شهید آوینی

 

امروز سه شنبه هفتم فروردین سال 1386 هجری شمسی مقارن است با هفتم ربیع الاول سال 1428 هجری قمری و بیست و هفتم مارس سال 2007 میلادی.

 

فتح رادار و سایت دزفول:
در چنین روزی در سال 1361 ه ش رادار و سایت هوایی دزفول به دست رزمندگان پرتوان اسلام فتح شد.

درگذشت منصور حلاج:
در چنین روزی در سال 922 میلادی حسین ابن منصور حلاج عارف و شاعر مشهور ایرانی در 64 سالگی به دار آویخته شد. حسین بن منصور بیضاوی مشهور به حلاج  از بزرگان عرفا و صوفیه به دستورحامدبن عباس وزیر مقتدر عباسی کشته شد. وی در بیضا در فارس فعلی به دنیا آمد و مدتی تحت تعلمیات عارفانه سهل بن عبدالله تستَری قرار گرفت. او بعدها با جمعی از صوفیه عصر خود محشور شد که از میان آنها می توان به جنید بغدادی اشاره کرد. حلاج همچنین سال های چندی از عمر خود را در زندان سپری کرد. گفته اند خلیفه عباسی به دلیل برخی مخالفت های سیاسی و همچنین مخالفت برخی علمای دینی با اندیشه های وی، پس از زدن هزار تازیانه بر وی، دستان و پاهای او را برید و جسدش را سوزاند و خاکسترش را در دجله ریخت. "التوحید"، "الجواهر الکبیر"، "الوجود الاول" و" الوجود الثانی" از جمله مهمترین آثار اویند. گویند زمانی که او را دار زدند مردم بر جنازه او سنگ بسیار می زدند. شبلی نیز به خاطر دور نماندن از قافله مردم تکه گلی کوچک به منصور زد. از جنازه منصور آهی برخاست بلند. گفتند: "این چه سر است؟ از این همه سنگ هیچ نگفتی. از گلی اندک آه کردنت چیست؟" گفت: "آنها که نمی دانند معذورند. از شبلی عجبم آمد که می داند من کیستم. نمی باید می انداخت و انداخت." رابعه از آنجا عبور می کرد. چون یار دیرین خود بر سر دار دید سخت گریست و گفت: "محکم تر زنید این حلاج رعنا را که دیگر اسرار عرش ما فاش نکند." آخرین سخن حسین بن منصور این بود: "آنانکه از مومنان بودند و بر گفتار من ایمان آوردند، رستگار می شوند." پس به خاطر این سخن زبان او ببریدند و هنگام نماز شام سر از تن او جدا کردند. هنگام سر بریدن تبسمی کرد و جان بداد. مردمان خروش و شیون کردند. آن هنگام از یک یک اندام منصور آواز می آمد "انا الحق" و در وقت سر بریدنش هر قطره خونی که بر زمین می افتاد نقش الله ظاهر می گشت. بایزید گفت: "چون او را دار زدند دنیا بر من تنگ آمد. برای دلداری خویش شب تا سحر زیر جنازه بر دار آویخته اش نماز کردم. چون سحر شد و هنگام نماز صبح هاتفی از آسمان ندا داد که "ای بایزید از خود چه می پرسی؟" پاسخ دادم که چرا با او چنین کردی؟ باز ندا آمد "او را سری از اسرار خود بازگو کردیم. تاب نیاورد و فاش ساخت. پس سزای کسی که اسرار ما فاش سازد چنین باشد." نقل است که حسین بن منصور حلاج می گفت: "تا پنجاه سالگی هیچ مذهبی نگرفتم ام از هر مذهبی آنچه دشوارتر بود را بر نفس خود اختیار کردم. تا امروز نماز نکرده ام مگر به هر نمازی غسل توبه ای کرده باشم." نقل است عقربی دیدند سیاه و بزرگ که گرد او می گردید. مریدان قصد کشتن کردند. منصور گفت: "دست از او بردارید که دوازده سال تمام است که ندیم ماست و بر گرد ما می‌چرخد."


زلزله در تهران:
در چنین روزی در سال 1830 میلادی زمین لرزه بزرگی در مازندران جنوبی مناطق شمیرانات و دماوند در خاور تهران را تقریباً بطور کامل ویران کرد. در حدود هفتاد روستا که در سوی خاوری جاجرود و در امتداد راههایی که از طریق دماوند به سمنان و دامغان می رود، جای داشتند ویران شدند و تنها در دماوند بیش از پانصد تن کشته شدند. دامنه آسیب ها تا جاجرود گسترش داشت که کاروانسرای آن در اثر لرزه در هم کوبیده شد و در تهران بسیاری خانه های کهنه فرو ریخت و حدود سی تن را کشت. در پایتخت حتی یک خانه از آسیب در امان نماند و بخشی از کاخ به همراه بسیاری از خانه های پیوسته به آن و نیز بخشی از بازار فروریخت. ارگ، تالار بزرگ بار عام، شماری از عمارت های اعیانی و نیز ساختمان کهنه سفارت بریتانیا به سختی آسیب دیدند و دیواره های باغ سفارت با خاک یکسان شد. ارزش زیان های مالی در تهران نیم میلیون تومان برآورد شد. لرزه به شماری از ساختمان های همگانی در آمل، ساری و دامغان آسیب هایی رساند و سنگریزش هایی به راه انداخت که گردنه ها را در راههای هراز و تلاررود به شمال بست. زمین لرزه تا باکو حس شد و پس لرزه های شدیدی به دنبال داشت که مایه آسیب های افزونتری در منطقه شمیرانات شد و در تهران هراس بسیار برانگیخت، که بخش بزرگی از جمعیت آن در چادرها سکنی گزیدند. دربار سلطنتی نیز در فضای باز ارگ اردو زد. پس لرزه ششم آوریل کاروانسرای قدیمی را در جاجرود به کلی ویران کرد. (منبع: پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده زلزله‌شناسی)

روز جهانی تئاتر:
هر سال چنین روزی به عنوان روز جهانی تئاتر گرامی داشته می شود. نمایندگان بیش از بیست و پنج کشور دنیا در سال 1947 میلادی به دعوت سازمان جهانی یونسکو، موسسه بین المللی تئاتر را بنیان نهادند. در سال 1961 میلادی مرکز تآتر فنلاند روز جهانی تئاتر را به سازمان یونسکو پیشنهاد کرد و این پیشنهاد در نهمین کنگره جهانی موسسه بین المللی تئاتر از سوی اعضای حاضر تایید گردید و در روز بیست و هفتم مارس هر سال به عنوان روز جهانی تآتر معین شد. تانکرد درست در پیامی که سال گذشته میلادی به مناسبت روز جهانی تئاتر صادر کرد تاکید نمود: "تئاتر یکی از بزرگترین اختراعات بشر است، بزرگ به سان کشف چرخ، به سان رام کردن آتش."

اخراج نیروهای انگلیسی از لیبی:
در چنین روزی در سال 1970 میلادی نیروهای انگلیسی از لیبی خارج شدند.

تولد اتو والاش:
در چنین روزی در سال 1847 میلادی اتو والاش شیمیدان آلمانی به دنیا آمد. وی در سال 1910 میلادی جایزه نوبل شیمی را از آن خود کرد.

تولد کارل مانهایم:
در چنین روزی در سال 1893 میلادی کارل مانهایم جامعه شناس برجسته آلمانی - انگلیسی به  دنیا آمد. "ایدئولوژی و اتوپیا" عنوان مهمترین اثر اوست.

درگذشت یوری گاگارین:

در چنین روزی در سال 1968 میلادی یوری گاگارین فضانورد مشهور روس درگذشت. او نخستین کسی است که به کره ماه سفر کرد. وی در سن 34 سالگی درگذشت.

دولت پوانکاره:
در چنین روزی در سال 1924 میلادی دولت پوانکاره در فرانسه قدرت را به دست گرفت .

چاپلین هنرمند:
در چنین روزی در سال 1931 میلادی چارلی چاپلین عنوان لژیون دونور، بالاترین نشان هنری در فرانسه، را از آن خود کرد.

ترک جامعه ملل:
در چنین روزی در سال 1933 میلادی ژاپن علیرغم امضای معاهده جامعه ملل، به دلیل فقدان ضمانت اجرایی آن برای اعضا، این جامعه را ترک گفت.

حمله به یوگسلاوی:
در چنین روزی در سال 1941 میلادی هیتلر فرمان دایرکتیو 27 را برای حمله به یوگسلاوی صادر کرد.

تسخیر ایووا جیما:
در چنین روزی در سال 1945 میلادی و در پایان جنگ جهانی دوم پس از کشتار بیش از بیست و دو هزار ژاپنی و شش هزار آمریکایی شهر ایووا جیما به اشغال نیروی های آمریکایی درآمد.

نخستین دبیر کل حزب:
در چنین روزی در سال 1958 میلادی نیکیتا خروشچف نخست وزیر و نخستین دبیر کل حزب کمونیست قدرت را در دست گرفت.

تظاهرات ضدجنگ:
در چنین روزی در سال 1966 میلادی تظاهرات گسترده ضد جنگ ویتنام در کشورهای ایالات متحده آمریکا، اروپا و استرالیا برگزار شد.

پایان نبرد شامپانی:
در چنین روزی در سال  1915میلادی نبرد شامپانی در میانه جنگ جهانی نخست میان دو کشور فرانسه و آلمان پایان گرفت. 
در این جنگ نزدیک به پنجاه هزار سرباز فرانسوی و بیش از سی هزار سرباز آلمانی کشته شدند.

سوهارتو در راس قدرت:
در چنین روزی در سال 1968 میلادی سوهارتو با پشت سر نهادن احمد سوکارنو به عنوان رئیس جمهور اندونزی قدرت را در این کشور در دست گرفت.

پدرخوانده در اوج:
در چنین روزی در سال 1973 و در جریان برگزاری چهل و پنجمین مراسم اعطای جایزه اسکار فیلم "پدرخوانده" بسیاری از جوایز را از آن خود کرد. در این میان مارلون براندو جایزه بهترین بازیگر را از آن خود کرد.

تولد رونتگن:
در چنین روزی در سال 1845میلادی ویلهلم رونتگن فیزیکدان آلمانی دیده به جهان گشود. وی در سال 1895 میلادی اشعه ایکس را کشف کرد و به همین دلیل در آن سال جایزه نوبل را در رشته فیزیک از آن خود نمود. اشعه ایکس وی امروز یکی از اصلی ترین مشکلات را در حوزه علم پزشکی مرتفع ساخته است.

 
 

 

07/01/58

امام: دست خرابكارها را كوتاه كنید (پیرامون آشوبهای منطقه‌ای)

شدت مجدد درگیری در گنبدكاووس از ساعت 5 بامداد . فرستادن نیرو و و امكانات برای دو طرف درگیر از شهرهای مختلف .

تماس تلفنی آیت الله طالقانی با سرپرست فرمانداری گنبد و توصیه به تشكیل شورای موقت پنج نفره از طریق انتخابات آزاد . نخست وزیر هیأتی را به سرپرستی رادنیا به گنبد فرستاد .

امضای توافقنامه آتش بس بین دو طرف درگیر و برقراری آتش بس از ساعت 6 بعدازظهر . نقض آتش بس در شب و آغاز درگیریها و گروگان گرفتن رئیس شهربانی به دست عناصر تركمن .

 استاندار مازندران آمار تلفات امروز را 12 كشته و 40 زخمی اعلام كرد . پیام وزیر كشور خطاب به اهالی گنبد و حومه : هیچ یك از واحدهای انتظامی دخالتی در این اتفاقات ( گنبد ) نداشته اند . هیأتی مركب از سه كارمند عالی مقام برای برقراری آتش بس عازم منطقه می شوند .

 اعلام رسمی دولت مبنی بر دخالت گروههای كمونیستی در درگیری گنبد و محكومیت آنها ؛

شورای پنج نفری در بیانیه ای مجاهدان و مبارزان را برای پاسداری و حفظ نظم شهر دعوت كرد . سخنگوی شورا شایعه كشته شدن دویست نفر در درگیریهای سنندج را تكذیب كرد و آمار صحیح را انتشار داد .

انتشار اطلاعیه شماره 5 نظامیان متحصن در مسجد جامع سقز شامل خواسته های آنها و تاكید بر اینكه تا اجرای خواسته هایشان همچنان به تحصن ادامه خواهند داد .

بازتاب تحولات كردستان در رادیو لندن : دولت می خواهد موافقتنامه خود با مردم كردستان ( اعطای حق خودمختاری ) را حداقل دربارة عمده ترین ملیتهای غیرفارس ایران اجرا نماید .

 متن كامل بیانیه اعلام موجودیت و برنامه های سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی . براساس این بیانیه ، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از گروههای انقلابی - مذهبی امت واحده ، توحیدی بدر ، توحیدی صف ، فلاح ، فلق ، منصورون و موحدین تشكیل شده است . این سازمان متعهد است كه با عناصر ، سازمانها ، حكومتها ، ابرقدرتها و هر جریانی كه علیه گسترش و تحقق انقلاب اسلامی عمل كند از متجاوزان صهیونیست تا عناصر منافق منحرف و فرصت طلب داخلی ، مبارزه ایدئولوژیك و سیاسی نموده و در صورت لزوم دست به حمله های نظامی بزند .

گزارش رادیو مسكو و آسوشیتدپرس دربارة قراردادهای تسلیحاتی خارجی ایران : علی اردلان ( وزیر اقتصاد و دارایی ) : ایران تاكنون از خرید جنگ افزار به مبلغ بیش از ده میلیارد دلار از انگلیس صرف نظر كرده است . مدنی : ایران تصمیم دارد بخشی از سلاحها از جمله هواپیماهای اف - 14 را به آمریكا بفروشد . گزارش آسوشیتدپرس از عدم موفقیت دولت موقت در خلع سلاح عمومی : دولت ایران مكرراً از مردم خواسته كه 300 هزار قبضه اسلحه های را كه از زرادخانه های كشور برده اند ، باز گردانند ولی تنها یك سوم این میزان بازگردانده شده است .

سخنان دكتر صادق طباطبایی ( معاون وزیر كشور ) درباره پیش نویس قانون اساسی : در قانون اساسی جدید ایران حقوق فردی و اجتماعی كلیه افراد ملت رعایت شده و اصالت آزادی برای همه افراد و گروههای مورد نظر قرار گرفته است . اقلیتها و گروههای سیاسی هیچ گونه محدودیتی نخواهند داشت و به همه مخالفین اجازه هرگونه فعالیت علنی و مثبت داده شده است و … .

سخنرانی امام خمینی درباره ناآرامیهای اخیر ، لزوم حفظ مرزها و قطع دست خرابكاران . اظهار امیدواری امام به برقراری صلح و صفا و آرامش در كردستان و اینكه همه ، كردستانی و آذربایجانی و … با هم برادر باشیم .

07/01/59

قطعنامه گنگره ملی عرب – بغداد: اقلیتهای قومی ایران باید به حقوق مشروع خود برسند.

اعتراض عراق به اظهارات بني‌صدر مبنی بر عدم پس دادن جزایر.
07/01/60
صدام بدنبال عملیات فتح‌المبین تقاضای آتش بس كرد.

آغاز مرحله پایانی عملیات فتح المبین

07/01/64
دیدار ولایتی با شازلی بن جدید رئیس جمهوری الجزایر.

سفر طارق عزیز به مسكو و آمریكا پیرامون دست‌یابی به یك پیمان صلح.

07/01/67

خروج سه ناوچه ایتالیایی و یك مین‌روب بلژیكی از خلیج 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo