شهید آوینی

 
برنامه های یادروز شاعر گرانقدر ایرانی، سعدی شیرازی اعلام شد

بزرگداشت سعدی پایه گذار مکتب ادبی شیراز با برنامه هایی چون سخنرانی غلامحسین ابراهیمی دینانی، ضیاء موحد و اصغر دادبه ، انتشار چند کتاب تازه درباره سعدی و برپایی نشست های گوناگون از اول اردیبهشت ماه برگزار می شود.

کمالی سروستانی مدیر مرکز سعدی شناسی در شیراز در جمع خبرنگاران گفت: اردیبهشت سال 1386 یازده سال از نامگذاری اول اردیبهشت ماه به نام " روز سعدی" می گذرد . روزی که به یمن خوبی ها و زیبایی های اندیشه سعدی، چون شعر و نامش " جهانگیر" شد و در این ده سال، هر ساله همزمان با شیراز و برخی از شهرهای ایران، در بسیاری از کشورها نیز دوستدارانش این روز را به جشن نشسته اند و از خوان حکمت، عشق، پند و زیبایی هایش خوشه ها چیده اند.

وی ادامه داد: هنوز تا امکان ارایه گزارش کارنامه ای پربار در عرصه سعدی پژوهی راهی طولانی مانده است و سعدی شناسان و دوستداران سعدی که وام داران سخن، حکمت، عشق، شعر و نثر سعدی اند، هنوز چنان که باید حق عظیمی را که شیخ بر گرده تکامل فرهنگ ایران زمین و فارس دارد، ادا نکرده و کارنامه پرباری در سعدی پژوهی به یادگار نگذاشته اند.

کمالی تصریح کرد: برگزاری پیاپی یادروز سعدی فرصت مغتنمی است که بتوان از یکسو داشته ها و کاستی های این عرصه را در هر سال به قضاوت نشست و از سوی دیگر شعله سعدی پژوهی را پرفروغ تر کرد تا در آینده ای نه چندان دور شاهد آفرینش آثار گرانسنگی دراین عرصه باشیم.



 


" کوروش کمالی سروستانی " مدیر مرکز سعدی شناسی، برنامه های بزرگداشت یادروز سعدی را در سال 86 به شرح زیر اعلام کرد : در بخش علمی در دومین سال از دهه سعدی شناسی دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی پیرامون " ذهن سعدی" ، " دکتر ضیاء موحد با موضوع " درهمه عمر توانم که نصیحت گویم " ، دکتر اصغر دادبه پیرامون " رمز و راز زیبایی سخن سعدی" ، دکتر محسن جعفری مذهب با موضوع " سعدی در خندق طرابلس " ، دکتر سعید حمیدیان با موضوع " میان ماندن و رفتن، بحثی در یک بن مایه غزل سعدی " ، دکتر حسین معصومی همدانی پیرامون " تحلیل قطعه ای از بوستان "، دکتر کاووس حسن لی درباره آسیب شناسی کارنامه سعدی پژوهی، دکتر عبدالرسول خیراندیش با موضوع " اصفهان دوره سعدی " و دکتر هیبت اله مالکی با موضوع " ارزش دانش و دانشوری در روزگار سعدی" در روز شنبه اول اردیبهشت ماه از 8:30 صبح در تالار حافظ شیراز سخنرانی خواهند کرد.

مدیر مرکز سعدی شناسی همچنین افزود: بزرگداشت استاد دکتر مظاهر مصفا سعدی پژوه و ادیب معاصر از دیگر برنامه های این بزرگداشت است. وی تصحیح کلیات خود را در سال 1339 از روی نسخه تصحیح شده انجمن ادب فارس و نسخ خطی دیگر منتشر کرد و چاپ دوم این اثر با افزوده ها و اصلاحات در سال 1383 توسط انتشارات روزنه به شکل زیبایی همراه با صد فهرست و بیست باب منتشر شد.

از دیگر برنامه های اعلام شده می توان به فعالیت های ذیل اشاره کرد: انتشار کلیات سعدی بر اساس نسخه فروغی توسط انتشارات هرمس و با همکاری مرکز سعدی شناسی در قطع پالتویی و با کاغذ مخصوص کم حجم، انتشار دفتر دهم سعدی شناسی، انتشار دو کارت غزل و دو کارت حکایت سعدی و نیز دو پوستر ویژه یادروز سعدی ، بازدید رایگان از آرامگاه سعدی و گلباران آرامگاه سعدی، غزل خوانی و حکایت خوانی سعدی و اهداء آثار سعدی به حافظان غزل و حکایت شیخ.

همچنین اهدای لوح سپاس مرکز سعدی شناسی به انتشارات هرمس به دلیل توجه ویژه به ادبیات فارسی و بویژه انتشار دو کتاب کلیات سعدی و گلستان و بوستان دو زبانه ، برگزاری نشست طنز سعدی در شهر کتاب تهران به دبیری علی اصغر محمد خانی و با همکاری انتشارات هرمس و مرکز سعدی شناسی، برگزاری شب سعدی در پنجم اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان ایران توسط مجله بخارا و با همکاری مرکز سعدی شناسی و نیز برگزاری نشست های مختلف فرهنگی و هنری وعلمی در برخی از شهرهای ایران و جهان از دیگر برنامه های یادروز سعدی است.

کمالی آمار چاپ کتاب های پیرامون سعدی را بر اساس اطلاعات کتاب هفته به شرح زیر اعلام کرد: بر اساس آمار ارایه شده در سال 85 در مجموع 74 عنوان کتاب در شمارگان 192400 پیرامون سعدی منتشر شده است که از این میان کل کتاب های چاپ اول 26 عنوان در شمارگان 72700 است که از این تعداد 6 عنوان شمارگان 11500 کتاب های پیرامون سعدی و 8 عنوان با شمارگان 43200 به کلیات سعدی، 6 عنوان در شمارگان 17700 به گلستان و 6 عنوان در شمارگان 15300 به بوستان اختصاص دارد . کتاب های چاپ دوم تا بیست و سوم نیز 48 عنوان در شمارگان 119700 منتشر شده است که از این تعداد 4 عنوان کتاب در شمارگان 8000 پیرامون سعدی، 15 عنوان با شمارگان 34700 کلیات سعدی، 21 عنوان درشمارگان 53300 گلستان و 8 عنوان در شمارگان 23700 بوستان می باشد.

مراسم بزرگداشت یادروز سعدی توسط مرکز سعدی شناسی و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی فارس، اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس، اداره کل اوقاف وامور خیریه استان فارس و موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیردولتی حافظ شیراز برگزار می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo