شهید آوینی
 
گراميداشت سالگرد شهادت دومين شهيد محراب، آيت‌الله مدنی

گراميداشت بيست و ششمين سالگرد شهادت آيت‌الله سيد اسدالله مدني، دومين شهيد محراب، نماينده امام راحل در استان آذربايجان شرقي و امام جمعه موقت تبريز روز جهعه، در مسجد جامع تبريز برگزار ‌شد.

در اين مراسم كه از سوي نماينده ولي فقيه و استاندار آذربايجان شرقي و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد،جلال‌الدين حسيني از وعاظ تبريز ضمن برشمردن سجاياي اخلاقي و علمي آيت‌الله شهيد مدني،گفت: اين عالم رباني همواره به ولايت فقيه و اهل بيت توجه ويژه‌اي داشت و همواره به آرمانهاي امام راحل و انقلاب پايبند بود.

وي به تلاشهاي اين فرد مجاهد در دوران قبل از پيروزي انقلاب اسلامي اشاره كرد و اظهار داشت: آيت‌الله مدني در پيروزي انقلاب اسلامي و روشنگري جنايات رژيم طاغوت نقش بسزايي داشت و تمام ويژگيهاي يك روحاني شايسته‌ را دارا بود.

حسيني با اشاره به محبوبيت شهيد مدني در دلهاي مردم اظهار داشت: امام خميني (ره) شهيد مدني را مجاهدي خواند كه عمر خود را در تهذيب نفس صرف كرد و از چهره‌هاي كم نظير انقلاب در تقوي و زهد و خود‌سازي به شمار مي آيد.

وي از حسن خلق ، قدرت ايراد سخنراني، مردم‌دوستي، خستگي‌ناپذيري ، ساده‌زيستي ، صلابت و قاطعيت انقلابي به عنوان پاره‌اي خصوصيات شخصيتي آيت الله شهيد مدني ياد كرد كه موجب محبوبيت و جايگاه والاي وي در بين مردم شد.

گزارش خبرنگار فارس از تبريز حاكي است،همزمان با آئين گراميداشت شهيد مدني در مسجد جامع تبريز، آثار قلمي شهيد مدني در قالب نمايشگاهي از كتب و نرم افزار در صحن مسجد جامع ترتيب يافته و در مسجد مدني نيز مجلس مشابهي از سوي مردم برگزار شد.

شهيد مدني در «آذرشهر» آذربايجان در سال 1293 هجري شمسي در خانواده‌اي روحاني و معنوي پا به عرصه گيتي نهاد، حوزه علميه فقيه پرور عابد خيز قم و حوزه مباركه نجف او را زاهد و عارفي مجاهد پروراند و در تنوره مبارزه فرهنگ رزمجويي او را به كمال رسانيد. آن چنانش ساخت كه مورد وثوق زعماي عصرش شد.

شهيد مدني(ره) پس از گذراندن دروس مقدمات قريب به چهارسال به تحصيل فقه در محضر مبارك مرشدش خميني كبير(ره) مي‌پردازد و توفيق حضور در جلسات درسي حضرت آيت‌الله حجت (ره) را نيز پيدا مي‌كرد و همزمان با آغاز دوران طلبگي فعاليتها و مبارزات سياسي خود را براي سرنگوني رژيم طاغوت پهلوي آغاز كرد و به قولي از سن 17 سالگي براي انجام مجاهدتهاي سياسي مسلح بوده است و بدين خاطر به زادگاهش آذرشهر تبعيد شد.

ايشان پس از تبعيد مخفيانه عازم نجف اشرف مي‌شوند و تحصيل خود را در محضر حضرات آيات عظام «سيد عبدالهادي شيرازي» و « حكيم قدس سرهما » ادامه داده و به دستور حضرت «آيت الله عظمي حكيم » روزانه 14 ساعت درسي به تدريس كفايه، رسائل، كاسب و لمعه اشتغال داشت.

وي در انتشار تلگرام «حضرت آيت الله العظمي حكيم» به مناسبت 15 خرداد 42 نقش بسزايي داشت و در زمان حكومت جمال عبدالناصر عده‌اي از علماي نجف تحت نظر ايشان براي افشاي چهره پليد رژيم سفاك پهلوي به مصر اعزام شدند.

آيت‌الله مدني در سال 1350 هجري شمسي به فرمان حضرت امام جهت تدريس علوم ديني به خرم آباد عزيمت كردند و حوزه مباركه علميه كماليه به همت و تلاش اين مرد والا تأسيس شد.

سپس بر اثر فعاليت‌هاي كه عليه رژيم ستم شاهي داشتند به نور آباد ممسني، گنبد كاووس، بندر كنگان و مهاباد تبعيد شدند. با اوج‌گيري انقلاب اسلامي از تبعيد به قم بازگشته و پس از پيروزي انقلاب به دعوت مردم غيور همدان به آن منطقه عزيمت كرده و در جريان تشكيل مجلس خبرگان رهبري از سوي مردم همدان به آن مجلس راه يافتند.

شهيد آيت‌الله مدني در پي شهادت آيت‌الله قاضي طباطبائي در شرايطي كه حزب جمهوري خلق مسلمان و ديگر سرسپردگان بيگانه و وابستگان رژيم پوسيده پيشين دست به كار خلق فتنه و ناامني در تبريز و آذربايجان بودند، از سوي امام امت به نمايندگي ايشان در آن زمان و به امامت جمعه تبريز منصوب شد.

وي در چنين شرايطي سخت كه آذربايجان را تهديد مي‌شد مردانه از اسلام، امام و انقلاب دفاع كرد و نقشه‌هاي بدخواهانه فتنه آفرينان را نقش برآب ساخت و با شعار ولايت فقيه حافظ دين ماست رسالت پاسداري از دين را به انجام رساند.

آيت‌الله مدني آخرين نمازجمعه خويش را در 20 شهريور سال 60 برپا كرد و در نافله خود به ديدار يار شتافت.

منبع: خبرگزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo