شهید آوینی
 
آقای هاشمی نباید اجازه می دادند با طلاب سئوال کننده برخورد بشود  

  حجت الاسلام و المسلین دکتر مرتضی آقا تهرانی از اساتید حوزه و دانشگاه در خصوص حوادث بوجود آمده در مراسم 15 خرداد قم گفت: « برای من ناراحت کننده این بوده که شنیدم در قم روز 15 خرداد یکی از طلبه‌ها وسط سخنرانی بلند شد و گفت من سئوال دارم او را گرفتند و مورد ضرب و شتم قرار دادند! این حرکت اشتباه است. در قم ما این کارها را نداریم. پرسش و پاسخ ، سئوال کردن یک امر مطلوبی است. پاسخ‌گو بودن هنر انقلاب ماست. نباید طرف مقابل را کتک می‌زدند و بعد می‌گویند که امنيت را به هم زده است. امنیت این است که دهان را مانند زیپ ببندیم . البته اگر سئوال را بعد از جلسه بکند به ادب نزدیک‌تر است.»

وی که در موسسه امام خمینی (ره) سخنرانی می کرد،افزود:« بنده اگر به جای سخنران روز 15 خرداد بودم اجازه نمی‌دادم کسی دست بلند کند گلوی سوال کننده را فشار بدهد. گاهی در یک جلسه که آدم می‌نشیند 100 هزار نفر 200 هزار نفر آدم نشسته‌اند همه که نباید مثل من فکر کنند. هزار و یک فکر و اختلاف نظر داریم همه هم انقلاب را حمایت می‌کنیم . همه هم آقا را می‌خواهیم مگر آقا این طور نیست، در وسط نماز جمعه یک نفر فریاد می‌زند آقا می‌فرمایند بگذارید جلو بیاید. ما حسن انقلابمان را به همین‌ها می‌دانیم.»

دکتر تهرانی تصریح کرد:« همین‌هایی که می‌گفتند گفتگوی تمدن‌ها، ناراحت بودیم که چرا می‌گویید ولی عمل نمی‌کنید، مگر اهل گفتگو نیستند؟ پس اجازه گفتن باید داده شود . جوابش را بلد نیستیم باید برویم یاد بگیریم. اشتباه کردیم باید مردانه بگوییم اشتباه کرده‌ایم. امام(ره) مگر نبود. من برای اولین بار بود می‌دیدم یک آدمی با این علم و سواد با این همه زیرکی و فتانت و کسی که این همه حق به گردن ما دارد،به صراحت فرمودند که ما 3 بار اشتباه کردیم! چقدر خوب است»

وی با اشاره به اهمیت کردار و رفتار مسئولان گفت:« آبروی نظام به خوب عمل کردن ماهاست. مسئولین باید خوب عمل کنند و اجازه نقد هم باید به مردم داده شود. مردم از شما سؤالاتی دارند باید جواب بدهید. مخصوصاً قم که می‌آیید _ شاید جای دیگر نباشد _ اینجا سئوال برای بچه‌ها هست. توقع هم دارند که جواب بدهید شما را از خودمان و مربوط به نظام می دانند. ما شما را دوستان خودمان می دانیم ما معتقدیم کسانی که در این کشور خدمت می‌کنند و مسئولیت دارند از خودمان هستند. به شماها رأی می‌دهیم و بعد نمی‌شود که بگویید حرف نزن؟ نه این اشتباه است. اصلاً ما چنین توقعی را هم نداشتیم، که مسئولی بیاید و کسی در حین صحبتش بخواهد سئوالی بکند بعد بریزند بزنند که عمامه اش بیفتد!

نمی‌خواهم بگویم آنهایی که زده‌اند به  تحریک شماست من چنین ادعا و اعتقادی ندارم چون ایمانم به شما و حرفهایتان بیش از این‌هاست. ولی نباید اجازه بدهیم در جلسه ما چنین اتفاقی بیفتد.»

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ضرورت گوش فرادادن به سئوالات و اظهارات دیگران افزود:« مگر موقع خطبه خواندن امام علی(ع) اشکال نمی‌گرفتند و حضرت هم جواب مي‌داد؟ موقع نماز جمعه كه حضرت اذان و اقامه را گفته ، خطبه را خوانده، فاصله هم نبايد بيفتد، در مسجد كوفه يك پير زني بلند مي‌شود فرياد مي‌زند، اميرالمؤمنين فرمود راه را باز كنيد بيايد. پير زن گفت فلان استاندار يا شهردار شما در فلان شهر، زميني داشتم زمين من را گرفته شكايت كرده‌ام غير از اين‌كه (زمین را) نمي‌دهد. دردسر هم درست مي‌كند. امام علي(ع) در همان‌جا استاندار را عزل  کرد »

وی تاکید کرد:« ما توقع داريم مسئولين ما، دوستان ما، ما را به اين جهت نزديك كنند، نه اين‌كه از اخلاق اهل‌بيت(ع) فاصله بگيريم. ما بعد از 1400 سال كه اين قضيه را مي‌شنويم لذت مي‌بريم. افتخار مي‌كنيم امام‌مان اين است. اميرالمؤمنين علي(ع) فرمودند: اگر خدا تعهد نگرفته بود از علماء‌كه ايستادگي كنند و حق مظلوم را از ظالم بگيرند و به مظلوم بدهند من ريسمان حكومت را به گردن نينداخته بودم. تمام عشق من اين است كه بيايم و حق مظلومي را از ظالم بگيرم و اينك زمان آن فرا رسيده است. از من انتقاد کن. بايد گوش كنم»

دکتر تهرانی در ادامه گفت: « بهترين راه اين است كه اجازه‌ي گفت و شنود داده شود حالا اگر طرف بي‌موقع هم سؤال پرسيد، بايد گفت كه الآن وقتتش نيست من سؤالات شما را بعداً پاسخ مي‌گويم. تدبير اداره‌ي يك طلبه را بايد داشته باشد. فكر مي‌كنم سخت هم نيست»

            دکتر آقا تهراني در مصاحبه ای کوتاه با خبرنگار"هم اندیشی"گفت:«ما نبايد دروغ ببنديم به كسي، من تلاش مي‌كنم از صحبت هاي خودشان و مواضع و ادعاي خودشان بگويم . ما اهل منطقيم . نظام مال ما خودمان است. مال كس ديگر نيست احساس غريبي نمي‌كنيم. دوست داريم اشکالات را درست كنيم اگر به آقاي هاشمي نقد هم داريم نه روي اين حساب است كه مي‌خواهيم آقاي هاشمي را بكوبيم. چه چيزي گيرمان مي‌آيد؟ نه آقاي هاشمي چيزي به ما داده و نه چيزي از ما گرفته است.

 با آقاي احمدي‌نژاد هم همين‌طور برخورد کرده ایم. در همين قضاياي ورزشگاه اولين نفري كه ملاقات داشت ما بوديم چون احساس كرديم خلاف شرع است. آقاي رفسنجاني را هم همين‌طور . اينکه مي‌خواهند بپرسند و شما اين‌جوري برخورد مي‌كنيد در اين داستان احساس خيلي بدي به من دست داد. آقاي هاشمي نبايد اجازه مي‌دادند. زيرا اين منتسب به ایشان مي‌شود بنده به ایشان می گویم: براي خود شما، براي دنياي شما بد است من كاري به آخرت ندارم. اين‌گونه در قم باب نبوده. تا به حال از  خيلي‌ها در مدرسه فيضيه بين صحبت‌هايشان هم سؤال كرده‌اند. ولي اين‌كه در اين‌جا اين‌گونه برخورد شد، خيلي بد شد. براي هيچ‌كس خوب نبود.»

وی در خصوص انتساب این موضوع به آقای مصباح گفت:« آقاي مصباح مي‌فرمايند اصلاً من خبر نداشتم كه آقاي هاشمي مي‌خواهند به قم بيايند.»

وی در پایان با اشاره به مرتبط کردن سئوال کنندگان به موسسه امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت:« مؤسسه چندين هزار فارغ‌التحصيل دارد و بعضي از كساني كه در این قضیه از آقای هاشمی خيلي حمايت كردند از شاگردان آقاي مصباح هستند. چرا اين را نمي‌گويند؟»

 

منبع: پایگاه هم اندیشی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo