شهید آوینی

 

امروز پنجشنبه بیست و پنجم مرداد ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با دوم شعبان سال 1428 هجری قمری و برابر است با شانزدهم آگوست 2007 میلادی.
 

برگزاری انتخابات چهارمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران :
در چنین روزی  در سال1364 چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران بر گزار شد که طی آن حضرت آیت الله خامنه ای به مقام ریاست جمهوری ایران اسلامی انتخاب شدند .
حضرت امام خمینی ره حکم ریاست جمهوری ایشان را در تاریخ بیست ونهم شهریور برای دومین بار تنفیذ کردند .

در گذشت علامه بوزجانی :
در چنین روزی در سال 388 هجری قمری  ابوالوفا بوزجانی دانشمند بر جسته ایرانی دار فانی را وداع گفت . وی در حوزه ریاضیات و نجوم صاحب آراء متقنی است .

در گذشت آیت الله سبزواری :
در چنین روزی در سال 1372 ه ش  آیت الله سبزواری ازعلمای بر جسته جهان تشیع دار فانی را وداع گفت  .ایشان در طول عمر پربرکت خود ضمن تربیت شاگردان بسیار در حوزه علوم اسلامی به تالیف و نگارش آثار بسیاری پرداختند که از میان آنها می توان به مجموعه مهذب الاحکام در سی جلد اشاره کرد .

در گذشت استاد حسین لاهوتی :
در چنین روزی در سال 1378 ه ش استاد حسین لاهواتی از شاعران بنام ایرانی در گذشت . از او مجموعه های ادبی بسیاری باقی مانده است که از میان آنها می توان به  به مجموعه ساغر و سامان اشاره کرد .

در گذشت استاد شاطبی :
در چنین روزی در سال 590 ه ق ابوالقاسم شاطبی از علمای بزرگ جهان اسلام و قرآن پژوهان و قاریان   مشهور مصر دیده از جهان فروبست . وی همچنین آثار مکتوب بسیاری در حوزه علوم اسلامی از خود به جای نهاده  است که از میان آنها می توان به قصیده وجه التهانی او اشاره کرد .

آغاز عملیات عاشورای 3 :
عملیات عاشورای سه در چنین روزی در سال 12364 ه ش آغاز شد . محل استقرار و اجرای این عملیات منطقه فکه بود .

نخستین فرار محمد رضا پهلوی :
محمد رضا پهلوی روز 25 مرداد 1332، سه روز  پیش از کودتای آمریکایی بیست و هشت مرداد برای نخستین بار از ایران گریخت . وی ابتدا از تهران به رامسر رفت و از آن جا درکمال بحران روحی و نگرانی و اضطراب با هواپیما به بغداد فرار کرد.این واقعه هنگامی اتفاق افتاد که بیش از یکسال  از وقایع 30 تیرماه سال 1331 می گذ شت. دراین روز باقیام مردم ، محمد رضا پهلوی مجبور شد با عزل قوام از پست نخست وزیری ، پس از رای اعتماد مجلس به دکتر مصدق، وی را به ریاست دولت منصوب کند. زیرا مصدق به دلیل اختلاف با شاه در مورد پست وزارت جنگ ، استعفا کرده بود . این اختلافات با دربار پس از آن نیز ادامه پیدا کرد ، تا آن حد که محمدرضا مجبور به ترک کشور شد . 

روز استقلال قبرس :
قبرس جزیره ای است در مشرق دریای مدیترانه ، نزدیک به ساحل ترکیه و سوریه که مدار 35 در جه عرض شمالی و نصف النهار 23 در جه طول شرقی گرینویچ از آن می گذرد . مساحت این کشور یک ، صدو هفتاد و هشتم ایران است . نژاد مردم آن لاتین و زرد می باشد و به زبانهای یونانی و ترکی تکلم می کنند . اهالی این سرزمین ازدین های مسیحیت ارتدکس و اسلام پیروی می کنند . نوع حکومت این کشور جمهوری است . قبرس در چنین روزی در سال 1960 از انگلستان مستقل شد و در بیستم سپتامبر سال 1960 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد درآمد . پایتخت آن نیکوزیا نام دارد . این کشور به دنبال درگیری های ترک تباران ویونانی تباران در سه دهه قبل به دو بخش ترک نشین ویونانی نشین تقسیم شد که هربخش از مرکزیت و ساختار اداری و قانون گذاری جداگانه بر خوردار است و تلاش های سازمان ملل متحد نیز برای رفع اختلا ف های دو طرف برای یکپارچه شدن به جایی نرسیده است. زیرا اختلاف آنان ریشه در منازعات ترکیه و یونان دارد  تا آن حد که مسائل جزیره قبرس سبب شد تا کنون این دو کشور، چند  بار  تا آستانه جنگ پیش بروند.  

تولد  گابریل پیرن :
پیرن آهنگساز بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1863 میلادی به دنیا آمد ." ادیث "عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد هارولد فوستر :
فوستر، پویانمای   (انیماتور  ) توانای آمریکایی در چنین روزی در سال 1892 میلادی قدم به عرصه گیتی نهاد . او شخصیت "شاهزاده وایلانت "را خلق کرد .

تولد جرجت هیر :
هیر، نویسنده بر جسته  انگلیسی در چنین روزی در  سال 1902 میلادی به دنیا آمد ." بچه جمعه " عنوان مهمترین اثر داستانی اوست . 

تولد وندل استانلی :
استانلی بیو شیمیست آمریکایی در  چنین روزی در سال 1904 دیده به جهان گشود . وی نخستین کسی بود که توانست طرحی شماتیک از یک ویروس را ارایه کند . او در سال 1946 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .

تولد تد هیوز :
تد هیوز ملک الشعرای انگلستان در چنین روزی در سال 1930 میلادی به دنیا آمد . او یکی از شاعران مهم و موثر در ادبیات انگستان  نیمه دوم قرن بیستم است . وی در نوامبر سل 1998 میلادی د یده از جهان فروبست . از دواج غم انگیز او با سیلویا پلات شاعر از نکات مورد بحث زندگی اوست .

دستگیری لورکا :
در چنین روزی درسال 1936 میلادی فدریکوگارسیا لورکا شاعرمشهوراسپانیایی به دلیل اشعارخود دستگیروپس ازچندی اعدام شد . لورکا در سال 1898 میلادی  به دنیا آمد . از او نمایشنامه های بسیاری نیز به جای مانده است . عروسی خود عنوان مهمترین اثر اوست . آثاراین هنرمند بزرگ به چهار دسته تقسیم می شود . 1- نمایشنامه ها 2- نمایشنامه های کمدی 3- تئاتر تجربی مانند؛" پنج سالی که می گذرد"  4- شاهکارهای نمایشی لورکا ، که بیشتر در مورد زنان است مانند؛عروسی خون ، خانه برنادا و یرما. درآثار مذکور زنان علیه سنت غلط در جامعه طغیان می کنند و درآخر نیز شکست می خورند . از نکات قابل توجه  نمایشنامه هااین است که هیچ مردی در جامعه طغیان نمی کند.  تئاتر لورکا سرشار ازنمادهای شاعرانه است  . منظور از شاعرانه بودن تئاتر او، این نیست که بخشی از اثر با شعر گفته شده است بلکه تصویرهایی که می آفریند سرشار از تغزل و کلامی دراماتیک است . از نشانه های دیگر تئاتر لورکا این است که تئاتر او اثری نیست که رئالیست را به صورت تکراری و روزمره نشان دهد .آثاراودارای فضایی شاعرانه ، تخیلی و سرشار از رنگ ، ریتم و نماد است که قبل از هر چیز با عواطف انسان بازی می کند و از این طریق اندیشه ما را به طغیان ، فکر کردن به موقعیت خود دراجتماع و ارتباط با گذشته مجبورمی کند .

منبع : خبرگزاری مهر

 

58/05/25
تاكيد سفير عراق در عربستان بر استحكام روابط برادرانه عراق با عربستان دستور اكيد حضرت امام براي تعقيب و سركوب شديد ضدانقلاب در كردستان.
61/05/25

در درگيريهاي بين نيروهاي خودي و افراد ضدانقلاب از جمله كومله در اطراف سر پل ذهاب و اروميه، پنج تن از ضدانقلاب كشته يا زخمي شدند و از نيروهاي خودي نيز سه تن به شهادت رسيدند و شش تن مجروح شدند.

هيجده روستاي آزاد شده در اطراف صائين دژ، مبلغ 21 هزار ريال به جبهههاي جنگ كمك كردند. چند روستا در منطقه "شپيران" به همت سپاه پاسداران و پيشمرگان كرد مسلمان پاكسازي شد. تعداد 9 تن از اعضاي گروهك، خود را به سپاه معرفي كردند. عناصر سازمان مجاهدين خلق در اطراف رودسر و تهران سه تن از افراد محلي را شهيد كردند.

گزارش روزنامه جمهوري اسلامي از تشييع سه تن از نيروهاي كميته انقلاب اسلامي كه منافقين آنان را زير شكنجه به شهادت رساندند: پيكر پاك آنان در ميان هزاران تن از امت عزادار تهران با حضور شخصيتهاي سياسي و مذهبي با دادن شعارهايي چون "دادستان، دادستان، به خاطر مكتب من، شكنجههاي تن من، القصـاص، القصـاص" و ... از مقابل كميته انقلاب اسلامي تشييع شد. خبرگزاري فرانسه نيز در گزارشي از اين مراسم، درباره مبارزه جمهوري اسلامي با ترورهاي داخلي نوشت: مبارزهاي كه مقامات ايراني از چند روز قبل عليه تروريسم داخلي شروع كرده بودند، مشخص تر شد. مقامات ايراني به اين "اعمال تروريستي" با كشف فزاينده مخفيگاه هاي آنها پاسخ مي دهند.

دومين جلسه دادگاه صادق قطبزاده و مهدي مهدوي همدست وي امروز تشكيل شد. گزيدهاي از دفاعيات هر دو متهم: قطبزاده: به هيچ عنوان از سوي من تصميمي راجع به اين مسئله (محاصره و به توپ بستن بيت امام) گرفته نشد و من از تصميم آنها بيخبرم. من داشتم وارد كار تغيير حكومت ميشدم. ايشان (آقاي شريعتمداري) حركت ما را تأييد كردند. در مورد جريان آمل تنها كمك من به اين جريان دادن ده تا بيست دست لباس گرمكن و تعدادي ديگر البسه شخصيام بود. سيد مهدي مهدوي در گزارشي نتايج و تصميمهاي گرفته شده در جلسههاي متعدد و نيز ديدار و مشورت آنها با اشخاص داخلي و خارجي و قصد خود از سفر به كشورهاي لبنان، سوريه، آلمان و عربستان را تشريح كرد. مهدوي خطاب به قطبزاده: من از شما مي خواهم كه براي سبك كردن بار گناهان خود حقايق را بگوييد.

مصاحبه رئيس مجلس شوراي اسلامي پس از بازگشت از سفر هند به تهران: مسافرت سرنوشتسازي بود. در مورد غيرمتعهدها سفر اين هيئت در موضعگيريهاي اخير نقش مؤثري داشته است. قائم مقام و معاون سياسي وزيرامورخارجه جمهوري اسلامي ايران هر كدام جداگانه پيامهاي رئيس جمهور ايران به رئيس جمهور كوبا و پادشاه نپال را تسليم آنها كردهاند. يك مقام سياسي نپال: دولت ايران در نتيجه ادامه جنگ با عراق و تلاشهاي كنوني خود، در بين كشورهاي غيرمتعهد كاملاً از نظر سياسي منزوي شده است.

مصاحبه معاون امور بين المللي وزيرامورخارجه جمهوري اسلامي ايران در هند: به همان دليلي كه كنفرانس سران جنبش در بغداد برگزار نميشود، نشست وزراي خارجه نيز در اين محل برگزار نخواهد شد. مصاحبه وزير نفت ايران در الجزاير: صدام تلاش ميكند كه حداقل اجلاس وزراي خارجه كشورهاي غيرمتعهد را در بغداد تشكيل دهد ولي در اين كار موفق نميشود. براي كشورهاي غيرمتعهد مشخص شد كه بغداد نميتواند محل برگزاري اجلاس آنها باشد. تلاش عراق براي به دست آوردن "حداقل امتياز ": راديو امريكا: «دولت عراق از مصر خواسته است تا در طرح برگزاري كنفرانس وزيران خارجه كشورهاي عضو نهضت عدمتعهد در بغداد، از عراق پشتيباني كند.» خبرگزاري فرانسه: وزيرامورخارجه كويت گفت كه اگر كنفرانس مزبور در بغداد نباشد، شركت نخواهدكرد. راديو بي.بي.سي.: معاون وزيرخارجه عراق حامل نامه صدامحسين براي حسني مبارك وارد مصر شد. وزير دفاع عراق: دشمن ايراني، بخش مركزي جبهه جنگ را براي تهاجم جديد به آن سوي مرزهاي عراق برگزيده است. يكي از مبارزان انقلاب اسلامي عراق: در انفجار سفارت عراق در پاريس، 7 تن از اعضاي كميته نظامي عراق به همراه 9 تن ديگر كشته شدهاند كه اين افراد كليه خريدهاي تسليحاتي عراق از فرانسه را برعهده داشته و نيز با فراريان ايراني در آن كشور ارتباط داشتهاند. بررسي اخبار اقتصادي ايران و عراق در مطبوعات جهان: نشريه كرسنت اينترنشنال: انگلستان و عراق بر سر قرارداد دو ميليارد دلاري وارد مذاكره ميشوند. خبرگزاري كويت: عراق از ژاپن وام دولتي كم بهره درخواست كرده است. ژاپن در پروژههاي اقتصادي عراق شركت ميكند. تجارت اسلحه با عراق" عنوان گزارشي از هفته نامه "دي نوي" چاپ برلن غربي: كاميونهاي نظامي به جاي ماشينهاي جمعآوري زباله، خودروهاي تانكبر و كاميونهاي نظامي از بندر "برمن" آلمان به عراق ارسال ميكنند. رؤساي جمهوري يوگسلاوي، اندونزي و دولتهاي سودان و جيبوتي در مورد جنگ ايران و عراق ابراز نگراني كردند. "پيتر استامويچ" رئيسجمهور يوگسلاوي: اين جنگ براي خط مشي جنبش عدمتعهد زيانآور است. گزارش خبرگزاري فرانسه در مورد تهديدهاي اخير صدام مبني بر بمباران تأسيسات نفتي ايران بهخصوص جزيره خارك: صدام پس از دادن امتياز بزرگي به ايران، اكنون براي به دست آوردن ابتكار در عمليات جنگي، گامهاي تازهاي برداشته است. به عقيده ناظران آگاه در بغداد، اين حركت عراق به منظور تعديل افكار عمومي مردم عراق و ايجاد تشنج در منطقه براي دامن زدن به صلح صورت ميگيرد.

65/05/25

نيرويزميني سپاه برنامه اجراي عملياتهاي محدود را به قرارگاه خاتمالانبيا اعلام كرد. تذكرات فرمانده كل سپاه به فرماندهان يگانهاي مأمور در عمليات در منطقه حاج عمران(كربلاي2).

 بازديد برادر رحيم صفوي از منطقه عملياتي دربنديخان؛ پيشنهاد وي براي مشكل بُعد مسافت تا خط دشمن در شب عمليات؛ احتمال لغو عمليات به علت صعبالعبور بودن معبرهاي وصولي و بُعد مسافت تا به هدف. بمباران سد شهيد عباسپور مسجد سليمان و سد دز در دزفول؛ توقف نيروگاه 1000 مگاواتي شهيد عباسپور؛ شهادت جراحت هشت تن؛ سرنگوني يك هواپيماي عراقي. شوروي تا پايان سال جاري ميلادي 34" ميگ 25"، 12"ميگ 23"، 12 بمبافكن؛ 115 هليكوپتر و 2330 موشك به عراق تحويل خواهد داد. اقدامات مجاهدين خلق در مناطق مختلف مرزي و نحوه همكاري اين سازمان با عراق. انفجار يك بمب در نزديكي مكان برگزاري نماز عيد قربان در شهر قم موجب شهادت 15 تن و جراحت بيش از 100 تن شد و قسمتهايي از حرم حضرت معصومه(س) آسيب ديد. اخراج 20 تن از مردم عراق از طريق منطقه مرزي جوانرود؛ عراق قصد دارد خانوادههاي عرب جنوب عراق و مصري را جايگزين خانوادههاي كرد و تركمن در استانهاي سليمانيه و كركوك نمايد. ارسال كمكهاي مردمي و اعزام نيروهاي بسيجي از استانهاي خراسان، كرمان، فارس، ايلام و شهرهاي فيروزآباد، سپيدان و قزوين به جبهه؛ اعزام چهارمين گردان مبلغان فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي به جبهههاي جنگ؛ تأكيد فرمانده كل سپاه در بوشهر بر ندادن فرصت به دشمن. نماينده ايران در سازمانملل از پيشنهاد دبيركل سازمانملل درباره خودداري ايران و عراق از حمله به مناطق مسكوني و غيرنظامي استقبال كرد. وزير امور خارجه ايران در كنفرانس خلع سلاح ژنو خواستار برخورد قاطع مجامع بينالمللي با عراق بهدليل كاربرد سلاحهاي شيميايي، شد. رئيسجمهور يمن و نخستوزير يونان از توقف جنگ بين ايران وعراق و پيشنهاد صلح صدام حمايت كردند. يونان اخيراً بيش از يكصد هزار گلوله توپ 105 ميليمتري به عراق صادر كردهاست. جينزديفنس: «جنگ خليجفارس به دليل يك بنبست اقتصادي به پايان خواهد رسيد. اصرار ايران براي بركناري صدام و بحران اقتصادي باعث بيثباتي رژيم عراق شدهاست.» راديو امريكا: درايران اقدامات وسيعي براي سربازگيري جريان دارد، اما از تدارك لجستيكي براي پشتيباني از چنين حمله بزرگي، اثري نيست. عراق به ليست كشورهايي كه معامله ايتالياييها با آنها خطرناك تلقي ميشود، اضافه شدهاست. ديدار تبليغاتي وزير دفاع كويت از جزيره بوبيان؛ راديو اسرائيل: فرمانده ارتش كويت تداركات نظامي براي مقابله با حمله احتمالي ايران به جزيره بوبيان را مورد بررسي قرار داد. نخستوزير تركيه بمباران هوايي مناطق كردنشين شمال عراق را موفقيتآميز خواند. آيتالله خامنهاي در نماز عيد قربان: دشمنان اسلام در سرتاسر جهان اسلام به توطئه وابسته كردن هرچه بيشتر جوامع اسلامي از نظر سياسي، اقتصادي و نظامي به استكبار جهاني و در منطقه ما، بهخصوص به اسرائيل مشغولاند... منطق ما در برابر اسرائيل منطقي نيست كه با گذشت زمان كهنه شود.

65/05/25


حمله هواپيماهاي عراقي به جزيره خارك

عمليات عاشوراي 3

66/05/25

حمله هوايي عراق به دو واحد از تأسيسات نفتي اهواز و استاديوم ورزشي صالحآباد . درگيري پنج ساعته نيروهاي خودي با عناصر كومهله در “ چهلخانه “ و “ چناره “ مريوان . پيشنهاد آقاي هاشمي رفسنجاني براي برقراري امنيت در خليجفارس : قطع حملات عراق به نفتكشها و خروج نيروهاي بيگانه از منطقه . گزارش راديو بي . بي . سي . از سخنان آقاي هاشمي و تفسير اين راديو درباره روابط ايران با كشورهاي حاشيه جنوبي خليجفارس . در مصاحبه مطبوعاتي دريادار ملكزادگان مطرح شد : تشريح عمليات مينروبي و تكذيب درگيري هوايي ايران با امريكا . ورود ناو امريكايي “ گوادال كانال “ به خليجفارس و تفسير روزنامه “ پراودا “ و تلوزيون مسكو از سياست و اقدامات امريكا در خليجفارس . اعلام موافقت عمان با اعطاي امكانات پايگاهي محدود به ناوگان ضدمين انگليس . تفسير روزنامه نيويورك تايمز از روابط ايران و شوروي : “ نزديكي آنها بعيد است . “ گزارش ميدلايست از گسترش روابط امريكا با عراق . برگزاري آخرين جلسه محاكمه مهدي هاشمي و اتهامات وي .


انفجار در تاسيسات نفتي عربستان

حمله هوايي عراق به دو واحد از تأسيسات نفتي اهواز و استاديوم ورزشي صالح‌آباد .

درگيري پنج‌ ساعته نيروهاي خودي با عناصر كومه‌له در “ چهل‌خانه “ و “ چناره “ مريوان .

پيشنهاد آقاي هاشمي رفسنجاني براي برقراري امنيت در خليج‌فارس : قطع‌ حملات عراق به نفت‌كش‌ها و خروج نيروهاي بيگانه از منطقه .

گزارش راديو بي . بي . سي . از سخنان آقاي هاشمي و تفسير اين راديو درباره روابط ايران با كشورهاي حاشيه جنوبي خليج‌فارس .

در مصاحبه مطبوعاتي دريادار ملك‌زادگان مطرح شد : تشريح عمليات مين‌روبي و تكذيب درگيري هوايي ايران با امريكا .

ورود ناو امريكايي “ گوادال كانال “ به خليج‌فارس و تفسير روزنامه “ پراودا “ و تلوزيون مسكو از سياست و اقدامات امريكا در خليج‌فارس .

اعلام موافقت عمان با اعطاي امكانات پايگاهي محدود به ناوگان ضد‌مين انگليس .

تفسير روزنامه نيويورك تايمز از روابط ايران و شوروي : “ نزديكي آنها بعيد است . “ گزارش ميدل‌‌ايست از گسترش روابط امريكا با عراق .

برگزاري آخرين جلسه محاكمه مهدي هاشمي و اتهامات وي .
 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo