شهید آوینی

 

اهدای قرآن خطی به كتابخانه‌ی مركزی آستان قدس رضوی

قرآن خطی نفيس به خط «سلطان‌الكُتّاب» خطاط مشهور دوره‌ی قاجاريه به كتابخانه‌ی مركزی آستان قدس رضوی اهدا شد.

به‌ نقل از روابط عمومی سازمان كتاب‌خانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی، سيد «محمدرضا فاضل هاشمی» رييس اداره‌ی مخطوطات اين سازمان با بيان اين مطلب گفت: اين قرآن كه در سال 1302 هجری قمری به خط نسخ عالی و روی كاغذ آهار مهره‌ی اصفهانی برای ميرزا محمدرضا مستوفی خراسان كتابت شده است، از لحاظ خط و تذهيب در نوع خود نفيس و ارزشمند است.

وی به تذهيب بسيار چشم‌نواز اين اثر معنوی و هنری اشاره كرد و افزود: حاشيه‌ی بعضی از صفحات اين قرآن پانزده‌سطری، با جدول‌كشی به زر و تحرير مشكی و كمند و فواصل آيات با گوی اخترمانند مرصّع و منقّش تذهيب شده است.

رييس اداره‌ی مخطوطات اين سازمان ادامه داد: سرسوره‌های مائده و يونس دارای كتيبه‌ی مذهّب مرصع و نام سوره به خط ثلث و با طلا در زمينه‌ی لاجورد نوشته شده است كه جلوه‌ای بسيار زيبا از هنر قرآن‌آرايی را به نمايش می‌گذارد.

هاشمی با بيان اين‌كه مخطوطات آستان قدس رضوی گنجينه‌ای ارزشمند از هنرهای ايرانی و اسلامی را در بر دارد گفت: با مطالعه و پژوهش بر روی قرآن‌های خطی كتابخانه‌ی آستان قدس رضوی می‌توان به پيشينه‌ی غنی هنرهای قرآن‌آرايی و كتاب‌آرايی در تمدن اسلامی دست يافت و به عنوان ميراث ماندگار اسلامی به جهانيان عرضه كرد.

يادآوری می‌شود گنجينه‌ی مخطوطات آستان قدس رضوی با بيش از پانزده هزار نسخه قرآن و جزوه‌ی قرآنی خطی به عنوان يكی از غنی‌ترين گنجينه‌های معنوی جهان اسلام، قرآن‌های بسيار ارزشمندی را از سده‌های نخستين اسلام تا عصر حاضر در خود حفظ می‌كند.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایرانی

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo