شهید آوینی
 
شگفتی هنرمندان از 160 شاهكار هنر اسلامی در نمايشگاه لندن

زيبايی و غنای بيش از 160 شاهكار هنر اسلامی به‌نمايش گذاشته شده در مركز اسلامی لندن، منتقدان هنری را به شگفتی واداشته است.

به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی«اسلام‌آن‌لاين»، «والدمر» يكی از منتقدان هنری انگلستان درباره نمايشگاه «روح هنر و زندگی» می‌گويد: آثار هنری به‌نمايش گذاشته شده در مركز اسلامی لندن افكار انسان را به سمت شكوه هنر اسلامی رهنمون می‌كند.

وی در ادامه افزود: كتابت برخی از دست‌نوشته‌هايی موجود در اين نمايشگاه 20 سال به‌طول انجاميده است.

والدمر با اشاره به برخی از قرآن‌های نفيس به نمايش‌گذاشته شده در اين نمايشگاه مثل«قرآن آبی» گفت: بسياری از اين قرآن‌ها بيانگر تلاش گروهی برای كتابت آنهاست. «قرآن آبی» نيز با ساير قرآن‌های به‌نمايش گذاشته متفاوت است و اين شاهكار هنری مريوط به كشور آفريقای شمالی و قرن دهم است.

وی افزود: اثر شب پرستاره ونگوگ نقاش هلندی و اثر هنری كليسای سيستين ميكل‌آنژ هنرمند ايتاليايی در مقابل اين شاهكار هنری اثری در سطح پايين‌تر هستند.

هدف از برگزاری نمايشگاه«روح هنر و زندگی»، نشان دادن فرهنگ و غنای دين اسلام عنوان شده است.

همچنين در اين نمايشگاه كه تا نهم شهريورماه سال‌جاری ادامه دارد؛ آثار هنری اسلامی از كشورهای مختلفی چون هند در شرق تا مراكش در غرب جهان اسلام، از قرون اوليه اسلام تا يك قرن گذشته به نمايش در آمده است.

در ميان آثار برجسته تاريخی اين نمايشگاه، علاوه بر نسخه‌های خطی باارزش قرآن، كتاب‌های علمی و داستانی خطی، پارچه‌های گران‌قيمت و ابزار موسيقی، می‌توان به تابلوهای مينياتور از داستان‌های شاهنامه فردوسی و نسخه قديمی و ناياب از كتاب «قانون در طب» ابن سينا كه بيش از پانصد سال در اروپا به عنوان كتاب درسی مرجع از آن استفاده می‌شد، اشاره كرد.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایرانی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo