شهید آوینی


امروز جمعه بیست و سوم شهریور ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با سی و یکم شعبان المعظم سال 1428 هجری قمری و برابر است با چهاردهم سپتامبر 2007 میلادی .

راهپیمایی گسترده در کشور :
در چنین روزی در سال 1357 ه ش راهپیمایی گسترده ای در کشور بر گزار شد . این راهپیمایی علیرغم مخالفت های رژیم پهلوی در بزرگداشت یاد شهدای  هفدهم شهریور برگزار گردید . در این روز مردم تهران با حضور در بهشت زهرا نسبت به شهیدان روز هفدهم شهریور ادای احترام کردند .

جاری شدن سیل دراطراف خانه خدا :

 


بنا به گفته برخی مورخین درچنین روزی درسال 1039 ه ق سیل عظیمی به بلندی بیش ازقد یک انسان درمکه مکرمه جاری شد. این سیل پس ازورود به منطقه مسجد الحرام خرابی هایی را دراین مکان تاریخی ایجاد کرد وموجب مرگ بیش ازچهارده هزار  انسان شد .


افتتاح خانه عکاسان ایران :
در چنین روزی در سال 1373 ه ش خانه عکاسان ایران افتتاح شد . این خانه به عنوان محلی برای نمایش در آوردن آثار عکاسان  و همچنین منظم سازی امور عکاسان کشور بنا نهاده شد و تاکنون توانسته است گامهای هرچند کوچک اما مهم در جهت بزرگداشت هنر عکاسی در ایرا ن برد ا رد . این نهاد هنری  همچنین سعی کرده است در حوزه مسایل صنفی عکاسان کشور  به عنوان نهادی تاثیر گذار عمل نماید . 

در گذشت شیون فومنی : 
 


 
شیون فومنی در 3 آذرماه 1325 در« فومن »یکی از شهرستانهای شمال ایران به دنیا آمد و در طول زندگی ادبی خویش ، توجه ویژه ای به فرهنگ عامیانه داشت. این شاعر معاصر ، تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش فومن و تحصیلات متوسطه را در شهر کرمانشاه به پایان رساند و پس از اخذ دیپلم به خدمت در آموزش و پرورش استان مازندران مشغول شد. او سالها یی نیز در رشت به تدریس پرداخت . شیون با علاقه ای که به ادبیات داشت به شعر روی آوردبا تاثیر از فضای سرسبز خطه های شمال به خلق آثار هنری و ادبی دست زد. زبان شعری شیون ساده و صمیمی است که گاهی رگه هایی از زبان مردم گیلان را می توان در آن مشاهده کرد .
شیون فومنی شاعر و ترانه سرا در تاریخ 23 / شهریور ماه 1377 درگذشت و در سیلمان داراب - رشت ، در جوار میرزا کوچک خان جنگلی به خاک سپرده شد.
 آثار منتشر شده از شیون بد ین شرح است :
پیش پای برگ ( شعر)، یک آسمان پرواز(شعر)، از تو برای تو( شعر)، رودخانه در بهار( شعر)، شروه های شیرین( شعر)، در هوای یوش( شعر)، کودک خیالی ( مجموعه شعر های کودکانه)، کودک لجباز ( قصه منظوم کودکانه)، با اهل طرب( ترانه)، دره ی پروانه ( دفتر قصه ) .

 در گذشت مرتضی راوندی :
در چنین روزی در سال 1378 هجر
ی شمسی  مرتضی راوندی دانشمند علوم اجتماعی دیده از جهان فروبست. تاریخ  اجتماعی ایران در11جلد عنوان مهمترین اثر این دانش پژوه علوم اجتماعی در ایران است .

آتش سوزی گسترده در مسکو :
درچنین روزی در سال 1812 میلادی یکی ازبزرگترین آتش سوزی های جهان درمسکو اتفاق افتاد . ماجرا ازاین قرار بود که سربازان ناپلئون پس ازورود به شهرمسکو این شهررا به آتش کشیدند .

ورود به استالینگراد :
درچنین روزی درسال 1942 میلادی  ارتش آلمان نازی وارد استالینگراد روسیه شدند . استالینگراد پیش ازاین به ولگاگراد تغییر نام داده بود . نبرد استالینگراد دربیست ودوم نوامبرسال 1942 میلادی درمیانه جنگ جهانی دوم آغازشد. این نبرد بین نیروهای مدافع شهرو قوای اشغالگرنازی درگرفت که ازجنگ های معروف ومثال زدنی جنگ جهانی دوم درجبهه سرزمین های شوروی سابق است . این شهرماه ها درمحاصره قوای هیتلری بود تا آن حد که مردم ناچاربه خوردن حیوانات مرده بودند اما درمقاومتی ستودنی ازورود نیروهای آلمان هیتلری به شهروتصرف کامل آن جلوگیری کردند.  

 امضای منشورسازمان کشورهای صادرکننده نفت ( اوپک ) :
 


درچنین روزی درسال 1960 میلادی منشورسازمان اوپک توسط اعضای آن امضا شد . اوپک یا سازمان بین المللی کشورهای صادرکننده نفت ، سیاست های تولید وتوزیع نفت را درمیان اعضا تنظیم می کند . این سازمان در سال 1960 تاسیس شد و هم اکنون دوازده عضو ثابت دارد که عبارتند از کشورهای الجزایر، گابن ، اندونزی ، جمهوری اسلامی ایران ، عراق ، کویت ، لیبی ، نیجریه ، قطر، عربستان سعودی ، امارات متحده عربی وونزوئلا. دراواخر دهه پنجاه میلادی ، میزان نفت تولیدی درجهان بیش ازمیزان تقاضای آن بود واین امرباعث شد که میزان قیمت نفت دربازارهای جهانی به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یابد. اوپک نیزدرپاسخ به چنین نیازی به وجود آمد وسعی کرد که میزان تولید نفت را دربرابر تقاضا به حد تعادل برساند تا قیمت آن دچار افت نشود .

دردهه هفتاد میزان نفت موجود دربازار جهانی نفت درمیان کشورهای غیرعضوکاهش یافت واین سازمان قیمت نفت را به مقدار متنابهی افزایش داد . دیگر طریق کنترلی این سازمان این است که هریک از کشور های عضو را ملزم می کند که  برای

 تعد یل قیمت نفت چه میزان نفت صادر نمایند .

تولد ایوان پاولف :
پاولف روانشانس بر جسته روس در چنین روزی در سال 1849 میلادی دیده به جهان گشود . وی در ارایه نظریات روانشناسی از نخستین دانشمندان این رشته از علم بود . او به خاطر ارایه نظریات جالبی  درباره وضعیت و شرایط محیطی  انسانها   جایزه نوبل را  ازآن خود کرد . 

تولد کارل تیلور کومپتون :
کومپتون فیزیکدان بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1887 میلادی دیده به جهان گشود . او در زمینه انرژی هسته ای  تحقیقات فراوانی  انجام د ا د .

تولد اریک بنتلی :
بنتلی نویسنده و منتقد توانای انگلیسی در چنین روزی در سال 1916 میلادی به دنیا آمد . در جستجوی تئاتر عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد ژاکوبو آربنز :
آربنز رییس جمهور گواتمالا در چنین روزی در سال 1913 میلادی به دنیا آمد . وی بین سالهای 1951 تا 1954 بر این کشور حکومت کرد . او توسط سازمان جاسوسی آمریکا سی آی ای سرنگون شد . 
   
تولد رولف لیبرمن :

لیبرمن آهنگساز بر جسته سوییس در چنین روزی در سال 1910 میلادی به دنیا آمد . لئونور عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد ریچارد موپ :
موپ،  آهنگساز شهیر آلمانی در چنین روزی در سال 1904 میلادی به دنیا آمد . بوکو لیکا عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .


 

منبع: خبرگزاری مهر

 

23/-/-

برای این روز واقعه ای ثبت نگردیده است

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo