شهید آوینی

 

امروز شنبه سی و یکم شهریور سال1386 هجری شمسی ، مصادف است با دهم رمضان سال 1428هجری قمری و برابراست با بیست و  دوم سپتامبر سال2007 میلادی

آغاز جنگ تحمیلی و هفته دفاع مقدس :

 


در چنین روزی در سال  1359 رژیم بعثی عراق که در پی ایجاد تشنج در منطقه بود و قصد داشت معاهده 1975 الجزایر را زیر پا بگذارد  با  هدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران جنگ ناجوانمردانه ای  را علیه  کشورمان  آغاز کرد که تنها آغاز جنگ با او بود ، چراکه در این راه بسیاری از کشور های غربی به کمک این رژیم شتافتند و ضربه زدن به  نظام اسلامی ایران را سرلوحه سیاست خارجی خود قرار دادند . صدام حسین رئیس جمهور عراق ، قبل از آغاز رسمی جنگ با ظاهر شدن در برابر دوربین های تلویزیون عراق  قرار داد 1975را پاره  و عملا آن را بطور یک جانبه فسخ کرد  . البته تحرکات نظامی عراق علیه ایران از سال 1358 آغاز شده بود و لیکن این تحرکات  در ابتدا ضعیف می نمود . بروز حوادثی  چون  تصرف سفارت آمریکا درتهران به دست دانشجویان پیرو خط امام  ،  شکست حمله نظامی آمریکا در طبس که برای آزاد سازی گروگانها انجام گرفته بود ،  روی کار آمدن صدام حسین در عراق و  روحیه قدرت طلبی و سلطه گری او  به منظور کسب امتیازات از دست داده در قرارداد 1975و نیز دستگیری و اعدام آیت الله محمد  باقر صدر از جمله عوامل و حوادثی بود که رژیم بعثی را برآن داشت تا به جمهوری اسلامی ایران حمله کند . لازم به ذکر است  تجاوزات صدام حسین در شش ماهه اول سال 1359 روند یکسانی نداشت بلکه از زمان قطع رابطه آمریکا با ایران تا آستانه کودتای نوژه  روبه شدت نهاد . تجاوزات  عراق طی سه دهه شهریور روند تصاعدی به خود گرفت .  به  گونه ای که در شانزدهم شهریور همان سال ، منطقه خان لیلی به تصرف ارتش عراق در آمد و چند روز بعد نیز منطقه میمک و پس از آن برخی ارتفاعات و پاسگاههای داخلی به اشغال دشمن بعثی  در آمدند . در این دوره بسیاری از جوانان کشور اسلامی در گروهها و دسته های مختلف به سمت جبهه های دفاع مقدس شتافتند و یاریگر برادران ارتشی و سپاهی خود شدند .    
 


بسیاری از مورخان دفاع مقدس ، تاریخ جنگ را به دو دوره عمده تقسیم می کنند :
  دوره اول  ازسی و یکم شهریور  تا  آزادی خرمشهر ادامه می یابد   و دوره دوم از آزادی خرمشهر تا پایان جنگ می باشد. در دوره نخست دشمن پس از ارزیابی غلط  از اوضاع ایران اسلامی و عدم شناخت از پشتوانه های مردمی ،  اقدام به تهاجمی همه جانبه علیه ایران کرد و تا اندازه ای توانست در خاک ایران اسلامی نفوذ کند،  اما با حضور نیروهای مدافع انقلاب اسلامی ، دشمن زمین گیر شد و پس از برکناری عناصر غیرمومن به انقلاب اسلامی ، امکان حضور نیروهای مردمی در جبهه ها فراهم شد . با این برتری نظامی، ابتکار عمل در دست نیروهای خودی قرار گرفت و طی یک سلسله عملیات، خرمشهر در سوم خرداد  1361 در عملیات بیت  المقدس  آزاد شد.  

دوره دوم دفاع  مقدس نیز زمانی ادامه یافت که دشمنان اسلام درجستجوی راههایی جهت مهار قدرت رزمندگان اسلام بودند. در این دوره شاهد حضور فعالیت قدرتهای خارجی در صحنه مستقیم نبرد و تلاشهای گسترده  اقتصادی و سیاسی برای مهار نظامی ایران هستیم .  این امر در حالی صورت می پذیرفت که دشمن منفعلانه با یک تغییر خط مشی  شتابزده، شعار صلح را محور ادعاهای خویش قرار داده و عمده نیروهایش  به پشت مرزهای بین المللی رانده شده بودند .  پس از گذشت 8 سال، جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران  در تاریخ بیست و نهم مرداد 1367 ه ش  پایان یافت. سازمان ملل متحد پس از چند سال از اتمام جنگ، عراق را به عنوان کشور تجاوزگر اعلام کرد و این کشور را ملزم به پرداخت غرامت به ایران ساخت .  در این جنگ قشر های مختلف مردم از پیر،  میانسال ،  جوان  گرفته تا تحصیلکرده ، بی سواد  و...دست به خلق حماسه هایی جاودانه زدند که در تاریخ ایران مثال زدنی است . یاد و خاطره شهیدان هشت سال دفاع مقدس گرامی و جاودانه باد .
 
در گذشت زکریای رازی :‌
در چنین روزی در سال 313هجری قمری  محمّد بن زکریای رازی پزشک مشهورو کاشف الکل دیده از جهان فروبست .
محمد بن زکریای رازی در چنین روزی در سنه 251 ه ق دیده به جهان گشود .  ابوبکر محمد بن زکریای رازی از فلاسفه وپزشکان بزرگ ایران  بود . وی در جوانی به تحصیل فلسفه ، طب ، ریاضی ، و نجوم پرداخت و در همه این علوم صاحب نظر شد . ولی عمده شهرت این دانشمند در پزشکی و شیمی است . کتاب الحاوی وی  دایره المعارفی بود که بیش از قسمتی از آن  در   دست نیست ، با این حال تا این اواخر مرجع و کتاب در سی اروپاییان بود . وی در شیمی به کشفیاتی از جمله کشف الکل و جوهرگوگرد نایل آمد . گویند رازی 56 اثر عالی و با ارزش از خود باقی گذاشت و با این تالیفات و تحقیقات نظری و علمی  خود پیشرفت فراوانی نصیب دانش آن روز گار کرد . از آثار وی در کیمیا ، کتاب الاکسیر و کتاب التدبیر  و در طب کتاب الطب  المنصوری را می توان نام برد . وی در اواخر عمر به علت کار و مطالعه زیاد نابینا شد . به گفته بر خی در سال 320 ه ق و یا به گفته برخی دیگر در سال 313 ه ق دار فانی را وداع گفت .

آغاز قیام سربداران :‌
درچنین روزی در  سال737هجری قمری  نهضت شیعی  سربداران در منطقه سبزوار و باشتین آغاز شد . در زمان سلطنت ابوسعید از حکمرانان ایلخانی ، عالمی بنام شیخ خلیفه در مسجد جامع سبزوار به افشای بی عدالتی حکام مغولی و تشویق مردم به مبارزه با ظالمین پرداخت . طبقات مختلف مردم به گردش در آمدند  و همین امر باعث شد که عمال حکومتی  او را به قتل برسانند . یاران شیخ از جمله شیخ حسن جوری تصمیم گرفتند که راه  شیخ خلیفه را ادامه دهند .هدف این نهضت مبارزه با ظلم و ستم مغولان بود  این نهضت شیعی سال ها استمرار یافت و مغولان را در منطقه خراسان با درد های جدی ونفسگیر رو برو کرد. اما سرانجام شکست خورد .

انعقاد عهدنامه ترکمانچای :‌
 درچنین روزی در  سال1243هجری قمری   پیمان ننگین ترکمانچای میان فتحعلی شاه قاجار و پاسکوویچ روسی منعقد شد .
 

 پس از عهد نامه  گلستان که یکی از ننگین ترین عهدنامه های دولت ایران با دول بیگانه بود ، دوره دوم جنگ های ایران و روسیه آغاز شد . در این میان جنگ گنجه مهمتر از همه می نمود عباس میرزا فرمانده سپاه ایران با حرکت به سوی گنجه در این منطقه سنگر گرفت . در این میان پاسکوویچ فرمانده سپاه روس نیز خود را به این منطقه رساند . ابتدا عباس میرزا به د لیل برخی آشفتگی ها در سپاه خود خواست که جنگی اتفاق نیافتد اماتلاش او موثر نیافتاد  و جنگ وسیعی در این منطقه در گرفت . در پایان نیز سپاه روس فاتح میدان شد . عباس میرزا سرانجام در ناحیه ترکمانچای خواست که جلوی پاسکوویچ را بگیرد اما در آنجا نیز شکست خورد و سرانجام مجبور شد که شرایط صلح را بپذیرد . در این میان پاسکوویچ که خود را مغرور از فتح جنگ می دید برای سپاه ایران ضرب الاجلی تعیین کرد و گفت چنانچه تا پنج روز تکلیف صلح مشخص نشود عازم تهران خواهد شد . در این میان شاه سرانجام تن به امضای عهدنامه ترکمانچای داد . مفاد این عهدنامه به این شرح است :

1- واگذاری خانات ایروان و نخجوان به دولت روسیه و تخلیه طالش و مغان از سپاه ایران .
2- پرداخت ده کرور تومان ( پنج میلیون تومان )به طور اقساط از طرف ایران به روسیه به عنوان غرامت جنگی      
3- اجازه عبور و مرور آزاد به کشتی های تجاری روسی در در یای مازندران
4- رضایت به انعقاد  یک عهدنامه تجاری بین ایران و روسیه و حق اعزام کنسول و نمایندگان تجاری به هر منطقه از مناطق ایران که روس ها لازم بدانند .
5- حمایت از ولیعهدی عباس میرزا و کوشش در به سلطنت رساندن وی پس از مرگ شاه
6- استرداد اسرای طرفین
7- اعطای حق قضاوت کنسولی به روسیه  
علاوه بر امضای معاهده تحمیلی ترکمانچای زیر فشار روس ها یک عهد نامه تجاری نیز با آنان به امضا رسید که تمام بازار ایران را بدون هیچ مانعی در اختیار روس ها قرار می داد
نمایندگان ایران و روسیه عهدنامه ننگین ترکمانچای را منعقد کردند. این عهدنامه درزمان فتحعلی شاه قاجار با میانجیگری دولت انگلستان منعقد شد و به موجب آن ولایات ایروان و نخجوان به روسیه واگذارشد و حق کشتیرانی در دریای خزر مجدداً به کشتی های روسی واگذارشد. دولت روسیه نیزولیعهدی عباس میرزا را برسمیت شناخت و ازآن حمایت کرد. همچنین کلیه اتباع روسی براساس عهدنامه ترکمانچای ازحمایت قوه قضائیه ایران برخوردارشدند.

آغاز نخستین جشنواره دفاع مقدس :
 


 

 

 در چنین روزی در سال 1369 به پاس جانفشانی های رزمندگان پر توان اسلام در هشت سال دفاع مقدس و همچنین ارج نهادن به آثار هنری ساخته شده در این حوزه ، نخستین جشنواره دفاع مقدس راه اندازی  شد . این جشنواره که بعدها مورد حمایت ارگان های دولتی و غیر دولتی نیز قرار گرفت در حال حاضر در حوزه های فیلم ، تئاتر ، ادبیات و هنرهای تجسمی  با موضوع دفاع مقدس فعالیت می کند . 

 روز استقلال مالت :
کشور مالت متشکل از سه جزیره مهم آتشفشانی مالت ، گوزو و کومینو است . این کشور در دریای مدیترانه بین ایتالیا و لیبی واقع شده و مدار 36 در جه عرض شمالی از آن می گذرد . نژاد مردم این کشور سفید سامی و غالب آنان پیرو دین اسلام و مسیحیت اند . . اکثر مردم این کشور به زبان مالتی و انگلیسی سخن می گویند . نوع حکومت این کشور جمهوری است . مالت در چنین روزی در سال 1964میلادی از انگلستان مستقل شد و در تاریخ اول دسامبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . این کشور در عین حال از اعضای کشور های مشترک المنافع انگلیس به شمار می رود . واحد پول آن لیره نام دارد و پایتخت آن بندر وا لتا است .

تولد فردریک  سوم :
فردریک سوم امپراطور آلمان در چنین روزی در سال 1415 میلادی به دنیا آمد . وی بین سالهای 1440 تا 1493 میلادی بر این کشور حکومت کرد .

تولد سر ادموند گوسه :
گوسه  مترجم و منتقد ادبی انگلیسی در چنین روزی در سال 1849 میلادی دیده به جهان گشود . پدر و پسر عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

تولد چارلز ژان هنری نیکول فرانس :
چارلز ژان هنری نیکول فرانس ، نویسنده   و
 دانشمند بزرگ فرانسوی در چنین روزی در سال 1866 میلادی قدم به عرصه گیتی نهاد . وی زیست شناس بود . او به سال 1928 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد .

تولد گوستاو هولست
هولست آهنگساز بر جسته انگلیسی در چنین روزی در سال 1874 میلادی دیده به جهان گشود . سیاره ها عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد کلاک جونز :
جونز ، پویا نمای توانای آمریکایی در چنین روزی در سال 1912 میلادی به دنیا آمد .
باگز بانی و  د ا فی د ا ک شخصیت های کا رتونی مخلوق او بودند .

تولد ملوین فون پیبل :
نمایشنامه نویس و کارگردان توانای آمریکایی در چنین روزی در سال 1932 میلادی به دنیا آمد . مرد واترملون عنوان مهمترین اثر هنری اوست .

تولد اسفان کینگ :
کینگ ،  نویسنده مشهور آمریکایی که بیشتر داستاهای پلیسی می نوشت در چنین روزی  در سال 1947 میلادی  دیده به جهان گشود . د رخشش و کوجو عناوین مهمترین آثار داستانی اویند .
 
درگذشت ویرژیل شاعر معروف روم باستان :
ویرژیل ، شاعر معروف  روم باستان در چنین روزی در  سال 19 قبل از میلاد درگذشت. وی در  پانزدهم اکتبر سال 70 پیش از میلاد به دنیا آمد. ویرژیل  در مجموعه آنه ئید  طی داستانهایی  تاریخچه تاسیس شهر رم  را نقل کرده است . این شاعر بزرگ  در یکی از قطعات شعر خود به آمدن مسیح اشاره کرده است. در آن زمان سیاستمداران و ارباب قدرت از شعراء و خطباء برای تبلیغ سیاست و برنامه های خود استفاده می کردند و ویرژیل به دلیل اعتمادی که به شخص سزار برای تامین اقتدار روم داشت اشعاری در حمایت از تصمیم او که عنوان "رئیس جمهور" را به امپراتور تبدیل کرد تا ابهت بیشتری داشته باشد سرود و آنها را در اجتماعات خواند.


در گذشت ادوارد دوم :
ادوارد دوم پادشاه انگلستان در چنین روزی در سال 1327 میلادی  دار فانی را وداع گفت . او در بین سالهای 1307 تا 1327 میلادی بر این کشور حکومت کرد . وی به هنگام مرگ 43 سال داشت .

در گذشت گیرولامو کاردانو :
کاردانو ریاضیدان  ایتالیایی در چنین روزی در سال 1576 میلادی در گذشت . وی به هنگام مرگ هفتاد و چهار سال داشت.

در گذشت آناستازیا سوموزا :
سومازا دیکتاتور نیکاراگوئه ای در چنین روزی در سال 1956 میلادی ترور شد . رولبرتو لوپز وی را ترور کرد .

در گذشت  ها کون هفتم :
در چنین روزی  در سال 1957 میلادی ها کون هفتم پادشاه نروژ دار فانی را ودع گفت . الاف به جای او نشست . 

 سالروز آغاز جنگ تحمیلی

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo