شهید آوینی
 
آيات عظام مكارم شیرازی،نوري همدانی وصافي گلپایگانی فتواي مفتي‌هاي وهابی را محکوم کردند

آيات عظام مكارم شيرازي،نوري همداني و صافي گلپايگاني با صدور بيانيه‌هاي جداگانه‌اي فتواي انهدام عتبات عاليات توسط مفتيان وهابی را محكوم كردند. و خواستار برخورد جدی مسلمانان با آن شدند.

چندي پيش گروهي از علماي وهابی در عربستان در هتك حرمتي آشكار با انتشار بيانيه اي خواستار تخريب ضريح مبارك حضرت سيد الشهدا علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله عليها شدند. اين در حاليست كه اين گروه منحط و تند رو بارها با اقداماتي اين چنين باعث جريحه دار شدن قلب مسلمين جهان و بالاخص شيعيان شده اند. اين مسئله نيز كاملاً روشن است كه برخورد صحيح و جدي با اين چنين حركاتي كه وحدت مسلمين را نشانه رفته است ضامن تكرار نشدن آن است.حال اين سؤال به وجود مي آيد كه تا به حال چه بر خوردي با اين گروه كه جايگاه اصلي آن در كشور عربستان است از سوي نهادهاي مسؤول صورت گرفته و اساساً چگونه برخوردي شايسته اين نوع حركات است؟

بر همين اساس آيات عظام مكارم شيرازي،نوري همداني و صافي گلپايگاني با صدور بيانيه‌هاي جداگانه‌اي فتواي انهدام عتبات عاليات توسط مفتيان عربستاني را محكوم كردند و خواستار برخورد جدي مسلمانان با آن شدند.

متن اين بيانيه ها به اين شرح است:

آيت‌الله العظمي مکارم شيرازي طي بيانيه‌اي فتواي جمعي از علماي سعودي درباره تخريب عتبات عاليات به‌ويژه بارگاه امام حسين (ع) را محکوم کرد و آن‌را نشانه نوعي بي‌قانوني دانست .

وي افزود: چگونه دولت عربستان اجازه مي‌دهد جمعي از اتباع او بنشينند و فتواي قتل و ترور و تخريب صادر کنند و دنيا را ناامن سازند،مسلمانان بايد بدانند تا افکار پليدانه اينگونه افراد وجود دارد، جهان روي آرامش نخواهد ديد .

اين مرجع تقليد گفت: آيا از نظر قوانين جهاني اين کارها جرم نيست که عده‌اي در کشورهاي مختلف بنشينند و حکم تخريب اماکن مقدس کشورهاي مسلمان را به همراه کشته شدن هزاران نفر بدهند؟ چرا جوامع بين‌المللي اين‌ها را محکوم نمي‌کنند؟ اگر امريکا فکر مي‌کند که از اين طريق مي‌تواند به اهداف خود برسد سخت در اشتباه است .

مکارم شيرازي گفت: بايد با علماي عربستان به گفت‌وگو بنشينيم تا با کتاب‌الله و سنت رسول الله آشنا و خطاهاي آنها اصلاح شود و اگر اين کار عملي نشود بايد در سازمان ملل حکومت عربستان محکوم شود و از طريق محاصره اقتصادي و سياسي تحت فشار قرار گيرد .

اين مرجع تقليد خاطرنشان كرد: علماي اسلام نبايد در برابر اين گروه سکوت کنند و اسلام را دين خشونت بدانند و آبروي اسلام و مسلمين را ببرند و معارف اسلامي زير سوال بماند چون هدف دشمنان کشتار شيعيان است حوادث اسلام‌آباد و افغانستان ثابت کرد که شيعه و سني براي آنان تفاوتي ندارد و بايد از آن روز بترسيم که آنان مي‌خواهند اسلام و تروريسم را در دنيا مترادف بدانند .

وي در پايان خطاب به دولت عربستان گفت: تا کي به شيعيان در بقيع توهين مي‌شود و ميهمانان خدا را در مسجد پيامبر(ص) مورد اهانت قرار مي‌دهند و کتاب‌هاي مملو از دروغ و اهانت به مقدسات به دست زوار ما مي‌دهند؟ هر روز برادارن و خواهران ما را به فتواي علماي سعودي در عراق مي‌کشند و بارگاه امامان ما را تخريب مي‌کنند، آيا بايد اينها را تحمل کرد تا کي مي‌شود در برابر اين همه جنايت سکوت کرد؟



 

در بيانيه آيت الله العظمي صافي گلپايگاني در اين زمينه آمده است: "قال الله تعالي: قل هو القادر علي ان يبعث عليکم عذابا من فوقکم او من تحت ارجلکم او يلبسکم شيعا و يذيق بعضکم باس بعض صدق الله العلي العظيم(انعام/‌65)

قال رسول الله صلي الله عليه و آله: الدين النصيحه. فقالوا: يا رسول الله! لمن؟ قال: لله و لرسوله و للمؤمنين و لامراء المؤمنين .

مسلمانان بيدار جهان! علماي بزرگ اسلام! جوامع علمي و دانشگاهي! نخبگان! سران حکومت‌هاي کشورهاي وطن بزرگ و عزيز اسلامي !

اني اشهد الله و اشهد ملائکته و رسله علي اني ما اريد بهذا الانذار الا الاصلاح و خير الاسلام و النصيحة للمسلمين و اطفاء فتنه الکبيرة التي عمت فسادها و زال بها امن البلاد و تهديد کياننا و عزنا الا و هو فتنه تهدير دماء المسلمين صغارا و کبارا رجالا و نسائا فتنه جهلة الوهابيين في اشرف الاماکن و اقدس البلاد الحرمين الشريفين الذين اغتصبوا مناصب الدينيه الفتوي و القضاء و الامر بالمعروف و النهي عن المنکر لا يرقبون في مؤمن الّا و لا ذمة و لا يحترمون حرمات الله و لا يعظّمون شعائر الله و لا يرون لانسان مّا اذا کان لا يشارکهم فيما هم عليه من الجهالات و الضلالات ادني ما للانسان بحکم الشرع و العدل من الحق فهم يقتلون في کل يوم في العراق و افغانستان و باکستان و الجزاير جماعات کثيره من المؤمنين الموحدين الذين يشهدون بشهادتين و يتهمون جميع المسلمين بالشرک و الفکر و لا يعرفون لاحد ما لجميع المسلمين من حرمة المال و العرض و الدم .

فرقه ضاله‌ي وهابيت بعد از اينکه مي‌بيند پس از يک قرن فتنه‌گري روز به روز ضعيف‌تر و نزد مسلمانان، فضلا و روشنفکران بدنام مي‌شوند عاجزانه دست به کشتار، قتل، تخريب و فساد زده‌اند .

امروز اعمال وحشيانه‌ي اين فرقه‌ي تروريست به صورتي مسلمانان را در قلوب مردم جهان معرفي ‌کرده که اسم اسلام و مسلمان براي ديگران وحشتناک و هراس‌انگيز شده است و اسلام که دين سلم، صلح و خير جامعه است به بدترين شکل به دنيا معرفي مي‌شود .

اين عده‌ي معدود که متأسفانه بر حرمين شريفين و بر حکومت آن تسلط دارند، حرمين را مرکز و مدرسه‌ي ترور سازي و صادرات تروريست کرده‌اند؛ تروريست‌هايي که عراق، افغانستان و پاکستان و اخيراً هم لبنان و الجزاير و هر کجا را که بتوانند به ناامني و جنگ داخلي گرفتار مي‌کنند .

در واقع اين فرقه، امنيت تمام جهان را به خطر انداخته است .

ما ضمن محکوم کردن فتواي اخير مفتيان سعودي براي تخريب عتبات عاليات، آن را نشانه‌ي عدم احساس مسووليت اينان به امور اسلامي مي‌دانيم و اولا به حکومت عربستان و به شخص پادشاه عربستان هشدار مي‌دهيم که اين گروه جنايتکار براي شخص وي نيز احترام قائل نيستند .

ثانيا به حکومت‌هاي ديگر اعلام خطر مي‌کنيم که به فکر اسلام و حفظ آبروي اسلام باشند .

چرا در برابر کفار احساس شرم نمي‌کنيد و عار عمليات اين فرقه را از دامن اسلام پاک نمي‌کنيد؟

چرا راضي مي‌شويد مسلمانان بر اثر اعمال و خشونت‌هاي ضد بشري اينان عقب مانده شوند؟

چرا بايد کشوري مثل پاکستان و افغانستان در يوغ اين فرقه و جنگ داخلي باشد؟

چرا در عراق ـ که مسلمانان با وحدت کلمه دست به کار تأسيس يک حکومت مردمي و دموکراتيک شده‌اند تا زمينه‌ي اخراج اشغالگران را فراهم کنند ـ فتنه‌گري مي‌نماييد و به آنجا تروريست مي‌فرستيد؟

باز هم هشدار مي‌دهيم: اگر حکومت سعودي آتش اين فتنه را که از عربستان، روشن است خاموش نکند قطعا خود و تمامي اين فتنه‌گران در آتش آن خواهند سوخت و عالم اسلام در همه جا زير سلطه‌ي اجانب خواهد رفت .

به ساير حکومت‌ها مخصوصاً مصر، سوريه و کويت و ديگران هشدار مي‌دهيم که خطر اين فرقه را دست کم نگيرند و در سياست‌هاي خود تجديد نظر نمايند .

از مسوولين سياست‌هاي حکومت اسلامي‌مان ايران انتظار مي‌رود که در اين مساله ـ که مساله‌ي عالم اسلام و نه فقط شيعه ـ است تصميمات لازم را اتخاذ نمايند و به دوستان خود مانند سوريه نيز تذکر دهند که با اين تروريست‌ها مماشات ننمايند .

و ما توفيقي الا بالله عليه توکلت و اليه انيب ".

آيت‌الله العظمي نوري همداني نيز در بيانيه‌اي عنوان كرد: همه‌ي مسلمانان مي‌دانند كه دين اسلام دين وحدت و اتحاد است اما متاسفانه فرقه‌ي وهابي در راه تفرقه افكني و ضربه زدن به وحدت اسلامي گام برمي‌دارد و برداشت اختلاف‌انگيز و تندروي‌هاي خود را به حساب اسلام مي‌گذارد با اين كه سال‌هاست علماي اسلام اعم از شيعه و سنتي با قلم و بيان و تاليف و تصنيف اشتباهات آنها را برملا ساخته و حتي ما بارها آنها را به مناظره دعوت كرده‌ايم اما همچنان به راه انحرافي خود ادامه مي‌دهند .

در ادامه‌ي اين بيانيه آمده است: ما فكر مي‌كرديم بعد از تخريب حرمين عسگريين (ع) حكومت عربستان آنان را از تندروي‌هاي تروريستي و تفرقه افكني بازخواهد داشت اما اكنون مفتيان آنها براي تخريب مشاهد مشرفه و عتبات عاليات فتوا صادر مي‌كنند و خشم و اعتراض همه‌ي مسلمانان را برمي‌انگيزند ما پس از اين كه فتواي مفتيان عربستان را شديد محكوم مي‌ كنيم به حكومت عربستان اعلام مي‌كنيم كه به آتش‌فشان خشم مسلمانان سراسر جهان توجه كنند و از واكنش شديد پيروان عصمت (ع) بترسند و اين مفتيان را به بازپس گيري فتواي خود وادار كنند كه صلاح آنها در اين است .

منبع: خبرگزاری فرهنگ انقلاب اسلامی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo