امروز چهارشنبه بیست و نهم شهریور ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و ششم شعبان المعظم سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیستم سپتامبر 2006 میلادی .

تولد الکساندر سوم یا اسکندر کبیر :

اسکندر کبیر  پادشاه ماسد ونیا در چنین روزی در سال 357 قبل از میلاد به دنیا آمد .اسکندر فرزند فیلیپ و شاگرد ارسطو پادشاه مقتدر و بزرگ یونان بود. او در سن بیست سالگی بر اریکه سلطنت تکیه زد . اسکندر بر خلاف ارسطو بهترین طرز حکومت را حکومت استبدادی می دانست و با نظریه دموکراسی  ارسطو کاملا مخالف بود . وی نخستین پیروزی  خود را در جنگ گرانیک در برابر ایرانیان به دست آورد . جنگ دوم وی ایسوس نام داشت که باز هم در این جنگ به پیروزی رسید . او سرانجام به پرسپولیس رفت و در آنجا کاخ شاهنشاهی ایران را به آتش کشید.

 در این میان داریوش سوم پادشاه ایران به دست عده ای  از سپاهیان اسکندر به قتل رسید  و امپراطوری ایران به دست اسکندر افتاد . اسکندر که  از 16 سالگی عملا با جنگیدن آشنا شده بود تا 32 سالگی که در بابل (عراق جنوبی) درگذشت ، تمامی خاورمیانه و آسیای جنوبی و میانه از جمله ایران را تصرف  کرد . وی بر اثر تب و می خوارگی زیاد در گذشت .

کشف الکتریسیته :
در چنین روزی در سال 1733 میلادی استفن گری از فیزیکدانان مشهور انگلیسی الکتریسیته را کشف کرد . وی در همین راستا قطب های مثبت و منفی  را در برقراری جریان الکتریسیته مورد بررسی قرار داد . 

تولد آنتونیو پیوس :
پیوس پانزدهمین امپراطور روم در چنین روزی در سال 86 میللادی به دنیا آمد . او در بین سالهای 138 تا 161 میلادی بر این کشور حکومت کرد .

تولد یان لیوتس :
لیوتس فیزیکدان بر جسته هلندی در چنین روزی در سال 1655میلادی  قدم به عرصه گیتی نهاد . او علاوه بر این محقق ، ریاضیدان و منجم نیز بود و در نجوم  مهارت های فراوانی  داشت .

تولد آرتور راکهام :
راکهام هنرمند و تصویر گر انگلیسی در چنین روزی در سال 1867 میلادی به دنیا آمد . داستانهای آتشین گریم   عنوان مهمترین اثربصری  اوست .

تولد گیوسپ ساراگات :
ساراگات رییس جمهور ایتالیا در چنین روزی در سال 1898 میلادی متولد شد . او در بین سالهای 1946 تا 1971 میلادی بر این کشور حکومت کرد .

تولد میکا والتاری :
والتاری  رمان نویس آمریکایی در چنین روزی در سال 1908 میلادی دیده به جهان گشود .  مصر عنوان مهمترین اثرادبی  اوست .

تولد ویلیام گلد ینگ :
گلد ینگ نویسنده بر جسته انگلیسی در چنین روزی در سال 1911 میلادی به دنیا آمد . لرد پرواز ها عنوان مهمترین اثر ادبی اوست . او به سال 1983 جایزه نوبل ادبی را به خود اختصاص داد .
 

در گذشت چستر کارلسون :
در چنین روزی در سال 1968 میلادی چستر کارلسون مخترع آمریکایی  دار فانی را وداع گفت  . وی برای نخستین موفق به اختراع دستگاه کپی شد. 

الحاق  اطریش  به مجارستان :
در چنین روزی در سال 1867 میلادی مجارستان به خاک اتریش پیوست و به همین منظور امپراطوری اطریش - مجارستان شکل یافت . در همین روز  فرانسوآ ژوزف  به عنوان نخستین فرمانروای این امپراطوری تعیین گردید .
مجارستان هم اکنون در اروپای مرکزی بین اوکراین ، رومانی ، لهستان و اتریش واقع شده و مساحت آن تقریبا یک هجدهم ایران است . نژاد مردم این کشور زرد ، سفید و زبان رایج میان آنان مجاری و آلمانی است . بیشتر اهالی آن پیرو مذهب کاتولیک می باشند . نوع حکومت این کشور جمهوری است که در سال 1946 مستقر شد . مجارستان  در تاریخ چهاردهم دسامبر سال 1955 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت این کشور بوداپست نام دارد . 

تولد ارنستو تئودور مونتا :
ارنستو تئودور مونتا نویسنده و روز نامه نگار بر جسته ایتالیایی در چنین روزی در سال 1833 میلادی به دنیا آمد . وی در سال 1907 میلادی جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد .

تولد آپتون سینکلر :
سینکلر رمان نویس انگلیسی در چنین روزی در سال 1878 میلادی به دنیا آمد .جنگل عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

تولد جان ای ویسمونت :
ویسمونت نقاش معروف آمریکایی در چنین روزی در سال 1941 میلادی به دنیا آمد . او در زمینه آبرنگ آثار ارزشمندی خلق کرده است . بالای پنجاه هزار عنوان مهمترین   اثر بصری اوست .

در گذشت ژان سلیبوس :
سلیبوس آهنگساز بر جسته لهستانی در چنین روزی در سال 1957 میلادی دار فانی را وداع گفت . او در سن نود و یک سالگی در گذشت .

منبع: خبرگزاری مهر

Logo
https://old.aviny.com/News/85/06/30/01.aspx?&mode=print