شهید آوینی
 
ناشران با چاپ قرآن سهل‌انگارانه برخورد می‌كنند

برخی از ناشران بهای لازم را به چاپ قرآن نمی‌دهند و مانند يك كتاب معمولی با چاپ و نشر قرآن برخورد می‌كنند.

«جواد مقدمی» مدير چاپخانه پاسدار اسلام با بيان اين مطلب گفت: برای چاپ قرآن، مركب، كاغذ و صحافی مدرن و مجهز لازم است، اما برخی ناشران به دليل كسب سرمايه و رقابت در بازار به چاپ قرآن‌های ارزان‌قيمت با كيفيت پايين روی می‌آورند.

وی باتوجه به برخی كمبودها بر سر راه چاپ قرآن عنوان كرد: برخی مسائل مانند كمبود مواد اوليه، گران بودن جلدهای مرغوب، نبود كاغذهای مخصوص چاپ قرآن و سوددهی نسبتاً پايين باعث بالارفتن قيمت قرآن‌های توليدشده می‌شود.

وی با بيان اين مطلب كه برخی از چاپخانه‌های قرآن به دليل نبود حمايت مالی كافی به چاپ آثار ديگر به غير از قرآن روی می‌آورند، گفت: در سال‌های گذشته چاپخانه‌هايی برای چاپ تخصصی قرآن در كشور تأسيس شده است، اما بسياری از اين چاپخانه‌ها به دليل نبود حمايت مالی كافی برای تأمين هزينه‌های خود با نگاهی تجاری به چاپ آثاری به غير از قرآن روی ‌آورده‌اند.

مدير چاپخانه پاسدار اسلام با انتقاد از دستگاه‌های چاپ قرآن در كشور اظهار كرد: در سال‌های اخير دستگاه‌های مجهزی كه توانايی توليد قرآن با گراماژ پايين را داشته باشد‌، در كشور وجود نداشته و در بيشتر چاپخانه‌ها، صحافی با دستگاه‌های قديمی و به صورت سنتی انجام می‌گيرد.
ضرورت‌تجهيزدستگاه‌‌‌چاپخانه‌های‌قرآن
برای توليد قرآن‌های مرغوب، ماشين يا اپراتور بايد مجهز به امكانات روز باشد و ماشين‌آلاتی تهيه شود كه تهذيب را به بهترين شكل انجام دهند، اما باتوجه به قيمت بالای دستگاه‌ها، خريد دستگاه‌های مدرن برای چاپخانه‌داران بسيار سنگين و غيرممكن است

وی ادامه داد: برای توليد قرآن‌های مرغوب، ماشين يا اپراتور بايد مجهز به امكانات روز باشد و ماشين‌آلاتی تهيه شود كه تهذيب را به بهترين شكل انجام دهند، اما باتوجه به قيمت بالای دستگاه‌ها، خريد دستگاه‌های مدرن برای چاپخانه‌داران بسيار سنگين و غيرممكن است.

مدير چاپخانه پاسدار اسلام صادرات قرآن‌های نفيس در كشور را پايين ارزيابی كرد و گفت: قرآن‌های نفيس توليد شده در داخل، توانايی رقابت با بازارهای خارجی را ندارد و بيشتر خريد قرآن‌های نفيس در داخل كشور انجام می‌شود.

مقدمی افزايش چاپخانه‌های قرآن را ضروری دانست و افزود: با افزايش چاپخانه‌های تخصصی قرآن،‌ نظارت به بهترين شكل انجام شده و خلاقيت چاپ قرآن در ميان چاپخانه‌داران ايجاد خواهد شد.

وی در پايان شهرك چاپخانه‌های قرآنی را مكانی برای افزايش تنوع و آسان كردن خريد مصحف شريف برای مشتريان دانست.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo