شهید آوینی

 
حکومت دینی و اسلامی بهترین نوع حکومت است / رهبر انقلاب بهترین اسوه و الگو برای طلاب و روحانیون است

رئیس مجلس شورای اسلامی حکومت دینی و اسلامی را بهترین نوع حکومت دانست و با تاکید بر این که روحانیت در سایه حکومت دینی می تواند در کنار امور دینی و علمی به مسائل اجتماعی و سیاسی نیز بپردازد، از طلاب جوان کشور خواست که رهبر معظم انقلاب را برای خود اسوه و الگوی برتر قرار دهند.

دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه مروی تهران و مدارس تابعه سخن می گفت، اظهار داشت: روحانیت در ایران نهادی ریشه دار، نیرومند و موثر در عرصه چهره پردازدی، جامعه ایرانی است و کمتر نهادی به اندازه این نهاد، عظمت و سابقه و گستردگی دارد.

وی افزود: قدرت نهاد روحانیت ناشی از قوت اسلام و تشیع است و تحرکت و نیرومندی این نهاد برگرفته از استواری دین مبین اسلام و فرهنگ شیعه که چاشنی محبت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را به معرفت دینی افزود و به دینداری ویژگی بخشید می باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تاریخ روحانیت نشان می دهد که این نهاد در عصر صفویه و در دوران قاجار به تدریج سیاسی تر شد و با ورود استعمار به کشور به مخالفت پرداخت و در برابر استعمارگران ایستادگی کرد و پدیده تجدد و مدرنیته را مورد تجزیه و تجلیل قرار داد و در برخی اوقات با آن همسویی پیدا کرد و برخی اوقات نیز آن را مورد طرد قرار داد و این روند در نهایت به انقلاب اسلامی منتهی شد.

حداد عادل افزود: انقلاب اسلامی محصول نهاد روحانیت و مرجعیت در ایران اسلامی بود و امروز پس از 30 سال بر همگان روشن شده که این انقلاب دستاوردهای گرانبهایی را داشته و منشاء تحولات در ایران و جهان شده است.

وی تصریح کرد: امروز نیاز به معنویت و دینداری در همه جهان پدید آمده و این باور حاصل شده است که مکاتب ساخته بشری نمی توانند انسانها را به سعادت برسانند و حوادثی که پیرامون ما می گذرد دلیل و سند اثبات این مدعاست.

"استعمار در قرون 18 و 19 تحت عنوان طلب عمران و آبادانی به کشورها هجوم می برد اما امروز استعمارگران جدید تحت عنوان آزادی و دموکراسی و حقوق بشر به کشورها حمله می کنند که در حقیقت نیت همان استثمار ملت هاست ولی دروغ و تزویر و تبلیغات کاذب و جنگ روانی که توسط بنگاه های خبر پراکنی آنها به راه افتاده وضعیت دنیا را نسبت به گذشته بدتر کرده است."

وی خاطر نشان کرد: در دنیایی که رابطه سلطه گری و سلطه پذیری حاکم است جمهوری اسلامی مصمم است خارج از این دایره قرار گیرد و تلاش می کند به مردم ایران ثابت کند اداره کشور بر اساس دین سعادت بشری را تضمین می کند و از این مسیر قصد دارد الگویی تازه از دیپلماسی و رابطه سیاسی مبتنی بر عدل و انصاف به جهانیان ارائه دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی از روحانیت به عنوان عامل ایجاد انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: روحانیت در انقلاب مشروطه علت محدثه بود ولی علت مبقیه نمایند و از صحنه حذف شد و امام راحل (ره) با دقت تلاش کرد آن حادثه تلخ تکرار نشود و روحانیت به عنوان عامل بقا و تداوم نظام در صحنه سیاست باقی بماند.

او با تاکید بر اینکه روحانیت باید همواره برای حفظ مصلحت انقلاب و مردم در عرصه باشد متذکر شد: بهترین نوع حکومت برای وحدت و بسیج نیروی مردمی در کشور ما حکومت دینی و اسلامی است.

حداد عادل ادامه داد: از آنجا که مردم ایران مسلمان هستند و به اعتقادات توجه ویژه دارند بر اساس اعتقادات خود حامی حاکمانی هستند که در مقابل دین آنها قرار نمی گیرند و اگر حکومت نسبت به اعتقادات مذهبی بی توجه باشد اولین ضرر این مسئله برای کشور فاصله گرفتن قاطبه مردم از حکومت و حاکمان است.

رئیس مجلس در ادامه با یادآوری این مسئله که پیروزی انقلاب اسلامی به روحانیت فرصت داد تا به مسائل اجتماعی و سیاسی نیز در کنار مسئله دینی و علمی بپردازند خطاب به طلاب جوان در عهد حکومت عدل و دوران هدایت متولد شده اند گفت که تولد و تحصیل آنها در دوران جمهوری اسلامی لطف خداوند است و شکر این نعمت که مسئولیت سنگینی در پی دارد آن است که روحانیون آینده به مقتضای روحانی بودن در عصر حکومت دینی واقف بوده و بر اساس این مقتضیات عمل کنند.

او تاکید کرد: تفاوت روحانیت در دوران پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی تفاوت پرورش درخت در سایه و رشد درخت درزیر نور آفتاب است و تاکید کرد: جمهوری اسلامی متناسب با عصر جدید آفات جدیدی در برابر روحانیت گشود و کسانی که امروز به تحصل علوم حوزوی مشغول هستند و در آینده روحانی می شوند باید روحانی متناسب با شان جمهوری اسلامی و آگاه و عالم به زمان خود باشند.

رئیس مجلس با تاکید براینکه امروز و در آینده وظیفه روحانیت در عرصه وسیعی که پیش روی این طبقه اجتماعی قرار دارد، بسیار سنگین است از طلاب خواست که نسبت به تحولات محیط بی تفاوت نبوده و در جهت کسب بصیرت سیاسی تلاش کند .

حداد عادل همچنین با تاکید بر اینکه نهضت علمی به عنوان یکی از عناصر دنیای معاصر و عامل پیشرفت کشورها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است و روحانیون جوان باید طلایه دار قافله علمی کشور باشند، خواستار جدی گرفتن تحول علمی و آشنایی با علوم روز دانشگاهی در کنار تحصیل علوم حوزوی و توجه به ایمان و اعتقادات شد.

حداد عادل بابیان اینکه روحانیت همواره برای خود الگو داشته است تصریح کرد: در عصر اخیر آیت الله العظمی بروجردی از الگوهای روحانیت بودند و پس از ایشان نیز امام خمینی (ره) در این جایگاه قرار گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه روحانیت امروز برای اداره جامعه اسلام و تحقق اهداف آن باید مقام معظم رهبری را الگوی خود قرار دهد تاکید کرد: امروز مقام معظم رهبری بهترین الگو برای روحانیت جوان است که باید اسوه آنها باشد.

حداد عادل در عین حال در پایان متذکر شد: این سخنان او به معنای نفی جایگاه و منزلت سایر علما نیست بلکه مقصود آن است که در هر دوره یک نفر از روحانیت الگوی دیگران قرار گیرد که این مسئله حاصل تقوا و تجربه صدها تن از علمای بزرگ شیعه در طول تاریخ است.

این گزارش می افزاید: پیش از سخنان حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی حجت الاسلام مطلبی مدیر حوزه علمیه مروی که حداد عادل نیز در ایام جوانی خود دراین مدرسه تحصیل کرده بود گزارشی از وضعیت آموزشی این مدرسه دینی ارائه کرد.

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo