شهید آوینی

 
كتاب «دعا و توسل» منتشر شد

كتاب «دعا و توسل»، دومين جلد از دوره كتب «تبيين باورهای شيعی» است كه به شمارگان 1500 نسخه و به همت «بوستان كتاب» قم چاپ و منتشر شده و به قيمت 14 هزار و 500 ريال در اختيار علاقمندان قرار گرفته است.

اين كتاب در چهار بخش حاجت خواستن از پيامبر (ص) و اوليای خدا، فاعل حقيقی خداوند است، حاجت خواستن از پيامبر (ص) بعد از وفات آن حضرت و توسل به انبيا و اوليای خدا در دعا، تدوين شده است.

بخش اول در پاسخ به يكی از شبهات و درباره حاجت خواستن از پيامبر (ص) و اوليای خداست كه نويسنده ابتدا حاجت خواستن از زندگان و سپس مردگان را مورد بررسی قرار داده است.

بخش دوم، تعمق بيشتر در اين مسأله و ذكر دلايل وهابيت در مورد اين شبهه است كه در انتهای اين بخش به آن پاسخ داده شده است.

در بخش سوم كه حاجت خواستن از پيامبر (ص) بعد از وفات حضرت موضوع بحث قرار گرفته است، به اين نكته پرداخته شده كه اصل اباحه است يا حرمت؟ و سپس مغالطه‌ای از محمد بن عبدالوهاب در اين زمينه مورد بررسی قرار گرفته و در انتها استغاثه به غير خدا از منظر احاديث تبيين شده است.

در بخش پايانی، توسل، قواعد كلی آن و جواز آن از ديدگاه روايات مورد بحث و بررسی و تعمق قرار گرفته است.

در اين بخش نويسنده با اشاره به قواعد كلی توسل به سؤالاتی از جمله اينكه، كدام يك از عناوينی كه از نظر وهابی‌ها موجب شرك و كفر می‌شود، بر توسل منطبق است؟ آيا واسطه قرار دادن مقام و منزلت و يا حرمت پيامبر يا يكی از اوليای خدا يا قسم دادن خدا به مقام و منزلت آنان، عبادت آن شخص است؟ و آيا معنای اين، دعا و خواندن غيرخداست؟ پاسخ گفته است.
 

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo