شهید آوینی

 

امروز دوشنبه بیست و نهم خرداد ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و دوم جمادی الاول سال 1427 هجری قمری و برابر است با نوزدهم ژوئن 2006 میلادی .

 

درگذشت  دکترعلی شریعتی : 
 


علی شریعتی مردی -  که بعدها نه تنها خراسان که گستره ایران به نام او بالید - در دوم آذر ماه 1312 در کاهک  خراسان دیده به جهان گشود . اجدادش از جمله ملا قربانعلی ، شیخ محمد و پدر بزرگوارش استاد محمد تقی شریعتی همگی از عالمان دین بودند و علی ، نزد چنین ارجمندانی  پای به هستی نهاد . مادرش اما زنی  روستایی ،با همان صداقت وصفای زنان رو ستایی ، علی را در گستره مهر خود سیراب کرد، بطوریکه شریعتی بعدها در آثار خود همواره روحیه احساسی و عاطفی اش را مدیون مادر بزرگوارش دانسته است .علی چونان دیگران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را نزد معلمان مدارس دولتی سپری کرد ، اما از همان اوان ، با وجود پدری دانشمند و کتابخانه ای بزرگ بی شک ، دروس منسجم مدرسه ، روح جستجو گر او را اقناع نمی کرد . او پیش از سیزده سالگی کتب مختلف را تورق می کرد ، اما پس از این سن ، علاقه شدیدی به بحث های فلسفی و عرفانی پیدا کرد و گمشده خویش را درمیان این کتاب ها یافت . وی در همان سن اندک ، با قرائت آثاری از موریس مترلینگ ، روش اندیشید ن را فراگرفت و  تفکر در باره مسایل مختلف هستی شناسانه ، به شکلی دامنگیر در وجودش شکوفه زد ، احساسی که تا آن زمان دریافت نکرده بود . در همین دوران بود که با جنبش نوین اسلامی از طریق کانون نشر حقایق اسلامی که موسس آن محمدتقی شریعتی بود آشنا شد . علی شریعتی در سال 1335 وارد دانشکده ادبیات ، به قصد فراگیری این رشته با تمام وجوه آن شد . نخستین مبارزات او علیه رژیم پهلوی و استعمار انگلستان در همین سالها شکل می گیرد . وی در همین دوره با نگارش سلسله مقالاتی 
در روزنامه خراسان به نحوی خود را در نهضت ملی شدن نفت شریک کرد اما طی همین مبارزات  در سال 1336 ، زمانی که به همراه پدر و عده ای از یاران در تظاهراتی مردمی شرکت کرده بود دستگیر شد و به زندان قزل قلعه منتقل گردید  . علی شریعتی پس از هشت ماه حبس،  از تهران به مشهد رفت و در  دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه مشهد مشغول به تحصیل شد. وی  با سعی و  تلاشی که از خود نشان داد ، رتبه اول دانشکده را کسب  کرد . طبق قانون وقت ، رتبه های نخست رشته های دانشگاهی به هزینه دولت به کشور های خارجی برای ادامه تحصیل به خارج کشور اعزام می شدند ، اما رژیم پهلوی ، به دلیل سابقه مبارزاتی او ، خروجش از کشور  را برای مدت دو سال به تعویق انداخت و نهایتا پس از گذشت این دو سال ، شریعتی برای تحصیل دو رشته تاریخ و جامعه شناسی مذهبی به فرانسه رفت . اما پیش از این با تنها مونس خود در تمام عمر یعنی پوران شریعت رضوی ازدواج کرد .
شریعتی در فرانسه نیز مبارزات سیاسی را رها نکرد و در این دوره با جوانان  نهضت ملی ایران در اروپا آشنا شد . در همین زمان بود که بعد از نخستین کنگره جبهه ملی اروپا ، در اوت 1962 در ویز بادن آلمان ، انتشار روزنامه ارگان جبهه ملی اروپا به وی واگذار شد و او در این دوره ،  مقالات خود را با نام  مستعار شمع به چاپ می رساند . البته پیش از این نیز با پیوستن به سازمان آزادی بخش الجزایر،در مجله المجاهد ارگان سازمان،به نگارش مطالب تاریخی اجتماعی خود می پرداخت . شریعتی در حین تحصیل اما از محضر استادان فلسفه ، تاریخ و جامعه شناسی اروپا نیز بی بهره نماند . لویی ماسینیون ، که همواره در آثار شریعتی از او یادشده است ، شوارتز ، سارتر ، فیلسوف بزرگ مکتب اگزیستانسیالیسم ، کوکتو شاعر بزرگ فرانسوی و بسیاری دیگر ، ازجمله  کسانی بودند که شریعتی در تمام عمر آنها را می ستود . دکتر شریعتی در سال 1343 در رشته تاریخ تمدن و جامعه  شناسی در جه دکتر ای دولتی را اخذ کرد و دوره دکترای جامعه شناسی مذهبی را در  دانشگاه سوربون فرانسه  به انجام رساند . او در این دوره ، پس از نخستین ترجمه اش ( ترجمه کتاب ابوذر غفاری اثر جوده السحار در سن شانزده سالگی )،  کتابهایی چون نیایش آلکسییس کارل ومغضوبین زمین اثر فراتنتس فانون را ترجمه کرد . بر گزاری کنفرانسی های علمی  و سخنرانی درباره اسلام ، زندگی پیامبر اکرم ص ، و تاریخ اجتماعی و معاصر ایران زمین ، از دیگر کار های علمی وی در فرانسه بود .


شریعتی پس ازاخذ درجه دکتری به ایران بازگشت اما دربدو ورودش به کشور ، عمال رژیم پهلوی به دلیل مبارزات و فعالیت های سیاسی اش در فرانسه ،او را دستگیر کرده و به مدت شش ماه به حبس افکندند . او پس از رهایی از زندان ، در سال 1345 به عنوان استاد مدعو در دانشگاه فردوسی مشهد شروع  به تدریس می کند و از این زمان است که عمده فعالیت های علمی دکتر آغاز  می گردد . فعالیت هایی که دکتر در حوزه سخنرانی ، تالیف کتاب و...به  بیان اندیشه ها ، آراء و بسط آنها با استفاده از علم روز بسنده می کند . استاد با حضور در حسینیه ارشاد تهران - مکانی که بعدها تنها یاد آور نام او شد- سلسله مباحث خود در حوزه تاریخ ادیان و اسلام شناسی آغاز کرد،  اما پس از مدتی ، رژیم پهلوی که حسینیه ارشاد را مکان و منشایی برای نضج مفاهیم انقلابی علیه حکومت ستم شاهی یافت ، در سال 1351 آن را تعطیل کرد و دکتر شریعتی را به مدت هجده ماه به زندان افکند . او در سال 1353از زندان رها می گردد اما تا سال 1356در تهران و مشهد تحت نظر ساواک قرار می گیرد . این نظارتها و اذیت و آزار ها تا بدانجا پیش می رود  که استاد برای رهایی از این گونه آزارها  عزم سفر همیشگی به اروپا می کند  ، اما در سال 1356 پس از ورود به لندن در صبح روز یکشنبه بیست ونهم خرداد 1355 در مرگی مشکوک به سوی دیار ابدی می شتابد .
اندیشه :
برخی ،  دورانهای زندگی شریعتی را به شش بخش تقسیم می کنند که در این میان دوران حسینیه ارشاد  از بقیه مهمتر می نماید . استاد بی شک در طول تاریخ اندیشه ایران به عنوان ایدئولوگ نهضت انقلابی اسلام در ایران شناخته شده است و آثار و سخنرانی های گرانسنگ او از اندیشه های نابش حکایت می کنند که در صدد جستجوی فرهنگی خودی اما آگاهانه و علمی است . او در واقع خط ارتباطی میان مردم و روشنفکران  به  شمار می آید. وی  در سه حوزه اجتماعیات ، اسلامیات و کویریات به بیان اندیشه هایی در متون دینی پرداخت که تا آن زمان به لسان جامعه شناسانه بدانها  پرداخته نشده بود . رفتار او بیانگر ابعاد سه گانه ای است از عقل محض ، احساس و عمل حکایت می کنند .
او ابتدائا به سراغ عقل می رود و آن را مایه و پایه هر فرهنگی می پندارد . در این میان هیچگاه کار سطحی و سبک را ار ج نمی نهد و با بررسی ژرف ترین اندیشه های فلسفی و غامض ترین مباحث علمی و اجتماعی اما به زبانی که قشر دانشجوی جامعه ، حد اقل توانایی در ک آن را داشته باشد ، مباحث اندیشه اجتماعی اسلام را بیان می دارد . دکتر  در یک دیالیکتیک عقلی و با گفتاری  سهل و ممتنع ،  با بکار گیری  انواع صناعات ادبی ، مقدمه شناخت را پایه ریزی  می کند و آن را مقدمه ای برای ایمان می پندارد  . استاد درمیان آثار خود خواستار شناخت اسلام به دور از خرافه گرایی در پرتو فلسفه تاریخ بر مبنای اصول توحیدی
است . اسلامی که سراسر در کشاکش مثلث زر وزور و تزویر گرفتار می آید اما سرانجام این اندیشه توحیدی که به پیروزی می رسد ، چرا که نهایتا در مسیر مبازره حق و با طل ، که از منظر او با دید طبقاتی جامعه شناسانه اش ، ملا و مترف  ومستضعفین ، نهایتا در مسیر مبازره ملا شکست می خورد  و زمین به صاحبان آن سپرده می شود چراکه " ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین " .
از منظر جامعه شناسانه استاد ، کشمکش هابیل و قابیل  در طول تاریخ سیلان دارد ، اما این پیامبران اند که با ارایه اندیشه های ناب نهایتا گروه فرعون و فرعونیان را در هم می شکنند . استاد در ورطه تجزیه وتحلیل واقعیات جامعه اسلامی و تاریخ اسلام از منظر جامعه شناسی ، نه به بیان مفاهیم مجرد - که بسیاری از دانشمندان حوزه علوم اجتماعی تنها بدین امر اکتفا می کنند- پرداخت ، بلکه با غور در مفاهیم سنتی ، ضمن بومی کردن مفاهیم اجتماعی و از طریق توسل به تعابیر فرهنگ خودی همچون توحید ، نبوت ، امامت ، عدالت ، امت و...با تحلیل های فلسفی ، تاریخی و جامعه شناسانه و بررسی گسترده اسلام عالمانه و عامیانه نهایتا طریق سومی با عنوان اسلام آگاهانه را به جامه ارایه داد . اسلامی که درروش تحقیقاتی خود ابتدائا در موضوع مورد بررسی به  شک عالمانه می رسد ، آنگاه ضمن تعاریف مفاهیم پایه ای و بی طرفی در تحقیق،  از طریق روش استقرایی به شناختی،  جزء به کل،  دست می یابد . اسلامی که برای شناخت ، از نقد تاریخی کمک می گیرد و با استفاده از اصل  تضاد تاریخی ، به خلق نوعی دیالیکتیک رفتاری میان ایمان و عمل دست می زند .
استاد در حوزه احساس نیز به عرفان روی آورده و به بحث وتعمق در باره آن می پردازد . او عرفان را مکمل عقل و عضو متمم آن می پندارد اما عرفانی که نه انزوا طلب بلکه بطور سازنده ای  در مسیر تعهد اجتماعی گام بر می دارد . عرفانی که عقل را یاوری است  در پی ریزی مدینه فاضله ای که تنها در میان کتب از آن بحث شده است . اما در همین مسیر عرفان و طریقت ، دایره شرع را نیز زیر پا نمی گذارد و اصول شرعی را برهمه چیز اولی می پندارد ، مضافا  اینکه  از قشری گری نیز به وجه بازری می گریزد.
در دنیای اواما،  انسان با این دو بال احساس  و اندیشه،  تنها زمانی به سر منزل مقصود خواهد رسید که در ورطه عمل نیز آنها را بکار گیرد  . سابقه مبارزاتی او در تمام این دوره ها از این امر حکایت دارد که او نه عالمی جامعه گریز ونه روشنفکری تئوریک بود ، بلکه او متفکری بود که میوه دانسته های خود در مسیر مبارزه و عمل سیاسی می پروراند و به همین د لیل سالهای بسیاری از عمرارزشمند خود را درپشت میله های زندان دژخیمان رژیم پهلوی گذراند . اما در عین اینکه وی از سیاسی کاری می گریخت و در حقیقت سیاست گریز بود ، کار سیاسی را دنبال می کرد و سیاست در نگاه او تنها به مفهوم تعهد در برابر سرنوشت مردم  ، اعتراض و مبارزه برای ازادی و برابری انسان ها  بود . لذاست  که در قاوس او حزب و فرقه مفهومی ندارند و او تنها   به حزب به عنوان مفهوم قرآنی آن می نگرد . آثار او به تفصیل بیانگر این معنایند .

آثار:
آثاراستاد تماما حکایت  از روح مردی اند که در طول عمرپربر کت خویش با خلاقیت بسیار توانست با بیان ادبی زیبا و مملو از تعیبرات و مصطلحات ادبی ،  اجتماعی و علمی روز ، طریق جدیدی  در نگارش و بیان مطالب علمی به جامعه معرفی کند .   سخنرانی ها ، گفتگو ها ، تحلیلهای اجتماعی و آثار تاریخی او از بیش از یکصد جلد حکایت می کنند که تاکنون بیش از یکصد وسیزده اثر ( جزوه ، کتاب ، پلی کپی و...) بطور مجزی و نه در مجموعه ها به چاپ رسیده اند . کویریات او که معدن واژگان و بیان روح احساسی اویند،  از جهانی حکایت می کنند  که سراسر دلتنگی ، عشق ، وصول ، اخلاص و بندگی است . آثار او تا امروز نیز به عنوان کتبی پر طرفدار در میان نسل جوان و  بویژه دانشگاهی مطرح است زیرا از روح خالص او سرچشمه می گیرند که هر آنچه از دل برخیزد ، ناگزیر بر دل نشیند .
بنابر اعلام مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی بین المللی ، بیش از چهل جلد از آثار دکتر شریعتی به زبانهای آلبانیایی ، آلمانی ، اردو ، اسپانیایی ، اندونزیایی ، انگلیسی ، بنگالی ، تائی ، تامیلی ، ترکی ، عربی ، فرانسه و کردی ترجمه شده است . به عنوان نمونه به ذکر برخی از مهمترین آثار او بسنده می کنیم :
آری اینچنین بود برادر ، ابوذر غفاری ، اسلام شناسی در دو جلد ، کویر ، تاریخ و شناخت ادیان ، تشیع علوی تشع صفوی ، تفسیر سوره های انبیا و روم ، حج ، حسین  وارث آدم ، فاطمه فاطمه است ، شرحی بر دعاهای صحیفه  سجادیه ، علل انحطاط مذاهب ، فلسفه نیایش و...

منابع وماخذ
سعیدی ، جعفر ، دکتر علی شریعتی از دیدگاه شخصیت ها، نشر اشراقیه ، تهران ، 1370
شجاعی ، حیدر و میر آخوری ، قاسم ، شریعتی در نگاه مطبو عات ، قلم ، تهران ، 1375
توسلی ، غلام عباس ، ده مقاله در جامعه شناسی دینی و فلسفه تاریخ با تاملی در زندگی و اندیشه دکتر شریعتی ، قلم ،تهران ،  1369
شریعت رضوی ، پوران ، طرحی از یک زندگی ، چاپخش ، تهران 1374
بهشتی ، سید محمد حسین ، دکتر شریعتی جستجو گری در مسیر شدن ، بقعه ،تهران ،  1378
رضایی ، امیر ، دوازد همین سالگرد هجرت و شهادت دکتر علی شریعتی ، ناشر: گرداآورنده ، تهران ، 1368

در گذشت علامه صدر کاظمینی :
در چنین روزی در سال 1338 ه ق علامه بزرگوار و از علمای برجسته جهان تشیع سید اسماعیل صدر کاظمینی دار فانی را وداع گفت .  

بلیز پاسکال :
در چنین روزی در سال 1623 میلادی بلیز پاسکال ریاضیدان مشهور انگلیسی به دنیا آمد . وی علاوه بر ریاضیات در حوزه های فیزیک و فلسفه نیز صاحب رای   و اندیشه بود .

تولد البرت هوبارد :
در چنین روزی در سال 1856 میلادی ناشر ، و نویسنده آمریکایی متولد شد. «پیام گارسیا»  عناون مهمترین اثر اوست .

تولد اسامو دازایی :
درچنین روزی رد سال 1909 میلادی اسامو دازایی نویسنده برجسته زاپنی دیده به جهان گشود .« زوگارو »  و« بشر دواز دست »  عناوین مهمترین آثار اویند .

تولد آج نیلز بوهر :
در چنین روزی در سال 1922 میلادی فیزیکدان بر جسته دانمارکی  به دنیا آمد . وی به دلیل مطالعات گسترده در حوزه انرژی هسته ای در سال 1975 موفق به در یافت جایزه نوبل شد  .

شکست چین در جنگ تریاک :
در چنین روزی در سال 1841 میلادی چین در جنگ تریاک از انگلستان شکست خورد .  در سال 1839 میلادی نخستین جنگ   میان چین و بریتانیا با عنوان جنگ تریاک آغاز شد . این جنگ زمانی آغاز شد که دو انگلیسی چندین قایق ته پهن چینی را به اسارت گرفتند . دلیل اصلی جنگ تریاک این بود که انگلیسی ها قصد ورود ماده  مخدر  تریاک را به کشور چین داشتند که این امر با مقاومت چینی ها روبرو شد . این جنگ که بعدها جنگ تریاک نام گرفت ، دو سال به طول انجامید اما در پایان جنگ به نفع انگلیسی ها خاتمه یافت .

استقلال کویت :
در چنین روزی در سال 1961 میلادی کویت استقلال خود رابرای  بار دوم از  بریتانیا به دست آورد . این کشور بعدها مورد دستاویزی کشور همسایه خود عراق قرار گرفت . امیر نشین کویت در دوم اوت سال 1990 میلادی توسط رژیم عراق اشغال شد . عراق پس از سالها جنگ با جمهوری اسلامی ایران در بهانه ای جدید کویت را متهم کرد که طی جنگ هشت ساله با ایران مقدار معتنابهی نفت خام به ارزش دوو نیم میلیارد دلار را از حوزه نفتی رومیله به یغما بر ده است . پس از طرح ریزی چنین بهانه ای ، عراق تعداد سی هزار نفرنیروی نظامی به کشور کویت گسیل داشت و این کشور را طی چند ساعت به اشغال خود در آورد . اما پس از این واقعه آمریکا و همپیمانانش در اقدامی جمعی تصمیم به اخراج ارتش عراق از این کشور گرفتند . نبرد آزاد سازی کویت ساعت سه و بیست دقیقه روز پنجشنبه هفدهم ژانویه 1991 میلادی آغاز شد و پس از 42 روز حمله متوالی هوایی و زمینی به ارتش عراق ، این کشور مجبور َشد در بیست و ششم فوریه همان سال  کویت را ترک کند . این جنگ به "جنگ نفت" هم معروف شد. 

دوباره بر روی زمین :
در چنین روزی در سال 1963 والنتیا تشکووا ، نخستین زنی که به فضا پرتاب شده بود ، دوباره به زمین بازگشت .

سالگرد کودتادر الجزایر :
همه ساله چنین روزی به عنوان سالگرد کودتا  در الجزایر یاد می شود  . کودتای  الجزایر در سال 1965 میلادی  روی داد . در این روز سرهنگ یومدین علیه دولت احمد بن بلا در الجزایر کودتا کرد . الجزایر کشوری است در قاره آفریقا . این کشور
 در میان کشور های مراکش و تونس قرار دارد . مردم این کشور مسلمان اند و زبان آنان عربی است .

روی کارآمدن سوموزا :
در چنین روزی در سال 1979 مجددا سوموزا در نکاراگوا روی کار آمد .  نیکاراگوا کشوری است در منطقه نیمه کوهستانی آمریکای مرکزی ، جنوب هندوراس و شمال کاستاریکا بین دریای کاراییب و اقیانوس کبیر . نژاد مردم این کشور سفید و سرخ و دو رگه و زبان رسمی آنان اسپانیولی است . اکثر مردم این کشور از مذهب کاتولیک پیروی می کنند . این کشور در سال 1838 میلادی از اسپانیا مستقل شد و سه قرن استعماراین کشور را به دور افکند . این کشور در بیست و چهارم اکتبر 1945 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . جبهه ملی ساندیست‎ها به عنوان یک جبهه چپگرا تا سال 1979 مبارزه بی امانی را  علیه  رژیم خودکامه خاندان سوموزا آغاز کرد که سرانجام این قیام به پیروزی ساندینیست ها انجامید . دانیل اورتگا در سال1980میلادی حکومت ساندیستی را در این کشور تشکیل داد .
 


 

منبع: خبرگزاری مهر

 

29/3/59

رتاب نارنجك اشك‌آور به سوی شهربانی و بازار كویتی‌های آبادان .

بیانیه حزب دمكرات كردستان در تقبیح اظهارات آیت الله ربانی درباره وقایع كردستان .

گزارش ژاندارمری مریوان درباره اجتماع عده‌ای از اهالی در مقابل گروهان ژاندارمری و اعلام اینكه ژاندارمری نمی‌خواهند ، زیرا ژاندارمری قدرت اجرایی ندارد و قادر به كنترل مرزها نیست و نمی‌تواند خارجیان را از كشور اخراج كند .

سازمان چریك‌های فدایی خلق طی بیانیه‌ای اتهامات وارده به حماد شیبانی در اطلاعیه شماره 19 سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را رد كرد .

اعلام انشعاب حزب ملت ایران به رهبری داریوش فروهر از جبهه ملی و بیان علل این انشعاب در مصاحبه فروهر با صدای جمهوری اسلامی ایران .

انتشار دو استفتا از آیت الله شریعتمداری با امضای جمعی از بازرگانان تهران ، و نظرخواهی از ایشان درباره تصمیم جدید دولت مبنی بر انتخاب 75 نفر از افراد خبره برای بررسی و تصویب قانون اساسی و سپس تأیید آن با آرای عمومی و سوء استفاده جریان‌های منحرف از وجاهت آیت الله ؛ آیت الله شریعتمداری : اینجانب اطلاعی از این جریان ندارم . البته اگر كسی مخالف اسلام یا جمهوری اسلامی باشد ، محكوم و مطرود است .

مصاحبه مطبوعاتی آیت الله محمدرضا مهدوی كنی مسئول كمیته‌های انقلاب در تشریح وضع كمیته‌ها در سطح كشور و اشكالات مطرح شده توسط دولت ، چگونگی دسترسی مجاهدین انقلاب اسلامی به اسناد مربوط به اعترافات سعادتی و نیز ماجرای دستگیری و شكنجه وی .

اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شیراز درباره حمایت از خلق مستضعف و مبارزه با گرانفروشان ، مزاحمین معابر عمومی و توزیع كنندگان مواد مخدّر .

امیر انتظام سخنگوی دولت درباره سخنان آیت الله روحانی در خصوص حاكمیت ایران بر بحرین : این مسائلی نیست كه از طرف امام یا دفتر امام مطرح شده باشد . تمام این مطالب جنبه شخصی دارد و دولت به هیچ‌وجه آن را تأیید نمی‌كند . جزایر در اختیار ایران در خلیج فارس ، متعلق به دولت ایران است .

آغاز پرواز هواپیماها و هلی‌كوپترهای ارتش جمهوری اسلامی ایران بر فراز مرزهای غرب كشور برای مقابله با تجاوزات هوایی عراق و بازتاب آن در گزارش رویتر .

گزارش اداره دوم ستاد كل ارتش به نخست وزیر درباره آخرین وضعیت مرزی ایران عراق و از جمله خبر ایجاد شبكه گسترده جاده‌ای و پاسگاه‌های جدید در نوار مرزی توسط عراق و ارائه پیشنهاد برای گسترش شبكه‌های جاده‌ای و تقویت پاسگاه‌های مرزی خودی .

اظهارات آیت الله سید محمد شیرازی مبنی بر وجود دست استعمار شرق و غرب در تجاوز به حدود ایران ؛ بازتاب درگیری‌ها و روابط تیره ایران و عراق در مجله المصور چاپ قاهره و رادیو قاهره ، حملات رادیو بغداد به رهبران ایران .

گزارش رادیو لندن از سفر قریب الوقوع وزیر خارجه انگلیس به خاورمیانه و عراق و تأكید بر اینكه عراق بر اثر اختلافاتی كه با ایران دارد قصد دارد روابط مستحكمتری با كشورهای غربی داشته باشد .

گزارش سفارت آمریكا در تهران به وزیرات خارجه آمریكا با عنوان “ روابط ایران و عراق ” در تشریح مذاكرات امیر انتظام با كاردار در این زمینه و نتیجه‌گیری كاردار كه حتی اعضای دولت موقت از هماهنگی برخوردار نیستند . گزارش دیگر با عنوان “ روابط ایران و آمریكا ” و بیان امیدواری امیر نتظام برای پیشرفت روابط دو كشور و تلاش دولت موقت برای عادی‌سازی روابط ، موضوع عدم پذیرش كاتلر به عنوان سفیر ، رنج بردن دولت موقت از سیستم دوگانه كشور ، اظهارات افراد غیر مسئول و …

وزارت امورخارجه ، وزارت دفاع و شركت‌های سازنده هواپیماهای نظامی مراجعت 40 كارشناس نظامی آمریكا به ایران را رسماً تكذیب كردند . گزارش خبرگزاری فرانسه از حضور 70 مستشار نظامی سابق آمریكا در محل سفارت آمریكا در تهران بدون هیچ‌گونه دخالتی در امور ایران .

67/03/29
تك عراق به مهران

تصرف مهران توسط منافقین

سفر چهار نماینده پارلمان انگلیس به تهران برای پیگیری بهبود روابط با ایران
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo