شهید آوینی
 
پيروزی قاطع اسلام‌گرايان در انتخابات پارلمانی ترکیه و آغاز تحولات جدید

حزب اسلام‌گرای تركيه در انتخابات پارلمانی در اين كشور با اختلاف چشم‌گيری نسبت به رقبای ديگر به يك پيروزی قاطع دست يافت.

به نقل از Times Online، پس از آنكه ارتش تركيه با دخالت در انتخابات رياست‌جمهوری اين كشور، مانع ورود «عبدالله گل» به كاخ رياست‌جمهوری شد، «رجب طيب اردوغان» نخست‌وزير، فرمان برگزاری انتخابات زود هنگام را صادر كرد كه پس از برگزاری اين انتخابات و شمارش اوليه آرا، مشخص شد كه حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان 341 كرسی از 550 كرسی مجلس را به دست آورده است.

اردوغان پس از به دست آوردن اين پيروزی قاطع در انتخابات، در جمع مردم آنكارا با اعلام اينكه دولت وی برای برقراری دموكراسی چندجانبه در كشور تلاش خواهد كرد، گفت: دولت هرگز اصول اوليه و قانونی كشور را زير پا نخواهد گذاشت.

وی در ادامه سخنان خود تصريح كرد: اكنون زمان آن است كه ما با احترام به عقايد كسانی كه در انتخابات شركت كرده‌اند، در جهت احيای دموكراسی در كشور گام برداريم.

«ريحان آكسای» يكی از مسلمانان شهر آنكارا درباره نتايج انتخابات می‌گويد: ما از نتايج انتخابات بسيار خوشحاليم، و اميدواريم كه شرايط مسلمانان در آينده به نحو مطلوبی تغيير كند.

ارتش و سكولارهای تركيه معتقدند كه اردوغان قصد دارد به جدايی دين از سياست در كشور تركيه پايان دهد.

اردوغان پس از به عهده گرفتن پست نخست‌وزيری تركيه چند سياست‌مدار مسلمان را در كابينه خود به كار گرفت و پست‌های كليدی را به آنان سپرد و همچنين خواستار از بين رفتن محدوديت‌های موجود برای زنان مسلمان در زمينه رعايت حجاب اسلامی شد كه مجموع اين اقدامات باعث نگرانی سكولارهای تركيه شده است.

بسياری از مخالفان دولت در تركيه برای به‌دست آوردن وجهه مثبت در نزد مردم، برخی از نخبگان كشور را كه دارای عقايد سكولار هستند برای حضور در انتخابات معرفی كرده‌اند، با اين وجود در گذشته اين افراد سابقه داشتن عقايد مستبدانه و غير دموكراتيك به چشم می‌خورد.

با وجود اينكه نتايج انتخابات حاكی از حمايت مردم تركيه از اسلام و اسلام‌گرايان است اما دولت جديد احتمالا با مشكلات و تنش‌های زيادی مواجه خواهد شد.

تركيه پس از شورش‌هايی كه در دهه‌های گذشته به دليل مشكلات اقتصادی و سياسی به وجود آمد، گام‌های بزرگی در جهت از بين رفتن مشكلات برداشته است، با اين وجود برخی نگران اين هستند كه ميان مسلمانان اين كشور شكاف به وجود آيد.

با توجه به نتيجه انتخابات، انتظار می‌رود كه سياست تركيه در بسياری از زمينه‌ها دستخوش تحولات عظيمی شود.

همچنين در اين انتخابات 42.5 ميليون نفر واجد شرايط شركت در انتخابات بودند.

لازم به ذکر است که بيش از 94 درصد از جمعيت 74 ميليونی تركيه را مسلمانان تشكيل می‌دهند.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایرانی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo