شهید آوینی


امروز یکشنبه پنجم اسفند سال 1386 هجری شمسی مقارن است با شانزدهم صفر سال 1429 هجری قمری و برابر است با بیست و چهارم فوریه سال 2008 میلادی.

ملاقات علا و هندرسن :

در چنین روزی در سال 1331ه ش علا نخست وزیر وقت ایران به ملاقات لوی هندرسن رفت و او را از مذاکراتی که با هفت نفر از نمایندگان مجلس شورای ملی در جریان بود مطلع کرد. این نمایندگان معتقد بودند: افسران ارتش باید از نخست وزیر دستور بگیرند، دشمنان دکتر مصدق به دربار راه داده نشوند و تقسیم اراضی سلطنتی میان رعایا متوقف گردد.علا یک مهره خود فروخته به بیگانه بود . همچنین در چنین روزی در سال 1331حسین مکی در یک تماس تلفنی با حسین علا از او خواست که شاه را از مصالحه با دکتر مصدق باز دارد.در همین روز در سال 1331 نه تن از نمایندگان فراکسیون نهضت ملی در منزل مصدق حاضر شدند و پیام شاه مبنی بر پشتیبانی از مصدق را به اطلاع وی رساندند.

تشکیل دادگاه انقلاب اسلامی :

در چنین روزی در سال 1357 حضرت امام خمینی طی حکمی حجه الاسلام خلخالی را به تشکیل دادگاه انقلاب اسلامی فراخواندند . متن حکم به این شرح است :

جناب حجه الاسلام آقای حاج شیخ صادق خلخالی دامت افاضاته
به جنابعالی ماموریت داده می شود تا در دادگاهی که برای محاکمه متهمین و زندانیان تشکیل می شود حضور به هم رسانده و پس از تمامیت مقدمات محاکمه با موازین شرعیه حکم شرعی صادر کنید .
روح الله الموسوی الخمینی
( صحیفه نور ، ج6 ، ص 215)

این حکم را می توان نقطه آغازین تشکیل دادگاه انقلاب اسلامی دانست . دادگاه انقلاب اسلامی پس از تصویب قانون اساسی به عنوان یکی از دادگاههای بدنه دادگستری جمهوری اسلامی در آمد که دارای صلاحیت ذاتی نسبت دیگر دادگاههای دادگستری است .

آغاز عملیات والفجر 9 :

درچنین روزی در سال 1364 هجری شمسی عملیات والفجر 9 با رمز یا الله، یا الله، یا الله آغاز شد. از نیمه دوم سال 1364 ه ش زمینه های اصلی شدن جنگ در جبهه شمال بروز کرد و نخستین نبردی که با این هدف پنهان به اجرا در آمد والفجر نه بود . این عملیات با هدف گشودن جبهه ای گسترده در منطقه سلیمانیه و جلوگیری از تمرکز ارتش عراق در منطقه عملیات والفجر هشت به اجرا در آمد و طی آن منطقه وسیعی آزاد شد که در صورت تثبیت تاثیر آن در سرنوشت جنگ محتمل بود . اما دو هفته بعد به دلیل پاره ای نابسامانی ها منطقه آزاد شده سقوط کرد . این عملیات در منطقه عمومی سلیمانیه وچوارتای عراق با تک نیمه گسترده و به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شد . در عملیات یاد شده دشمن بعثی بیش از 1500 کشته و زخمی و 134 نفر اسیر داد . همچنین یک هواپیما ، یک بالگردان ، بیست تانک و نفر بر و نود نفربر از دشمن بعثی منهدم شدند .

عملیات نامنظم ظفر 6 :

درچنین روزی در سال 1366 هجری شمسی، عملیات نامنظم ظفر 6 تحت فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شرق استان کرکوک آغاز شد. در نتیجه این عملیات ارتفاعات گرده ناصر، گرده مقبره ، گرده قالی ، گرده سو و ارتفاع 606 به تصرف نیروهای اسلام در آمد. در این حمله همچنین بیش از 220 نفر از نیروهای عراق کشته و زخمی شدند . همچنین رزمندگان اسلام پس از تسلط بر پل مهم باصره سه پایگاه دیگر از جمله پادگان گردان مستقل پیاده مکانیزه از سپاه یکم را به تصرف خود درآوردند و تعداد 100 تن از آنها را کشته و 20 نفر را به اسارت گرفتند. در محور شرق سنگاو نیز پایگاهها و مواضع عراق مورد تهاجم و ضربات سنگین سپاه اسلام قرار گرفت .

ترور احمد ماهر پاشا :

در چنین روزی در سال 1945 میلادی احمد ماهر پاشا نخست وزیر مصر ترور شد. وی پس از آنکه متن اعلان جنگ مصر به کشورهای آلمان و متحدانش را در پارلمان مصرقرائت کرد به ضرب گلوله یکی از مخالفان کشته شد.

استقلال مکزیک :

در چنین روزی در سال 1821 مکزیک استقلال یافت .مکزیک کشوری است نیمه کوهستانی در جنوب ایالات متحده آمریکا و در طرفین مدار راس السرطان ، بین خلیج مکزیک و اقیانوس کبیر. نژاد مردم این کشور سفید و سرخ و سیاه و دورگه و زبان رایج در میان آنان اسپانیولی است . اکثر مردم این کشور کاتولیک اند. نوع حکومت این کشور جمهوری فدرال است که در سال 1821میلادی پس از مبارزات فراوان از اسپانیا مستقل شد و در تاریخ هفتم نوامبر سال 1945 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .

استقلال بنگلادش :

در چنین روزی در سال 1974 میلادی دولت پاکستان بنگلادش را برسمیت شناخت . بنگلادش کشوری است در جنوب آسیا در ساحل شمالی خلیج بنگال بین هند و میانمار. مردم آن از نژاد زرد و سفید هستند . نزدیک به نود درصد از مردم این کشور مسلمان و بقیه برهمایی و مسیحی و بودایی اند. زبان رسمی آنان بنگالی و نوع حکومتشان جمهوری است . بنگلادش تا هفدهم آوریل 1971 تابع پاکستان بود و پاکستان شرقی خوانده می شد و در این سال نمایندگان انتخابی مردم مجمع موسسان را تشکیل دادند و اعلامیه استقلال کشور را که به وسیله شیخ مجیب الرحمان اعلام شده بود تصویب کردند . کشور جدید بنگلادش نهایتا در سال 1974 میلادی تشکیل شد و در هفدهم سپتامبر 1974 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد.

استقلال استونی :

در چنین روزی در سال 1918 کشور استونی استقلال خود را به دست آورد. استونی کشوری است تازه استقلال یافته در مرکز اروپا و در شمال غرب روسیه . این کشور پس از سالها کوشش استقلال طلبانه قبل جنگ دوم جهانی در 14 ژوییه 1940 با امضای معاهده ای میان هیتلر و استالین توسط روسیه شوروی اشغال شد و رسما ضمیه آن کشور گردید .در سالهای جنگ یعنی بین سالهای 1941 تا 1944 در اشغال نیروهای آلمانی بود. این کشور پس از جنگ هم در اختیار شوروی قرار گرفت اما نهایتا در پانزدهم شهریور سال 1370 ه ش به استقلال دست یافت . بیشتر مردم استونی استونیایی و سی درصد آنان روس هستند. حکومت این کشور در حال حاضر جمهوری است .

پایان جنگهای شمال آفریقا :

در چنین روزی در سال 1941 دوره اول جنگهای شمال آفریقا میان نیروهای ایتالیایی به فرماندهی مارشال گرازیانی و ژنرال ویول فرمانده نیروهای انگلیس پایان یافت. در این جنگ که با بیش از یکصد و پنجاه هزار کشته به انجام رسید انگلستان توانست با اشغال بندر بنغازی و لیبی در جنگ پیروز شود .

آتش بس میان فرانسه و رژیم صهیونیستی :

در چنین روزی در سال 1949 قرارداد آتش بس و متارکه جنگ میان رژیم صهیونیستی و جمهوری مصر امضا شد . مصر از مدت ها قبل علیه رژیم صهیونیستی وارد مبارزه شده بود که سرانجام با این پیمان میان آنها جنک متارکه شد .

آغاز حکومت روزنامه نگاران در فرانسه :

درچنین روزی در سال 1848 میلادی دومین دوره جمهوری فرانسه با استعفای لویی فیلیپ آغاز شد. در این دوره یازده تن از روزنامه نگاران جمهوریخواه به اداره امور مملکتی مشغول بودند.

تولد امیا فون بهرینگ :

در چنین روزی در سال 1854 میلادی دکتر امیل فون بهرینگ پزشک و محقق آلمانی دیده به جهان گشود . وی سرم دیفتری را کشف کرد و در اثر این کشف مهم در سال 1901 میلادی نخستین جایزه نوبل را در رشته طب، در یافت داشت .

تولد کاترین اول :

در چنین روزی در سال 1684 میلادی کاترین اول امپراطور روسیه به دنیا آمد. وی بین سالهای 1725 تا 1727 میلادی بر این کشور حکومت کرد .

تولد جرج ای مور :

در چنین روزی در سال 1852 میلادی، جرج ای مور نقاش و نویسنده ایرلندی به دنیا آند .« استر واترز» عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد ماکس بلاک :

در چنین روزی در سال 1909 میلادی ماکس بلاک فیلسوف آلمانی به دنیا آمد. «فلسفه تحلیلی» عنوان مهمترین اثر اوست .

درگذشت هنری کاوندیش :

در چنین روزی در سال 1810 میلادی هنری کاوندیش فیزیکدان و شیمیدان انگلیسی چشم از جهان فروبست. او در حوزه عناصر متشکله در هوا تحقیقات فراوانی کرد .

ساخت سانتیاگو :

در چنین روزی در سال 1541 میلادی شهر سانتیاگو توسط پدرو دو والویدیا تاسیس شد .

اشغال جنوب هلند :

در چنین روزی در سال 1793 میلادی نیروهای فرانسوی وارد جنوب غربی هلند شدند و این منطقه را به اشغال خود در آوردند .

اشغال پایتخت هندوراس :

در چنین روزی در سال 1894 میلادی نیکاراگوئه تگو سیگالپا پایتخت هندوراس را به اشغال خود در آورد .

آغاز مبارزات در کوبا :

در چنین روزی در سال 1895 میلادی جنگ های استقلال طلبانه در کوبا آغاز شد .

جمهوری در یونان :

در چنین روزی در سال 1920 میلادی مجلس یونان اعلان جمهوری کرد.

آزادی گاندی :

در چنین روزی در سال 1924 میلادی مهاتما گاندی از حبس آزاد شد .

خروج از منچوری :

در چنین روزی در سال 1933 میلادی جامعه ملل از ژاپن خواست که از منچوری خارج شوند اما ژاپن به این در خواست وقعی ننهاد . منچوری پیشتر به اشغال نیروهای ژاپنی در آمده بود. جامعه ملل به دلیل فقدان ید اجرایی نتوانست بر ژاپن اعمال قدرت نماید .

نشست ضد نازیسم :

در چنین روزی در سالذ1941 میلادی نشست ضد نازیسم در آمستردام شکل گرفت .

علیه نازی ها :


در چنین روزی در سال 1945 میلادی سوریه و مصر نیز علیه نازی های آلمان اعلان جنگ کردند .

قدرت در دست پرون :

در چنین روزی در سال 1946 میلادی خوان پرون به عنوان رییس جمهور آرژانتین انتخاب شد .

سقوط سگنی :

در چنین روز ی در سال 1960 میلادی دولت آنتونیو سگنی در ایتالیا سقوط کرد. وی دو بار بین سالهای 1955 تا 1957 و 1959 تا 1960 نخست وزیر این کشور شد .

ملی شدن نفت در الجزایر :

در چنین روزی در سال 1971 میلادی الجزایر کمپانی های نفت فرانسوی در این کشور را ملی اعلام کرد .

کوبا و قانون اساسی :

در چنین روزی در سال 1976 میلادی کوبا دارای قانون اساسی شد .

روز آزادی در غنا :

همه ساله چنین روزی به عنوان روز آزادی در این کشور گرامی داشته می شود .

روز پرچم در مکزیک :

همه ساله در کشور مکزیک به عنوان روز پرچم گرامی داشته می شود .منبع: خبرگزاری مهر

57/12/05

تشكیل نخستین جلسه پاسداران انقلاب اسلامی برای شور و انتخابات اعضای سپاه پاسداران و سخنان حجت الاسلام لاهوتی ( به عنوان نماینده امام جهت نظارت بر تشكیل سپاه)،دكتر افروز و دكتر ابراهیم یزدی درباره چگونگی تشكیل سپاه ، رابطه آن با ارتش ، كمیته ها و گروههای مسلح ، وظایف اصلی عمده سپاه ، شرایط عضویت ، گروهبندی فعال و ذخیره سپاه ، مباحث عقیدتی ، بودجه ، وابستگی حزبی ، ابعاد سیاسی ، ایدئولوژیكی و نظامی ، تشكیلات منطقه ای ، شورا و ستاد فرماندهی سپاه ، تشكیل سپاه در تهران و بتدریج در شهرستانها و روستاها طبق لایحه مصوب دولت موقت زیر نظر معاون نخست وزیر در امور انقلاب ( دكتر یزدی ) و با حضور و دخالت آقای لاهوتی به عنوان نماینده روحانیان .

ادامه پاكسازی و نوسازی ارتش : مطبوعات : 21 افسر جوان جانشین ژنرالها شدند . ستاد كل ارتش ملی اسلامی : كلیه پرسنل ارتش باید فرماندهان و روسای منتخب ستاد كل را پذیرفته و برای تجدید سازمان ارتش تلاش كنند . آسوشیتدپرس : 2200 نفر از كاركنان هلی كوپترسازی " بل " ایران را ترك كردند . انتصاب : سرلشكر احمد مدنی وزیر دفاع شد .

تداوم فعالیتها و تحریكهای سیاسی و صنفی در نیروهای مسلح ارتش اعم از خودجوش با سازمان یافته و هدایت شده كه گروههای سیاسی مخالف انقلاب اسلامی ، انجام می دهند . طرح خواسته های متعدد در راستای اهداف انقلاب اسلامی یا خلاف آن .

ادامه اتهامها و افشاگریهای متقابل شانمن و سرهنگ توكلی و توضیح كلی درباره آنچه در مخالفت وی ( توكلی ) با نظرهای آیت الله طالقانی در مطبوعات درج شده بود .

قطعی شدن و علنی گشتن وجود اختلاف نظر اساسی میان دولتمردان و آنان كه " رهبران كردستان " خوانده می شوند ؛ از جمله ؛ امیر انتظام : دولت بشدت با مسأله خودمختاری مخالف است . دكتر مكری ( سخنگوی هیأت اعزامی به كردستان ) : بعضی از خواسته ها باید در مجلس مؤسسان مورد بحث قرار گیرد . عزالدین حسینی : جز با خودمختاری با هیچ چیز دیگر موافقت نخواهیم كرد . در شورای انقلاب اسلامی ایران باید نمایندگان كارگران و زحمتكشان حضور داشته باشند .

اقدام شتابزده مسعود رجوی در اعلام مواضع نسبت به روند انقلاب به دلیل احساس خطر از تشكیل سپاه پاسداران و اینكه نظام با اتكاء به سپاه پاسداران نسبت به خلع سلاح گروهها اقدام كند . سخنان وی با عتاب به مهندس بازرگان كه " اگر مسألة ارتش امروز حل نشود ، شما مسؤول كشتارهای آینده خواهید بود " و تاكید بر اینكه چریكهای فدایی خلق از " السابقون " هستند و نیز دولت نباید به بهانه تجزیه طلبی مردم كردستان را سركوب كند و …

ابراز احساسات سازمان عفو بین المللی و كمیته بین الملل حقوقدانان نسبت به عملكرد دادگاههای انقلاب و محاكمه هویدا . دكتر یزدی : محاكمه عباس هویدا طولانی خواهد بود ، اما نه در دادگاههای عادی .

گزارش آسوشیتدپرس از نظرهای ریچارد كوتام ( استاد دانشگاه پنسیلوانیا كه به عنوان سفیر احتمالی آمریكا در ایران مطرح است ) .

بازتاب پیروزی انقلاب اسلامی در خاورمیانه ؛ ملك حسن : انقلاب اسلامی ایران موازنه قدرت را به زیان اسرائیل تغییر داده است . روزنامة هاآر تص : قطع روابط ایران با اسرائیل شدیدترین ضربه بر اسرائیل بوده است . صالح ناصر ( نماینده جبهه دمكراتیك برای آزادی فلسطین ) : سرنگونی شاه یك پیروزی برای جنبش پیشرو و انقلابی خاورمیانه است . الاهرام : انقلاب ایران شاید مهمتر از انقلاب فرانسه باشد . رویتر : سی هزار نفر از مردم بحرین در پشتیبانی از انقلاب ایران راهپیمایی كردند .

وزیر خارجه هند : با توجه به قطع صدور نفت ایران به افریقای جنوبی و اسرائیل ما در انتظار لحظه ای هستیم كه ایران را در بطن جنبش عدم تعهد بپذیریم .

یاسر عرفات از قول رهبران ایران گفت : دولت ایران آماده است كلیه قراردادهای دو جانبه بین امارات متحده و شاه را مورد تجدید نظر قرار دهد . آسوشیتدپرس : ایران احتمالا نیروهای خود را از جزایر استراتژیك در تنگة هرمز - كه در سال 1971 به تصرف درآورد - خارج خواهد كرد .

63/12/05
تغییر اولین گزارش هیات اعزامی دبیركل از اردوگاههای اسرای ایرانی و عراقی و تعدیل آن به سود عراق از طرف صلیب سرخ
64/12/05

آغاز عملیات والفجر 9 با رمز یا الله، یا الله، یا الله . از نیمه دوم سال 1364 ه ش زمینه های اصلی شدن جنگ در جبهه شمال بروز کرد و نخستین نبردی که با این هدف پنهان به اجرا در آمد والفجر نه بود . این عملیات با هدف گشودن جبهه ای گسترده در منطقه سلیمانیه و جلوگیری از تمرکز ارتش عراق در منطقه عملیات والفجر هشت به اجرا در آمد و طی آن منطقه وسیعی آزاد شد که در صورت تثبیت تاثیر آن در سرنوشت جنگ محتمل بود . اما دو هفته بعد به دلیل پاره ای نابسامانی ها منطقه آزاد شده سقوط کرد . این عملیات در منطقه عمومی سلیمانیه وچوارتای عراق با تک نیمه گسترده و به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شد .   در عملیات  یاد شده دشمن بعثی بیش از 1500 کشته و زخمی و 134 نفر اسیر داد . همچنین یک هواپیما ، یک بالگردان ، بیست تانک و نفر بر و نود نفربر از دشمن بعثی منهدم شدند .

65/12/05
نماینده آمریكا در جلسه كشورهای عضو ناتو سایر اعضاء را به توجه كردن به جن عراق به ایران بویژه مفاهیم پیروزی احتمال ایران تشویق كرد و به نیروهای مداخله سریع آمریكا در منطقه اشاره كرد.

وزرای امور خارجه كشورهای عضو جامعه اقتصادی اروپا به كارگیری یك ابتكار صلح از سوی جامعه اروپا همزمان با تلاش‌های جاری سازمان ملل را ضروری ندانستند.

تشكیل جلسه ستاد فرماندهی نیروهای مسلح عراق به ریاست صدام
66/12/05

آغاز عملیات نامنظم ظفر 6 تحت فرماندهی  نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شرق استان کرکوک آغاز شد . در نتیجه این عملیات ارتفاعات گرده ناصر ، گرده مقبره ، گرده قالی ، گرده سو و ارتفاع 606 به تصرف نیروهای اسلام در آمد  . در این حمله همچنین بیش از 220 نفر از نیروهای عراق کشته و زخمی  شدند . همچنین رزمندگان اسلام  پس از تسلط بر پل مهم باصره سه پایگاه دیگر از جمله پادگان گردان مستقل پیاده مکانیزه از سپاه یکم را به تصرف خود در  آوردند و تعداد  100 تن از آنها را کشته و 20 نفر را به اسارت گرفتند  .

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo