شهید آوینی
 
11 شهريور؛ سالگرد شهادت سردار «محمود كاوه»

نام «محمود كاوه» با حماسه‌های بزرگ و دشمن‌شكنی همراه است. از عبارات مقام معظم رهبری در تجليل از اين سردار شهيد است كه فرمودند: «حقيقتاً اهل خودسازی بود، هم خودسازی معنوی و اخلاقی و تقوايی و هم خودسازی رزمی...»

سال هزار و سيصد و چهل هجرى شمسى در مشهد مقدس و در يك خانه مذهبى پسرى ديده به دنيا گشود. در كودكى او به همراه پدر در مجالس و محافل مذهبى و نمازهاى جماعت شركت مى‌كرد. پدر محمود از كسبه متعهد مشهد به شمار مى‌آمد و با روحانيون مبارزى چون آيت‌الله خامنه‌اى (مدظله ‌العالى)، شهيد هاشمى‌نژاد و شهيد كامياب در ارتباط بود.

دوران دبستان محمود در چنين شرايطى به اتمام رسيد و علاقه شديد پدر به مكتب اسلام باعث شد كه محمود به ادامه تحصيل در حوزه علميه تشويق شود. او همزمان تحصيلات دوره راهنمایى و دبيرستان را نيز ادامه داد.
كاوه درجبهه‌های جنگ‌تحميلی
افراد ضد انقلاب دستگير شده مى‌گفتند كه فرماندهان ما تأكيد كرده‌اند كه اگر با نيروهایى مواجه شديد كه فرمانده آن‌ها شخصى به نام كاوه بود مقابل آن‌ها نايستيد و فرار كنيد.

با شروع جريانات انقلاب او به عنوان يك جوان بانشاط و مذهبى در محافل درسى مسجد جوادالائمه (ع) و امام حسن مجتبى (ع)، كه در آن زمان كانونى براى تجمع نيروهاى مبارز بود فعالانه شركت مى‌كرد. در همين جلسات از هدايت و تعاليم حضرت آيت‌الله خامنه‌اى (مدظله ‌العالى) بهره‌هاى فراوانى برد و ره‌ توشه‌هاى اين تعاليم را با خود به ميان دانش‌‌آموزان منتقل كرد.

او در دبيرستان به عنوان محور مبارزه، به پخش اعلاميه‌هاى حضرت امام خمينى (قدس سره) مى‌پرداخت و در راهپيمائى‌هاى زمان انقلاب شركت داشت، انقلاب به پيروزى رسيد، شهيد كاوه جزء اولين عناصر مؤمن و متعهدى بود كه به سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در شهر مقدس مشهد پيوست. پس از گذراندن يك دوره آموزش شش ماهه چريكى به آموزش نظامى برادران سپاه و بسيج پرداخت. پس از آن براى حفاظت از بيت شريف حضرت امام (قدس سره) در يك مأموريت شش ماهه به تهران عزيمت كرد. او خود هميشه از اين دوران كوتاه به شيرينى ياد مى‌كرد او در اين مأموريت خاطره ‌انگيز، ره‌ توشه‌هاى فراوانى از سيره عملى امام (ره) ذخيره كرد.

جنگ تحميلى آغاز شد. كاوه تاب ماندن نداشت. با اصرار زياد و كسب موافقت حاج سيد احمد آقا خمينى (ره) راهى جبهه‌هاى نبرد حق عليه باطل شد، او در اولين مأموريت خود به جبهه شوش رفت و به يارى سردار رشيد اسلام شهيد چمران شتافت، او به دليل اولويت آموزش و آماده‌سازى نيروها، به مشهد فرا خوانده شد. به دنبال عمليات سرنوشت‌ساز نيروهاى سپاه در محورهاى مختلف كردستان و همزمان با تشكيل تيپ ويژه شهدا كه فرماندهى آن بر عهده شهيد ناصر كاظمى بود، شهيد كاوه به عنوان فرمانده عمليات اين تيپ انتخاب شد. آزادسازى بسيارى از مناطق، آوازه تيپ شهدا را به آنجایى رساند كه ضد انقلاب متحير و مبهوت ماند و به كلى روحيه خود را از دست داد. به طورى كه در مقابل يورش رزمندگان اسلام فرار را بر قرار ترجيح مى‌داد. افراد ضد انقلاب دستگير شده مى‌گفتند كه فرماندهان ما تأكيد كرده‌اند كه اگر با نيروهایى مواجه شديد كه فرمانده آن‌ها شخصى به نام كاوه بود مقابل آن‌ها نايستيد و فرار كنيد.
حاصل‌حضور‌كاوه‌در‌‌جنگ‌تحميلی‌
آزادسازى سد بوكان و جاده 47 كيلومترى آن، جاده صائين دژ به تكاب، پاك‌سازى منطقه كيلو و اشتوژنگ، آزادسازى محور استراتژيك پيرانشهر به سردشت كه به عنوان مركزيت و نقطه ثقل انقلاب به‌شمار مى‌آمد و منجر به انهدام مركز راديویى آن‌ها و فتح ارتفاعات مهم مرزى منطقه آلواتان و آزادسازى زندان «دوله‌تو»‌ و كشتن بيش از 750 نفر از ضد انقلاب شد...

آزادسازى سد بوكان و جاده 47 كيلومترى آن، جاده صائين دژ به تكاب، پاك‌سازى منطقه كيلو و اشتوژنگ، آزادسازى محور استراتژيك پيرانشهر به سردشت كه به عنوان مركزيت و نقطه ثقل انقلاب به‌شمار مى‌آمد و منجر به انهدام مركز راديویى آن‌ها و فتح ارتفاعات مهم مرزى منطقه آلواتان و آزادسازى زندان «دوله‌تو»‌ و كشتن بيش از 750 نفر از ضد انقلاب گرديد، از جمله نبردهاى تهاجمى بود كه توسط شهيد كاوه و همرزمانش در تيپ ويژه شهدا طرح‌ريزى و به اجرا گذاشته شد.

شهيد كاوه خود را وقف انقلاب كرده بود و خود را فرزند كردستان معرفى مى‌كرد. روح ملكوتى اين سردار شجاع اسلام در شهريورماه 1365 در عمليات كربلاى 2 بر بلنداى قله 2519 حاج عمران به سوى معبود شتافت.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo