شهید آوینی

 

امروز سه شنبه سی ام مرداد ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با هفتم شعبان سال 1428 هجری قمری و برابر است با بیست و یکم آگوست 2007 میلادی.

 

حمله عمال رضاخان به مسجد گوهر شاد :
نظام دیکتاتوری رضاخان بر این باور بود که با ایجاد مجموعه تحولات مورد نظر خود به اجبار، ملت ایران را از فرهنگ اسلامی جدا می کند. پس از یک دوره اسلام زدایی و تهاجم وسیع علیه روحانیت، "روحانیت "این گروه آگاه اجتماعی پس ازطرح موضوع کشف حجاب وفراهم کردن محیط وحشت برای زنان مسلمان وبرداشتن پوشش آنان در معابرعمومی توسط جیره خواران رضا خانی ، اعتراضات خود را نسبت به مقوله کشف حجاب  به گوش رضا خان رساندند. در این میان پس از موضع گیری های گسترده روحانیان علیه " ضد اصلاحات " رضاخانی ، شیخ غلامرضا طبسی، شیخ شمس نیشابوری وآیت الله قمی در مشهد توسط قزاقان دستگیر وروانه زندان شدند. پس از این گونه دستگیری ها روند اعتراضات علیه رژیم رضاخان گسترش یافت و گروه های مختلف مردم  مشهد در مسجد گوهرشاد و صحن حرم مطهر امام رضا(ع) تحصن و تجمع کردند ، در سحرگاه چنین روزی در سال 1314 ه ش ، توپهای سنگین روبروی مسجد گوهرشاد شروع به غرش کردند و حرم پاک امام هشتم (ع)را هدف قرار دادند .عمال رضا خان  دراین تهاجم وحشیانه علاوه بر تخریب بخشی از حرم ، بیش از دو هزار تاپنج هزار تن از مردم پناهنده درحرم  را به خاک و خون کشیدند. در این حمله سبعانه هزار و پانصد نفر را نیز دستگیر شدند .
 

روز جهانی مسجد :
در سال 1969 میلادی مسجد الاقصی قبله نخست مسلمانان جهان به دست صهیونیست های جنایتکار به آتش کشیده شد . پس از این واقعه ، همه ساله بیست و یکم آگوست به عنوان روز جهانی مسجد، گرامی داشته می شود. سازمان کنفرانس اسلامی هفته بزرگداشت مساجد را تصویب کرده است. این هفته از 30مرداد ماه  آغاز می شود و تا 5 شهریور ادامه دارد. 

تولد فیلیپ دوم آگوستوس :
فیلیپ دوم آگوستوس نخستین پادشاه  فرانسه در چنین روزی در سال 1165 میلادی به دنیا آمد. او در بین سالهای 1179 تا 1223 میلادی بر این کشور حکومت کرد.

تولد هوبرت گوتیه :
هوبرت گوتیه ، دانشمند و مهندس فرانسوی در چنین روزی در سال 1660 میلادی دیده به جهان گشود. او برای نخستین بار در جهان، اندیشه های خود را درباره پل سازی در کتابی به همین نام جمع آوری کرد . 

 

تولد اگوستین لوییس :

این ریاضیدان فرانسوی در چنین روزی در 1789 میلادی به دنیا آمد.

تولد اوبری ونسان برد سلی :
بردسلی، هنرمند و تصویرگر انگلیسی در چنین روزی در سال 1872 میلادی به دنیا آمد. او در  دهه آخر قرن نوزدهم میلادی حرکت زیباشناسانه ای را در طراحی به اجرا گذاشت.
 
 تولد رو آرک برادفورد :
برادفورد نویسنده و طنز پرداز آمریکایی در چنین روزی در سال 1896 میلادی به دنیا آمد. وی آثار داستانی بسیاری در حوزه های  داستان کوتاه و فولکلور از خود به جای گذاشت .آثار او عمدتا در حوزه درگیری و کشمکش میان سفید پوستان و سیاه پوستان آمریکاست . 

تولد دکتر روی کی مارشال :
این دانشمند آمریکایی در چنین روزی در سال 1909 میلادی به دنیا آمد." طبیعت اشیا "عنوان مهمترین اثر علمی اوست .

تولد مارت کرولی :
کرولی نمایشنامه نویس آمریکایی در چنین روزی در سال 1936 میلادی به دنیا آمد. "پسرهای  گروه "عنوان مهمترین اثر نمایشی اوست .

 

منبع : خبرگزاری مهر

 

 

61/05/30

در گلوله باران اطراف مريوان، دو تن از اهالي يك روستا شهيد و 4 تن نيز زخمي شدند. نيروهاي خودي در حوالي سقز به محاصره افراد ضدانقلاب درآمدند. كه 27 پاسدار شهيد و 4 تن مجروح و سه تن نيز به گروگان گرفته شدند، از نيروهاي ضدانقلاب هم ده تن كشته شدند.

در عمليات كمين نيروهاي خودي عليه افراد ضدانقلاب در ورودي شهر سنندج، هفت تن از افراد ضدانقلاب كشته شدند. در درگيريهاي ديگر بين نيروهاي خودي و ضدانقلاب در محورهاي نقده ـ پيرانشهر، كردجو ـ سنندج و پيرانشهر، پنج تن از نيروهاي خودي شهيد و چهار تن زخمي شدند، از نيروهاي ضدانقلاب نيز بيش از پنج تن كشته شدند.

ناكامي نيروهاي سازمان مجاهدين خلق در ترور يك يخچالساز.

 سومين و آخرين جلسه دادگاه صادق قطب زاده برگزار شد. موضوع اتهامات: تصميمگيري براي انفجار بيت امام، موافقت با بازگشت رضا پهلوي به ايران، همكاري با مدني، حزب رنجبران، آقاي شريعتمداري و برخي افراد خارجي در خصوص كودتا. سؤالات دادگاه از متهم و پاسخهاي وي: آيا شما نقشه بيت امام را در اختيار توطئهگران قرار داديد؟ پاسخ: مسئله محاصره آنجا مطرح بود و من يك نقشه مبهم كه روي هوا كشيده شده بود را در اختيار آنها گذاشتم. سؤال: شما با حزب رنجبران رابطهاي داشتيد؟ پاسخ: يك نفر بود كه هر دو ماه يك بار ميآمد پيش ما و صحبت ميكرد. . . .

پناهندگي 250 تن از مردم عراق به ايران. كشته شدن سه تن از نيروهاي حكومت عراق به دست پيشمرگان كرد عراق.

رئيس دفتر حفاظت از منافع عراق در قاهره شكايتنامه حكومت عراق براي تلاشهاي صورت گرفته جهت بركناري اين كشور از برگزاري كنفرانس وزيران خارجه جنبش عدم تعهد را به "پطروس غالي" وزيرخارجه مصر، تسليم كرد.

تلاش حبيب شطي در مورد جنگ ايران و عراق براي حصول توافق بين هيئتهاي اعزامي دو كشور در اجلاس مقدماتي كنفرانس وزيران خارجه كشورهاي اسلامي. سخنان وزيرخارجه اردن در مورد موضوعات مورد بحث در اجلاس وزيران خارجه كشورهاي اسلامي: در اين اجلاس، تجاوز اسرائيل به لبنان و مسئله فلسطين و جنگ ايران و عراق بحث خواهد شد.

ديدار رهبران شوروري و مغولستان و درخواست آنها براي پايان درگيري عراق و ايران: تداوم درگيري باعث پيچيدگي اوضاع در منطقه و بدون ترديد ناقض منافع هر دو كشور خواهد شد.

گزارش روزنامه "اكونوميك" از وضعيت توليد نفت عراق و فروش آن به كشورهاي اروپاي غربي و ژاپن.

سخنان وزيرامورخارجه كويت درباره شايعه اعلام آمادهباش به ارتش اين كشور در پي اخطار ايران مبني بر توقف ارسال كمكهاي كويت به عراق: در اين مورد بيش از حد مبالغه شده. دلايل وزير صنايع سنگين از سفر به كشورهاي چين، مجارستان، كره و ... پس از بازگشت به تهران: هدف بريدن هرچه بيشتر از ابرقدرتها و گسترش روابط با كشورهاي جهان سوم.

دلايل روزنامه آلماني فرايت فورتر از سفر وزير صنايع سنگين ايران به كره شمالي: بهزاد نبوي در سفر خود مذاكراتي را براي خريد اسلحه از اين كشور آغاز نموده است.
 

61/05/30

كندي كار آماده سازي يگانهاي عمل كننده در جزيره مجنون و هوشياري دشمن.

بمباران نيروگاه حرارتي اهواز.

نيروي دريايي ارتش سه كشتي تجاري خارجي را در تنگه هرمز مورد شناسايي قرار داد.

سخنراني آيت الله خامنهاي در امر فراخواني مردم به جبهه هاي جنگ.

عمليات آتي ايران و نگراني غرب؛ نيويورك تايمز: اگر بصره سقوط كند بغداد نيز به احتمال زياد به دنبال آن از دست خواهد رفت.

فايننشنال تايمز: غرب بايد به امتيازات نظامي اخير كه ايران درجنگ بهدست آورده است محكم و قاطعانه پاسخ دهد.

بازتاب حمله اخير عراق به جزيره سيري؛ خبرگزاري اقتصادي اي. پي. داو جونز: در پي حمله عراق به جزيره سيري، صادرات ايران از 8/1 به 2/1 ميليون بشكه در روز رسيده است. گزارش فايننشال تايمز از نحوه بارگيري و حمل نفت ايران از مبادي اوليه به مبادي امن.

وزارت خارجه امريكا: تهديدهاي ايران مبني بر شروع حمله بزرگ، نگرانيهاي ما را دوچندان مي كند.

افشاگري يك افسر بلندپايه كويتي در مورد استفاده عراق از خاك كويت درجنگ: قراردادن بندر شعيبيه در اختيار عراق به منظور انتقال سلاح دريافتي از شرق و غرب؛ اختصاص پايگاه هوايي علي سالم براي هواپيماهاي نظامي و آموزش خلبانان عراقي.

دستگيري عاملان اصلي شبكه بمبگذاري در تهران و قم، اين افراد از كردهاي وابسته به سردار جاف هستند؛ اظهارات وزير اطلاعات درباره پشتيباني عراق از ضدانقلابيون.

سفارت جمهوري اسلامي ايران در انگلستان هرگونه ارتباط ايران با انفجار 28 مرداد در لندن را تكذيب كرد. ظاهراً افراد يك گروه ناشناس كه قصد داشتند در كنسولگري ايران بمب گذاري كنند قرباني عمل خود شدند.

تشديد فعاليت گروههاي ضدانقلاب سلطنت طلب؛ علي اميني در پيامي به مردم ايران: «به هر طريق كه مي توانيد در كار حكومت كارشكني كنيد.» كيهان سلطنت طلب: رضاشاه دوم با تشكيل شورايي براي هماهنگي مبارزات ملي، گام تازهاي براي نجات مملكت برداشته است.

در ملاقات كاردار ايران در فرانسه با وزيرخارجه اين كشور، تحولات روابط دو كشور بررسي شد.

اختصاص يك پنجم ظرفيت دوره جديد آموزش فيلمسازي به فرزندان شهدا. تأكيد قائم مقام رهبري در جمع فرماندهان ارتش براصلي بودن مأموريت ارتش در حفظ مرزها و تقدير از سپاه و ساير نيروها مردمي.
 

61/05/30

بمباران صنايع آلومينيوم سازي اراك ، شركت كشت و صنعت كارون و هفتتپه ، كـارخانه كـاغذسازي پارس و چند واحد مسكوني در شهـرك “ الله اكبر “ هفت تپه و روستـاهـاي بانه و سـردشت .

عمليات كمين چته هاي دمكرات در “ روستاي نير “ كامياران . ورود چته هاي كومهله به روستاهاي مريوان و كشتن و دستگيري چند تن از اهالي . عمليات كمين افراد كومهله در “ روستاي باباريز قشلاق “ سنندج .

سخنان حجت الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه تهران در خصوص شكست امريكا در خليج فارس و فاجعه مكه .

پايان مرحله نخست عمليات ناوگان نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران در مين روبي درياي عمان تا دهانه خليج فارس . توضيحات فرمانده عمليات مين روبي درباره اقدامات نيروي دريايي ارتش در چند روزه اخير . روزنامه واشنگتن پست اقدامات نيروي دريايي ارتش و سپاه را متناقض و در مقابل هم خواند .

ورود چهارمين كاروان نفتكش هاي كويتي به سواحل اين كشور .

ايجاد يك مركز فرماندهي واحد براي نيروهاي امريكايي مستقر در منطقه خليج فارس . مقامات امريكايي : « عربستان با اعطاي تسهيلات به فرود و سوختگيري هواپيماهاي امريكايي موافقت كردهاست . » گزارش يونايتدپرس از تسهيلات عمان به امريكا و انگلستان .

اعلام آمادگي بلژيك براي اعزام كشتيهاي مينروب به خليج فارس . رايزني وزارت خارجه امريكا با كشورهاي عربي براي اتخاذ موضع مشترك در اجلاس آتي وزيران خارجي كشورهاي عربي در تونس . آمادگي امريكا براي مذاكره با آقاي لاريجاني و جنجال در مورد سخنان آقاي هاشمي در خصوص آزادي گروگانها .

تحليل راديو امريكا و “ ورنون والترز “ نماينده امريكا در سازمان ملل از مسايل خليجفارس و موضع ايران در مورد قطعنامه 598 . تحليل “ آنتوني پارسونز “ سفير سابق انگلستان در ايران از اقدامات سازمان ملل متحد در مورد خليجفارس و چگونگي حفظ امنيت در منطقه .

هفته نامه “ نوول ابزرواتور “ : كره شمالي به ايران موشكهاي كرم ابريشم مي فروشد .

خوشحالي گروههاي ضدانقلاب از احتمال وقوع درگيري ميان ايران و امريكا در خليجفارس و مقاله ديلي تلگراف در اين مورد . سخنان آيتالله صانعي امام جمعه قم در حمايت از اقدامات دولت در مبارزه با گرانفروشي .
 

66/05/30

بمباران صنايع آلومينيوم‌سازي اراك ، شركت كشت و صنعت كارون و هفت‌تپه ، كـارخانه كـاغذسازي پارس و چند واحد مسكوني در شهـرك “ الله‌اكبر “ هفت‌تپه و روستـاهـاي بانه و سـردشت .

عمليات كمين چته‌هاي دمكرات در “ روستاي نير “ كامياران . ورود چته‌هاي كومه‌له به روستاهاي مريوان و كشتن و دست‌گيري چند تن از اهالي . عمليات كمين افراد كومه‌له در “ روستاي باباريز قشلاق “ سنندج .

سخنان حجت‌الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه تهران در خصوص شكست امريكا در خليج‌فارس و فاجعه مكه .

پايان مرحله نخست عمليات ناوگان نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران در مين‌روبي درياي عمان تا دهانه خليج‌فارس . توضيحات فرمانده عمليات مين‌روبي دربارهاقدامات نيروي دريايي ارتش در چند روزه اخير . روزنامه واشنگتن پست اقدامات نيروي دريايي ارتش و سپاه را متناقض و در مقابل هم خواند .

ورود چهارمين كاروان نفت‌كش‌هاي كويتي به سواحل اين كشور .

ايجاد يك مركز فرماندهي واحد براي نيروهاي امريكايي مستقر در منطقه خليج‌فارس . مقامات امريكايي : « عربستان با اعطاي تسهيلات به فرود و سوخت‌گيري هواپيماهاي امريكايي موافقت كرده‌است . » گزارش يونايتدپرس از تسهيلات عمان به امريكا و انگلستان .

اعلام آمادگي بلژيك براي اعزام كشتي‌هاي مين‌روب به خليج‌فارس .

رايزني وزارت خارجه امريكا با كشورهاي عربي براي اتخاذ موضع مشترك در اجلاس آتي وزيران خارجي كشورهاي عربي در تونس .

آمادگي امريكا براي مذاكره با آقاي لاريجاني و جنجال در مورد سخنان آقاي هاشمي در خصوص آزادي گروگان‌ها .

تحليل راديو امريكا و “ ورنون والترز “ نماينده امريكا در سازمان ملل از مسايل خليج‌فارس و موضع ايران در مورد قطع‌نامه 598 .

تحليل “ آنتوني پارسونز “ سفير سابق انگلستان در ايران از اقدامات سازمان ملل متحد در مورد خليج‌فارس و چگونگي حفظ امنيت در منطقه .

هفته‌نامه “ نوول ابزرواتور “ : كره شمالي به ايران موشك‌هاي كرم ابريشم مي‌فروشد .

خوش‌حالي گروه‌هاي ضد‌انقلاب از احتمال وقوع درگيري ميان ايران و امريكا در خليج‌فارس و مقاله ديلي تلگراف در اين مورد .

سخنان آيت‌الله صانعي امام جمعه قم در حمايت از اقدامات دولت در مبارزه با گران‌فروشي .

سخنان آيت‌الله صانعي امام جمعه قم در حمايت از اقدامات دولت در مبارزه با گران‌فروشي .

گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از تحركات و تعرضات رژيم عراق در مناطق مرزي دو استان ايلام و باختران و حمايت‌هاي مردمي از جبهه‌ها در يك ماه گذشته .
 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جنگ ایران و عراق

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo