شهید آوینی


امروز پنجشنبه نهم اسفند سال 1386 هجری شمسی مقارن است با بیستم صفر سال 1429 هجری قمری و برابر است با بیست و هشت فوریه سال 2008 میلادی .

تاسیس بنیاد مستضعفان و جانبازان :
در چنین روزی در سال 1357 ه ش و با  صدور حکمی  از سوی حضرت امام خمینی ره خطاب به شورای انقلاب  ، بنیاد جانبازان و مستضعفان تاسیس شد .  به موجب فرمان امام  خمینی ره شورای انقلاب مامور شد با استفاده از توان بنیاد مستضعفان و جانبازان که به طور  نامحدود تاسیس  شده بود   ، تمامی اموال منقول و غیر منقول دودمان پهلوی را که از بیت المال به دست آمده بود به نفع مستمندان ، کارگران و کارمندان ضعیف  مصادره نمایند . شورای انقلاب در بیست و یکم اسفند سال 1357 چنین بیانیه ای را صادر کرد : « در پی صدور فرمان امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی در باره مصادره اموال منقول و غیر منقول خاندان پهلوی و کارگردانان اصلی رژیم پیشین و صرف آن در امور رفاهی مستضعفان و محرومان ، شورای انقلاب اسلامی اقدام به ایجاد موسسه ای به نام بنیاد مستضعفان کرده است . وظیفه این بنیاد شناسایی و ضبط این اموال اعم از املاک و سپرده های بانکی و پول نقد و غیره و ایجاد واحدهای مسکونی برای محرومان است .
نخسستین  اساسنامه بنیاد مستضعفان مشتمل بر 25 ماده است که در گردهمایی هفتم تیر 1358 مجمع عمومی موسسان تصویب گردید و شورای انقلاب نیز آن را تایید نمود .  حضرات آیات خامنه ای ( رهبر معظم انقلاب )  ،  شهید بهشتی ، هاشمی رفسنجانی ، موسوی اردبیلی  و آقایان علی اصغر مسعودی  ، مهندس سحابی و احمد جلالی  از نخستین اعضا هیات موسس این بنیاد بودند . با تصویب هیات موسسان مهندس علینقی خاموشی به ریاست بنیاد منصوب شد . امام خمینی ره در بیست و ششم شهریور 1359 طی حکمی آقای رجایی نخست وزیر وقت را به عنوان نماینده خویش در این بنیاد مامور رسیدگی به امور کردند . حکم امام خمینی ره به این شرح است :

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای رجایی ، نخست وزیر ایده الله تعالی ،
چون وضع بنیاد مستضعفین موجب نگرانی  این جانب است و مسایل آن پیچیده است ، لازم است جنابعالی امور بنیاد را در دست گرفته و تحت نظر اشخاص متدین کاردان آن را به نفع مستضعفین اداره نمایید . اطلاعات لازم را می توانید از هیاتی که اینجانب معین نمودم به دست آورید . انشاء الله تعالی موفق در خدمت به اسلام ومسلمین به خصوص مستضعفین باشید . 
                                                                         والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته 
                                                                          روح الله الموسوی الخمینی 

پس از شهید رجایی آقای میر حسین موسوی به ریاست بنیاد رسید و پس از وی آقای رفیقدوست ریاست بنیاد را عهده دار شد .

هجوم صهیونیستها به غزه :
در چنین روزی در سال 1955 میلادی صهیونیستها با نفوذ به شهر غزه 39 سرباز مصری را کشتتند  و 33 تن دیگر را زخمی کردند . صهیونیستها همچنین شماری  از تأسیسات این شهر را منهدم ساختند .

آتش بس جنگ :  
درچنین روزی در  سال1991میلادی جرج بوش (پدر ) رئیس جمهور وقت آمریکا نهایتا پس از چهل روز جنگ و درگیری  ، میان دو جبهه متخاصم عراق و نیروهای چند ملیتی ( در اولین جنگ نفت ) آتش بس اعلام کرد . این نبرد چهل روز به طول انجامید و در پایان  عراق مجبور به عقب نشینی از خاک کویت گردید .

اتحاد سیاسی روسیه و پروس : 
درچنین روزی در  سال1813میلادی  ،  دو قدرت  قرن نوزدهم میلادی  روسیه و پروس پیمان اتحاد سیاسی و نظامی امضا کردند. در این پیمان طرفین قصد داشتند فرانسه را سرکوب نمایند .

انعقاد پیمان دو ستی میان شوروی و ایران  :
در چنین روزی در سال 1921 میلادی  سه کشور ایران ، شوروی و افغانستان پیمان صلح و همکاری امضا کردند . این پیمان به منظور مقابله با تلاش های انگلستان در رخنه به منطقه صورت گرفته بود . به زعم لنین  انعقا د چنین پیمانی می توانست تا حدود زیادی از تلاش های انگلستان به نفوذ در میان کشور های ایران و افغانستان جلوگیری نماید . در این میان ایران نیز خواستار لغو دعاوی روسیه تزاری علیه ایران شد . 

تولد میشل دو مونتانی :

 در چنین روزی در سال 1533 میلادی میشل دو مونتانی فیلسوف و نویسنده فرانسوی به دنیا  آمد .

تولد ارنست رنان :
در چنین روزی در سال 1823 میلادی ارنست رنان فیلسوف  ،  تاریخدان و محقق مذهبی دیده به جهان گشود . رنان  عالم بزرگ لغت و مورخ مشهور فرانسه در جوانی  زبانهای شرقی را فرا گرفت و در عربی نیز مهارت بسیار یافت . وی یکی از مستشرقینی بود که در حوزه علوم اسلامی و همچنین دین مسیحیت تحقیقات فراوانی کرد .رنان نسبت به مذهب نگاه نقادانه ای را پیش رو داشت . ارنست رنان ف ابتدا علیه دین اسلام موضع گیری کرد اما بعد ها در مواضع خود علیه اسلام تعدیل به عمل آورد . او  که ابتدا قرار بود کشیش شود بعدها به کلی از مذهب روی گردان شد و  به همین دلیل  به سوی تحقیق در باره دین رفت . وی  در سال 1863 کتاب «زندگانی مسیح» را منتشر کرد و  مجامع دینی  را به تحریک واداشت .  رنان در سال 1892 درگذشت. " اصول دین مسیح "  ، " تاریخ بنی  اسرائیل " ، «آینده علم»، «زندگانی مسیح»، ، «مکالمات» و «درام‌های فلسفی»  از جمله مشهورترین آثار اویند .

تولد ویچسلاو ایوانوف :
در چنین روزی در سال 1866 میلادی ویچسلاو ایوانف فیلسوف بر جسته روس و شاعر کلاسیک آن دیار چشم به جهان گشود . « ستارگان رهبر » عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد مارسل پانیول :
در چنین روزی در سال 1895 میلادی مارسل پانیول نمایشنامه نویس و کارگردان دیده به جهان گشود . « مایه های در خشش » عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد فیلیپ شو والتر هنچ :
در چنین روز ی در سال 1896 میلادی فیلیپ شووالتر هنچ پزشک بر جسته به دنیا آمد . او به خاطر کشف کور تیزون جایزه نوبل را از آن خود کرد . 

تولد  امیر حمزه :   
در چنین روزی در سال 1911 میلادی امیر حمزه شاعر اندونزیایی دیده به جهان گشود .« جانی سونی » عنوان مهمترین اثر اوست . 

تولد سر پیتر مداوار :
سرپیتر مداوار جانور شناس و ایمنی شناس انگلیسی به دنیا آمد . وی به سال 1953 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .

تولد لئون کوپر :
در چنین روزی در سال 1930 میلادی لئون کوپر فیزیکدان آمریکایی دیده به جهان گشود . او در سال 1972 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .

در گذشت اف اس فلینت :
در چنین روزی در سال 1960 میلادی اف اس فلینت شاعر و مترجم انگلیسی در گذشت . وی سرسلسله تصویر گرایان در میان شاعران انگلیسی است . او در سن 74 سالگی در گذشت .

در گذشت میخاییل نعیمیه : 
درچین روزی در سال 1988 میلادی میخاییل نعیمه شاعر و نویسنده  مشهور لبنانی به دنیا آمد . او در نود ونه سالگی دار فانی را وداع گفت . نعیمه را به عنوان یکی از بزرگترین شاعران لبنان می ستایند . وی آثار بسیاری در حوزه نثر و نظم از خود به جای نهاده است .

پایان اجلاس مسیحیت :
در چنین روزی در سال 870 میلادی هشتمین اجلاس جهانی کلیساهای مسیحیت در قسطنطنیه  پایان یافت .

آغاز به کار وست مینستر :
در چنین روزی در سال 1026 میلادی کلیسای وست مینستر که در حال حاضر یکی از مشهور ترین کلیساهای انگلستان است آغاز به کار کرد . 

 روابط مصر و آمریکا :
 در چنین روزی  در سال 1974 میلادی  مصر روابط سیاسی خود را با آمریکا آغاز کرد . 

 تشکیل کمیته های کارگری در روسیه :
در چنین روزی در سال 1917 میلادی  دومای روسیه به طور موقتی کمیته ای را برای انسجام گروههای کارگری در این کشور تشکیل داد .

اتحاد مکزیک و ژاپن :
درچنین روزی در سال 1917 میلادی آسوشیتد پرس گزارش داد  مکزیک و ژاپن در صورت ورود آمریکا به جنگ جهانی اول با یکدیگر متحد می گردند . 

تاسیس حزب جمهوری خواه آمریکا  : 
درچنین روزی در سال 1854 حزب جمهوری خواه آمریکا تاسیس شد . این حزب با حضور پنجاه سیاستمدار آمریکایی طرح ریزی شد . 

ممنوعیت فعالیت حزب کمونیست در آلمان :
در چنین روزی در سال 1933 میلادی هیتلر به حزب کمونیست آلمان ( کی پی دی ) اجازه تشکیل در این کشور را نداد.  

تشکیل دولت ماکونن :
در چنین روزی در سال 1974  میلادی  ، در اتیوپی دولت ماکونن تشکیل شد .

پیروزی حزب کارگر :
در چنین روزی در سال 1974 میلادی حزب کارگر بریتانیا در انتخابات پیروز شد .

کشتار در آذربایجان :  
در چنین روزی در سال 1988 میلادی بر اثر اجرای برنامه ضد ارمنی در آذربایجان شوروی بیش از سی نفر کشته شدند .

 


منبع : خبرگزاری مهر

 

57/12/09
مهندس بازرگان در مصاحبه با شبكه تلویزیونی آمریكا : هیچ اختلاف نظری وجود ندارد . دولت وظایف خود را با نظارت شورای انقلاب انجام می دهد .

بازار نفت ؛ خبرگزاری الجزایر : كشورهای عربی صادر كننده نفت باید از اشغال بازار نفتی ایران اجتناب كنند . زكی یمانی ( وزیر نفت عربستان ) : با قطع صادرات نفتی ایران ، بهای نفت 49 درصد از قیمت تعیین شده اوپك بیشتر شد . اعلام افزایش قیمت نفت از عربستان و ابوظبی . فروش نفت عراق به قیمت 24 دلار . كاهش شدید درآمد مالیاتی ایران و نیاز شدید به صادرات نفت . وزیر نفت ایران : صادرات نفت از اوایل هفته آینده آغاز می شود .

اقدامهای گسترده و فراگیر كمیته های انقلاب اسلامی در سرتاسر كشور خارج از دیوانسالاری دولت موقت ؛ از جمله : دستگیری عده ای از نظامیان وابسته به رژیم شاه در دزفول ، مشهد ، آمل و بیرجند ؛ تصرف كاخ اختصاصی شاه و كاخ قوام شیرازی ( پدر زن اعلم ) در بندرعباس ؛ تصرف املاك بنیاد پهلوی در اصفهان ؛ انتصاب سرپرست موقت شهربانی تبریز ؛ انتخاب سرپرست چند سازمان در كاشان ؛ تصرف املاك و كار خانه هژبر یزدانی در خان ببین ؛ مشاركت در آغاز برنامه درسی و دانشسرای عالی یزد ؛ انتصاب فرمانده پادگان گرگان و …

اخبار امروز نیروهای مسلح : اعتراض تكاوران نیروی دریایی در پادگان منجیل به یك برنامه تلویزیونی كه در آن " پوشالی بودن ارتش " مطرح شده بود . پیام آیت الله دستغیب در حمایت از ارتش . استعفای فرمانده پادگاه باغشاه به این علت كه كمیته تعیین مشاغل ، افسران انقلابی را در مواضع قدرت قرار نمی دهد .

اهم مطالب مطرح شده در گزارش مفصل هیأت اعزامی دولت موقت به كردستان : مسأله كردستان را بیش از اندازه بزرگ كرده اند . خودمختاری كردستان هیچ رابطه ای با تجزیه طلبی ندارد . مرزها در امنیت است . اعطای خودمختاری وظیفه مجلس خبرگان است . دولت موقت هیچ تماسی با عراق دربارة كردستان نگرفته است . اختلاف مذهبی در كردستان وجود ندارد . پادگانها در كردستان زیر نظر ستاد ارتش ملی قرار داد . وضع كردستان از كنترل خارج نشده است .

الگو و حدود خودمختاری كردستان در مصاحبه مفصل مفتی زاده : ركن اساسی خودمختاری كردستان آزادی فرهنگ بخصوص آزادی زبان است . از نظر سیاسی و شكل توزیع اختیارات ( فدراتیو ) مدل آمریكا ، شوروی یا چكسلواكی می تواند الگوی خودمختاری كردستان باشد .

نظرات عزالدین حسینی درباره تحولات مهاباد و مذاكره با هیأت اعزامی از تهران : برای اینكه انتخاب اعضای شورای انقلاب مهاباد صد در صد با دمكراسی انجام گیرد ، این شورا منحل شده و انتخابات شورای جدید آغاز شده است . بین مردم و پادگان مهاباد هیچ گونه اختلافی نیست . در مذاكره با هیأت اعزامی از تهران مذاكرات با تفاهم كامل برقرار بود . كیهان : عزالدین حسینی معتقد است خواستهای خلق كرد تنها با رسمی شدن تدریس زبان كردی در مدارس عملی نمی شود .

بیانیه كمیته تداركات حزب دمكرات كردستان درباره اولین میتینگ حزب دمكرات كردستان پس از 32 سال مبارزه مخفی كه روز 11 اسفند در استادیوم ورزشی مهاباد برگزار می شود . كیهان : برنامه حزب دمكرات در چارچوب قطعنامه هشت ماده ای مهاباد اعلام شده است .

ادامه تحصن نظامیان در مسجد جامعه سنندج و انتشار قطعنامه هشت ماده ای شامل موادی نظیر تشكیل شورای انقلابی برای اداره پادگان ؛ تصفیه عناصر ضداطلاعاتی ؛ از بین بردن حالت فوق العاده در پادگان ؛ انحلال دادگاههای نظامی ؛ آزادی بیان و عقیده در پادگان . اطلاعات : نظامیان اعتصابی اعلام كردند : هیچ نوع انتصاب را از بالا نمی پذیرند .

مسأله پرواز فانتومها در كردستان و اعلام نظرهای مختلف : كیهان : شایعه بمباران نواحی كردنشین نقده و پیرانشهر قوت گرفته است . حزب دمكرات : در مهاباد و اطراف نقده چند گلوله منفجر نشده پیدا شده است . عزالدین حسینی : با پرواز فانتومها در كردستان ، ما به یاد روزهایی افتادیم كه عبدالكریم قاسم از عراق هواپیماهای خود را به منطقه كردستان اعزام می كرد . آیت الله محمد فوزی : پرواز هواپیماهای فانتوم به خاطر هشدار به آنهایی است كه قصد حمله به پادگانها را دارند . داریوش فروهر : در مدتی كه در كردستان بودم نیروی هوایی ایران برای نشان دادن حضور قدرت دفاعی از مرزهای كشور در آن منطقه هر روز پروازهایی داشت .

تظاهرات سازمان یافته در شهرهای مختلف كردستان : برپایی راهپیمایی به دعوت كمیته انقلاب مهاباد در مریوان بدون اطلاع مقامهای محلی و تحت عنوان " پشتیبانی از خواستهای مردم كردستان " و سردادن شعارهایی همچون " جمهوری دمكراتیك " ؛ " كردستان وطن ماست " ؛ " خمینی حق ما را فراموش نكن " . مقابله گروهی از مسلمانان طرفدار انقلاب اسلامی با تظاهركنندگان با دادن شعار " مرگ بر كمونیزم " و " درود بر انقلاب اسلامی " . تظاهرات در بانه و انتشار قطعنامه ده ماده ای در حمایت از عزالدین حسینی ، قطعنامه هشت ماده ای مهاباد ؛ چریكهای فدایی و مجاهدین خلق و … تظاهرات در سنندج به دعوت " جمعیت دفاع از آزادی و انقلاب " در حمایت از " ضرورت خودمختاری برای كردستان " و خواندن قطعنامه هفده ماده ای در حمایت از نظامیان متحصن در مسجد سنندج ؛ ایجاد ارتش خلقی ؛ رفع ستم ملی و رفع سانسور . سرانجام ، تظاهرات در سقز به پشتیبانی از قطعنامه هشت ماده ای مهاباد .

تصرف پادگانها در كردستان از اولویتهای حزب دمكرات ؛ كیهان : سه پادگان مهاباد ، پسوه و پیرانشهر در دست افراد مسلح كرد قرار دارد . قاسملو ( دبیركل حزب دمكرات ) : پادگان مهاباد ، جلدیان ، پیرانشهر و پسوه را كمیته مشتركی از سربازان ، افسران ، درجه داران و انقلابیون مسلح اداره می كنند ، ولی پادگان سردشت هنوز تصفیه نشده است . ادعاها و گزارش روزنامه اطلاعات درباره اینكه امام به طور مستمر حوادث كردستان را پیگیری می كنند . لغو برنامه دیدارها و ملاقاتها در سه روز گذشته و توجه ویژه ای به گزارشهای كردستان ؛ تماس مكرر علامه مفتی زاده با امام و ستاد موقت انقلاب دربارة نظر موافق دولت مبنی بر اعطای خودمختاری داخلی به كردها ؛ ملاقات و گفتگوی امام خمینی با شیخ الاسلام كردستان و … شكایت مهندس بازرگان از آشفتگی و ازهم گسیختگی اوضاع كشور ؛ دخالت كمیته های انقلاب در امور دولت و تهدید به استعفاء : بعد از سفوط رژیم ، ژاندارمری متلاشی شد ؛ ارتش غیر نیروی هوایی همه دچار آفت زدگی و گسیختگی فوق العاده شدند ؛ زور نظامی و اسلحه نداریم ؛ تعداد زیادی اسلحه در دست مردم است ؛ مجلس نیست كه از طریق قانون از ما حمایت كند ؛ كمیته ای به نام كمیته امام پادگان مهاباد - یعنی یك تیپ - را خلع سلاح می كند و وسیله ای می شود برای تحریكات و افكار تجزیه طلبی و جدایی و رخنه خارجی ؛ اگر دخالت كمیته ها در امور ادامه داشته باشد ، دولت قادر به هیچ كاری نخواهد بود و هیچ چاره و نتیجه ای جز كناره گیری نخواهد داشت . مهندس بازرگان در مصاحبه با لوموند : وجود چند كانون دیگر قدرت در ایران وظیفه دولت را برای بازسازی كشور دشوار كرده است . دولت موقت هرگز با گروههای ماركسیستی همكاری نخواهد كرد ، زیرا همیشه خیانت می كنند . ناظران بین الملللی برای نظارت بر رفراندوم دعوت خواهند شد . بیانیه چهارده ماده ای امام خمینی در آستانه ترك تهران و عزیمت به قم . آمریكا و چگونگی نگاه به ایران ؛ كارتر : دولت آمریكا باید پیوندهای بیشتری با دولت جدید اسلامی - كه هدف خصومت فزاینده چپ گرایان قرار گرفته است - برقرار كند . رویتر : انقلاب ایران به قیمت دو تا سه میلیارد دلار پرداخت بهای نفت و از دست دادن صادرات ، برای آمریكا تمام خواهد شد . شلزینگر ( وزیر انرژی آمریكا ) : وضع ایران یك تغییر چشمگیر در توازن قدرت در منطقه به وجود آورده است . سیاست خارجی ایران : اعلام قطع صدور نفت به افریقای جنوبی ؛ اعزام یك هیأت عالی رتبه به كشورهای عربی برای تشریح سیاست خارجی جمهوری اسلامی.

 خبرگزاری فرانسه : اكثر مردم اسرائیل از به قدرت رسیدن آیت الله خمینی در ایران بشدت نگرانند .

62/12/09
وزیر خارجه صدام خواستار كمك‌های تسلیحاتی بیشتری از آمریكا شد.
65/12/09
اعتراف به اشتباه در اقدام به تلاش برای مبادله سلاح و گروگان‌ها توسط بوش (معاون ریاست جمهوری آمریكا) و رئیس كمیسیون تاور و تائید این كمیسیون توسط ریگان و قول انجام اقدامات ضروری در جهت اصلاحات لازم در عملكرد شورای امنیت ملی توسط وی.

مورد تردید قرار گرفتن توانایی ریگان در اداره كشور پس از گزارش كمیسیون تاور و گسترش جویی اعتمادی نسبت به آمریكا.

اعلام شولتز مبنی بر درخواست آمریكا از چین برای عدم ارسال اسلحه به ایران.

بركناری دونالد ریگان رئیس كاركنان كاخ سفید پس از انتشار گزارش كمیسیون تاور

سخنگوی وزارت خارجه شوروی: ماجرای ایران گیت مسائلی را در روابط مسكو و واشنگتن بوجود آروده اما كرملین انتظار ندارد این بحران موجب سرنگونی حكومت ریگان شود.

ارسال 24 فروند میگ 29 شوروی به عراق

درخواست دكوئیار برای خاتمه قطعی كلیه عملیات نظامی علیه مراكز غیرنظامی

گماشته شدن شولتز از طرف ریگان برای رهبری تلاشهای بین‌المللی جهت كشاندن ایران پای میز مذاكره.

دیدار شولتز از چین و تلاش وی برای متقاعد كردن چین برای عدم ارسال اسلحه به ایران.
66/12/09
ارائه طرح پیشنهادی انگلیس به شورای امنیت برای ممنوعیت دوساله فروش اسلحه به ایران.

در اخیتار قرار دادن 300 میلیون دلار اعتبار از انگلستان به عراق.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo