شهید آوینی
 
گزارش از مراسم اربعين آيت الله مجتهدی تهرانی

چهل روز از ارتحال پير علم و اجتهاد و اخلاق گذشت، جمعه سوم اسفند ماه حوزه علميه آيت‌الله مجتهدی مملو از كسانی بود كه يك‌بار ديگر آمده بودند تا ارادت خود را به علم و عالم و فقه و فقيه ابراز كنند و در فقدان او بگريند.

مراسم اربعين درگذشت آيت ‌الله مجتهدی در حوزه علميه‌اش واقع در كوچه مسجد آقای خيابان 15 خرداد برگزار شد، همه جمعه آمده بودند پير و جوان عالم و كاسب و همسايه و شخصيت‌های علمی و حوزوی، همگی آمده بودند تا در چهلمين روز فراق استاد بسوزند و يادش را گرامی بدارند.

مراسم اربعين بعد از نماز مغرب و عشاء با تلاوت آياتی از كتاب وحی آغاز شد، سپس مداح و شاعر اهل‌بيت(ع) حاج آقا سازگار به مرثيه‌خوانی پرداخت و سروده‌ای در وصف استاد خواند. بعد از آن هم يكی از سخنرانی‌های استاد را پخش كردند كه با پخش صدای استاد در فضای شبستان يك حال و هوای خاصی بوجود آمد و هركس را نگاه می‌كردی داشت اشك می‌ريخت يا گوشه چشمش اشك جمع شده بود و يك حال و هوای خاص و غير توصيفی بوجود آمده بود مثل اينكه استاد خودش زنده است و مثل هميشه دارد سخن می‌گويد كه اين امر مورد استقبال تمامی مستمعان و حضار قرار گرفت.

استاد مجتهدی اين حوزه را آسان اداره نكرد كار‌شكنی‌های بسياری شد اما اين پير مرد با صبر و نجابت توانست اين حوزه را اينچنين بلند و شهره كند، اين مدرسه علميه 110 شهيد تقديم انقلاب كرده كه همه طلاب و شاگردان مكتب اين استاد گرانقدر بودند، داشتم عدد 110 را حساب می‌كردم كه ديدم در حروف ابجد نام مولا علی(ع) عدد 110 است و اين تبركی برای اين مركر ولايتی است كه 110 شهيد هم اسم مولا به انقلاب تقديم كرد.

مراسم با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمين علی‌اكبر ناطق‌نوری از شاگردان استاد ادامه يافت، ناطق نوری، رئيس مجلس شورای اسلامی در دوره پنجم و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس بازرسی دفتر مقام معظم رهبری در ابتدای سخنش ياد و خاطره استاد بزرگوار معلم اخلاق، عالم پرهيزگار و عبد صالح خداوندگار مرحوم آيت الله مجتهدی تهرانی را گرامی داشت و به روح استاد فرزانه، شهدای انقلاب، امام راحل و شهدای حوزه علميه آيت‌‌الله مجتهدی درود فرستاد و علو درجات آنان را از خداوند مسئلت كرد.

وی در ابتدای سخنانش اظهار داشت: با توجه به تراكم كاری تاكنون مجلس ترحيم كسی به‌عنوان سخنران شركت نكرده‌ام ولی اين مراسم را با استقبال زياد پذيرفتم و آمدم و اگر چيزی دارم همه‌اش از وجود آيت‌الله مجتهدی است و در و ديوار اين شبستان اين مسجد همه‌اش خاطره است.من اولين منبری كه رفتم در حضور استاد بود كه ايشان توصيه و تاكيد كردند كه منبر نبايد از حديث و روايت تهی باشد، اميد كه امشب هم بتوانم به توصيه استاد عمل كنم.

ناطق اظهار كرد: خداوند انبيا را برای هدايت ما انسان‌ها فرستاد كه نبی گرامی اسلام حضرت محمد(ص) آخرين انبياء است. خداوند انبياء و پيامبران را فرستاد تا بشر را هدايت كند، حرام و حلال را به ما گوشزد كند قل و زنجير بردگی را از انسان‌ها باز كند و بعد از پيامبران و نبی مكرم اسلام اين رسالت به ائمه معصومين و امامان سپرده شد و بعد از امامان نيز اين رسالت برعهده عالمان دينی است بنابراين در روايات آمده است كه علما وارث انبيا هستند، حال اين ارث چيست و اين وراثت چيست همان چيزی است كه امام حسين ع وارث آن است و شما در زيارت وارث می‌خوانيد.

وی افزود: امام حسين (ع )در فرازی از زيارت وارث، وارث نوح، وارث ابراهيم، عيسی، موسی و پيامبر (ص)، امام علی(ع)، حضرت زهرا (س)، امام مجتبی(ع) است و اين ارث در امامان بعد ايشان نيز اين چنين ادامه می‌يابد حال اين ارث همان رسالتی است كه در قرآن آمده است كه بايد دين خدا احيا شود، فرهنگ دينی به مردم آموخته شود، جامعه ارشاد گردد، بايد از مظلوم دفاع كرد با فساد مبارزه كرد كه اين‌ها همگی جزء رسالت پيامبران است و اگر علما اين رسالت را انجام دادند وارث انبيا می‌شوند.

وی تصريح كرد: عالمی كه علم دارد ولی می‌بيند دارند فساد می‌كنند، ظلم می‌كنند او نيز كتمان می‌كند و زبان باز نمی‌كند بدعت را می‌بيند و مبارزه نمی‌كند اين عالم وارث نيست اگر بدعتی در جامعه بود عالم بايد اظهار كند و از علمش استفاده كند و با بدعت بجنگد و گر نه لعنت خداوند بر اين عالم است. حال اگر عالم درس هم بخواند و تمام علوم دينی را هم بياموزد فقيه باشد فيلسوف باشد محقق باشد اما جامعه از او بهره نبرد و بهره‌مند نشود چنين عالمی مانند كتابخانه‌ايست كه خيلی كتاب در آن است اما هر وقت كتابی نياز داشتی و خواستی استفاده كنی می‌گويند اين كتابخانه بسته است قفل است حال چنين كتابخانه‌يی با يك خرابه چه فرقی دارد.

وی تصريح كرد: در روايات آمده كه تمام اهل آسمان عالم را دوست دارند و تمام ماهيان درياها تا قيامت برايش استغفار می‌كنند، عالمی كه ديندار باشد سوز دين داشته باشد و لحظه‌ای آرام نباشد، در حال هدايت جوانان مردم باشد مشمول اين روايت می‌شود.

وی افزود: آدمی وقتی از دنيا می‌رود ديگر پرونده‌اش و عملش بسته می‌شود و رسيدگی شروع می‌شود جز سه چيز :1-علمی كه باقی مانده باشد و مردم حتی بعد از مرگ او نيز از آن بهره ببرند آن هم نه هر علمی، علمی كه نور داشته باشد مانند كتاب مفاتيح الجنان يا منتهی الامال شيخ عباس قمی 2-فرزند صالحی كه از او باقی مانده باشد و عمل صالح انجام دهد و كار خير كند 3-صدقه جاريه مانند همين مسجد مرحوم ملاجعفر، اين مسجد و مدرسه صدقه جاريه است و هركسی اينجا نماز بخواند و يا طلبه شود برای او ثواب نوشته می‌شود.

عالمی كه علم دارد ولی می‌بيند دارند فساد می‌كنند، ظلم می‌كنند او نيز كتمان می‌كند و زبان باز نمی‌كند بدعت را می‌بيند و مبارزه نمی‌كند اين عالم وارث نيست اگر بدعتی در جامعه بود عالم بايد اظهار كند و از علمش استفاده كند و با بدعت بجنگد و گر نه لعنت خداوند بر اين عالم است. حال اگر عالم درس هم بخواند و تمام علوم دينی را هم بياموزد فقيه باشد فيلسوف باشد محقق باشد اما جامعه از او بهره نبرد و بهره‌مند نشود چنين عالمی مانند كتابخانه‌ايست كه خيلی كتاب در آن است اما هر وقت كتابی نياز داشتی و خواستی استفاده كنی می‌گويند اين كتابخانه بسته است قفل است حال چنين كتابخانه‌يی با يك خرابه چه فرقی دارد.

ناطق نوری گفت: در روايات و احاديث از مولا علی(ع) به كميل چنين آمده كه مردم سه دسته‌اند :1-عالم و دانشمندی كه خدايی و الهی حرف ميزند و حرفش برای خداست و عملش برای خداست، عصبانيتش برای خداست و بلند و نشستش برای خداست.2- افرادی كه در مسير تعليم هستند و می‌خواهند فهم خود را بالا ببرند و يك دسته سومی نيز هستند كه اين عده منفی‌اند دنبال هر صدايی می‌روند كه در زمان ما هم كم نيستند و به اصطلاح هر طرف باد آمد همان طرفند يا آنها اصحاب بادند و به تعبير امروزی‌ها هواشناسی‌يشان خيلی خوب است هر طرف باد آمد آن طرف می‌روند و مبنا ندارند تفكر ندارند ريشه ندارند. آدم‌های اين‌چنينی اصلا دلشان به نور علم روشن نمی‌شود، اصلا دنبال دانستن نيستند اما بعضی‌ها هرچند خودشان نمی‌فهمند اما به يك جا متوسل می‌شوند ريسمانی را چنگ می‌زنند تا موفق شوند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه با شاره به شخصيت آيت‌الله مجتهدی اظهار كرد: ايشان نه جزء رجال سياسی بود نه جزء مراجع و نه جزء مسئولان مملكتی بود اما شخصيتی بود كه وقتی از دنيا رفت همه اشك می‌ريختند و بی اختيار گريه می‌كردند

وی افزود: استاد مجتهدی اين حوزه را آسان اداره نكرد كار‌شكنی‌های بسياری شد اما اين پير مرد با صبر و نجابت توانست اين حوزه را اينچنين بلند و شهره كند، اين مدرسه علميه 110 شهيد تقديم انقلاب كرده كه همه طلاب و شاگردان مكتب اين استاد گرانقدر بودند، داشتم عدد 110 را حساب می‌كردم كه ديدم در حروف ابجد نام مولا علی(ع) عدد 110 است و اين تبركی برای اين مركر ولايتی است كه 110 شهيد هم اسم مولا به انقلاب تقديم كرد.

ناطق نوری با مقايسه بين عالم و زاهد اظهار كرد: عابد در دنيا تلاش می‌كند تا خودش را نجات بدهد اما عالم بقيه را نجات می‌دهد، عالم اديب بار می‌آورد و مرحوم مجتهدی چنين بودند. بركت زندگی در 80 يا 90 يا 10 سال عمر كردن نيست اين است كه عمر استاد سراسر از بركت بود در قم با استاد خيلی‌ها هم كلاس شدند و اكنون هم بسيارشان مجتهد هستند اما نتوانستند مجتهدی بشوند، مجتهد شدن با مجتهدی شدن دوتاست .

وی سخنانش را با اين شعر كه يه صورت قاب‌شده در اتاق آيت‌الله مجتهدی قرار دارد به پايان برد:

من غم و مهر حسين با شير از مادر گرفتم                        روز اول كه آمدم دستور تا آخر گرفتم

بر مشام جان زدم يك قطره از عطر حسين                     سبقت از مشك و گلاب و نافه و عنبر گرفتم

منبع: خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo