بزرگ ترین مانع کتابخوانی در افغانستان قیمت بالای کتاب است
قیمت کتاب هایی که از ایران برای فروش در افغانستان توزیع می شود بسیار بالاست و با سطح درآمد کتابخوان ها و علاقه مندان همخوانی ندارد.

حمیرا قادری - دبیر انجمن هنرمندان و فرهنگیان افغانستان ضمن بیان این مطلب افزود: نمایشگاه های کتابی که از سوی رایزنی یا سفارت ایران در افغانستان برپا می شود طرفداران بسیاری دارد و مردم از آنها استقبال خوبی می کنند ولی معمولا قیمت کتاب ها در اندازه ای است که دانشجویان و علاقه مندان واقعی کتاب قدرت خرید چندانی ندارند.

وی به تاثیر نمایشگاه های کتاب فارسی در افغانستان اشاره کرد و یادآور شد: کتابی که سیصد روپیه قیمت دارد در ایران شش هزار تومان است و این با سطح درآمدهای خانواده ها در دو کشور چندان همخوانی ندارد. شاید ایرانی ها با درآمدهای دویست و سیصد هزار تومانی مشکلی در این رابطه نداشته باشند ولی افغان ها قادر به تامین هزینه کتاب با این قیمت ها نیستند.

قادری ادامه داد: درآمد متوسط ماهیانه خانواده افغانی تقریبا چهار هزار روپیه است که هشتاد هزار تومان ایران می شود و با این میزان درآمد نمی توان توقع خرید کتاب را از مردم داشت. به جرات می توان گفت اگر کتابی از ایران به افغانستان برود و آنجا فروش نکند تنها دلیلش قیمت بالای آن است. این در حالی است که افغان ها بسیار اهل کتابخوانی هستند و اگر بضاعت مالی داشته باشند در خرید کتاب کوتاهی نمی کنند.

دبیر انجمن هنرمدان و فرهنگیان افغانستان تصریح کرد: افغانستان امروز نیازمند کتاب است. کتابخانه های ما سوزانده شدند و دانشجویان احتیاج مبرمی به کتاب های روز به ویژه در حوزه های زبان انگلیسی و کامپیوتر و همین طور آثار کودکان و نوجوانان دارند.

وی عدم حضور باثبات ناشران و نمایشگاه های کتاب های فارسی ایرانی و نیز برخی سوءاستفاده های ناشران افغان را مورد توجه قرار داد و گفت: کسانی یافت می شوند که آثار تالیفی در افغانستان را به ایران - بالاخص شهر مشهد - می برند و در آنجا از تسهیلات چاپ استفاده می کنند و با همان قیمت پشت جلد کتاب ها را در افغانستان به معرض فروش می گذارند.

حمیرا قادری در پایان تصریح کرد: در شرایطی که آمریکایی ها و انگلیسی ها به دلیل عدم تطابق زبانی شان اقدام های کلان و موثری را برای چاپ و نشر کتاب در افغانستان صورت نداده اند ایران می تواند پیشقدم شود و حضور فرهنگی خود را تثبیت نماید.

 

منبع: خبرگزاری مهر

Logo
https://old.aviny.com/News/85/03/31/05.aspx?&mode=print