شهید آوینی

 

 

امروز یکشنبه نهم مرداد سال1384هجری شمسی مقارن است با بیست و چهارم جمادی الثانی سال 1426هجری قمری و برابراست با سی و یکم جولای سال 2005 میلادی .

شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری :

شیخ فضل الله نوری در سال 1259 ه ق در نور مازندران دیده به جهان گشود . پس از طی مراحل ابتدایی تحصیل ، برای تکمیل دروس خود در اوایل جوانی به نجف اشرف رفت و در سال 1292 ه ق با مهاجرت به سامرا در زمره شاگردان در جه اول میرزای شیرازی، قهرمان مبارزه با استعمار انگلیس ، در آمد . وی در سال 1300 ه ق جهت تبلیغ معارف دینی  عازم ایران شد و د رتهران اقامت گزید . شیخ شهید در دوران مشروطه فعالیت های بسیاری در تثبیت این نهضت کرد  و در واقع از جمله رهبران این نهضت بود . او مشروطه را به عنوان نهضتی که در آن قوانین شرع لحاظ شده با شد مطرح می کرد و همین امر موجب شد تا میان  بسیاری از روشنفکران آن زمان که تنها به حکومت قانون، آن هم ازنوع غربی معتقد بودند و شیخ که مشروطه مشروعه را می پسندید،  افتراق شدید حاد ث شود . شیخ از نخستین عالمانی بود که به نقشه استعمار در جهت اسلام زدایی پی برد  و سعی کرد تا اجازه ندهد ملی گرایی  یا غربزدگی جای اسلام گرایی بنشیند و به نام آزادی بی بند و باری غربی در جامعه اسلامی حاکم شود . در جریان مشروطه در واقع علمای ایران و نجف همگی یک هدف را دنبال می کردند و آن بر قراری عدالت و قانون در چارچوب قوانین اسلام بود ، اما بر خی از آنان همچون شیخ فضل الله نوری ، در یافت که دستهای مرموز و نامرئی ای در راه ریشه کن کردن اسلام و کنار زدن عالمان اسلامی به کار افتاد ه است. شیخ فضل الله که در هجرت علما به  قم نقش سازنده ای داشت،  تا تسلیم شدن شاه از تحصن دست بر نداشت و د رراه اعتلای مشروطیت گام بر داشت و زمانی که مشاهده کرد در مجلس انحراف وجود دارد به مخالفت بر خاست . پس از فتح تهران توسط مشروطه خواهان ودرتنگنا قرار دادن حکومت استبدادی محمد علی شاه ،  منزل شیخ فضل الله نوری را که از رهبران اصلی مشروطیت بود نیز محاصره کردند .
 سرانجام این مرجع تقلید بزرگوار  در هشتم مرداد ماه سال 1288شمسی  به وسیله هفتاد نفراز مجاهدین نهضت مشروطه ،  دستگیر و به نظمیه برده شد .  حکم اعدام وی پس از سه روز صادر شد .  پس از آن که این عالم ربانی  ومجاهد مشروطه مشروعه خواه را به دار استیلای  غربزد گی آویختند ، خانواده وی جنازه او را مخفیانه به منزل منتقل کردند . پیکر مطهر او هم اکنون در صحن مطهر حضرت معصومه س در قم مدفون است . 
بسیاری از بزرگان روش و شیوه دفاع او از اسلام را ستوده اند .  از آن جمله حضرت امام خمینی ره در سخنرانی های بسیاری از شیخ فضل الله به عنوان سمبل مبارزه با استکبار یاد کرده است .
از شیخ شهید دو اثر  باقی مانده است که عناوین آنها عبارتند از :الصحف المهدویه و تذکره الغافل و ار شاد الجاهل .

روز اهدای خون :

خون دارای چنان ظرفیت ها و قابلیتهایی است که انسان امروزهیچگاه نمی تواند ادعا کند که به تمام ویژگی ها ومختصات این ماده پر رمز و راز واقف شده است .این موهبت الهی شاید ودیعه ای است در اختیار آدمیان تا با اهدای آن به یکدیگر ایثار و از خود گذشتگی را در وجود خویش تمرین کنند .
سازمان انتقال خون ایران ، در مرداد ماه سال  1353 در چنین روزی   با هدف سامان  بخشی به وضع خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا ، تهیه و تامین خون و فرآورده های سالم و مطمئن و رایگان برای  رفع نیاز بیماران نیازمند تاسیس شد . این سازمان با تاکید بر اصول کلی و وضع آیین نامه ها و استاندارد ها برای جمع آوری ، انجام آزمایشهای لازم ، نگهداری و توزیع خون و فرآورده های آن به ارایه خدمات به صورت رایگان پرداخت و با ایجاد سرویس های اختصاصی به فعالیت های خود تنوع بخشید . چنین روزی نیز به دلیل  همزمانی با روز تاسیس این سازمان ، به روز اهدای خون به منظور نهادینه سازی فرهنگ اهدای خون سالم در جامعه نامگذاری شده است .

پاکسازی  سومار :
پس از پذیرش قطعنامه 598 از سوی جمهوری اسلامی ایران ، رزمندگان پرتوان کشور اقدام به پاکسازی شهر های مرزی جمهوری اسلامی ایران ،از لوث وجود نظامیان بعثی کردند . شهر های سومار و قصر شیرین نیز از جمله شهر هایی بودند که از نخستین روز های جنگ در تیررس دشمن بعثی  قرار داشتند . در چنین روزی در سال 1367 آخرین با قیمانده های رژیم بعثی از این دو شهرعزیز کشورمان زدوده شدند . 

تولد جان دو بوفت :
این نقاش مشهور فرانسوی در چنین روزی در سال 1901 میلادی دیده به جهان گشود . "چشم انداز با دو شخصیت " عنوان مشهور ترین تابلوی اوست .

تولد آرتور دالی :
دالی نویسنده مشهور آمریکایی که بیشتر در زمینه های ورزشی قلم می زد در چنین روزی در سال 1904 میلادی متولد شد . وی مدتی نیز در روز نامه نیویورک تایمز ستون ورزشی می نوشت . او در سال 1956 جایزه معتبر پولیتزر را از آن خود کرد .

تولد میلتون فرید من :
میلتون فرید من ،  دانشمند آمریکایی در چنین روز در سال 1912  دیده به جهان گشود . نظریه های  اقتصادی این اقتصاد دان بزرگ جهان در نزد دانشمندان این علم مشهور است . وی در سال 1976 جایزه نوبل را دررشته اقتصاد از آن خود کرد .

تولد پریمو لوی :
این شیمیدان بر جسته ایتالیایی در چنین روزی در سال 1919 به دنیا آمد . وی علاوه بر شیمی ، داستانهای بسیار زیبایی نیز نگاشته است که از میان آنها می توان به "نجات در آشوویتس "اشاره کرد .

درگذشت میگل هیدالگو ای کوستیلا  :
میگل هیدالگو ای کوستیلا ، قهرمان آزادیخواه و یکی از سیاستمردان تاریخ سازمکزیکی  در چنین روزی در سال 1811  توسط یک اسپانیایی ترور شد .

درگذشت انوک لایت:
انوک لایت آهنگساز و رهبر ارکستر آمریکایی در چنین روزی در سال 1987 دار فانی را وداع گفت ." راه خلیج" عنوان مهمترین اثر اوست که به همراه باب اسمیت اجرا شد . وی در سن هفتاد سالگی در گذشت .

درگذشت ژن عمر تور یخوس :
این رهبر پاناما در چنین روزی در سال 1981 بر اثر سقوط هواپیما جان خود ر ا از دست داد .

منبع: خبرگزاری مهر


 
09/05/58

برای این تاریخ در روزشمار دفاع مقدس واقعه ای ثبت نگردیده است. 
 

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo