شهید آوینی
 
مشکلات جانبازان جنگ پیچیده‌تر شده است
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اضافه کرد: امروز جانبازان شیمیایی درگیر طبعات موادی هستند که در زمان جنگ به طور گسترده به طور استفاده قرار گرفت. مواد شیمیایی پیچیده‌ای که بعضاً طبعات آن‌ها به مرور و در طول زندگی جانبازان نمایان می‌شود.

رئیس بنیاد شهید گفت: مشکلات جانبازان و ایثارگران دوران جنگ با گذر زمان پیچیده‌تر شده است و بی‌توجهی به خواست‌های آنان ما را با وضعیتی بحرانی مواجه می‌کند.

چهار شنبه در چهارمین سمپوزیوم پیشگیری و درمان عوارض عصبی، روانی ناشی از جنگ در دانشگاه علوم بهزیستی افزود: گذر زمان مشکلات جانبازان و ایثارگران جنگ تحمیلی را پیچیده‌‌تر کرده است و ابعاد مشکلات جانبازان گسترده‌تر شده است در صورتی که اگر در بازده زمانی کوتاه‌تری برای حل این مشکلات اقدام می‌کردیم هم هزینه‌های کم‌تری متحمل می‌شدیم و هم با پیامدهای کم‌تری مواجه بودیم.

وی اضافه کرد: اگر از زمان جنگ به همه ابعاد جانبازان توجه می‌کردیم و به جامعه تفهیم می‌کردیم که همه باید کمک کنند. امروز وضع بهتری داشتیم اما این کار را نکردیم و این یک امتیاز منفی برای ماست.

معاون رئیس‌جمهوری گفت: ایثارگرانی که بی‌ادعا سرنوشت جان را تغییر دادند و آرامش و اطمینان امروز ما مدیون جهاد آن‌هاست نیازمند آن بودند که ما نیز وظیفه‌مان را در قبالشان انجام دهیم و این یک مسئولیت سنگین برای ماست.

دهقان افزود: امروز ما در یک وضعیت بحرانی هستیم و سیل عظیم مسائل جانبازان ما را از این‌که در فضای آرام و مطمئم کار کنیم باز می‌دارد.

امروز جامعه این پرسش را از ما دارد که چرا کسانی که برای استقلال و امنیت سیاسی و سرزمینی ما تلاش کنند باید از مسائلی رنج ببرند.

این پرسش مسئولیت مضاعفی را به دوش ما می‌گذارد که بی‌توجهی به آن می‌‌تواند تنش‌زا باشد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اضافه کرد: امروز جانبازان شیمیایی درگیر طبعات موادی هستند که در زمان جنگ به طور گسترده به طور استفاده قرار گرفت. مواد شیمیایی پیچیده‌ای که بعضاً طبعات آن‌ها به مرور و در طول زندگی جانبازان نمایان می‌شود.

دهقان گفت: البته از نظر علمی پروتکل‌های تشریحی و درمانی ضایعات شیمیایی در سطح ملی تدوین شده است اما برای تشخیص و درمان علمی ایثارگرانی که دچار عوارض عصبی و روانی ناشی از جنگ شده‌اند نیازمند تدوین پروتکل‌های علمی هستیم که کارآمد باشد.

وی ادامه داد: نگاه، نگاه سیستمیک به مقوله ایثارگران این است که فقط به مشکلات فردی آن‌ها توجه نکنیم و مسائل خانواده و اطرافیان آن‌ها را نیز در نظر بگیریم در این زمینه باید از توان و تجربه همه متخصصان داخلی و خارجی استفاده کنیم.

دهقان گفت: هر جانباز و ایثارگر نماد فرهنگ ایثارگری است انتظار این است که یک منشور اخلاقی برای ایثارگران وجود داشته باشد که همه به آن پایبند باشیم این امر طبیعی که هویت جامعه ایثارگری به آن وابسته است.

وی افزود: پاسداشت اصول ایثارگری بحث اول ماست با این حال امروز با یک شکاف انتظاری در جامعه مواجهیم زیرا فرد ایثارگر می‌بیند که هنوز مشکل دارد و وعده خدماتی که به آنان داده می‌شود عملی نمی‌شود به همین علت گاهی زمینه اعتراض به وجود می‌آید.

علی ابهری احمدی رئیس این سمپوزیوم نیز گفت: در طول 19 سال پس از جنگ افراد زیادی برای کمک به درمان جانبازان جنگ تلاش کردند و صدها مقاله علمی تاکنون در این زمینه منتشر شده است و رابطه عوامل بیولوژیک با این بیماری و نیز عوامل غیرمستقیمی که موجب محرومیت و ناتوانی جانبازان می‌شود و نیز مسائل اجتماعی و نیز اقتصادی جانبازان همواره مورد توجه متخصصان و مسئولان کشور بوده است.

و به خصوص به بیمارانی مبتلا به PTSb و مشکلات خانوادگی آن‌ها در سال‌های اخیر توجه بیشتری شده است اما تا رسیدن به وضع مطلوب باید تلاش بیشتری انجام دهیم.
کامران باقری‌لنکرانی وزیر بهداشت نیز که قرار بود در مراسم افتتاحیه این سمپوزیوم سخنرانی ‌کند‌ به علت سفر استانی حضور نیافت.
 

منبع: سایت خبری تحلیلی فرهنگ انقلاب اسلامی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo