شهید آوینی
 
مراسم تجليل از حجت‌الاسلام «قرائتی»؛ عالم اخلاق از زاويه ديد مردم
  همايش تجليل از عالمان شهر اخلاق، شب گذشته 11 شهريورماه با قدردانی از حجت‌الاسلام والمسلمين «محسن قرائتی» رييس ستاد اقامه نماز كل كشور در فرهنگسرای «ابن‌سينا» برگزار شد و مردم با شور و اشتياق از اين مراسم استقبال كردند.

شهرك قدس مملو از تابلوهای تبليغاتی از حجت‌الاسلام‌‌والمسلمين «محسن قرائتی» است. مسوولان فرهنگسرای ابن‌سينا در نخستين جلسه از مراسم تجليل از «عالمان شهر اخلاق» از قرائتی برای نيم قرن فعاليت قرآنی قدردانی می‌كنند.

مروري كوتاه بر زندگي حجت‌الاسلام «محسن قرائتي»

حجت‌الاسلام والمسلمين «محسن قرائتی» در سال 1324 در شهر كاشان متولد و در سن 14 سالگی وارد حوزه شد.

قرائتی خود شروع به نوشتن زندگی‌نامه‌اش می‌كن.د وی يك سال در شهر كاشان زير نظر آيت‌الله «صبوری» شاگردی می‌كند و هر شب در جلسات تفسير قرآن مرحوم آيت‌الله حاج شيخ «علی آقا نجفی» شركت می‌كند. وی معتقد است كه حضور در اين جلسات او را به تفسير قرآن جلب كرد.

قرائتی پس از گذراندن دورس سطح و خارج از حوزه اقدام به يادداشت خلاصه مطالعات و مباحثات تفسيری خود در مدت 15 سال كرد كه نتيجه‌ی آن چاپ تفسير نمونه در 27 جلد است.

به گفته وی نيمی از تفسير نمونه تمام شده بود كه انقلاب اسلامی به پيروزی رسيد.

قرائتی درباره برنامه‌ی «درس‌هايی از قرآن» كه 28 سال از شبكه سراسری تلويزيون پخش می‌شود، می‌گويد: من به پيشنهاد شهيد مطهری و موافقت امام خمينی(ره) به اجرای اين برنامه پرداختم و به واسطه همين برنامه مود لطف و عنايت امام خمينی بودم.

توحيد، عدل، نبوت، امامت، معاد، پرتوی از اسرار نماز، تفسير نماز، راز نماز، قرآن و تبليغ، «هزار و يك نكته از قرآن»، سيره پيامبر اكرم با نگاهی به قرآن و تفسير سوره‌های حجرات، لقمان، قصص، يس و .... از ديگر تأليفات اين كارشناس قرآنی است.

رياست ستاد اقامه نماز كشور و نهضت سواد آموزی كشور از مسووليت‌های اجرايی حجت‌الاسلام والمسلمين «محسن قرائتی» است.

به محض ورود به محوطه فرهنگسرا با صندلی‌های نيمه خالی كه در حياط فرهنگسرا چيده شده بود مواجه شدم. فكر كردم برنامه شروع نشده از مسئولان برگزاری ساعت شروع مراسم را پرسيدم و آن‌ها مرا به سالن آمفی تئاتر راهنمايی كردند.

سالن مملو از زن، مرد و كوكی بود كه با ظاهرهای متفاوت ولی با شور و اشتياق فراوان در اين مراسم شركت كرده بودند.

هم‌زمان با ورود حجت‌الاسلام‌و المسلمين «محسن قرائتی» وارد سالن شدم و سعی كردم به هر ترتيبی شده در جايی مستقر شوم كه هم به سالن و ميهمانانش احاطه داشته باشم و هم عكس‌العمل‌ها و حرف‌های حضار را بشنوم.

نظر مردم درباره برگزاري مراسم تجليل از عالمان شهر اخلاق

در ابتدای ورود حجت‌الاسلام‌والمسلمين قرائتی مردی در حدود 50 ساله خودش را به وی رساند و با جملات و عبارات محبت‌آميز ارادت خود را به اين عالم قرآنی اعلام كرد و از حجت‌الاسلام‌والمسلمين قرائتی خواست تا دعايی در حق خودش و فرزندانش كند.

پس از آن دختر جوانی كه 20 ساله به نظر می‌رسيد از دور با صدای بلند گفت: «حاج آقا يك عرضی داشتم» حجت‌الاسلام قرائتی سرش را چرخاند و گفت: «اگر شرعيه از مرجع تقليدت بپرس» دختر گفت: «می‌خوام ازتون حلاليت بطلبم» اون هم لبخندی تحويلش داد و چند ثانيه با هم صحبت كردند و دختر در پايان صحبت‌هايش راضی از وی خداحافظی كرد و دو صندلی بعد از من نشست.

مادرش كنارم نشسته بود كه خودش را دبير سال دوم متوسطه و كارشناس ارشد رشته جامعه‌شناسی معرفی كرد.

جويای علت حضورش شدم گفت: «من معمولا برنامه‌ی «درس‌هايی از قرآن» آقای قرائتی را دنبال می‌كردم اما الان ديگر نمی‌رسم كه هميشه اين برنامه رو تماشا كنم وقتی مطلع شدم چنين برنامه‌ای در اينجا برگزار می‌شود به اصرار دخترم به اينجا اومديم».

از او درباره روش‌های تربيتی اين برنامه و به طوركلی سخنان حجت‌الاسلام‌والمسلمين «قرائتی» پرسيدم و افزود: «نكات تربيتی زيادی در كلام آقای قرائتی است كه بعضی از آنها واضح است و برخی ديگر نياز به مطالعه و تجربه دارد اما به نظر من صداقت موجود در كلام ايشان از عواملی است كه باعث جذب مخاطب می‌شود.»

دلم می‌خواست انگيزه حضور همه افراد در اين مراسم را جويا شم اما اين جمعيت برخلاف تصور اكثريت حتی مسولان فرهنگسرا اينقدر زياد بود كه اين كار محال بود پس به سمت پسر 12-10 ساله‌ايی رفتم كه خودش را «وحيد رحمانی» معرفی كرد .وحید می گفت  :«من در يك اردوی فرهنگی با آقای قرائتی و سخنانشون آشنا شدم وقتی ديدم همه حرف‌های معلم‌ها و كتاب‌های دينی‌مان را با ساده‌ترين شكل و گاهی با يك شيوه جديد بيان می‌كند با حرف‌ها و برنامه‌ها‌شون ارتباط برقرار كردم.

از وحيد پرسيدم «برنامه درس‌هايی از قرآن را می‌بينی» و گفت: «نمی‌دونم اين برنامه كی پخش ميشه اما خيلی خوشحالم كه امروز ايشونو از نزديك می‌بينم كاش شرايطی فراهم می‌شد كه دسترسی به اين افراد آسان بود و ما می‌توانستيم سوالاتمان را از اين علما بپرسيم».

نظر مسوولان درباره برگزاري مراسم تجليل از عالمان شهر اخلاق

پس از آن نظر جوان 28 ساله‌ايی را كه دانشجوی رشته حقوق دانشگاه امام صادق(ع) بود درباره برگزاری چنين مراسمی و قدردانی از حجت‌الاسلام والمسلمين قرائتی جويا شدم او با ابراز خرسندی از اين اقدام فرهنگی برگزاری چنين برنامه‌هايی را محركی برای ساير عالمان و معلمان اخلاق دانست و گفت: من اميدوارم ساير نهادهای فرهنگی نيز چنين برنامه‌هايی را برگزار كنند تا به اين ترتيب زمينه‌های آشنايی مردم با اين انديشمندان فراهم شود.

مسوولان شهرداری تهران و ساير دستگاه‌ها نيز در اين مراسم حضوری جدی داشتند، «احمد نوريان» معاون فرهنگی اجتماعی سازمان شهرداری تهران برگزاری چنين مراسمی را يكی از افتخارات شهرداری می‌داند و می‌گويد: شهر ما پر از اين عالمان اخلاق است و قدردانی از شخصيتی مثل آقای قرائتی مبين اين نكته است كه ما جايگاه اين افراد را می‌شناسيم و قدردان زحمات اين شخصيت‌‌های فرهنگی هستيم.

سيد «جواد بهشتی» دبير ستاد اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش نيز در اين باره می‌گويد: كشورهايی هستند كه الگو می‌سازند. الگوهای افسانه‌ايی خلق می‌كنند ما اين الگوها را داريم پس موظفيم كه گزارش زندگی و فعاليت‌ها آن‌ها را به مردم برسانيم.

وی افزود: معرفی الگوها عاملی برای توسعه فرهنگ است چه اين الگو هنری باشد يا فرهنگی و علمی. وقتی اين همايش‌ها برگزار می‌شود به مردم اميد می‌دهد و به آنها ثابت می‌كند كه اين راه پيمودنی است.

«رضا نگهبان» شهردار منطقه دو شهرداری تهران، برگزاری چنين مراسمی را بسيار سودمند می‌داند و معتقد است: اقدامات اين چنينی در سطح وسيع نشان می‌دهد كه اگر فردی كار ماندگاری كند قطعا از وی و خدماتش قدردانی می‌شود و همين موضوع انگيزه‌ايی را برای ادامه راه به محققان می‌دهد تا انشاءالله جامعه ما در آينده از وجود هزار قرائتی بهره‌مند باشد.

وی افزود: شهرداری اين منطقه درصدد است گمنامان عرصه دين و چهره‌های خدوم را شناسايی و معرفی كند زيرا اگر نسبت به بزرگان عرصه‌های مختلف كه فعال هستند بی‌تفاوت باشيم آينده خوبی در انتظار ما نيست.

نگهبان، در پايان سخنان خود تأكيد كرد: قطعا اين گونه برنامه‌ها ما را در رسيدن به اهداف انقلاب كمك می‌كند و شهرداری اين منطقه با تمام امكانات خود از اين طرح حمايت می‌كند.

با وجود اينكه اقدام پسنديده تجليل از فعالان و برگزيدگان عرصه‌های علمی و پژوهشی از برنامه‌های نهادهای مختلف است اما اين نخستين بار بود كه عالمان شهر اخلاق توسط سازمان فرهنگی هنری معرفی و تجليل می‌شدند.

برنامه شب گذشته با توجه به گام نخست در اين عرصه با استقبال خوبی از جانب مردم روبرو شد از اين‌رو تداوم چنين برنامه‌های در جامعه امری ضروری است كه به تعالی شهر نيز می‌انجامد.
منبع: خبرگزاری قرآنی ایران
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo