شهید آوینی

 
دهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي اول ارديبهشت ماه آغاز مي‌شود

دهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر دانشگاهي از اول ارديبهشت ماه به مدت هشت روز در دانشگاه‌هاي تهران، اداره تئاتر، تالار مولوي در بخش‌هاي تئاتر صحنه، نمايشنامه‌خواني، تئاتر خياباني و كارگاه‌هاي آموزشي برگزار مي‌شود.

عباس اقسامي، دبير دهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر دانشگاهي در نشست خبري در جمع خبرنگاران درباره بودجه اين جشنواره و كمك هزينه به گروه‌هاي نمايشي گفت: بودجه جشنواره از سوي معاونت فرهنگي وزارت علوم تاييد شده اما هنوز به دست ما نرسيده است و در حال حاضر پيگير مراحل اداري آن هستيم، در اين جشنواره به گروه‌هاي نمايشي نيز كمك هزينه پرداخت مي‌شود و محقق شدن اين امر به رسيدن بودجه به جشنواره امكان پذير خواهد بود.
وي در ادامه به بخش‌هاي مختلف اشاره و گفت: 17 نمايش در بخش صحنه‌اي، 9 نمايش در بخش خياباني حضور دارند و در بخش اساتيد نيز چهار گروه شركت خواهند كرد كه شهبازي، شكوفه ماسوري، پيام فروتن و علي‌اكبر عليزاد از جمله اين اساتيد هستند.
اقسامي گفت: در بخش بين‌الملل نيز كار گروهي ايران و هلند را در جشنواره خواهيم ديد و يك نمايش به كارگرداني كوشك‌جلالي از آلمان شركت خواهد كرد، از كشور مكزيك نيز نمايشي خواهيم داشت.
وي درباره شركت گروه‌هاي خارجي و كاهش آن نسبت به سال گذشته بيان داشت: به دليل كمبود بودجه، بالا بودن دستمزد گروه‌هاي حرفه‌اي خارجي و مناسب نبودن برخي نمايش‌ها با موازين فرهنگي ايران، بسياري از گروه‌ها نتوانستند در جشنواره تئاتر دانشگاهي شركت كنند.
دبير جشنواره به ديگر بخش‌هاي جشنواره اشاره كرد و يادآور شد: در بخش نمايشنامه‌خواني 19 گروه شركت مي‌كنند كه از ميان 19گروه، آقاي احمد كاميابي مسك نيز «جنگ هزار ساله» اثر «فرناندو آرابال» را بازخواني مي‌كند.در بخش گروه خياباني نيز 9 نمايش در بوستان‌ها، فرهنگسراها و حتي فرودگاه مهرآباد اجراي نمايش خواهند داشت.همچنين در اين بخش آثار استاد محمد يعقوبي نيز بازخواني مي‌شود.
عباس اقسامي به بخش كارگاه‌هاي آموزشي اشاره و اظهار داشت: نسرين قاسم‌زاده از كشور هلند كارگاه آموزشي مشترك ايران و هلند را برگزار مي‌كند و «فرناندو آرابال» نيز از كشور فرانسه كارگاه «نمايشنامه‌نويسي» خلاق را برگزار خواهد كرد. از كشورهاي انگليس، اتريش، لهستان و هلند نيز كارگاه‌هاي آموزشي برگزار مي‌شود.
وي به بخش‌هاي جنبي اشاره كرد و گفت: برگزاري نمايشگاه عكس، پوستر و ماكت تئاتر نيز در طول جشنواره برگزار مي‌شود. در اين دوره دو كتاب پژوهشي نيز در ايام برگزاري جشنواره توزيع مي‌شود. «راهبردها نمايشنامه‌نويسي نوين» و «نظريه‌هاي اجرا» دو كتاب است كه منتشر مي‌شود. سه كتاب نيز در جشنواره سال آينده چاپ خواهد شد چرا كه در جشنواره امسال مجوز چاپ نگرفتند.
وي افزود: در بخش مسابقه نمايشنامه‌نويسي نيز 10 نمايشنامه برتر انتخاب و به اولين نمايشنامه برتر جايزه ويژه «اكبر رادي» اهداء مي‌شود.
دهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر دانشگاهي از اول ارديبهشت ماه برگزار مي‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo