شهید آوینی

 

 برپایی کنگره بین المللی کربلایی کاظم کریمی ساروقی در اراک
کنگره بین المللی کربلایی کاظم کریمی ساروقی، حافظ کل قرآن با حضور علما و شخصیت های جهان اسلام و رئیس مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل در اراک آغاز شد.

این کنگره دو روزه با سخنرانی دکتر حداد عادل در سال همایش های بین المللی استانداری مرکزی در اراک گشایش یافت و به مدت دو روز ادامه دارد.

در این کنگره دو روزه چهارمقاله علمی پیرامون کربلایی کاظم، حافظ کل قرآن شدن وی در عین بی سوادی و بررسی موضوع از نگاه فلسفی، دینی و علمی در بخش های چهارگانه این کنگره ارائه می شود.

بنا به گزارش مهر در اراک حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سخنرانی وی از دیگر بخش های این کنگره دو روزه است.

در این کنگره علاوه بر حضور علما و شخصیت های دینی جهان اسلام و ایران از مراجع تقلید کشور در قم نیز دعوت شده است.

رونمایی از تمبر یادبود کربلایی کاظم با حضور رئیس مجلس و وزیر فرهنگ، چاپ شش کتاب در حوزه کودکان و بزرگسالان در مورد کربلایی کاظم، پرده برداری از یادمان وی در روستای ساروق محل زادگاه و حافظ کل قرآن شدن وی و حضور در آرامگاه وی از جمله برنامه های این دو روز است.

کربلایی کاظم روستایی بی سوادی بود که به ارداه خداوند در لحظه ای حافظ کل قرآن شد.به عقیده علما و مورخین این امر در دنیا نادر بوده و شاید تنها انتساب آن به رسول اعظم حضرت محمد(ص) باشد.

 مرحوم حاج محمد کاظم در سال 1300 هجری قمری در روستای ساروق از توابع فراهان در اراک و در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمد و پس از گذراندن ایام کودکی به کار کشاورزی مشغول شد .

وی همانند سایر مردم ده از خواندن و نوشتن محروم بود و بهره‌ای از دانش و علم نداشت اما نسبت به انجام فرایض دینی ، پرداخت خمس و زکات و خواندن نماز شب جدیت داشت.

عصر پنج شنبه ای کربلایى محمدکاظم به زیارت امامزاده 72 تن ساروق مى رود و بر اساس ماجرایی خواندنی در آغاز جوانی حافظ کل قرآن می شود.

به گفته خود وی ، او در زندگی سه چیز را بسیار رعایت می کرده است این که هرگز لقمه حرام نخورده و از لقمه شبهه دار دوری می کرده است ، هرگز نماز شبش ترک نشده و همواره خمس و زکاتم مالش را پرداخت می کرده است.

کربلایی کاظم در محرم سال 1378 هجری قمری‌ در قم وفات کرد و در قبرستان نو به خاک سپرده شد وی قبل از مرگش با مراجعه به ساروق سفارش های معنوی خود را به سرانجام می رساند.

قرار است به مناسبت برگزاری این کنگره تمبر یادبودی با تصویر وی در کشور به چاپ برسد و کتابی به نام خود وی در استان مرکزی منتشر شود .

امامزاده 72 تن ساروق که کربلایی کاظم در آنجا حافظ کل قرآن می شود در باغ بزرگی قرار دارد که پی بنای آن مربوط به قرن ششم هـ .ق است. امامزادگان مدفون شده در آنجا 72 تن هستند . زمانی که امام رضا (ع) در طوس تشریف داشتند علویونی که در مدینه ، کوفه و نجف بودند برای ملاقات امام به سمت مشهد حرکت می‌کنند. اما عوامل مامون امام را به شهادت می‌رسانند و دستور می‌دهند که علویون را برگردانند و اگر مقاومت کردند شهید کنند.

این امام زادگان در جریان حرکت به سمت مشهد به شهادت می‌رسند و در سه مجموعه دفن می‌شوند یک بخش 15نفر به اضافه یک خانم به نام «نصرت خاتون» در بخش دیگر 15مرد و در بخش دیگر 40 زن مدفون شده‌اند که به 40 دختران معروف است.

 

منبع : خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo