شهید آوینی

 
«شيعيان بغداد» منتشر شد

 كتاب «شيعيان بغداد»، پژوهشی درباره شيعيان عراق با تحقيق «محمدطاهر يعقوبی» و به كوشش مؤسسه شيعه‌شناسی منتشر شد.

 كتاب «شيعيان بغداد» به بررسی تاريخی وضعيت شيعيان در بغداد بين سالهای 447 تا 656 ق می‌پردازد.

پيش از ورود «سلجوقيان» به بغداد در سال 447، شيعيان به خاطر وجود «آل‌بويه» از قدرت سياسی و اجتماعی بالايی برخوردار بودند. اين قدرت داشتن شيعيان موجب برانگيخته‌شدن تعصبات مذهبی از سوی شيعه و سنی و در پی آن درگيری‌های شديد می‌شد. با ورود سلجوقيان به بغداد، اوضاع متفاوت گشت و اهل سنت و خلافت عباسی دوباره به قدرت دست يافتند.

در اين كتاب مجموعه حوادث اين ايام در دو قسمت مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است، كه از سال 47 تا 575 ق؛ يعنی از ورود طغرل به بغداد تا آغاز خلافت ناصر و از 575 تا 656 ق كه خلافت ناصر تا سقوط بغداد را در بر می‌گيرد. اين تقسيم‌بندی به دليل تغيير وضعيت شيعيان در اين دو دوره است.

در اين كتاب مجموعه حوادث اين ايام در دو قسمت مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است، كه از سال 47 تا 575 ق؛ يعنی از ورود طغرل به بغداد تا آغاز خلافت ناصر و از 575 تا 656 ق كه خلافت ناصر تا سقوط بغداد را در بر می‌گيرد
در بخش اول، پيشينه تاريخی بغداد و پيشينه تشيع، جمعيت و پراكندگی شيعيان و در بخش دوم وضعيت سياسی شيعيان بغداد در عصر سلجوقيان و همينطور وضعيت سياسی شيعيان بغداد از خلافت ناصر تا سقوط بغداد بررسی شده است.

در بخش سوم كتاب، اوضاع اجتماعی شيعيان بغداد مورد مطالعه قرار گرفته است. گروه‌های فعال اجتماعی شيعه، مدارس و مراكز فرهنگی، نقش دانشمندان و مشاهير و علويان در بغداد و ... مطالبی هستند كه در اين بخش به آنها پرداخته شده است.

اين كتاب توسط «محمدطاهر يعقوبی» نگارش يافته و در سال 1385 از سوی مؤسسه شيعه‌شناسی در 280 صفحه و در قطع وزيری به انتشار رسيده است.
 

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

 
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo