شهید آوینی
 
  امروز خطر خرافات، مهدويت را تهديد مي‌كند

محمدعلي ايازي گفت: اگر در صد سال پيش «محمدعلي باب» آمد و موضوع بهائيت را راه انداخت و جرياني را به وجود آورد، امروز هم خطر شكل‌گيري خرافات در قالب ديگري موضوع مهدويت را تهديد مي‌كند.

محمدعلي ايازي -قرآن‌پژوه- اظهار داشت: خرافه آن چيزي است كه پشتوانه منطقي و علمي و استناد ديني نداشته باشد و عقلانيت نيز در پشتش نهفته نباشد. يعني ما چيزي را كه در فرهنگ ديني‌مان دليل معتبري برايش نداشته باشيم، خرافه محسوب مي‌شود.

وي افزود: مسئله انتظار فقط يك اصل اعتقادي شيعي نيست و حتي فقط يك عقيده اسلامي نيست، بلكه موضوع انتظار در اكثر اديان بزرگ وجود دارد و آمدن يك منجي، اعتقادي است كه در تمامي اديان رايج است، بنابراين بر سر اصل اين موضوع در تمامي اديان، هيچ بحثي نيست.

ايازي ادامه داد: موضوع مهدوديت از آنجا كه با قداست و انتظار همراه است، در طول تاريخ، يعني بعد از غيبت صغرا مورد سوءاستفاده‌هاي بسياري ‌شده است و كساني خودشان را به عنوان واسط آن حضرت(عج) معرفي كرده‌اند و يا خودشان را مهدي(عج) مي‌دانستند.

اين پژوهشگر علوم اسلامي اضافه كرد: گاهي عده‌اي براي تحريك مردم مي‌گفتند كه ما امام زمان(عج) را ملاقات كرده‌ايم و ادعاهايي در اين زمينه مطرح كرده‌اند. در واقع مي‌توانم بگويم شايد در هيچ دوره‌اي مثل دوران معاصر نديده‌ام كه از مهدويت سوءاستفاده شود و اين سوء استفاده‌ها هم اشكال و انواع مختلفي داشته است.

وي گفت: در قرني كه اين‌قدر اطلاع‌رساني زياد است و اين قدر زمينه‌هاي گرايش به علم و عقلانيت وجود دارد، كساني مي‌آيند و خودشان را رابط امام زمان(عج) عنوان مي‌كنند و كانون‌هايي را درست مي‌كنند و مي‌گويند اينجا جاهايي است كه ارتباط با امام زمان(عج) برقرار مي‌شود.

ايازي افزود: اين خرافه‌ها مستند ديني و علمي ندارد و سودجويان هدفشان در اين ترويج خرافات، پليد است و آن را وسيله‌اي براي مشروعيت خودشان قرار داده‌اند.

وي به وظيفه نهادهاي علمي، فرهنگي و ديني در اين زمينه اشاره كرد و گفت: اين نهادها دو نقش مي‌توانند ايفا كنند. اولين نقش، نقش ايجابي است. اين كه بايد درست مسئله مهدويت، انتظار و اعتقاد به منجي را مستدل و علمي بيان كنند و دوم نقش سلبي است كه آن چيزهايي را كه وجود، واقعيت و پشتوانه تاريخي و حديثي و استناد اعتقادي ندارد، رسما اعلام كنند و بگويند ربطي به مهدويت ندارد.

ايازي گفت: در روايت‌ ما به شدت با كساني كه ادعاي ملاقات با امام زمان(عج) مي‌كنند برخورد شده و سفارش شده اين گونه ادعاها تكذيب شود. زيرا اين گونه ادعاها باعث مي‌شود اصل مسئله مهدويت و انتظار زير سوال برود.

وي افزود: لذا كساني كه در باب دكترين مهدويت كار مي‌كنند و نهادهايي كه در اين زمينه فعاليت مي‌كنند يكي از وظايفشان اين است كه اين نقش سلبي را تبيين كنند و اگر درست تبيين نكنند اصل مسئله را زير سوال برده‌اند.

منبع: خبرگزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo