شهید آوینی

 

رونمايی از نخستين جلد «مسند امام علی (ع)» اثر علامه عطاردی

مراسم رونمايی از نخستين جلد مسند 27 جلدی امام علی (ع) اثر علامه «عزيز‌الله عطاردی» در موسسه فرهنگی خراسان برگزار شد.

در اين مراسم علاوه بر علامه «عطاردی»،‌ «حجت‌الاسلام نورالهيان» رئيس سازمان مدارس و حوزه‌های عمليه‌ی ايرانيان خارج از كشور،‌ «احمد مسجد جامعی» رئيس كميسيون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، «احمد جلالی» رئيس كتابخانه ملی و نماينده سابق ايران در يونسكو، مهندس «باقريان» رئيس سابق سازمان برنامه و مشاور حجت‌الاسلام خاتمی، «طه عبدخدايی» اولين رئيس سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری، «مرتضی رضايی‌زاده» معاون خبرگزاری قرآنی ايران و تعدادی از مديران حال حاضر و سابق فرهنگی كشور حضور داشتند.

آيت‌الله عطاردی در ابتدای اين جلسه با بيان اين مطلب كه مسندنويسی مختص به اهل سنت نبوده و در بين علمای شيعه نيز مرسوم بوده است، به بيان تاريخچه‌ای از آن پرداخت.

وی تصريح كرد:‌ جريان‌های فكری و سياسی قرن سوم و چهارم كه بيشتر تحت تأثير خلفای بنی‌عباس بودند، در مسير اين حركت انحرافاتی به وجود آوردند.

اين محقق و پژوهشگر علوم دينی، در بخش ديگری از سخنان خود درباره‌ی منابع و كتب مورد استفاده در تأليف مجموعه‌ی مسند امام علی (ع) توضيحاتی ارائه كرد.
عطاردی:
جريان‌های فكری و سياسی قرن سوم و چهارم كه بيشتر تحت تأثير خلفای بنی‌عباس بودند، در مسير اين حركت انحرافاتی به وجود آوردند

عطاردی، كتاب‌های تاريخ و سيره ائمه، كتب بزمی و رسائل جهان اسلام را از جمله‌ی اين منابع ذكر كرد و افزود: تمام مسند‌هايی كه در اين كتاب آورده شده، براساس منابع اصيل اسلامی و كتب علمای قديم بوده است.

اين نويسنده كتب دينی در بخش ديگری از سخنان خود به بيان سابقه و تاريخچه موسسه فرهنگی «خراسان» پرداخت و هدف آن را نشر آثار علمای خراسان عنوان كرد.

استاد عطاردی توضيح داد: اين مركز در سال 1370 تأسيس شده و اولين كتاب آن «تاريخ آستان قدس» بود كه به خاطر امام رضا (ع)؛ دل و مغز خراسان منتشر شد و تاكنون نزديك به 80 جلد كتاب در اين موسسه چاپ شده است.

وی تأسيس هيأت علمی و كسب مجوز انتشار مجله‌‌ای از سوی اين موسسه را از اهداف خود بيان كرد و افزود: برای اين كار نيازمند حضور جوانان و شخصيت‌های فرهنگی هستيم.

حجت‌الاسلام نورالهيان كه اداره‌ی جلسه را به عهده داشت، از علامه عطاردی سئوالی مبنی بر اينكه به كدام اثر خود بيشتر علاقه داريد، پرسيد كه وی در پاسخ از نسخه نهج‌البلاغه خود نام برد.

همچنين دكتر «محمد رجبی» رئيس موسسه‌ی فرهنگی «اكو» آمادگی خود را برای ايجاد ارتباط بين علما و دانشمندان برخی از كشورهای عضو اكو و موسسه‌ی خراسان و آيت‌الله عطاردی اعلام كرد و گفت: آيت‌الله عطاردی به نوعی تاريخ گمشده‌ی اين كشورها را زنده كرد.
تكميل مسندهای ائمه:
با انتشار كامل مجموعه‌ی 27 جلدی مسند امام علی (ع)، مجموعه مسندهای آيت‌الله عطاردی درباره ائمه با 70 جلد به پايان می‌رسد

استاد آيت‌الله حاج شيخ عزيز‌الله عطاردی با بيش از نيم قرن تلاش خستگی‌ناپذير علمی، در جهت اعتلای فرهنگ تشيع در ايران، كارنامه‌ای درخشان در عرصه‌ی پژوهش، تأليف، تصحيح و ترجمه دارد و با بيش از پنجاه عنوان اثر در يكصد مجلد، از نوادر روزگار به شمار می‌رود.

قابل ذكر است با انتشار كامل مجموعه‌ی 27 جلدی مسند امام علی (ع)، مجموعه مسندهای آيت‌الله عطاردی درباره ائمه با 70 جلد به پايان می‌رسد

منبع: خبرگزاری قرآنی ایرانی

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo