شهید آوینی

 
معاون مجمع تقريب مذاهب: محافل صهيونيستی، به دنبال ايجاد شبهه در مورد وحيانيت قرآن هستند

محافل صهيونيستی، مشغول پيدا كردن نكاتی از قرآن و ايجاد شبهه در مورد ظاهر قرآن و وحيانيت آن هستند و حتی قرآن تحريف‌شده را تدوين كرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمين علی‌اصغر اوحدی معاون فرهنگی پژوهشی مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی، در خصوص طرح كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ساماندهی دستگاه‌های دينی و قرآنی خاطرنشان كرد: اصولاً ساماندهی كارها مخصوصاً ‌در بعد اجرايی امر مطلوبی است، ولی آنچه مهم است كارشناسی دقيق موضوع می‌باشد.

وی ادامه داد: اگر يك تحقيق ميدانی صورت نگيرد و نقاط مثبت و احياناً نقاط منفی و تقايص مورد مطالعه عميق قرار نگيرد، طرح ساماندهی طرح موفقی نخواهد بود. در مجموع طرح ساماندهی كار درست و صحيحی است، مشروط به آن كه كارشناسی دقيقی صورت گيرد.

اوحدی مسأله قرآن در فرهنگ و مكتب اهل‌بيت (ع)‌ را مقوله‌ای چند جانبه بيان كرد و افزود:‌در برخی كشورهای اسلامی به ظاهر قرآن اهميت داده می‌شود و اهتمام آنها در بحث قرآن، محدود به چاپ و توزيع آن می‌شود.

وی خواستار احيای مقوله‌های مربوط به قرآن شد و تأكيد كرد: قرآن كتاب جاودانه‌ای ست كه تا ابديت تاريخ باقی خواهد ماند.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقريب بيان داشت: چاپ قرآن از مقوله‌هايی است كه بايد جمهوری اسلامی ايران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام نسبت به آن اهتمام بورزد. بسياری از كشورهای مسلمان كه توان چاپ قرآن را ندارند، انتظار دارند كه اين كتاب الهی با قيمت مناسب از طريق ايران اسلامی به دست آنها برسد.

اوحدی ترجمه قرآن به زبان‌های مختلف را از ديگر مقوله‌های مهم در اين بحث بيان داشت و افزود: جز موارد محدود، كار شاخصی در در اين زمنيه صورت نگرفته است.

وی ابراز داشت: بحث مهم ديگر مربوط به تفسير قرآن است، در اين زمينه كار شاخصی كه مخصوص فرهنگ اهل‌بيت (ع) باشد، جز تفسير علامه كار قابل تاملی در دست نيست. البته تفسير خود مقدمه ترجمه آن به زبان‌های ديگر است.
اوحدی استخراج مفاهيم اسلامی، تفسير آن مفاهيم، استخراج مواضع قرآن درباره مسائل زندگی در زمينه‌های مختلف سياسی، اقتصادی و اجتماعی را مقوله بسيار مهمی ارزيابی كرد و توضيح داد: در كنار آن مقوله بسيار مهم، رفع شبهات است.

معاون مجمع اظهار داشت: در حال حاضر و حتی در گذشته مستشرقان در كنار مباحث ديگر اسلامی، قرآن را دقيق مورد بررسی قرار داده‌اند و شبهات بسياری را مطرح كرده‌اند كه اين روند عمق بيشتری نيز به خود گرفته است.

اوحدی بيان داشت: محافل صهيونيستی، مشغول پيدا كردن نكاتی از قرآن و ايجاد شبهه در مورد ظاهر قرآن و وحيانيت آن هستند و حتی قرآن تحريف‌شده را تدوين كرده‌اند.

وی تصريح كرد: بايد بخشی مربوط به تصدی كارها برای بررسی به روز شبهات ايجاد كرد و همه اين مقوله‌ها مطرح‌شده نيازمند ساماندهی است.

اوحدی در پاسخ به سئوالی مبنی بر ارزيابی خود از دستگاه‌های تبليغی و محصول آنها در گسترش فرهنگ قرآنی در كشور در طول 28 سال حيات نظام جمهوری اسلامی عنوان كرد: هر چند تلاش‌هايی صورت گرفته، ولی اين كارها به شكل شايسته صورت نگرفته است. ما هرچه داريم از قرآن است، تا زمانی كه قرآن در دسترسی اقشار جامعه قرار نگيرد و آموزش آن تعميم داده نشود، جامعه محروم است.

معاون مجمع جهانی تقريب مذاهب تأكيد كرد: نبايد نگاه محدود به مؤسسات تبليغی باشد. قرآن در آموزش و پرورش جز برنامه صحيح درسی قرار گيرد.

وی ضمن انتقاد از عدم اهتمام نبست به آموزش قرآن و جايگاه آن در دانشگاه‌ها تصريح كرد: البته بخش‌هايی مثل حوزه در زمينه علوم قرآنی كارهای شاخصی انجام داده‌اند كه به طور خاص در زمينه پاسخ به شبهات و استخراج مفاهيم می‌توان به آْنها اشاره كرد، ولی تمام كارهای صورت گرفته در شأن جامعه اسلامی ما نيست.
 

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

 
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo