو درباره مباني حكومت اسلامي ؛ سپاه پاسداران انقلاب ؛ ارتش و پاكسازي آن . بازتاب انقلاب اسلامي در نشريه هاي اخوان المسلمين و سخنان هاني الحسن ( رئيس دفتر ساف در تهران ) و منتظر داجاني ( نماينده ساف در تهران ) .

13/12/59

انجام اولين مرحله از مانور واحدهاي واكنش سريع (چند ميليتي) در خليج فارس توسط امريكا و عمان.

13/12/63

تشكيل جلسه شوراي امنيت جهت رسيدگي به وضع اسرا بدرخواست صدام و عدم شركت ايران براي اعتراض در اين جلسه (از طرف رجايي خراساني).

13/12/64
محكوم نمودن اشغال خاك عراق (فاو) توسط ايران در بيانيه پاياني وزراي امور خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس

به دعوت جعفري‌ها و وزير خارجه انگليس، فاروق الشرع وزير خارجه سوريه براي گفتگو پيرامون جنگ ايران و عراق، روند وضع خاورميانه و مسائل جنوب لبنان عازم لندن شد.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo