شهید آوینی
 
رییس جمهور در دیدار دست اندرکاران حج : حج پایگاهی برای حکومت جهانی است
دکتر "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ابعاد سیاسی حج گفت : حج دارای بالاترین ظرفیت برای مدیریت جهان است.

وی یکشنبه شب در دیدار دست اندرکاران و مجریان حج ‪ ۱۳۸۶‬افزود : حج جایگاه، پایگاه و کانون حکومت جهانی بوده و برای مدیریت یکپارچه جهان تعبیه شده است.

رییس جمهوری با بیان این که ظرفیت حج بی‌پایان است، تصریح کرد: قدرت سیاسی این اجتماع عظیم می‌تواند در مدت دو یا سه سال کل دنیا را دگرگون کند ولی متاسفانه از ظرفیت حج هیچ استفاده‌ای نشده و در برخی از مواقع حتی بر عکس استفاده شده است.

احمدی نژاد با اشاره به این که حج نیز مانند سایر نعمت‌های الهی برای بشریت هنوز شناخته شده نیست و انسان در پله‌های اول از بهره‌برداری از این سرمایه عظیم الهی است، گفت:عملیات حج بزرگ‌ترین و ماندگارترین کار فرهنگی و گسترده‌ترین اردوکشی فرهنگی است و باید قدر این نعمت را بشناسیم.

وی افزود : همه کارهایی که در حج انجام می‌شود دارای بعد فرهنگی است و خارج از کار فرهنگی در حج موردی ندارد و ایام حج بهترین زمانی است که می‌توان در پروسه آن یک انسان خام را به یک انسان پخته و ورزیده و ساخته شده تبدیل کرد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که باید از ابتدای ثبت نام برای حج باید شخص در یک پوشش معنوی و فرهنگی قرار گیرد،تصریح کرد: این وظیفه سازمان حج و زیارت است و روی همین نگاه است که باید گفت کار حج یکی از پیچیده‌ترین کارهایی است که برای سنین و سلایق مختلف انجام می‌شود.

احمدی نژاد افزود: دست اندرکاران حج باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا از حداکثر ظرفیت‌های معنوی آن استفاده شود و برای این کار ایده‌ها و دیدگاه‌های مختلف را طراحی کنید تا بتوانیم از ظرفیت‌های حج به طور کامل استفاده کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت تمرکز همه‌امور حج و این که‌لازمه‌کار فرهنگی تعامل و تقویت آن است ، خاطر نشان کرد: دولت به طور کامل از این برنامه‌ها و طرح‌ها حمایت می‌کند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: حرکت امروز سازمان حج بسیار خوب ، محکم با آگاهی و رو به جلو است و باید با برنامه ریزی و طراحی‌های عالی حرکت حجاج ایرانی به الگویی برای همه کشورها تبدیل شود و این امر شدنی است.

احمدی نژاد با بیان این که حج بدون امام و توجه به امام و اتصال دل و جان به امام بهره‌ای ندارد، تصریح کرد: حجی که با یاد و عشق به امام انجام شود حج دیگری است و حجاج باید تلاش کنند تا کارهایشان همراه با امام و پیوسته به امام باشد.

وی با بیان این که مهوری اسلامی ایران به عشق امام برپا شده است ،افزود:در طول تاریخ همه‌جبهه‌گیری ها و همه فسادها برای جلوگیری از حاکمیت امام حق بوده و بیشترین شیطنت ها، جنایت‌ها و ایستادگی‌ها در برابر حق نیز در این بخش بوده است و امروز نیز مقاومت در برابر حق شدیدتر و گسترده تر شده است.

رییس جمهوری با بیان این که حج یک پدیده بسیار ویژه و استثنایی ، یک دوره کامل و فشرده شناخت و آموزش عملی اخلاق است، افزود: حج یک هستی شناسی ، پیامبر شناسی، امام شناسی است.

احمدی نژاد با اشاره به این که حج یعنی هماهنگ شدن با آهنگ هستی خاطر نشان کرد: حج بسیار بسیار پر رمز و راز است و اگر پرده کنار رود خواهیم دید که زیباترین عبادت و پیوستن به خدا در یک سلسله اعمال منظم و حساب شده حج تعبیه شده است .

"مصطفی خاکسار قهرودی" معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان حج و زیارت نیز پیش از سخنان رییس جمهوری با ارایه گزارشی از حج ‪ ۸۶‬گفت:
تغییر ساختار سازمانی با نگاه ماموریت گرا،توجه جدی به‌ارایه خدمات شایسته به‌حجاج و کسب رضایت مندی آنان،اصل قراردادن کارکرد فرهنگی در امور اجرایی حج و هماهنگی و همدلی و تفاهم بالا در اجرای امور حج و پاسخگویی کامل از جمله برنامه‌های این سازمان است .

وی افزود:نهادینه کردن فعالیت‌های پژوهشی، توجه به امر گزینش ، آموزش ،نظارت و بازرسی و مطالعه طرح جامع حج در جمهوری اسلامی ایران توسط سازمان حج و زیارت که اکنون مراحل پایانی خود را می‌گذراند از دیگر برنامه‌ها و فعالیت‌های این سازمان است .

رییس سازمان حج و زیات با اشاره به این که به دنبال گفت و گو برای افزایش سهمیه حج با عربستان سعودی هستیم ، گفت : هم اکنون یک میلیون و ‪ ۷۰۰‬هزار نفر برای حج تمتع و یک میلیون و دویست هزار نفر برای حج عمره در نوبت هستند که با روند کنونی ظرفیت حج تمتع تا ‪ ۱۷‬سال و عمره تا دو سال آینده تکمیل است.

خاکسار قهرودی با اشاره به ‪ ۲‬هزار و ‪ ۵۰۰‬میلیارد تومان سپرده ثبت نام کنندگان حج افزود: امروز مردم تنها از سود متعارف این سپرده‌ها بهره مند هستند و با طراحی‌های بیشتر می‌توان از امکانات حج بهره برداری‌های دیگر و زیادی نصیب حجاج کرد و خدمات بهتری ارایه داد.

وی تاکید کرد:در بخش‌های ماموریت گرای سازمان چشم‌اندازها و آینده خوبی وجود دارد و با جذب توانمندی‌های دستگاه‌های مختلف می‌توان زمینه را برای رفع اشکالات فراهم کرد و میزان اعزام‌ها را افزایش داد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: نگرانی‌های اصلی دست اندرکاران حج باید مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه نیاز به طراحی یک ساختار جامع محسوس است .

 

منبع: سایت خبری تحلیلی فرهنگ انقلاب اسلامی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo