شهید آوینی

 

رئیس سازمان دارالقرآن کریم: 630 مجوز قرآنی طی دو سال صادر شده است

رئیس سازمان دارالقرآن کریم ضمن ارائه مراحل تأسیس مراکز و مؤسسات قرآنی و همچنین اعطای مجوز به این مراکز گفت: طی دو سال اخیر که به سازماندهی و ساماندهی مراکز و مؤسسات قرآنی اقدام کرده ایم، 1400 درخواست دریافت شده که به 630 مرکز و مؤسسه مجوز داده ایم .

محمد خواجوی رئیس سازمان دار القرآن الکریم با اشاره به اینکه هنوز در کشور ما اعطای مجوز از یک جای مشخص تجمیع نشده است، اظهار داشت: مراکز و مؤسسات قرآنی از مراکز مختلفی مجوز می گیرند، سازمان دارالقرآن هم یکی از مراکزی است که مجوز می دهد و با تکیه بر مستندات قانونی و شرح وظایف سازمان تبلیغات اسلامی این مسئله مطرح شده است.

خواجوی افزود: همچنین در آیین نامه نهضت قرآن آموزی قرار بود تا آخر برنامه سوم توسعه فعالیتهای نهضت به دستگاههای مردمی واگذار شود که این مسئله عملی نشد، چون خود آیین نامه یکسال مانده به اتمام برنامه سوم، به تصویب رسید .

وی در ادامه به مراحل تأسیس و راه اندازی مراکز یا مؤسسات مردمی قرآنی اشاره کرد و افزود: در این زمینه شرح کاری را تعریف کردیم تا کسانی که می خواهند مؤسسات یا مراکز قرآنی داشته باشند، درخواست خود را به سازمان تبلیغات استان ارائه کنند. درخواست کنندگان باید اساسنامه ارائه دهند و یا بر اساس نامه تهیه شده از سوی دار القرآن عمل کنند. پرونده توسط سازمان تبلیغات اسلامی بر مبنای دستورالعمل و پس از دریافت کلیه مدارک تشکیل می شود، سپس مصاحبه انجام می گیرد و برگه عدم سوء پیشینه نیز باید در پرونده موجود باشد؛ پس از تکمیل پرونده، پرونده به سازمان دارالقرآن کریم ارسال می گردد.

محمد خواجوی افزود: سازمان ضمن بررسی مجدد، اگر پرونده بی نقص بود و شخص جایگاه تأسیس مرکز یا مؤسسه را داشت، تأیید می کند و سپس به سازمان تبلیغات استان می فرستد و سپس سازمان تبلیغات اسلامی مجوز را صادر و یا رد می کند، در واقع صدور مجوز چرخه بسیار منظم، جامع و مانع دارد .

وی یادآور شد: طی دو سال اخیر که به سازماندهی و ساماندهی مراکز و مؤسسات قرآنی اقدام کردیم، 1400 درخواست دریافت شده که به 630 مرکز و مؤسسه موافقت و مجوز دادیم، یعنی با حدود 40 درصد موافقت شد و 60 درصد دیگر موافقت نشده است. از تعداد مجوز داده ها، 46 مؤسسه و557 مرکز هستند . در این راستا البته انتقاداتی هم به ما شده که ما بی چرخه کار منطقی و برنامه ریزی مجوز داده ایم، البته آنها اطلاعات کافی ندارند،ِ می توانند با مراجعه به سازمان و بررسی چرخه کار از اشتباه در آیند.

رئیس سازمان دار القرآن کریم در ادامه به شرایط مجوز دادن اشاره کرد و گفت: چهره قرآنی داشتن، توانایی فعالیتهای قرآنی، اشتهار به کار نیک، عدم سوء پیشینه و تأهل بخشی از مواردی است که باید رعایت شود، البته استثنائاتی هم وجود دارد که در موارد استثنا مثلا از سنی بالاتر مانع ندارد که متأهل نباشد یا در شرط چهره قرآنی، اگر شخص را فعال، علاقمند و توانمند گزارش دهند و بررسی شود، مانعی ندارد . بنابراین باید شرایط خاص احراز شود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه ما مانع فعالیتهای مراکزی که مجوز نداده ایم، نمی شویم، افزود: آنها به ثبت نمی رسند، از مزایای حقوقی و قانونی و از حمایتهایی که مراکز دارای مجوز می شوند، برخوردار نمی شوند.

محمد خواجوی با اشاره به واگذاری برنامه های قرآنی گفت: 80 درصد از برنامه های قرآنی در قالب نهضت قرآن آموزی اعم از روخوانی و روانخوانی در قالب مفاهیم اولیه را به دستگاههای مردمی و 50 درصد از طرحهای قرآنی دیگر که به عنوان نهضت نیست را نیز به دستگاههای مردمی واگذار می کنیم.

وی یاد آور شد: اگر دستگاههای مردمی بخواهند فعالیتهایی مثبت و سازنده ای داشته باشند، می توانند از ما کمک کارشناسی بگیرند و یا با ارائه طرحی میزان اثر گذاری را از ما جویا شوند و یا طرحهایی ارائه دهند که مفید باشد که پس از تأیید امکاناتی برای اجرا به آنها داده می شود. اما هنوز دستگاههای مردمی و مراکز مردمی در کشور جا نیفتاده است . ما در چارچوب وظایف خود این کار را با جدیت ، سرعت و کیفیت انجام می دهیم و تا آنجا که بتوانیم حمایت می کنیم .

منبع : خبرگزاری قرآنی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo