شهید آوینی


امروز پنجشنبه دوم اسفند سال 1386 هجری شمسی مقارن است با سیزدهم صفر 1429 هجری قمری و برابر است با بیست و یکم فوریه سال 2008 میلادی .

امروز در سال 1357 :

در چنین روزی در سال 1357 ه ش اطرافیان محمد رضا پهلوی شاه مخلوع ایران با اعلام اینکه شاه قصد دارد تا اواخر فوریه جاری ، مغرب را احتمالا به مقصد سویس ترک کند اظهار داشتند؛ شاه به مسایل و مشکلاتی که اقامت طولانی او در مراکش برای این دولت به وجود می آورد آگاه است . از سوی دیگر شاه می خواهد در جایی باشد که بتواند آزادانه در باره اوضاع ایران اظهار نظر کند در حالی که ملک حسن دوم از وی خواسته است تا وقتی که در مغرب اقامت دارد از هر گونه فعالیت و موضع گیری سیاسی خودداری ورزد .

در همین روز مناخیم بگین نخست وزیر رژیم صهیونیستی از دولت آمریکا به مناسبت کمکی که به سی و سه اسراییلی برای  فرار از ایران کرده بود ، قدردانی کرد .

درهمین روزی وزارت امور خارجه ایران در بخشنامه ای به کلیه نمایندگی های ایران در خارج کشور ضمن تاکید بر اینکه این وزارتخانه در صدد تطبیق با شرایط انقلاب اسلامی اقدامات لازم را معمول خواهد داشت ، اعلام کرد : از این پس هیچ گونه عملی به عنوان تهدید و اشغال نمایندگی ها موجه ومعقول نیست و با توجه به دستورهای رهبری انقلاب دایر بر شروع کار و حل معضلات مملکتی کلیه نمایندگی های ایران در خارج باید در اسرع وقت به کار خود برای خدمت به مردم اشتغال ورزیدند .

در این روز یکی از حقوقدانان برجسته ایران عضو شواری تدوین قانون اساسی جدید در گفتگویی اظهار داشت که کار بررسی و گزینش مواد ضروری برای تدوین قانون اساسی جدید در شرف پایان است .

فیدل کاسترو در چنین روزی در سال 1357 در پیامی برای حضرت آیت الله خمینی و مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت ایران ضمن اعلام پشتیبانی خود از دولت بازرگان نوشت که مبارزه قهرمانانه ملت ایران یک نمونه و سر مشق برای خلق های جهان و به ویژه برای کشور های در حال رشد و جهان سوم است .  

 عملیات والفجر 6 :

 درچنین روزی در سال 1362 هجری شمسی عملیات والفجر شش با فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با رمز یا زهرا (س) در منطقه دهلران و ارتفاعات چیلات در ایلام آغاز شد. در این عملیات جاده مرزی - تدارکاتی در منطقه چیلات و دو ارتفاع مشرف به شهر علی غربی به تصرف نیروهای خودی در آمد . در این عملیات  شمار زیادی از نیروهای دشمن کشته و زخمی شدند.

 افشارطوس ، رییس شهربانی کل کشور :

در چنین روزی در سال 1952 میلادی (1330ه.ش ) سرتیپ  افشار طوس از سوی دکتر مصدق رئیس شهربانی کشور شد . افشار طوس بعدها طی ماجرایی به قتل رسید که قتل وی در تاریخ معاصر ایران به عنوان یک مساله  و معضل نامشخص در آمده است. گفته اند او  مهم ترین عاملی بود که رفراندوم و انحلال مجلس هفدهم از سوی مصدق را سبب شد . گفته می شود افشار طوس که بعدها به دست ماموران آم آی شش به قتل رسید .همچنین گفته اند افسران مطیع شاه که تحت امر رشیدیان ها کار می کردند افشار طوس را در آوریل 1953 ربودند. افشار طوس پس از ربوده شدن در محیطی امن نگهداری شد . شاید کشتن وی به منظور تحت فشار قرار دادن دولت مصدق بوده است .
 
شهادت مسوول خانه فرهنگ ایران در پاکستان :

در چنین روزی در سال 1375 هجری شمسی سید محمد علی رحیمی مسئول خانه فرهنگ ایران در  پاکستان بدست عوامل گروه سپاه صحابه به شهادت رسید . وی مدت یکسال و نیم مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پاکستان بود.

 درگذشت مالکوم ایکس :

در چنین روزی در سال 1965  مالکوم ایکس رهبر مسلمانان آمریکا در یک جلسه سخنرانی در نیویورک هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. مالکوم ایکس با نگرش ظلم های وارده بر سیاهان آمریکا در صدد رفع معضلات بر آمد وبا تحقیق گسترده ، اسلام را دینی یافت که در آن از ماندن تحت ظلم و فساد  به کراهت یادشده است . با این توصیفات وی تحت تعلیمات عالیجاه محمد از رهبران مسلمانان ایالات متحده به اسلام گروید و سرانجام نیز با استفاده از آموزه های دین اسلام به قیام در برابر ظلم و ستم برخاست و در این مسیر و در راه احیای حقوق مدنی و سیاسی سیاهان آمریکا گامهای موثری برداشت . دلایل گرایش سیاه پوستان آمریکایی به اسلام متفاوت است . برخی به دلیل پیوند های معنوی با آفریقا و برخی نیز به دلیل نژاد پرستی موجود در این کشور به اسلام گرویدند . اسلام به سیاهان آمریکا جسارت و اعتماد به نفس بخشید . جوانان سیاه پوست به همان اندازه که مسیحیت را مذهبی منفعل می بینند اسلام را دین مبارزه می دانند . در آمریکا به جز دو جریان عمده حزب ملت اسلام فرفدار لوییس فراخان و پیروان دین محمد ، جریان های دینی کوچکتری نیز وجود دارند .

حمله به هواپیمای لیبی :

در چنین روزی در سال 1973 میلادی، صهیونیستها با حمله به یک فروند هواپیمای مسافربری لیبی، تمامی یکصد و شش سرنشین آن را از جمله صالح مسعود ابوبصیر وزیر لیبیائی کشتند.

سفر تاریخی نیکسون به چین :

در چنین روزی در سال  1972 میلادی ، ریچارد نیکسون سفر خود را به جمهوری خلق چین را آغاز کرد . این نخستین سفر یک مقام بلند پایه آمریکایی است که به چین انجام می گیرد. چین پس از در یافت صبغه کمونیستی با نام مائوییسم در این کشور، اقتصاد بسته سوسیالیستی را سرلوحه کار خویش قرار داد و به عنوان یکی از قطب های مخالف کاپیتالیسم آمریکایی در جهان مطرح گردید. نیکسون تا بیست و هشتم فوریه با مائو و سایر مقامات چین به مذاکره مستقیم پرداخت .

استقلال مصر : 

در چنین روزی در سال 1922 میلادی ، مصر به استقلال رسید.مصر کشوری است در شمال شرقی دریای مدیترانه که از مشرق به فلسطین اشغالی از جنوب به سودان و از مغرب به لیبی منتهی می شود . قسمت اعظم مصر بیابانی است .مساحت این کشور بالغ بر نهصد و نود وهفت کیلومتر مربع  و پایتخت آن شهر قاهره است . از دیگر شهرهای مهم آن می توان به اسکندریه، جیزه ، پرت سعید ، محله الکبری، سوئز و طنطا اشاره کرد . نوع حکومت مصر، جمهوری با یک مجلس قانونگذاری است و رئیس جمهور آن محمد حسنی مبارک می باشد. نژادهای این کشور متشکل ازعرب مصری ، عرب سودانی، بربرهای عرب ،بدوی ها، کوچیهاست.نود درصد جمعیت آن را مسلمانان بقیه را مسیحیان تشکیل می دهند . زبان رسمی این کشور عربی است. مصر در سال 1914 میلادی تحت الحمایة انگلیس شد . مبارزه جدی با استعمار انگلستان در این کشور از سال 1917 آغاز شد .

تولد ریموند کنو :

در چنین روزی در سال 1903 میلادی کنو نویسنده فرانسوی به دنیا آمد. «یک فرزند گفت» عنوان مهمترین اثر اوست .

درگذشت اسپینوزا :

در چنین روزی در سال 1677 میلادی اسپینوزا فیلسوف برجسته آلمانی در سن 44 سالگی درگذشت . باروخ اسپینوزا، فیلسوف ماتریالیست هلندی در سال 1632 میلادی در شهر آمستردام پایتخت هلند دیده به جهان گشود . وی فردی کوشا اما گوشه گیر بود . اسپینوزا پس از فرا گیری زبان های مختلف به مطالعه گسترده ای در حوزه فلاسفه یونان و آثار فیلسوفان اسکولاستیکی زد. وی در اثر سل درگذشت. افکار و آراء دکارت مایه آرامش خاطر بسیارى از دانش‏پژوهان گردید و اندیشمندان بزرگی  مانند لایب نیتز اسپینوزا و مالبرانش نیز در تحکیم مبانى فلسفه جدید کوشیدند ولى به هر حال این کوششها نتوانست نظام فلسفى منسجم و داراى مبانى متقن و مستحکمى را به وجود بیاورد. لایب نیتس، مالبرانش و اسپینوزا  اجمالا عقیده دکارت  را در باب محسوسات و اینکه محسوسات حقائق نیستند و هم چنین عقیده وى را در باب معقولات و فطریات و یقینى بودن آنها با اختلاف جزئى پذیرفتند.  این جماعت را از آن جهت که به معقولات غیر مستند به حس قائل هستند عقلیون مى‏خوانند . این دانشمندان بر این عقیده اند که معقولات ارزش یقینى و معرفتى دارند و اما محسوسات تنها داراى ارزش عملى مى‏باشند. اصول فلسفه دکارت، تورات، انجیل، نامه های سنگ، رساله سیاست، رساله اخلاق، الهیات و فلسفه، تصورات متافیزیک، رساله بهبودی فردی، رساله اپی کتت و عناصر فلسفه هوبس از مهمترین آثار اسپینوزا هستند .  
 
تولد آرتور شوپنهاور :

در چنین روزی شوپنهاور فیلسوف مشهور آلمانى در سال 1788 در آلمان به دنیا آمد. وی سر دسته بدبینان جهان بشمار رفته زندگى را سراسر رنج و الم و دنیا را غمخانه و ماتمکده مى‏داند. او بیشتر به حال انزوا مى‏زیست و تا آخر عمر به حال تجرد بسر برد . گویند از جوانى گرفتار توهمات و بیم‏هاى بى اساس بود و از کمترین چیزى به وحشت مى‏افتاد و نیز گویند وى بد بینى را از اجداد خویش بارث برده است . پدرش نیز که شغل بازرگانى داشت همواره افسرده خاطر و ملول بود و بالاخره خود کشى کرد . شوپنهاور شخصا در زندگى ناگواریها و محرومیتهاى زیاد دیده کتابها و نوشته‏هایش در زمان خودش طالب پیدا نکرده و مردم رغبتى به خواندن آنها نشان نداده‏اند وى بنا گذاشت در دانشگاه برلن بتدریس فلسفه بپردازد اما در رشته‏اى که بنا بود تدریس کند غیر از سه نفر از افراد غیر مستعد کسى دیگر ثبت نام نکرد بالاخره در صدد برآمد معلومات و اندیشه‏هاى خود را به همسایه خود که زنى خیاط بود تلقین کند لکن کار مباحثه آنها به نزاع و کتک کارى کشید و زن در دادگاه اقامه دعوى نمود و دادگاه شوپنهاور را به جرم ضرب و جرح محکوم به غرامت کرد . شوپنهاور بر خلاف دکارت و پیروانش به معلومات و تصورات ناشى از عقل معتقد نیست منشا همه تصورات و مبدا همه علوم را حس مى‏داند و کار عقل را فقط تصرف در فرآورده‏هاى حواس مى‏داند. وی از اینرو ایده آلیست‏شمرده شد که جمیع معلومات را بى‏حقیقت مى‏داند و جهانى که بوسیله حس و شعور و عقل دریافته مى‏شود که جهان ماده است آنرا ذهنى و نمایشى محض مى‏داند بلکه بر خلاف اسقف برکلى که وجود ادراک و قوه ادراک کننده را حقیقى مى‏پنداشت وى وجود آن دو را نیز بى‏حقیقت مى‏داند لکن در عین حال یک چیز را حقیقت مى‏داند و آن اراده است و مى‏گوید حقیقت جهان اراده است و انسان بحقیقت‏خودش که اراده است‏بدون وساطت‏حس و عقل پى مى‏برد .وی معتقد است اراده در ذات خود یک حقیقت مطلق و مستقل بالذات و خارج از حدود مکان و زمان است و تمام حقایق جهان درجات و مراتب اراده مى‏باشند . بنا بر این شوپنهاور هر چند جهان معلومات را بى‏حقیقت مى‏داند و از این جهت ایده آلیست‏خوانده مى‏شود اما بیک جهان حقیقى قائل است که ما وراء جهان معلومات است و آن جهان بوسیله حس و شعور و عقل دریافته نمى‏شود و آن جهان اراده است و از این جهت مى‏توان وى را رئالیست‏خواند .او در  سال 1860 در گذشت ‏( مرتضی مطهری ، اصول فلسفه روش رئالیسم )

درگذشت شولوخوف : 

 در چنین روزی در سال 1980 میلادی میخاییل ای شولوخوف نویسنده روس درگذشت. «دن آرام» عنوان مهمترین اثر اوست. وی در سال 1965 میلادی جایزه نوبل را از آن  خود کرد .شولوخوف در روستای کروژیلین از نواحی وشنسک قدم به عرصه گیتی نهاد. او پس از طی تحصیلات مقدماتی در جنگ های داخلی این کشور شرکت جست و از سال 1923 به نویسندگی پرداخت. او بیشتر به دلیل نگارش داستانهای حماسی خود از قزاقهای دون به نام «دن آرام » به شهرت عمیقی دست یافته است . سبک او انتقادی است و در بیان اخلاق و روحیه قهرمانان خود توانایی ویژه ای دارد . شولوخوف از اعضای فرهنگستان علوم شوروی سابق بود و در طول دوره نویسندگی خود جوایز بسیاری را دریافت کرد . «سرنوشت یک انسان» و«آنها که برای وطن می جنگند» عناوین دیگر آثار اوست. «دن آرام» به همت احمد شاملو شعر نامدار ایرانی به فارسی ترجمه شده است .پیش از این، رمان «دن آرام» با ترجمه م.به آذین و در چهار جلد منتشر شده بود.  

آغاز دادگاه ژاندارک :

در چنین روزی در سال 1431 میلادی انگلستان دادگاه ژاندارک را آغاز کرد. در زمان شارل ششم پادشاه فرانسه کشور فرانسه دچار ضعف و اغتشاش شده بود . در این میان انگلیسی ها به اشغال خاک فرانسه مبادرت ورزیدند . در همین زمان دختری دلیر به نام ژاندارک به کمک مردم فرانسه شهر ارلئان را از محاصره انگلیسی ها خارج کرد و تا پاریس پیش آمد اما در آنجا شکست خورد و به دست عده ای از فرانسوی های مخالف شارل به انگلیسی ها فروخته شد . انگلستان پس از دریافت او ، وی را به اتهام ارتداد در دادگاه محاکمه کردند و سپس وی را آتش زدند .

رومانوف تزار روس :

در چنین روزی در سال 1613 میلادی میخاییل رومانوف پسر پاتریارک مسکو به عنوان تزار روس معرفی شد .

شورش عمومی در بارسلونا :

در چنین روزی در سال 1919 میلادی شورش عمومی در بارسلونا درگرفت .

یوگسلاوی و قانون اساسی :

در چنین روزی در سال 1974 میلادی یوگسلاوی صاحب قانون اساسی شد .

تظاهرات در برلین غربی :

در چنین  روزی در سال 1968 میلادی بیش از یکصدد و پنجاه هزار نفر در برلین غربی علیه دانشجویان چپگرا تظاهرات کردند .

گابون و قانون اساسی :

در چنین روزی در سال 1961 میلادی گابون صاحب قانون اساسی شد .

روز شهیدان در بنگلادش :

همه ساله چنین روزی به عنوان روز شهیدان در بنگلادش گرامی داشته می شود .

منبع : خبرگزاری مهر

57/12/02

مقدمات تشكیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌. سخنان امیر‌انتظام (سخنگوی دولت) دربارة تشكیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ (گارد ملی) با تصویب دولت. اطلاعیه ستاد مركزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌- پاسا - (خارج از كنترل دولت موقت) و دستورالعمل مطروحه در آن مبنی بر عدم تحویل سلاح و مهمات پاسداران انقلاب به پادگانها، صورت‌برداری از تجهیزات نظامی‌ و غیرنظامی‌ موجود در مساجد و اماكن عمومی‌ و كنترل اماكن و تاسیسات ساواك و شهربانی و كاخهای جوانان توسط سپاه.
ادامه سیاست تجدید فعالیت و بازسازی و نیز پاكسازی و تصفیه ارتش و نیروهای انتظامی‌: بازنشستگی چهار سرلشكر و دوازده سرتیپ ارتشی و 39 نفر از امرای ژاندارمری. همچنین تعیین مهلت برای بازگشت به كار ارتشیان.
كناره‌گیری سرهنگ نصرالله توكلی همراه با اعتراض به سیاسی شدن ارتش، اعدامها، بیگانه بودن قره‌نی با مسائل ارتش، همزمان با طرح ادعای " رالف شانمن " كه با ارائه مداركی، سرهنگ توكلی را به همدستی با آمریكا و انگلیس در حفظ ارتش شاه برای اقدامهایی چون " چپ‌كشی " و " حفظ منافع غرب در‌‌ ایران " متهم می‌كند. سرهنگ توكلی : استعفای من ربطی به ادعاهای شانمن ندارد. ادعای شانمن كذب محض است. روزنامه اطلاعات به نقل از منابع نزدیك به شورای انقلاب : مدارك شانمن اعتبار ندارد.
دیدار و گفتگوی عبدالرحمن قاسملو و غنی بلوریان (از رهبران حزب دمكرات كردستان) با داریوش فروهر (وزیر كار و اموراجتماعی) و فرستاده دولت به منطقه و تسلیم قطعنامه هشت ماده‌ای " خواسته‌های خلق كرد " به وی. ملاقات اردلان با چهره‌های سیاسی - مذهبی كردستان. روزنامه اطلاعات : ماجرای كردستان از مهمترین مسائلی است كه دولت موقت با آن رو به روست. عباس امیر‌انتظام : مشكلات كردستان آن‌گونه نیست كه ما را به وحشت‌اندازد. خبرگزاری فرانسه : زمزمة تجزیه‌‌طلبی از كردستان‌‌ ایران به گوش می‌رسد.
سازمان مجاهدین خلق : تا انحلال ارتش ضدخلقی و برپایی ارتش مردمی، پیروزی مردم از خطر شكست محفوظ نیست. ما خواهان ارتشی مردمی‌ هستیم. تا انحلال كامل ارتش و برپایی ارتش مردمی ‌پیروزی ما كامل نیست.
سخنان كارتر (رییس‌جمهوری آمریكا) دربارة دخالت شوروی در‌‌ ایران ؛ مذاكرات سالت ؛ عدم مداخله در‌‌ایران و آسیای جنوب‌شرقی و در عین حال دفاع از منافع حیاتی آمریكا چنانچه به خطر بیافتد و پاسخ به مخالفان دربارة " كوتاهی در‌‌ ایران ".
آمریكا كنسولگریهایش را تبریز، شیراز و اصفهان تعطیل اعلام كرد. دستگیری یك تفنگدار سفارت آمریكا در تهران به دست افراد مسلح و آزادی وی در شب.
ویلیام سولیوان (سفیر آمریكا در تهران) در ملاقات با نخست‌وزیر ضمن اعتراض به نقض حقوق بشر در‌‌ایران، گفت : آمریكا قصد مداخله در امور‌‌ایران را ندارد و حاضر است مناسبات نظامی‌ را با ایران حفظ كند و سلاحهای لازم را در اختیار دولت جدید‌‌ ایران قرار دهد.
رهبران شوروی : مداخله خارجی در امور‌‌ ایران اقدامی‌ بر ضد مصالح امنیت ملی شوروی است و هیچ عذر و بهانه‌ای مجاز نیست.
اعمال فشار بر‌‌ ایران : پیام سازمان عفو بین‌المللی به مهندس بازرگان و پیام وكلای فرانسوی به امام خمینی مبنی بر جلوگیری از ادامه اعدامهای انقلابی و " نقض حقوق بشر در‌‌ ایران ".
آثار منطقه‌‌ای و بین‌المللی پیروزی انقلاب اسلامی ؛ وزیر خارجه اسرائیل : حكومت جدید اسلامی‌ استراتژی واشنگتن را - كه به‌‌ایران به دیده یك رابط عمده در زنجیرة كشورهای طرفدار غرب می‌نگریسته - گسسته است. خبرگزاری فرانسه : صلح مصر و اسرائیل با پادرمیانی آمریكا می‌تواند شكاف ناشی از انقلاب‌‌ ایران را پر كند.
 

61/12/02
حمایت آلمان فدرال از طرح‌های نظامی آمریكا در خلیج فارس.
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo