شهید آوینی

 
آفريده: تفكر آويني را نبايد موزه‌اي كرد

محمد آفريده، مدير مركز گسترش سينماي مستند و تجربي گفت: براي آشنايي با تفكرات شهيد آويني بايد شخصيت و تفكر او را از حصارها و چارچوب بيرون آوريم تا به شخصيتي موزه‌اي بدل نشود.

محمد آفريده گفت: جايزه بزرگ شهيد آويني مي‌تواند نماد يك سينماي متعهدانه باشد. تعهد در مجموعه رفتار، گفتار و آثار شهيد آويني مشهود است. سينماي مستند بايد تكيه‌گاه هايي داشته باشد، يكي از اين تكيه‌گاه‌ها شخصيت‌هايي مثل شهيد آويني است كه درك شهودي از واقعيات و حقايق داشتند.
وي ادامه داد: اين واقعيات نيازمند رياضت است و بايد فيلمساز مانوس با اين احوالات رياضت بكشد تا جوهره مسائل را درك كند. شهيد آويني به اين سرچشمه‌ها وصل شده بود.
آفريده خاطر نشان كرد: نبايد شهيد آويني را محدود كنيم چرا كه اين محدود شدن منجر به موزه‌اي شدن اين شخصيت‌ است.در اين شرايط شخصيت آويني دور از دسترس مي‌شود و حيات طيبه‌يشان را از دست مي‌دهد. ما بايد اشخاصي چون آويني ،شهدا و عزيزان فرهنگي‌مان را در زندگي همه كسانيكه به نحوي تشنه اين معارف هستند جاري كنيم.
وي افزود: شهيد آويني جلوتر از زمان حركت مي‌كرد.روح ايشان محدود به زمان نبود و يك افق زيبا و روشن را مي‌ديدند و به همين علت ما بعد از 14 سال همچنان نيازمند بهره‌بردراي از اين روز طيبه هستيم.
آفريده آشنايي نسل سوم انقلاب با آويني را نيازمند برنامه ريزي دانست و گفت:براي اينكه نسل سوم را به شهيد آويني نزديك كنيم بايد فرصت تجربه و توليد را براي سليقه هاي مختلف جوانان مهيا كنيم . در سينما چاره‌اي جز توليد نداريم. ما بايد جوانان را با توليد درگير كنيم.اگر بخواهيم تفكر آويني در نسل سوم حضور داشته باشد بايد چارچوب‌ها و ديوارهاي كشيده شده را برداريم.
 

منبع: خبرگزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo