امروز چهارشنبه سی و یکم خرداد ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و چهارم جمادی الاول سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و یکم ژوئن 2006 میلادی . 

شهادت دکترچمران :
در چنین روزی در سال 1360 ه ش دکتر مصطفی چمران به در جه شهادت نایل آمد .مصطفی چمران این رادمرد تاریخ یران اسلامی به سال 1311 ه ش  در محله سرپولک  تهران در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود . وی پس از طی تحصیلات مقدماتی ،  دوره متوسطه را در دبیرستان البرز و دارالفنون به انجام  رسانید وپس از آن وارد  دانشکده فنی شد و  در رشته الکترومکانیک به تحصیل پرداخت . او در همین دوران فعالیت های سیاسی خود را در جهت ملی شدن نفت آغاز کرد .وی در

در سال 1332 ه. ش  برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت  و در دانشگاه کالیفرنیادانشنامه دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما را در یافت نمود. او پس از  15 خرداد 1342با هدف مبارزه علیه رژیم ستمشاهی به  مصر رفت  و مدت دو سال دوره به فراگیری آموزشهای چریکی پرداخت . وی پس از آن به  لبنان رفت  و در آنجا با یاری امام موسی صدر ، گروه " حرکت محرومین" را بنا نهاد .پس از  پیروزی انقلاب اسلامی، دکتر چمران به ایران بازگشت ونخستین گروه ازسپاه پاسداران را  تشکیل داد.  وی در دوران پس از انقلاب اسلامی  مسؤولیت‏هاى مهمى چون معاونت نخست وزیر، وزارت دفاع و نمایندگى مردم در مجلس شوراى اسلامى را به عهده گرفت . او، در تمام این دوران، در خط مقدم جبهه حضور داشت، «حماسه پاوه‏» در برابر ضد انقلاب و «حماسه سوسنگرد» در برابر متجاوزان عراقى از ماندگارترین حرکت‏هاى این دانشمند رزمنده است .  دکتر چمران سرانجام در سی و یکم   خرداد 1360 ، در راه سوسنگرد  و در پشت نزدیکترین خاکریز درمقابل نیروهای عراقی بر اثر انفجار  خمپاره ای از ناحیه پشت سر مورد اصابت ترکش قرار گرفت و به مقام رفیع شهادت نایل آمد.  امام راحل (ره) در بخشى از پیام خود به مناسبت‏شهادت این شهید بزرگ در تاریخ اول تیر 1360 فرمود : «او در حیات با نور معرفت و پیوستگى به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست و جان خود را نثار کرد . او با سرافرازى زیست و با سرافرازى شهید شد و به حق رسید . شهید چمران، در فرازى از دست نوشته‏هاى خود، در خصوص شهادت مى‏نویسد: «اى خداى بزرگ، تو را شکر مى‏کنم که راه شهادت را بر من گشودى، دریچه اى پر افتخار از این دنیاى خاکى به سوى آسمان‏ها باز کردى و لذت بخش‏ترین امید حیاتم را در اختیارم گذاشتى و به امید استخلاص، تحمل همه دردها و غم‏ها و شکنجه‏ها را میسر کردى .»
بخشی از واگویه های او با پروردگارش را با هم می خوانیم :

هر لحظه ، خبری مدهوش فرا می رسد ، رنجی و شکنجه ای بر قلب محرومم ، فشاری بر پای خونینم ، اشکی در گوشه دیدگانم ، سوزی و جوشی بر همه اعصابم . به درگاه خدا دعا می کنم . دعائی که در حلقومم می سوزد . دعایی که از عصاره وجودم سرچشمه می گیرد . دعای یک آدم درد مند دلشکسته . دعای مسئولی مستاصل شده . دعای فرماندهی مجروح ، که نیرویی در دست ندارد .خدایا! من بنده توام . من از خود چیزی ندارم که به خاطر خود فکری کنم . من بازیافته ام . من کشته ام . من رفته ام . دیگر منی از من وجود ندارد . اما آنچه ازآن رنج می برم ، سرنوشت  مستضعفین است . سرنوشت انقلاب است .خدایا ! چگونه شاهد باشم که حق بمیرد و کفر و ظلم و جهل ، قهقهه های مستانه سر دهد و خدا و پیغمبر را مسخره نماید و مستکبرین دنیا ، نابودی حق پرستان را جشن بگیرند و با خیال راحت ، به مکیدن خون بی نوایان  و نابود کردن آزادمردان بپردازد .ای صاحب الزمان ! استعمارگران شرق و غرب ، دنیا را به خاک و خون کشیده اند و چشمان نگران محرومین و مستضعفین عالم به تو دوخته شده است . همه انتظار دارند که تو از پشت دیوار کعبه ، فریاد " انا القائم المنتقم " را سر دهی و با شمشیر ذوالفقارت ، پایه های  ابرقدرت هارا قطع کنی ، طاغوت ها را از تخت قدرت به زیر بکشی ، کفار و منافقین را از دم تیغ بگذرانی و دنیا را از عدل و داد پر کنی . ای خدا ! در این تجربه سخت تاریخ که فرا راه امت ما داشته ای ، در میان دشمنان خونخوار و مشکلات روز افزون و توطئه های بی شمار ، ما را از همه بلا یا  حفظ کن.خدایا ! ابرقدرت ها و طاغوت ها و عوامل داخلی آنها که قصد نابودی اسلام و مسلمین را کرده اند ، نابود گردان . خسته شده ام . پیر شده ام دلشکسته شده ام . نا امیدم . دیگر آرزوئی ندارم . احساس می کنم که در این دنیا ، دیگر جای من نیست. با همه وداع می کنم و می خواهم با خدای خود تنها باشم .  خدایا ! به سوی تو می آیم . از عالم و عالمیان می گریزم . تو مرا در جوار رحمت خود سکنی ده . "

 
صدور رای مجلس شورای اسلامی مبنی بر عدم کفایت بنی صدر :
در چنین روزی در سال 1360 ه ش نمایندگان مجلس شورای اسلامی بنی صدر رییس جمهور خائن را به دلیل عدم کفایت بر باقی ماندن در پست ریاست جمهوری ،  وی را شایسته عزل دانستند .  پس از آن که برخی از اقدام های غیر قانونی و ضد منافع ملی ابوالحسن  بنی صدر،اولین رئیس جمهوری پس ازانقلاب اسلامی،  برهمگان آشکارشد ، حضرت امام خمینی ره ،  وی را در سال 1360 از فرماندهی کل قوا عزل کردند ، سپس نمایند گان مردم در مجلس نیزبه عدم کفایت سیاسی  وی رای دا د ند، درنتیجه بنی صدر از سمت خود بر کنار شد و شورای موقت ریاست جمهوری براساس قانون اساسی، متشکل از روسای قوای مقننه، قضائیه ونخست وزیروقت ، موقتا وظایف ریاست جمهوری را برعهده گرفت تاانتخابات برگزار شود .   پس از خلع بنی صدر از ریاست جمهوری و فرماندهی کل قوا زمینه بازتری برای حضور نیروهای انقلابی در صحنه تصمیم گیری دفاع مقدس فراهم شد و ارتش و سپاه توانستند با همکاری یکدیگر به مقابله با دشمن بپردازند.

اعزام نیروهای واکنش سریع : 
درچنین روزی در  سال 1358 هجری شمسی  نیروهای واکنش سریع آمریکا وارد  منطقه خاورمیانه  شدند . این منطقه از این پس به عنوان یکی از مناطق اصلی آمریکا برای حضور نظامی تلقی می شد . 

در گذشت حاج میرزا حبیب الله رشتی :
در چنین روزی در سال 1312 ه ق حاج میرزا حبیب الله رشتی دار فانی را وداع گفت . ازآن عالم فرزانه درحوزه های مختلف علوم اسلامی آثار گرانسگی به جای مانده است . حاج میرزا حبیب الله رشتی از عرفای بنام دوران خویش نیز بود .

در گذشت ملااسماعیل سبزواری
درچنین روزی درسال 1312هجری قمری حاج ملا اسماعیل سبزواری ازعلمای بزرگ تشیع درتهران دارفانی را وداع گفت . از آن عالم ربانی آثار ارزشمندی به جای مانده است که ازمیان آنها می توان به مجمع النورین ونوادرآلاثار اشاره کرد . 

تولد ژان پل سارتر :
در چنین روزی در سال 1905 میلادی ژان پل سارتر فیلسوف و نویسنده بر جسته فرانسوی به دنبا آمد . وی به سال 1964 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد . تهوع عنوان بر جسته ترین اثر اوست . او د راین کتاب اندیشه خود را با مفهوم اگزیستانسیالیسم به تصویر  می کشد .
«« سارتر اگزیستانسیالیسم را به عنوان فلسفه‏اى تعریف مى‏کند که معتقد است: «وجود انسان مقدم بر ماهیت اوست‏» . بر خلاف دیگر فلسفه‏هایى که ماهیت‏بشر و به‏طور کلى ماهیت هر موجودى را مقدم بر وجود او مى‏دانند، فلسفه‏هاى یونان قدیم، قرون وسطى و قرون جدید، از تقدم ماهیت مى‏گویند . اما در فلسفه وجودى، ماهیت انسان در سایه وجود او تفسیر مى‏شود و سارتر چون تنها، وجود انسان را اصیل و شایسته بودن مى‏داند، تقدم وجود را مختص به انسان مى‏داند، در حالى که در بقیه موجودات قائل به تقدم ماهیت آنهاست . وجود به این معناست که: «بشر ابتدا وجود مى‏یابد، متوجه خود مى‏شود . . . و سپس خود را مى‏شناساند; یعنى تعریفى از خود به‏دست مى‏دهد» .  بدین ترتیب، در نظر سارتر، فاعلیت انسان را در شناخت‏خود باید به عنوان نقطه عطف اگزیستانسیالیسم و اومانیسم او فرض کنیم . به‏دلیل آن‏که ما تصویر مشخصى از ماهیت انسان در ذهن نداریم، لذا طبیعت انسان به‏طور عینى قابل تعریف نیست، زیرا «در ابتدا بشر هیچ نیست، سپس چیزى مى‏شود; یعنى چنین و چنان مى‏گردد و چنان مى‏شود که خویشتن را آن چنان مى‏سازد» .  از این رو، «بشر مسئول وجود خویشتن است‏»  و تنها از طریق عملى است که خود را مى‏سازد . «او باید با انتخاب، راه خود و راه همه آدمیان را تعیین کند» .  او باید انتخاب کند و عمل کند، بدون آن‏که از قبل، هیچ مفهومى از طبیعت انسان داشته باشد . مفهومى که تضمین کننده صحت انتخاب و عمل او باشد . لذا مشاهده مى‏کنیم که در اگزیستانسیالیسم سارتر ماهیت انسان به‏واسطه تعهد و مسئولیتى که دارد تنها از طریق عمل تعریف مى‏شود: «واقعیت تنها در عمل وجود دارد» . («اگزیستانسیالیسم عقیده داردکه سرنوشت‏بشر در دست‏خوداوست . . . و به‏آدمیان اعلام مى‏کند که امیدى جز به عمل نباید داشت وآنچه به بشر امکان زندگى مى‏دهد فقط عمل است‏» .  سارتر پیوسته تاکید مى‏کند که آزادى بشر براى فاعل در فاعلیت (سوژه بودن) subjectivuty او ریشه دارد واین تنهاچیزى‏است که ارزش واعتبارانسان را به‏اواعطامى‏کند . در نتیجه، شاهدیم که سارتر، کوگیتوى دکارتى را تنها نقطه تمایز اگزیستانسیالیسم از بقیه فلسفه‏ها و تنها مبناى ممکن براى اومانیسم مى‏داند . تبیین واژه‏هاى دلهره، وانهادگى، نومیدى و ارتباط آن با اگزیستانسیالیسم از دیگر مسائلى است که در کتاب اصالت‏بشر سارتر با آن مواجه مى‏شویم، اما به‏دلیل آن‏که پاسخ هایدگر به بوفره، ناظر به معناى تقدم وجود بر ماهیت، عمل، تفکر و سوژه بودن انسان است، از این رو، از طرح دیگر مفاهیم موجود در فلسفه سارتر صرف نظر مى‏کنیم .»»
( برگرفته از مجله پژوهشهاى فلسفى - کلامى  ، شماره 9 و 10  مقاله اومانیسم سارتر در نگاه هایدگر ،  زهرا خزاعى ، عضو هیات علمى گروه فلسفه دانشگاه قم )

تولد مری مک کارتی :
در چنین روزی در سال 1912 میلادی مری مک کارتی نویسنده برجسته  آمریکایی دیده به جهان گشود . «گروه » عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد فرانسواز ساگان :
در چنین روزی در سال 1935 میلادی ساگان نویسنده بر جسته فرانسوی دیده به جهان گشود . «روز بخیر تریست » عنوان مهمترین اثر اوست . 

 تصرف تو گو:
در چنین روزی در سال  1885 کشور "توگو " مستعمره آلمان شد . پیشتر سربازان آلمانی با حضور در این کشور توگو را به اشغال خویش در آوردند .

اشغال اکیناوا :
در چنین روزی در سال  1945 و در میانه جنگ جهانی دوم  آمریکایی ها جزیره " اوکیناوا "،در ژاپن را  به تصرف خویش در آوردند . 

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

31/03/58

پخش كدهای از ستاد عملیاتی ارتش رهایی بخش به گروه قباد از نیروی زمینی

گسترش تدریجی تحركات ایذایی خشونت‌بار ضد انقلابی در خرمشهر ؛ گزارش مطبوعات از ایجاد آشوب در شهر و حمله با نارنجك جنگی و كوكتل مولوتف و مسلسل به مردم و به آتش كشیدن ساختمان مخابرات ، انبار چوب و منازل پیش‌ساخته ؛ ادامه اعتراضات و تجمعات علیه اظهارات آیت الله خلخالی ، راهپیمایی گروه‌های موسوم به خلق عرب و انتشار قطعنامه 5 ماده‌ای : محكومیت آیت الله خلخالی ، نقض موافقتنامه شبیر ـ مدنی ، آزادی بدون قید و شرط زندانیان عرب ، محاكمه و سركوب پاسداران ؛ اظهارات شیخ شبیر خاقانی درباره ضرورت اجرای مفاد توافقنامه وی با مدنی .

اعلامیه 9 تن از روحانیون خرمشهر درباره هجرت از شهر در اعتراض به آزادی عمل ضد انقلابیون و اوضاع كنونی كه زندگی در شهر را غیر ممكن كرده است .

نامه استانداری كردستان به نخست‌وزیر و وزیر كشور درباره تحركات گروه‌های سیاسی در تسلیح عشایر منطقه و ترغیب و تشویق آنان به اشغعال ساختمان‌های دولتی و ضعف شهربانی و ژاندارمری در مقابله با آنها و درخواست تقویت پادگان مریوان از طریق اعزام نیرو از سپاه كرمانشاه .

تهدید 5 تن از نمایندگان آوارگان كرد نقده در تهران به پناهندگی 12 هزار آواره به كشورهای همسایه در صورت عدم رسیدگی مقامات دولتی به درخواست‌های آنان .

بخشنامه وزارت دفاع درباره ممنوعیت مصاحبه پرسنل نظامی با وسایل ارتباط جمعی در امور مربوط به ارتش ؛ اعلام مخالفت فرمانده دژبان مركز با این بخشنامه و همچنین مخالفت وی با فروش هواپیماهای اف ـ 14 .

تحلیل نشریه كار درباره مواضع و اقدامات رژیم عراق علیه ایران و محكوم كردن حمله هواپیماهای عراق به روستاهای مرزی و نیز محكوم كردن بزرگ‌نمایی این حوادث در داخل برای تجدید سازمان ارتش به شیوه گذشته .

گزارش دستگیری گسترده روحانیون و علما در عراق ، اعلام حكومت نظامی در نجف ، درگیری مردم با مأموران و دستگیری تعداد زیادی از آنها ؛ ادعاهای رادیو بغداد و روزنامه الثوره در مورد توسعه‌طلبی ایران در منطقه خلیج عرب ( ! ) و سركوب خلق‌های ایران توسط نظام جدید .

گزارش رسانه‌های مختلف جهان از وجود توطئه‌ای برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران ، از جمله خبر رادیو مسكو مبنی بر همكاری شاه مخلوع با عده‌ای از همقطارانش علیه ایران ؛ خبر هفته‌نامه الرأی چاپ قطر : توطئه‌گران پشتیبانی اسرائیل و رژیم مصر را جلب كرده‌اند ؛ خبرگزاری فرانسه : 30 تن از ژنرال‌های رژیم پیشین و اعضای ساواك مقدمات یك ضد انقلاب را در ایران فراهم كرده‌اند ؛ گزارش روزنامه اطلاعات از توطئه ارتشبد ازهاری ، پالیزبان ، شریف امامی ، عبدالعظیم ولیان و سپهبد هاشمی‌نژاد به رهبری پرویز ثابتی در عراق .

31/03/60
صدور رای عدم کفایت سیاسی بنی صدر برای ریاست جمهوری توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی

عملیات محدود محور آبادان – ماهشهر.

شهادت دکتر چمران در جبهه دهلاویه

31/03/66

آغاز عملیات نصر 4

 

Logo
https://old.aviny.com/News/85/03/31/01.aspx?&mode=print